Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΣΟΤΗΤΑ

2 Α/Α ΕΠΩΝΥΜΟ ΟΝΟΜΑ ΤΜΗΜΑ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
2ο ΓΕΛ ΕΥΟΣΜΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ Υπεύθυνες καθηγήτριες: Κοσμίδου Δέσποινα Χουλιάρα Ανδρομάχη Α/Α ΕΠΩΝΥΜΟ ΟΝΟΜΑ ΤΜΗΜΑ 1 ΑΛΒΑΝΟΥ ΠΟΛΥΞΕΝΗ Α1 2 ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ ΑΝΝΑ 3 ΓΚΑΛΑΠΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ 4 ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Α2 5 ΕΞΙΖΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ 6 ΖΟΛΩΤΑ ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ 7 ΘΕΟΚΛΗΤΟΥ ΙΩΑΝΝΑ 8 ΙΛΙΑΝΟΒΑ ΙΟΡΝΤΑΝΟΒΑ ΤΖΟΥΛΙΑ 9 ΚΑΒΒΑΔΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ 10 ΜΟΥΡΑΤΙΔΟΥ ΠΑΡΘΕΝΑ Α4 11 ΜΠΙΝΙΑΚΟΥ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ 12 ΟΣΟΥΝΤΕ ΑΡΕΤΑ 13 ΠΑΝΤΣΗ ΕΙΡΗΝΗ ΘΩΜΑΗ 14 ΠΑΤΛΙΑΚΑ ΕΥΑ Α5 15 ΣΑΡΙΛΙΔΟΥ 16 ΣΥΚΙΩΤΗ 17 ΤΣΟΤΟΥΛΙΔΟΥ ΑΝΤΩΝΙΑ Α6 18 ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ 19 ΧΛΙΑΡΑ ΑΣΗΜΕΝΙΑ

3 Τα κοριτσια οι παραπλανημενες Πλειαδες
ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ η πόα της ουτοπιας Τα κοριτσια οι παραπλανημενες Πλειαδες Τα κοριτσια τ’ Αγγεια των Μυστηριων Τα γεματα ως πανω και τ’ απυθμενα. Οδυσσέας Ελύτης

4 η Ελένη, η Ρωξάνη, η Φωτεινή, η Άννα, η Αλεξάνδρα, η Κύνθια.
Η ‘Έρση, η Μυρτώ, η Μαρίνα, η Ελένη, η Ρωξάνη, η Φωτεινή, η Άννα, η Αλεξάνδρα, η Κύνθια. Οδυσσέας Ελύτης

5 ΓΥΝΑΙΚΑ-ΤΟ ΑΙΩΝΙΟ ΘΗΛΥΚΟ
« …..πρώτα πρέπει να μάθω ποια ήμουν , πριν η πατριαρχία με υποβιβάσει σε αυτό που είμαι σήμερα» ( Εύα Μπόρνεμαν) Δε γεννιέσαι γυναίκα, γίνεσαι.  (Σιμόν ντε Μποβουάρ) Άνδρας θα είμαι εγώ (Αντιγόνη)

6 Η Γυναίκα του χτες και του σήμερα
Πώς η γυναίκα μπόρεσε σταδιακά να κατακτήσει μια σημαντική θέση σε μία κοινωνία, στην οποία τον πρώτο λόγο και τον τελευταίο τον έχει ο άντρας;

7 Η γυναίκα: βιολογικό και κοινωνικό όν
Η γυναίκα: βιολογικό και κοινωνικό όν - Η διαφοροποίηση μεταξύ ανδρών και γυναικών διαμορφώνεται : - με βάση τις βιολογικές τους ιδιαιτερότητες (σωματική διάπλαση, ορμόνες, γεννητικά όργανα κλπ), αλλά και - από την εκάστοτε κοινωνική κατασκευή του φύλου τους.

