Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Στους νεότερους χρόνους και συγκεκριμένα στο τέλος του 19 ου αιώνα, λίγες μορφωμένες και μαχητικές γυναίκες κινητοποιούνται για ζητήματα ισότητας στο.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Στους νεότερους χρόνους και συγκεκριμένα στο τέλος του 19 ου αιώνα, λίγες μορφωμένες και μαχητικές γυναίκες κινητοποιούνται για ζητήματα ισότητας στο."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2

3 Στους νεότερους χρόνους και συγκεκριμένα στο τέλος του 19 ου αιώνα, λίγες μορφωμένες και μαχητικές γυναίκες κινητοποιούνται για ζητήματα ισότητας στο Δυτικό κόσμο. Το κίνημα αυτό μαζικοποιείται οριστικά τον 20 ο αιώνα με τη γενικότερη ανάπτυξη όλων των προοδευτικών κινημάτων. Με τη συνειδητοποίηση και την προβολή του αιτήματος για ουσιαστική ισότητα, ατομική, οικογενειακή, επαγγελματική και δημόσια ζωή, η ηθική και κοινωνική απελευθέρωση της γυναίκας άρχισε να πραγματοποιείται.

4  Η γυναίκα πάλεψε για την κατάκτηση συγκεκριμένων ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, ξεκινώντας από το δικαίωμα στην εκπαίδευση, αφού η παιδεία ήταν σχεδόν απρόσιτη σε αυτή.  Μέχρι τα τέλη του 19 ου αιώνα οι γυναίκες ήταν σχεδόν αποκλεισμένες από τη μισθωτή εργασία. Θεωρούνταν άνεργες, αφού ούτε αυτή η οικιακή εργασία τους δεν αναγνωριζόταν, αμόρφωτες και « οπισθοδρομικές », μέσα σε μια κοινωνία που άρχιζε να προβάλλει τις αντίθετες ακριβώς αξίες.

5  Ακόμη και όταν η εργασία τους θεωρήθηκε απαραίτητη για την ανάπτυξη της καπιταλιστικής οικονομίας, τα επαγγέλματα που κοινωνικά τους επιτρέπονταν ήταν τα λεγόμενα « γυναικεία επαγγέλματα », αυτά δηλαδή που αποτελούσαν μια προέκταση του παραδοσιακού ρόλου των γυναικών μέσα στην οικογένεια. Περιορισμένες οι γυναίκες σε εργασίες μονότονες και δίχως δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης, αλλά ιδιαίτερα κοπιαστικές και ανθυγιεινές, αποθαρρύνονταν και αποκλείονταν από εκείνες που απαιτούσαν τεχνική κατάρτιση, μόρφωση και υπευθυνότητα. Ήταν για χρόνια το εφεδρικό εργατικό δυναμικό, τα φτηνά εργατικά χέρια.

6 19 ος αιώνας

7

8

9 Από το τέλος του 19 ου αιώνα αρχίζει η γυναίκα σ ' όλο τον κόσμο να εισβάλλει στα « αντρικά » επαγγέλματα και στις επιστήμες, να αποκτάει το δικαίωμα της ψήφου και να προωθείται στα δημόσια αξιώματα, ακόμα και στα κυβερνητικά. Η βιομηχανική επανάσταση άλλαξε τις μεθόδους της παραγωγής και τη θέση της γυναίκας μέσα σ ' αυτήν.

10 Μακεδονία – λίχνισμα (1911)

11 Εργάτριες σε επιχειρήσεις με πλυντήρια στις ΗΠΑ γύρω στο 1900

12 Σε μεγάλο κλωστοϋφαντουργείο στα τέλη του 19 ου αιώνα

13 Σε ξυλουργείο στα μέσα του 20 ού αιώνα

14 Η 8 η του Μάρτη 1857 είναι μέρα ορόσημο για το παγκόσμιο φεμινιστικό κίνημα. Την ημέρα εκείνη οι εργάτριες ιματισμού της Ν. Υόρκης ξεσηκώθηκαν για πρώτη φορά σαν εργαζόμενες γυναίκες, έκαναν απεργία και διαδήλωσαν στους δρόμους διαμαρτυρόμενες για τους άθλιους όρους δουλειάς. Η αστυνομία τις χτύπησε.

