Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΥΜΗΤΤΟΥ – ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΥΜΗΤΤΟΥ – ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΥΜΗΤΤΟΥ – ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
4ο ΓΕΛ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΣΧ. ΕΤΟΣ: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 2ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΤΜΗΜΑ: Α2 ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΥΜΗΤΤΟΥ – ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

2 Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΡΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Η οικολογική συνεισφορά του Υμηττού στην πόλη της Αγίας Παρασκευής είναι τεράστια. Το όρος Υμηττός, ως περιαστικός ορεινός όγκος, συμβάλλει ουσιαστικά στην απορρύπανση της ατμόσφαιρας, την αντιμετώπιση της αναστροφής των θερμοκρασιών και την καταπολέμηση του νέφους. Ο δασικός του χαρακτήρας καθιστά το βουνό ιδανικό τοπίο για την αναψυχή των κατοίκων. Επίσης εμποδίζει τη δημιουργία χειμάρρων και πλημμύρων και βοηθά στη διατήρηση της βιολογικής ισορροπίας στη φύση.

3 ΑΝΑΨΥΧΗ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ – ΠΕΡΙΠΑΤΟΙ
Τα μονοπάτια του Υμηττού αποτελούν μια θαυμάσια ευκαιρία για περιπάτους ή βόλτες με ποδήλατο σε πολύ μικρή απόσταση από τα σπίτια μας. Ένας όμορφος περίπατος είναι από τον Άι-Γιάννη τον Κυνηγό προς τα πυροφυλάκια της Αγ. Παρασκευής και του Χολαργού, διασχίζοντας ένα όμορφο χωματόδρομο που περιστοιχίζεται την άνοιξη από ανθισμένους θάμνους και αγριολούλουδα. Άλλος περίπατος με αρκετές απαιτήσεις αντοχής είναι η κυκλική διαδρομή διάρκειας 3 περίπου ωρών, που ξεκινά και καταλήγει στο μοναστήρι του Άι-Γιάννη του Κυνηγού, περνώντας από το Σπήλαιο του Λιονταριού, επιτελώντας μια ανάβαση από τα 330 μέτρα στα 540 μέτρα.

4 ΑΝΑΨΥΧΗ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ – ΠΕΡΙΠΑΤΟΙ
Μια αθλητική διαδρομή για πεζούς και ποδηλάτες έχουμε από τον Άι-Γιάννη τον Κυνηγό μέχρι τις κορυφές του Κορακοβουνίου σε μέγιστο υψόμετρο 728 μέτρα. Η διαδρομή διαρκεί περίπου 3 ½ ώρες. Οι μαθητές του τμήματός μας, στα πλαίσια της ερευνητικής εργασίας, κάναμε έναν περίπατο στο δασικό δρόμο και το μονοπάτι που ξεκινά από τα όρια των δήμων Αγίας Παρασκευής και Χολαργού, συνεχίζει παράλληλα με την περίφραξη του Δημόκριτου και αφού περάσει κάτω από την περιφερειακή Υμηττού φτάνει στο πυροφυλάκιο. Φωτογραφίσαμε τα φυτά και την φύση γενικά και μαζέψαμε λουλούδια για να φτιάξουμε φυτολόγιο.

5 ΑΝΑΨΥΧΗ ΣΠΗΛΑΙΟ ΛΕΟΝΤΑΡΙΟΥ
Βρίσκεται στη βορειοανατολικά της βορειότερης κορυφής του Υμηττού το Κορακοβούνι σε ύψος 540 μ., πάνω από τα Γλυκά Νερά. Στο εσωτερικό του οι σπηλαιολόγοι ανακάλυψαν απολιθώματα ενός λιονταριού και θεωρείται πιθανόν να αποτελούσε καταφύγιο των τελευταίων λιονταριών της Αττικής.