8 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ: Η Γυναίκα στην εποχή των Σπηλαίων
ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ: Η Γυναίκα στην εποχή των Σπηλαίων - Φρόντιζε τα μικρά της, ήταν Μητέρα και Προστάτιδά τους - Ήταν Φύλακας της Φωτιάς, Διαχειρίστρια των αγαθών, - Εφευρέτρια των αγροτικών εργαλείων. - Η θέση της γυναίκας ήταν πιο ευνοϊκή στις γεωργικές κοινωνίες, όπου λειτουργούσε ως σύμβολο γονιμότητας και γι’ αυτό ενέπνεε σεβασμό ή ακόμα και δέος - Τα αρχαιότερα αγάλματα θεάς, της Μητέρας-Θεάς, έχουν ηλικία ετών.

9 ΕΤΡΟΥΣΚΟΙ (1η χιλιετία π.χ.)
- Τα πάντα ελέγχονται από τη γυναίκα: οικονομία, παραγωγή αγροτικών προϊόντων, κατασκευή εργαλείων. - Γνωρίζει πώς να παράγει τροφή και πώς να θεραπεύει ασθένειες.

10 ΚΝΩΣΣΟΣ - Η γυναίκα στην Κνωσσό
ΚΝΩΣΣΟΣ - Η γυναίκα στην Κνωσσό - Είναι η Μεγάλη Ιέρεια. - Στις τοιχογραφίες των παλατιών απεικονίζεται η Μητέρα–Θεά ή Θεά της γονιμότητας. - Στέκεται όρθια και Μόνη, χωρίς τη συντροφιά ανδρικής θεότητας.

11 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ

12 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ
- Δεν ήταν υποβιβασμένη. - Μορφωνόταν και προσπαθούσε να έχει γνώμη για όλα τα θέματα. - Απολάμβανε την ισοτιμία στους τομείς της δημοσιάς ζωής. - Οι θρησκευτικές εκδηλώσεις στη Σπάρτη είχαν και αθλητικό χαρακτήρα, πράγμα που έδινε στις γυναίκες την ευκαιρία να επιδείξουν τις αθλητικές τους ικανότητες. - Οι Σπαρτιάτισσες τροφοί οργάνωναν τα Τιθηνίδια προς τιμήν της προστάτιδας τους Αρτέμιδος.

13 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ
Στην Αθήνα η γυναίκα παρέμενε αποκλεισμένη απ’ όλες τις δημόσιες δραστηριότητες. - Ήταν περιορισμένη στον οίκο του άνδρα της, - Ήταν αποκλεισμένη απ’ τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις του τόπου της. - Δεν επιτρεπόταν να έχει ιδιοκτησία - Η θρησκεία αποτέλεσε τομέα έκφρασης και γνώσης γι’ αυτές, καθώς η συμμετοχή τους σ’ αυτές ήταν ένας τρόπος εξόδου απ’ τον οίκο, ένας τρόπος να κοινωνικοποιηθούν και να ενσωματωθούν στην κοινότητα.

14 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο Πλάτων είναι ο πρώτος που ενδιαφέρεται για την εκπαίδευση των γυναικών. Αν λοιπόν, είναι ικανές να κάνουν τις ίδιες δουλειές, τότε δικαιούνται και τη παιδεία. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να εκπαιδεύονται στη μουσική, τη γυμναστική, τα γράμματα και τον πόλεμο, όπως ακριβώς οι άνδρες. Η παιδεία των αρχαίων στην πλήρη μορφή της υπήρξε προνόμιο των εύπορων τάξεων. Στην Αθήνα υπήρχαν για τις κυρίες πλουσιότερων οικογενειών ιδιωτικά οικοδιδασκαλεία στα οποία σπούδαζαν μουσική, κιθαρωδία, όρχηση κλπ. Μάλιστα, στην Ανώτατη Φιλοσοφική και Μαθηματική Σχολή του κορυφαίου Διδασκάλου Πυθαγόρα βλέπουμε ορισμένα γυναικεία ονόματα που διέπρεψαν όπως η Θεανώ, η Θεοκλεία, η Περικτιόνη, η Μίλλια κ.α.