15  Μετά τον Α ` Παγκόσμιο πόλεμο (1918) οι Αγγλίδες απόκτησαν δικαίωμα ψήφου και γι ’ αυτό χρειάστηκαν αγώνες 50 ετών. Στο μεταξύ είχαν ήδη κερδίσει δικαίωμα ψήφου οι γυναίκες κάποιων σκανδιναβικών χωρών και της Ρωσίας.  Το 1910 η Γερμανίδα επαναστάτρια Κλάρα Τσέτκιν πρότεινε στο Σοσιαλιστικό Συνέδριο της Κοπεγχάγης να κηρυχθεί η 8 η του Μάρτη σαν παγκόσμια αγωνιστική μέρα της γυναίκας. Κι από τότε γιορτάζεται σ ’ όλο τον κόσμο.

16  Το 1890 το ελληνικό έθνος θα αποκτήσει την πρώτη φοιτήτρια, την Ιωάννα Στεφανοπούλου ( ή Στεαφανόπολι ), αν και ο πρύτανης θα διαμαρτυρηθεί στο υπουργείο « δια την ανάμειξιν των φύλων ».  Το 1920 αρχίζει ο οργανωμένος αγώνας για την πολιτική χειραφέτηση της Ελληνίδας με την ίδρυση του « Συνδέσμου για τα δικαιώματα της γυναικός », με αποκλειστικό σκοπό ν ’ αγωνιστεί για την πολιτική, κοινωνική και οικονομική εξύψωση της γυναίκας με τον άντρα. Ο Σύνδεσμος ήταν τμήμα της μεγάλης διεθνούς οργάνωσης υπέρ της γυναικείας ψήφου «International Woman Suffrage Alliance».  Για πρώτη φορά οι Ελληνίδες ψήφισαν το Πρώτη Ελληνίδα μέλος του Κοινοβουλίου, εκλέχθηκε η Ελένη Σκούρα και πρώτη Ελληνίδα Υπουργός το 1956, η Λένα Τσαλδάρη.

17 Εβίτα Περόν - Η Πρώτη Κυρία της Αργεντινής από το 1946 μέχρι και το θάνατό της το Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τα εργατικά δικαιώματα και τη θέση των γυναικών. Μαρία Κιουρί - Πολωνή φυσικός και χημικός, έγινε ευρέως γνωστή για τις πρωτοποριακές της έρευνες για τη ραδιενέργεια (19 ος – 20 ος αι.)

18 Σιμόν ντε Μποβουάρ - έθεσε τις θεωρητικές βάσεις για την ανάπτυξή του φεμινιστικού κινήματος (20 ος αιώνας ) Κοκό Σανέλ - από τις διασημότερες σχεδιάστριες μόδας του 20 ού αιώνα

19 Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου - εκπαιδευτικός και πεζογράφος (19 ος – 20 ος αι.)

20 Καλλιρρόη Παρέν - δημοσιογράφος, λογία και μια από τις πρώτες Ελληνίδες φεμινίστριες (19 ος – 20 ος αι.)

21 Ελένη Σκούρα – η πρώτη Ελληνίδα βουλευτής

22 Μελίνα Μερκούρη - Ελληνίδα ηθοποιός, βουλευτής και Υπουργός Πολιτισμού (20 ος αιώνας )

23 Οι γυναίκες σήμερα δεν είναι άφωνες, αλλά φορείς συγκεκριμένων απόψεων που παραπέμπουν στις αρχές μιας εναλλακτικής προσέγγισης της πολιτικής και της ζωής.