6 ΑΝΑΨΥΧΗ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ Όπως συνέβη και στην αρχαιότητα, έτσι και κατά τους χριστιανικούς χρόνους τα βουνά της Αττικής φιλοξένησαν σημαντικά ιερά. Στον Υμηττό κοντά στην Αγ. Παρασκευή βρίσκεται η Μονή Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου του Κυνηγού και λίγο πιο μακριά, στο Χολαργό η Μονή Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου.

7 Μονή Αγίου Ιωάννου Προδρόμου
ΑΝΑΨΥΧΗ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ Η μονή βρίσκεται στη βορειότερη κορυφή του Υμηττού, σε πλάτωμα, σε θέση που εποπτεύει τις πεδιάδες των Αθηνών και των Μεσογείων.   Η Μονή ιδρύθηκε πιθανόν κατά το έτος 1185. Κατά μία άποψη πήρε το όνομα της από τον ηγούμενο Λουκά ο οποίος λεγόταν και Κυνηγός την προσωνυμία «Φιλοσόφων» από επόμενο ηγούμενο της οικογένειας των Φιλοσόφων. Από την παλαιά Μονή σώζεται µόνο το βυζαντινό καθολικό και η προσθήκη που έγινε σ’ αυτό την εποχή της Τουρκοκρατίας. Ως γυναικεία Μονή ανασυστάθηκε το 1975 Μονή Αγίου Ιωάννου Προδρόμου του Κυνηγού

8 Μονή Αγίου Ιωάννου Θεολόγου
ΑΝΑΨΥΧΗ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ Είναι κτισμένη σε πλάτωμα µε πτωχή βλάστηση, στα σύνορα Χολαργού και Παπάγου, περιβαλλόμενου όμως παλιότερα από πυκνό πευκοδάσος. Η άλλοτε ερημική μονή, µε τις συνεχείς επεκτάσεις του σχεδίου πόλης, βρίσκεται σήμερα σε απόσταση λίγων δεκάδων μέτρων από τα τελευταία σπίτια. Η κατασκευή του ναού τοποθετείται σε ένα μεγάλο χρονικό εύρος από τον 11ο μέχρι και τον 17ο αιώνα. Το μοναστικό σύνολο είναι της μεταβυζαντινής εποχής και ιδρύθηκε στη θέση αρχαίου ιερού, όπως συνάγεται από τα μαρμάρινα κιονόκρανα, τμήματα των οποίων είναι εντοιχισμένα στο καθολικό. Από το 1971 και εξής η μονή στεγάζει ένα γυναικείο κοινόβιο. Πανηγυρίζει στις 8 Μαΐου και στις 26 Σεπτεμβρίου. Μονή Αγίου Ιωάννου Θεολόγου

9 ΕΚΔΡΟΜΕΣ, ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΑΓΩΝΕΣ ΔΡΟΜΟΥ
ΑΝΑΨΥΧΗ ΕΚΔΡΟΜΕΣ, ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΑΓΩΝΕΣ ΔΡΟΜΟΥ Οι κάτοικοι της Αγ. Παρασκευής από παλιά συνήθιζαν να γιορτάζουν την Καθαρά Δευτέρα τα Κούλουμα αλλά και την Πρωτομαγιά ανεβαίνοντας για ολοήμερες εκδρομές στο βουνό. Ο Δήμος διοργανώνει παραδοσιακά γλέντια σε τμήματα του δάσους κοντά στην πόλη. Την Κυριακή, 14 Απριλίου 2013, οργανώθηκε και ο 1ος Δρόμος Ζωής με τίτλο «Αναδεικνύοντας τον Υμηττό». Η εκδήλωση περιείχε διαδρομή που ξεκινούσε από την πλατεία Αγ. Παρασκευής έφτανε στον Αι – Γιάννη τον Κυνηγό συνέχιζε σε χωματόδρομους και επέστρεφε στην πλατεία. Η διαδρομή είχε υψομετρική διαφορά περίπου 250 μ. και μήκος 14 χλμ.