15 ΣΧΕΣΗ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
Η θρησκεία κατείχε μια σημαντική θέση στη ζωή των Ελληνίδων. - Στα πλαίσια του οίκου, η γυναίκα σαν φύλακας της οικιακής εστίας, αποτελούσε έναν σπουδαίο παράγοντα της ιδιωτικής θρησκευτικής λατρείας. - Οι γυναίκες του οίκου είχαν έναν πρωταρχικό ρόλο στις ταφικές πρακτικές , ιδιαίτερα στους θρήνους που συνόδευαν τη έκθεση του νεκρού. - Οι νέες κοπέλες, πριν από το γάμο τους, κι έπειτα ως παντρεμένες γυναίκες συμμετείχαν στην επίσημη θρησκευτική ζωή. Οι νέες κοπέλες έπαιρναν επίσης μέρος στην πομπή των Παναθηναίων, κι οι γυναίκες ήταν παρούσες στις γιορτές προς τιμήν του Διονύσου, χωρίς να προσβάλλεται η σεμνότητά τους από τις αισχρολογίες που ανταλλάσσονταν μ’ αυτήν την ευκαιρία και στις οποίες συμμετείχαν ενεργά. Αν πράγματι η θρησκεία ήταν παράγοντας ένταξης των  

16 ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η πορνεία αποτελούσε στοιχείο του βίου των αρχαίων Ελλήνων ήδη από την αρχαϊκή εποχή. Στις σημαντικότερες Ελληνικές πόλεις και κυρίως στα λιμάνια, αποτελούσε οικονομική δραστηριότητα απασχολώντας σημαντικό μέρος του πληθυσμού. Ο Ψευδοδημοσθένης σε λόγο που απευθυνόταν σ’ ένα δικαστικό σώμα του 4ου αιώνα π.Χ. αναφέρει: «διαθέτουμε πόρνες για την απόλαυση μας, παλλακίδες για να μας παρέχουν καθημερινή φροντίδα και συζύγους για να μας παρέχουν νόμιμα τέκνα και για να αποτελούν τους πιστούς φύλακες του οίκου μας» Οι νόμοι απαγορεύουν αυστηρότατα τις σχέσεις εκτός γάμου με μια γυναίκα από την τάξη των ελεύθερων πολιτών.

17 Η ΚΑΛΛΙΠΑΤΕΙΡΑ Η Καλλιπάτειρα ήταν κόρη του ξακουστού Διαγόρα. Τα αδέλφια της και ο γιός της ήταν Ολυμπιονίκες. Όταν ο γιος της θα έπαιρνε μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες,ήθελε να τον δει, κάτι που απαγόρευε ο αυστηρός Ολυμπιακός . Η Καλλιπάτειρα ωστόσο δεν υπολόγισε τον κίνδυνο. Ντύθηκε γυμναστής και μαζί με το πλήθος μπήκε μέσα στο στάδιο. Όταν ο γιος της τελικά κατάφερε να νικήσει, μητέρα του συγκινήθηκε τόσο πολύ που έτρεξε να τον αγκαλιάσει με λατρεία. Όμως ο μανδύας της έπεσε και αποκαλύφθηκε η γυναικεία της φύση. Αμέσως τότε συνελήφθη. Η τιμωρία θα έπρεπε να είναι θάνατος! Παρόλα αυτά της δώσανε χάρη, επειδή η οικογένεια της ήταν φημισμένη.

18 ΚΑΛΛΙΠΑΤΕΙΡΑ Από αυτό το γεγονός εμπνεύστηκαν πολλοί καλλιτέχνες όπως ο ποιητής Λορέντζος Μαβίλης στο παρακάτω ποίημα : - Αρχόντισσα Ροδίτισσα πώς μπήκες; Γυναίκες διώχνει μια συνήθεις αρχαία εδώθε. - Έχω ένα ανίψι, τον Ευκλέα, Τρία αδέρφια, πατέρα Ολυμπιονίκη Να με αφήσετε πρέπει ελλανόδικες Κι εγώ να καμαρώσω μες τα ωραία κορμιά, Που για το άργιλε του Ηρακλέα παλεύουν, Θαυμαστές ψυχές Μες της άλλες γυναίκες δεν είμαι όμοια στον αιώνα το σόι μου θα φαντάζει Με της αντρείας τα αμάραντα προνόμια. Με μάλαμα γραμμένος το δοξάζει Με αστραφτερό κατεβατό μαρμάρου Ύμνος χρυσός του αθάνατου Πινδάρου’’