24  Πρωταρχικό στοιχείο μιας τέτοιας προσέγγισης είναι η νέα αντίληψη για τη δημοκρατία και την εξουσία, όπου ο σεβασμός και η ανοχή στην διαφορετικότητα του άλλου, ο διάλογος ως μέσο επίλυσης των διαφορών και η αποφυγή της βίας, η αλληλεγγύη ως πολιτική ανακατανομής πόρων και εξουσιών είναι τα βασικά στοιχεία της.  Με βάση την αντίληψη αυτή, η εξουσία δεν αποτελεί αυτοσκοπό, γεγονός που δίνει ένα νέο ουσιαστικό περιεχόμενο και μια νέα ηθική διάσταση στην πολιτική. Οι γυναίκες, καθώς προσέρχονται στο χώρο της πολιτικής, έχουν πολλά να δώσουν. Ο δρόμος τους είναι χωρίς επιστροφή κι ας είναι ακόμη μια μειοψηφία. Εκείνο που ποτέ τους δεν πρέπει να ξεχνούν είναι πως οι μεγαλύτερες ανθρώπινες ιδέες και αλλαγές ξεκίνησαν πάντα από μειοψηφίες.

25  Το θέμα της ισότητας των δύο φύλων είναι ένα σημαντικό ζήτημα που αφορά στην ουσία του ανθρώπου. Η χριστιανική θεολογία, που δεν ενδιαφέρεται μόνο για την άλλη ζωή αλλά και για να δώσει νόημα και να λύσει προβλήματα και της καθημερινότητας, της « εδώ και τώρα » ζωής, από νωρίς τοποθετήθηκε και στο ζήτημα αυτό.  Στη σύγχρονη εποχή, πρώτη η χριστιανική προτεσταντική από την θεολογία, ανταποκρινόμενη στις προκλήσεις του γυναικείου κινήματος και τα κινήματα της ισότητας, διαμόρφωσε έναν ολόκληρο κλάδο που ονομάστηκε φεμινιστική θεολογία. Φυσικά ρωμαιοκαθολικοί και ορθόδοξοι θεολόγοι ακολούθησαν αλλά με πολύ αργά βήματα.

26  Η θεολογία της χριστιανικής Εκκλησίας, όπως διατυπώθηκε από τα πρώτα χρόνια της ύπαρξής της, υπερβαίνει τις κάθε μορφής διακρίσεις ( φύλου, φυλής, έθνους, κοινωνικής τάξης ). Στη νέα εν Χριστώ πραγματικότητα, όπως διακηρύττει ξεκάθαρα ήδη ο Απόστολος Παύλος, δεν υπάρχει χώρος για κανενός είδους διαχωρισμό ή ανισότητα : « οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ. πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ » ( Γαλάτας, 3, 28).

27  Παράλληλα όμως με την επαναστατική αυτή στάση, δεν έλειψαν στον χριστιανικό χώρο και οι τάσεις υποβάθμισης της γυναίκας, καθώς πολύ συχνά αυτή συνδέθηκε ( κυρίως από ακραίους ασκητικούς κύκλους που καταδικάστηκαν από την Εκκλησία ) με το κακό και την αμαρτία.  Η υποταγή της γυναίκας στον άνδρα - « κληρονομιά » του ιουδαϊκού και ελληνορωμαϊκού κόσμου - πέρασε ως ένα βαθμό στη ζωή της πρώτης χριστιανικής Εκκλησίας, γεγονός που δε συμφωνούσε με τη θεολογία της.

28  Κάποιες μάλιστα φορές υπήρξαν παρανοήσεις και υπερβολές ως προς τη θεολογία των φύλων. Για παράδειγμα ο προβληματισμός κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα στη Δύση « αν οι γυναίκες έχουν ψυχή ». Σε σύνοδο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας η καταφατική απάντηση δόθηκε με μία μόνο ψήφο διαφορά. Έτσι, κοινωνικές και πολιτισμικές βεβαιότητες και τάσεις αιώνων έχουν τις επιπτώσεις τους στη διαμόρφωση δοξασιών και αντιλήψεων.

29

30

31

32 Ομάδα εργασίας Χριστόπουλος Κωνσταντίνος Χρουστάλεφ Βλαδίμηρος Τερζίδου Κατερίνα Βουγιουκλή Χριστίνα


Κατέβασμα ppt "Στους νεότερους χρόνους και συγκεκριμένα στο τέλος του 19 ου αιώνα, λίγες μορφωμένες και μαχητικές γυναίκες κινητοποιούνται για ζητήματα ισότητας στο."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google