10 ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΥΜΗΤΤΟΥ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
Στους πρόποδες του Υμηττού, ανάμεσα στο βουνό και την πόλη, υπάρχουν εγκαταστάσεις οι οποίες ως επί το πλείστον δυσκολεύουν την πρόσβαση των κατοίκων στο βουνό. Έτσι τελικά απομένουν τρεις δίοδοι για το βουνό. Η ασφαλτοστρωμένη οδός Ανατολικής Μεσογείου που οδηγεί από την οδό Γραβιάς στον Άγιο Γιάννη τον Κυνηγό, ένα μονοπάτι που ξεκινά πάνω από τις αθλητικές εγκαταστάσεις του Δήμου και ένας δασικός δρόμος που ξεκινά από τα όρια των δήμων Αγίας Παρασκευής και Χολαργού. Παρ’ όλα αυτά οι εγκαταστάσεις αυτές λειτούργησαν και θετικά όσον αφορά στην διαφύλαξη του δάσους. Η ύπαρξη τους απέκλεισε την επέκταση του οικισμού προς το βουνό κι έτσι διαφυλάχθηκε ο πνεύμονας πρασίνου. Επίσης όλα αυτά τα ιδρύματα διαθέτουν πυρασφάλεια κι έτσι το κομμάτι του Υμηττού που βρίσκεται πάνω από την Αγία Παρασκευή δεν έχει ταλαιπωρηθεί από πυρκαγιές όσο άλλες περιοχές του Υμηττού.

11 Αθλητικό Κέντρο Αγίου Ιωάννου
Βρίσκεται στο τέρμα της οδού Νότου πάνω από το 8ο Δημοτικό. Στο χώρο αυτό υπάρχουν ανοιχτά γήπεδα ποδοσφαίρου (της τοπικής ομάδας), μπάσκετ, βόλεϊ και τένις και κλειστά γήπεδα και γυμναστήρια. Επίσης υπάρχει αναψυκτήριο και το μικρό μεταλλικό θεατράκι που σήμερα δυστυχώς δεν λειτουργεί. Πάρκο Νεαπόλεως Βρίσκεται στην οδό Νεαπόλεως δίπλα στο 2ο Γυμνάσιο και επικοινωνεί με το Αθλητικό Κέντρο. Μέσα στο πάρκο υπάρχει παιδική χαρά και 1ο Σύστημα Προσκόπων Αγ. Παρασκευής. Επίσης με όριο το βουνό δίπλα στο Δημόκριτο βρίσκεται το Νεκροταφείο του δήμου.

12 ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΥΜΗΤΤΟΥ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΥΜΗΤΤΟΥ Η Αττική Οδός αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας μήκους 65 χλμ. Διακλάδωση της Αττικής οδού αποτελεί η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού η οποία ξεκινά από τον Σταυρό Αγ. Παρασκευής, διασχίζει κατά μήκος τους πρόποδες του Υμηττού και τελειώνει στην οδό Κατεχάκη στην περιοχή Παπάγου. Στην Αττική οδό και ειδικά στη Περιφερειακή Υμηττού, έγινε προσπάθεια για πλήρη αποκατάσταση του τοπίου με εμφύτευση και εμπλουτισμό της χλωρίδας. Κατασκευάστηκαν σήραγγες προκειμένου να μην αλλοιωθεί η φυσική εικόνα του βουνού και να διατηρηθεί η δυνατότητα εγκάρσιας διέλευσης για την άγρια πανίδα της περιοχής