19 Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ «Η Αντιγόνη» είναι αρχαία τραγωδία του Σοφοκλή.
Θέμα της είναι η προσπάθεια της Αντιγόνης να θάψει το νεκρό αδελφό της, Πολυνείκη, παρά την αντίθετη εντολή του Κρέοντα, βασιλιά της Θήβας. Έτσι, η Αντιγόνη θέτει την τιμή των θεών και την αγάπη προς τον αδελφό της υπεράνω των ανθρωπίνων νομών. Ο Σοφοκλής έγραψε για την Αντιγόνη διότι είναι η τελειότερη μορφή σε όλη την ελληνική δραματουργία. Ένας χαρακτήρας πολυσύνθετος. Είναι μια γυναικά που δε φοβάται και δεν υποτάσσεται σε κανέναν. Οδηγός της είναι το συναίσθημα και όχι η λογική. Δε φοβάται τις ευθύνες Όμως, πέρα απ’ όλα αυτά, η Αντιγόνη δεν παύει να είναι γυναίκα. Η ιδέα του θανάτου δεν την τρομάζει. Λυπάται που δεν μπόρεσε να ολοκληρωθεί σα γυναικά, δημιουργώντας μια οικογένεια, αλλά πεθαίνει ολοκληρωμένη σαν άτομο, ξέροντας ότι πάνω απ’ όλα έκανε το χρέος της υπηρετώντας τους νομούς της ηθικής.

20 ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΕΙΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΩΝ ΤΟΥΣ
Υπήρχαν: - Αυλητρίδες (έπαιζαν αυλό) - Γαστρομάντιδες - Δεικτηριάδες (ασχολούνταν με τη μιμητική τέχνη) - Ενδυματολόγοι (προσωπίδες ηθοποιών, φορέματα) - Εργαστίναι (νεαρές κόρες από την τάξη των ευπατριδών, που εκλέγονταν κάθε χρόνο για να υφάνουν το πέπλο της θεάς Αθηνάς-Παναθήναια) - Εστιάδες (ιέρειες της θεάς Εστίας στη Ρώμη) - Ιέρειες (αφιερωμένες σε ναούς γυναικείων θεοτήτων ή θεαινών. Οι Ιερείς ήταν οι τελεστές των θρησκευτικών εθίμων, για τις σχέσεις των ανθρώπων προς τους Θεούς) - Ζωγράφοι - Θεραπαινίδες (υπηρέτριες) - Κιθαριστρίδες (κιθαρίς) - Κυβιστητρίδες (έκαναν ακροβασίες) - Λυρίστριες (λύρα, που επινοήθηκε από τον Ερμή)

21 ΕΞΕΧΟΥΣΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΠΟΙΗΤΡΙΕΣ - Σαπφώ (10η μούσα) Κλεοβουλινή, Νόσσις, Γλαυκή, Μυρώ, Κόριννα κ.ά. - ΖΩΓΡΑΦΟΙ Τιμαρέτη , Λάλα, Αριστάρετη κ.ά. - ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ Θεανώ, μαθήτρια και σύζυγος του Πυθαγόρα Βιτάλη, Δήμω, Περικτιόνη, Πολύγνωτη,Τίμιχα κ.ά. - ΓΕΩΜΕΤΡΕΙΣ η Νικάρετη και η Πυθαϊς - ΔΑΣΚΑΛΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ η Αίθρα - ΑΣΤΡΟΝΟΜΟΣ η Αγλαόνικη - ΓΙΑΤΡΟΣ ΚΑΙ ΜΑΙΑ η Αγνοδίκη - ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΑ η Διοτίμα (φιλόσοφος και δασκάλα του Σωκράτη) - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΚΟΣΜΟΥ η Υπατία

22 ΒΥΖΑΝΤΙΟ Μέχρι και πριν λίγα χρόνια επικρατούσε η άποψη πως ο ρόλος της γυναίκας στον Βυζαντινό κόσμο ήταν τελείως αφανής αλλά και όταν ακόμα αυτός ήταν εμφανής στις γυναίκες της υψηλής αριστοκρατίας. Σήμερα είναι γνωστό πλέον ότι οι γυναίκες στο Βυζάντιο κατείχαν μια θέση πολύ ξεχωριστή, πολυσήμαντη και αξιοσημείωτη, σε πολλούς τομείς Υπήρχαν γυναίκες συνθέτες στην κοσμική μουσική του Βυζαντίου, η ακόμα και στην Ψαλτική τέχνη Μερικά ονόματα που έχουν διασωθεί είναι: η Μάρθα, που ήταν η μητέρα του Αγίου Συμεών του Στυλίτη η Θεοδοσία η Θέκλα η Κασσία η Κουβουκλίσηνα η Παλαιολογίνα, και τέλος η κόρη του Ιωάννου Κλαδά για την οποία δεν υπάρχουν περισσότερα στοιχεία.

23 ΒΥΖΑΝΤΙΟ Επίσης συναντούμε πολλές φωτισμένες γυναίκες με ευρύτατη πνευματική καλλιέργεια όπως η Υπατία στην Αλεξάνδρεια Φαινόμενο μοναδικό γυναίκας με πανεπιστημιακή μόρφωση, η Πουλχερία αδερφή του Θεοδοσίου του Β΄, η ποιήτρια Κασσιανή σπουδαία υμνωδός της ορθόδοξης Εκκλησίας, η μεγάλη ιστορικός Άννα Κομνηνή-συγγραφέας του ιστορικού έργου ‘’Αλεξιάς’’. Επίσης πολλές γυναίκες στο Βυζάντιο είχαν γνώσεις Ιατρικής και εργάζονταν στα γυναικεία τμήματα νοσοκομείων όπου είχαν ίση θέση δίπλα στους άνδρες συναδέλφους τους.

24 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ

25 ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Στη μεσαιωνική Ευρώπη η γυναίκα είναι υποβαθμισμένη. Όμως και εκεί υπάρχουν παραδείγματα γυναικών σε θέσεις ευθύνης με πολιτική και οικονομική ισχύ, όπως οι ηγούμενες των μονών, που ασκούν εξουσία και διαχειρίζονται πολλές φορές τεράστιες περιουσίες. Επίσης δεν διστάζουν να αναμετρηθούν με την κοσμική εξουσία, υπερασπίζοντας τα πιστεύω τους. Αλλά και στα γράμματα η παρουσά τους είναι σημαντική: η πρώτη εγκυκλοπαίδεια της μεσαιωνικής Δύσης, συγγράφηκε από γυναίκα , την Αλσατή, ηγουμένη Ερράδη του Λαντσμπεργκ(12ος αι.).

26 ΟΙ ΜΑΓΙΣΣΕΣ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ
Στα χρόνια του Μεσαίωνα, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, κυρίως γυναίκες, κατηγορήθηκαν, βασανίστηκαν, καταδικάστηκαν και εκτελέστηκαν με φρικτό τρόπο. Η κατηγορία ήταν: καλλιέργεια πνευματικών και σωματικών δεσμών με το σατανά, πρόκληση ασθενειών σε άλλους ανθρώπους κ.λπ. Οι μάγισσες ήταν «υπεύθυνες» για όλα τα κακά που συνέβαιναν στους ανθρώπους και η μόνη λύτρωση ήταν ο θάνατος. Το 1232 ανατέθηκε στους δομινικανούς μοναχούς η συγκρότηση «Άγιου δικαστηρίου ενάντια στην αιρετική κακία», το οποίο από το έτος 1542 ονομάστηκε «Ιερά Εξέταση». Στόχος του δικαστηρίου ήταν να τιμωρεί με θάνατο κάθε απόκλιση από τη «σωστή» διδασκαλία, τόσο στα πλαίσια υιοθετημένων προχριστιανικών αντιλήψεων, όσο και στα πλαίσια της έκτοτε συσσωρευμένης πανεπιστημιακής σοφίας.