13 ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΥΜΗΤΤΟΥ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
ΣΤΡΑΤΗΓΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ (ΣΔΑΜ) Το ΣΔΑΜ είναι ένα Πολεμικό Στρατηγείο που καλύπτει τις απαιτήσεις Διεύθυνσης και Ελέγχου των Ναυτικών Επιχειρήσεων του Πολεμικού Ναυτικού στην Ανατολική Μεσόγειο, υποστηρίζοντας επικοινωνιακά τις επιχειρήσεις του σε όλες τις περιοχές εθνικής ευθύνης. Το Κεντρικό Στρατηγείο αποτελείται από τις επίγειες και υπόγειες εγκαταστάσεις και καλύπτει έκταση περίπου 210 στρεμμάτων.   Οι υπόγειες εγκαταστάσεις βρίσκονται σε ένα πλέγμα στοών δύο επιπέδων βάθους έως 60 μέτρων, όπου υπάρχουν οι κατάλληλοι χώροι για τον τηλεχειρισμό των επικοινωνιακών ευκολιών.

14 ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΥΜΗΤΤΟΥ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
ΚΟΛΕΓΙΟ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ Το σχολείο ιδρύθηκε το 1875 στην Σμύρνη της Μικράς Ασίας. Μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, το 1923, μεταφέρθηκε στο Παλαιό Φάληρο και το 1932 στο Ελληνικό. Με την δημιουργία του αεροδρομίου του Ελληνικού, το 1965, το Κολλέγιο μεταφέρθηκε στην Αγία Παρασκευή σε έκταση 240 στρεμμάτων που παραχωρήθηκε στο σχολείο από το Ελληνικό Κράτος. Πολύ συχνά διατίθεται το θέατρο του κολλεγίου στους δημότες Αγίας Παρασκευής για καλλιτεχνικές εκδηλώσεις ή συζητήσεις τοπικού ενδιαφέροντος. Ο δήμος Αγίας Παρασκευής μέσω της Κοινωνικής του Υπηρεσίας επί σειρά ετών συνεργάζεται με το Αμερικάνικο Κολλέγιο, και διαθέτουν υποτροφίες σε μαθητές που έχουν τελειώσει τα τοπικά Δημόσια Λύκεια.

15 ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΥΜΗΤΤΟΥ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ Η λειτουργία του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» -ΕΚΕΦΕ «Δ» - ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ‘50 ως ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία με την επωνυμία Κέντρο Πυρηνικών Ερευνών «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ». Το 1985 πήρε τη σημερινή του επωνυμία. Βρίσκεται στην Αγία Παρασκευή Αττικής, σε μια έκταση 600 στρεμμάτων με κτηριακή επιφάνεια τ.μ. Ο αρχικός στόχος του νεοσυσταθέντος Κέντρου ήταν η προώθηση της πυρηνικής έρευνας και τεχνολογίας για ειρηνικούς σκοπούς. Σήμερα το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» αποτελεί σημείο αναφοράς, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για τον υπόλοιπο κόσμο.

16 ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε.)
Οι επιστημονικές περιοχές οι οποίες ερευνώνται στο Δημόκριτο είναι φυσική, χημεία, μικροηλεκτρονική, βιολογία, πληροφορική, τηλεπικοινωνίες, πυρηνική τεχνολογία, ενέργεια, ραδιοφάρμακα. Το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» διαθέτει το αμφιθέατρό του σε φορείς του Δήμου Αγ. Παρασκευής για εκδηλώσεις επιστημονικές και καλλιτεχνικές.   Μαθητές του σχολείου μας κάθε χρόνο επισκέπτονται τον «Δημόκριτο» και ξεναγούνται στους χώρους του συμμετέχοντας σε επιστημονικά προγράμματα. ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε.) Το Ινστιτούτο Κτηνιατρικών Ερευνών του Ιδρύματος καταλαμβάνει πολύ μεγάλη έκταση δίπλα στο Δημόκριτο.

17 ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ Οι πυρκαγιές στον Υμηττό τα τελευταία 25 χρόνια ήταν πολύ συχνές και μερικές ιδιαίτερα καταστροφικές, όπως το 1995, το 1998, το Οι δύο μεγάλες πυρκαγιές το 1995 και το 1998 κατέκαψαν συνολικά στρέμματα δάσους. Κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς το έχασαν τη ζωή τους δυο αρχιπυροσβέστες ο Δημήτριος Μαλούκος και ο Θεμιστοκλής Μαυραειδής, ο πυροσβέστης Αλέξανδρος Διαβολής και ο εθελοντής Πυροσβέστης Δημήτριος Καραμολέγκου. Οι κυριότερες αιτίες των δασικών πυρκαγιών είναι: • Οι διάφορες γεωργικές δραστηριότητες και κυρίως η καύση ξερών χόρτων. • Η απόρριψη αναμμένων τσιγάρων ή το άναμμα φωτιάς στο δάσος. • Η απόρριψη σκουπιδιών στο δάσος. • Η καύση σκουπιδιών και η ύπαρξη ανεξέλεγκτων χωματερών. • Κακόβουλες ενέργειες (εμπρησμοί). • Διάφορες δραστηριότητες σε εξοχικές κατοικίες. • Ατυχήματα (τροχαία, βλάβες γεωργικών μηχανημάτων, κοκ)

18 ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ Μετά από κάθε πυρκαγιά τα εδάφη είναι κατεστραμμένα με αποτέλεσμα η περιοχή να είναι εκτεθειμένη σε πλημμύρες. Στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να αποκατασταθεί άμεσα το φυσικό περιβάλλον. Το έργο αυτό ονομάζεται ΑΝΑΔΑΣΩΣΗ. Η περιοχή της Αγ. Παρασκευής δεν πλήττεται ιδιαίτερα από πυρκαγιές γιατί ο οικιστικός ιστός είναι πλήρως οριοθετημένος και όλες οι εγκαταστάσεις που προαναφέραμε λειτουργούν προστατευτικά για το δάσος. Για την δασοπροστασία της περιοχής ο δήμος Αγ. Παρασκευής, σε συνεργασία με τον 4ο Πυροσβεστικού Σταθμό Αθηνών και τη ΣΔΑΜ τοποθέτησε πυροφυλάκιο σε κατάλληλη θέση σε δασικό δρόμο κοντά στον Αι Γιάννη. Το φυλάκιο αυτό από 1 Ιουνίου μέχρι 30 Σεπτεμβρίου στελεχώνεται από υπαλλήλους και εθελοντές για όλο σχεδόν το εικοσιτετράωρο.

19 ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΥΛΟΤΟΜΙΑ
Επιπλέον άλλο ένα πρόβλημα από το οποίο πλήττεται ο Υμηττός είναι οι πλημμύρες οι οποίες βέβαια έχουν άμεσα αποτελέσματα και στην Αγία Παρασκευή καθώς τα περισσότερα νερά καταλήγουν εκεί επειδή δεν βρίσκουν στη διάρκεια της διαδρομής εμπόδια δηλαδή δέντρα τα οποία θα τα εμποδίσουν να περάσουν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλά σπίτια να πλημμυρίζουν κυρίως τα υπόγεια. ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΥΛΟΤΟΜΙΑ

20 ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΕΡΑΙΕΣ ΚΥΝΗΓΙ
Ένας κίνδυνος για τους επισκέπτες του Υμηττού είναι οι κεραίες οι οποίες μολύνουν την ατμόσφαιρα ηλεκτρο-μαγνητικά γύρω τους πάνω από την Αγία Παρασκευή και εμποδίζουν την είσοδο των πολιτών στο μέρος το οποίο βρίσκονται. ΚΥΝΗΓΙ Παρότι το κυνήγι όλο τον χρόνο απαγορεύεται πολλοί κυνηγοί συνεχίζουν ακάθεκτοι δίχως να νοιάζονται για τα σπάνια ζώα τα οποία ζουν εκεί και τα οποία αποτελούν πώλο έλξης για πάρα πολλούς εξερευνητές.