27 Φεμινισμός

28 ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ «Φεμινισμός είναι μια δυναμική συνεχώς μεταβαλλόμενη ιδεολογία με πολλές όψεις, όπως η προσωπική, η πολιτική, η φιλοσοφική, η οικονομική, η ψυχαναλυτική... Αλλά δεν μπορεί να είναι μόνο ένα σύστημα ιδεών. Είναι και μια πρόσκληση και πρόκληση για δράση. Χωρίς δράση, ο φεμινισμός είναι απλώς μια κούφια, αυτοαναιρούμενη ρητορία".

29 ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ Ο φεμινισμός είναι και ένα κίνημα αναδιοργάνωσης όλης της κοινωνίας. Τα πάντα - θρησκεία, νόμοι, έθιμα, οικονομικές συνθήκες, εργασία και καταμερισμός της εργασίας, ιστορία... - επηρεάζουν και διαμορφώνουν τη ζωή των γυναικών. Έτσι, τα πάντα γίνονται ζητήματα και των γυναικών.

30

31 Η υπεράσπιση των δικαιωμάτων των γυναικών βασίζεται στην αρχή ότι τα φύλα είναι διαφορετικά αλλά ίσα. Στηρίζεται στην αντίληψη ότι η συμπεριφορά της κοινωνίας απέναντι στις γυναίκες είναι άδικη και καταπιεστική. Επιχειρεί να αναλύσει τις αιτίες και τις διαστάσεις της καταπίεσης των γυναικών, να αφυπνίσει και να ενεργοποιήσει τις γυναίκες για να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους και να κερδίσουν την απελευθέρωσή τους.

32 ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΦΕΜΙΝΙΣΤΡΙΕΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ

33 ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ
Ο φεμινισμός εμφανίστηκε αρχικά στην Ευρώπη κατά τον 18ο αιώνα, την περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης , ηΦελισιτέ ντε Κεραλιό – «Τετράδιο παραπόνων των γυναικών». 1791 η Ολέμπ ντε Γκουζ το με τη « Διακήρυξη των δικαιωμάτων των γυναικών» στην Αγγλία: η Μαίρη Ούλστονκραφτ έγραψε το βιβλίο «Διεκδίκηση των δικαιωμάτων των γυναικών».

34 Ο Τζων Στούαρτ Μιλ ο πρώτος Άγγλος βουλευτής που παρουσίασε στο Κοινοβούλιο Επικεφαλής της γυναικείας κίνησης ήταν η Λυδία Μπέκερ. Το 1903 σχηματίστηκε μια πραγματική οργάνωση, η WSPU (Women’s Sosial and Political Union) με πρωτοβουλία της Έμελιν Πάνκχερστ. Τα μέλη ονομάστηκαν «σουφραζέτες» -1918 οι Αγγλίδες απόκτησαν δικαίωμα ψήφου. Χρειάστηκαν αγώνες 50 ετών και 2584 υπομνήματα. Ήδη είχαν κερδίσει δικαίωμα ψήφου οι γυναίκες κάποιων σκανδιναβικών χωρών και της Ρωσίας. οι Αμερικανίδες πέτυχαν δικαίωμα ψήφου.

35 Η.Π.Α. Το 1848, στην Νέα Υόρκη με τις Λουκριτία Μοτ και την Ελίζαμπεθ Κάντυ Στάντον συγκάλεσαν το πρώτο συνέδριο για να παρουσιάσουν μια Διακήρυξη Αισθημάτων στην οποία, εκτός από το αίτημα της πολιτικής ψήφου, παρουσιάζονταν οι περιορισμοί που επιβάλλονταν στις γυναίκες στις σπουδές, στην εργασία, στο γάμο κλπ.

36 η Ελίζαμπεθ Κάντυ Στάντον και η Σούζαν Άντονυ ίδρυσαν την «Εθνική Οργάνωση για τη γυναικεία ψήφο» η Φρειδερίκη Μπρέμερ δημοσίευσε στους «Τάιμς» μια έκκληση για διεθνή συνεργασία των γυναικών. - 1888, προετοιμάστηκε το πρώτο Διεθνές Συνέδριο Γυναικών στην Ουάσιγκτον, το Η Εκτελεστική Επιτροπή του έθεσε τις βάσεις της παραπέρα πορείας του διεθνούς φεμινιστικού κινήματος.

37 Η 8 του Μάρτη 1857 είναι μέρα – ορόσημο για το παγκόσμιο φεμινιστικό κίνημα.
Την ημέρα εκείνη οι εργάτριες ιματισμού της Νέας Υόρκης ξεσηκώθηκαν για πρώτη φορά σαν εργαζόμενες γυναίκες, έκαναν απεργία και διαδήλωσαν στους δρόμους διαμαρτυρόμενες για τους άθλιους όρους δουλειάς. Η αστυνομία τις χτύπησε.

38 Το 1910 η Γερμανίδα επαναστάτρια Κλάρα Τσέτκιν πρότεινε στο Σοσιαλιστικό Συνέδριο της Κοπεγχάγης να κηρυχθεί η 8 του Μάρτη σαν παγκόσμια αγωνιστική μέρα της γυναίκας. Κι από τότε γιορτάζεται σ’ όλο τον κόσμο.

39 Πέρα από το δυτικό κόσμο, εμφανίζεται ο φεμινισμός και στην Κίνα , με την Κίου Τζιν (19ου και στις αρχές του 20ου αι.), Από το 1900 ιδρύονται σ’ όλη την Κίνα σύλλογοι ενάντια στο δέσιμο των ποδιών, το έργο των οποίων προβάλλεται από τον προοδευτικό Τύπο που αφιερώνει όλο και περισσότερο χώρο στην ισότητα των φύλων. Την ίδια εποχή κάνει την πρώτη εμφάνισή του ο κινέζικος φεμινιστικός Τύπος και παράλληλα αναπτύσσεται μια στρατευμένη γυναικεία λογοτεχνία που βάζει σαν στόχο το ξύπνημα των συνειδήσεων.

40 Οι Ελληνίδες στις κάλπες

41 ΕΛΛΑΔΑ Χρειάστηκαν δεκαετίες έντονων γυναικείων αγώνων για να μπορέσουν οι Ελληνίδες να αποκτήσουν δικαίωμα ψήφου. Το Σύνταγμα του 1864, αναγνώρισε την ιδιότητα του πολίτη στις γυναίκες. Για πρώτη φορά ψήφισαν στις δημοτικές εκλογές της 11ης Φεβρουαρίου 1934. Στους εκλογικούς καταλόγους της Αθήνας γράφτηκαν μόλις κυρίες, από τις οποίες ψήφισαν τελικά μόνο 439.

42 κυκλοφόρησε το πρώτο φύλλο της «Εφημερίδος των Κυριών» από την Καλλιρρόη Παρρέν που υπήρξε και η πρώτη Ελληνίδα δημοσιογράφος. η Παρρέν πρωτοστάτησε στην ίδρυση του «Λυκείου των Ελληνίδων», με την ίδρυση του «Συνδέσμου για τα δικαιώματα της γυναικός». Πρόεδρος του Συνδέσμου εξελέγη η Μαρία Νεγρεπόντη και Αντιπρόεδρος η Αύρα Θεοδωροπούλου. Κάθε Δευτέρα συγκεντρώνονταν και έκαναν ομιλίες και συζητήσεις, στις οποίες έπαιρναν μέρος όχι μόνο γυναίκες αλλά και άντρες φεμινιστές.

43 - Το 1924 κυκλοφόρησε ο «Αγώνας της Γυναίκας».
Στην πρώτη σελίδα του πρώτου φύλλου γράφει: «ΖΗΤΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ, ΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΙΣΑ ΚΑΙ ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΝΔΡΑ». Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου: Αύρα Θεοδωροπούλου.

44 ΕΛΛΑΔΑ 1926 ιδρύεται η «Σοσιαλιστική Οργάνωση Γυναικών», τμήμα του «Σοσιαλιστικού Κόμματος της Ελλάδος» και του «Διεθνούς Συμβουλίου Σοσιαλιστριών». Απευθύνεται κυρίως στις εργαζόμενες γυναίκες και εκδίδει το περιοδικό «Σοσιαλιστική Ζωή».

45 - 1952,πλήρης κατοχύρωση των πολιτικών δικαιωμάτων των γυναικών .
- 1953, εξελέγη η πρώτη γυναίκα βουλευτής. Ήταν η Ελένη Σκούρα («Ελληνικός Συναγερμός»), - Οι Ελληνίδες ψήφισαν για πρώτη φορά σε βουλευτικές εκλογές, στις 19 Φεβρουαρίου του 1956. Η Λίνα Τσαλδάρη έγινε και η πρώτη γυναίκα - υπουργός, καθώς ανέλαβε το Υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας στην κυβέρνηση Καραμανλή. Την ίδια χρονιά εκλέχθηκε και η πρώτη γυναίκα Δήμαρχος, η Μαρία Δεσύλλα, στην Κέρκυρα.

46 Το γυναικείο κίνημα πέτυχε τη μεγαλύτερη νίκη του, όταν στο Σύνταγμα του 1975 καθιερώθηκε η αρχή της ισότητας των δυο φύλων. Ο αριθμός των γυναικών βουλευτών αυξήθηκε σημαντικά με την πάροδο των χρόνων κι έτσι στη Βουλή του 2004 συμμετέχουν συνολικά 40 γυναίκες. Είναι ο μεγαλύτερος αριθμός μέχρι σήμερα, αλλά αντιστοιχεί μόλις στο 13% του συνόλου των μελών της Βουλής.

47 ΚΥΠΡΟΣ Στην Κύπρο, οι γυναίκες ψήφισαν από τις πρώτες εκλογές το 1960.
Στην Κύπρο, οι γυναίκες ψήφισαν από τις πρώτες εκλογές το 1960. Πρώτη βουλευτής εξελέγη η τουρκοκύπρια Αϊλά Κιαζίμ, ενώ πρώτη Ελληνοκύπρια η Ρήνα Κατσελή, μέλος του «Δημοκρατικού Κόμματος», που εξελέγη το Σήμερα, στη Βουλή των Αντιπροσώπων υπάρχουν 8 γυναίκες σε σύνολο 56 ελληνοκυπρίων βουλευτών, ποσοστό 14,3%.

48 Το δεύτερο κύμα του Φεμινισμού εμφανίζεται σε Αμερική και Ευρώπη τη δεκαετία του `60 (στην Ελλάδα το 1975). Οι γυναίκες ονόμασαν το δικό τους κίνημα «Κίνημα για την Απελευθέρωση των Γυναικών».

49 Στην εποχή μας, το φεμινιστικό κίνημα έχει περάσει πλέον σε μια άλλη φάση. Βρισκόμαστε στην περίοδο των δικτύων, του Ίντερνετ και του αντιπαγκοσμιοποιητικού κινήματος. Σ' αυτή την φάση το φεμινιστικό κίνημα εστιάζει στα ιδιαίτερα προβλήματα επιμέρους κατηγοριών και ομάδων γυναικών, που υφίστανται διπλή ή και τριπλή καταπίεση, όπως οι μετανάστριες, οι λεσβίες, οι άνεργες κλπ. Αυτό είναι το τρίτο κύμα του φεμινισμού.

50 Τα "στοιχήματα" του σύγχρονου φεμινιστικού κινήματος
Στην εποχή μας, αρχές του 21ου αιώνα, οι γυναίκες έχουν κατοχυρώσει θεσμικά τα δικαιώματά τους, στον δυτικό κόσμο. Αυτό που έχει τώρα σημασία είναι : Α. Να περάσουμε τις θεσμικές κατακτήσεις και την ισότητα στην καθημερινή ζωή, στις διαπροσωπικές σχέσεις, στην εργασία και στη νοοτροπία των ανθρώπων.

51 Τα "στοιχήματα" του σύγχρονου φεμινιστικού κινήματος
Β. Να εξαλείψουμε τους μικρούς και μεγάλους σεξισμούς στη ζωή μας και σ' όλους τους θεσμούς. Γ. Να εστιάσουμε τους αγώνες μας στην αντιμετώπιση του προβλήματος της σεξιστικής βίας και Δ. Να σταθούμε αλληλέγγυες προς τις γυναίκες του τρίτου κόσμου, του αναπτυσσόμενου κόσμου, που υπολείπονται θεσμικών κατακτήσεων και δικαιωμάτων.


Κατέβασμα ppt "Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google