21 Τα αδέσποτα ζώα (κυρίως σκυλιά) στον Υμηττό είναι ένα πρόβλημα που εμφανίστηκε λόγω της ανεύθυνης συμπεριφοράς κάποιων συμπολιτών μας οι οποίοι εγκαταλείπουν τα ζώα τους. Τα ζώα αυτά μένουν χωρίς τροφή, νερό και ζουν κάτω από ακατάλληλες συνθήκες και αναπαράγονται ανεξέλεγκτα, κατάσταση η οποία επιτείνει το πρόβλημα. Πολλοί φιλόζωοι κάτοικοι της περιοχής μας έχουν εγκαταστήσει μικρά ξύλινα σπιτάκια για να στεγάσουν τα αδέσποτα σκυλιά σε εύκολα προσβάσιμα σημεία του βουνού και τα επισκέπτονται καθημερινά για να τα ταΐσουν και να τα προστατεύσουν από τους διάφορους κινδύνους.

22 Φαρμακευτικά φυτά του Υμηττού
Από την αρχαιότητα, ο Υμηττός φημιζότανε για τα θεραπευτικά και φαρμακευτικά του βότανα. Σήμερα, οι ιδιότητες των φυτών δεν είναι γνωστές σε όλους τους ανθρώπους, όμως σχεδόν όλα τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται περιέχουν συστατικά παρόμοια με των φυτών.

23

24 Τα βότανα αυτά λοιπόν, μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε ως εκχυλίσματα, βάμματα, αφέψημα, σιρόπι ακόμη και αιθέρια έλαια. Το βουνό μας έχει σε πλήθος φυτά όπως η τσουκνίδα, η λαδανιά, η γνωστή ελιά, και άλλα που μπορούμε να βρούμε παρακάτω. Καθένας μπορεί να τα χρησιμοποιήσει αρκεί να μην προκαλέσουνε ερεθισμούς ή αλλεργίες

25 Η Τσουκνίδα Η τσουκνίδα αναγνωρίζεται από την Αρχαία Ελλάδα για την μεγάλη χρήση της. Τα φύλλα της, δεν μπορεί κανείς να τα ακουμπήσει με γυμνά χέρια καθώς περιέχει ουσίες που "καίνε" το δέρμα. Με αυτόν τον τρόπο η τσουκνίδα προστατεύεται. Οι ιδιότητές της είναι γνωστές για την αντιμετώπιση της ακμής. Τέλος καταπολεμά την διάρροια, την αρθρίτιδα σε άτομα μεγάλης ηλικίας και θεραπεύει τις λοιμώξεις τους ουροποιητικού συστήματος του ανθρώπου.

26 Η Δάφνη Η δάφνη είναι γνωστή σε όλη την Ελλάδα. Ο Υμηττός είναι γεμάτος από δάφνη καθώς και οι πόλεις που βρίσκονται στους πρόποδές του. Εκτός από το εκπληκτικό άρωμά της που χρησιμοποιείται για αρωματικό χώρου, η σκόνη από τα ξερά της φύλλα βοηθάει στο να σταματάει αιμορραγίες μύτης, τσιμπήματα από σφήγκες και μέλισσες. Ειδική για τις ρευματοπάθειες και παθήσεις της κύστης και της μήτρας. Τέλος τα εκχυλίσματα από δάφνη δυναμώνουν τα μαλλιά, σταματώντας την τριχόπτωση.

27 Η Λαδανιά-Κιστός Η Λαδανιά, είναι αρωματικός θάμνος και τα φύλλα της είναι μικρά. Η γεύση της είναι πικρή και η παραγωγή της ρητίνης από τα τριχώματα των φύλλων, της δίνει ισχυρή αντιμικροβιακή δράση. Έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε πολυφαινόλες και παρόλο που ανακαλύφθηκε τα τελευταία χρόνια ως φαρμακευτικό είδος φυτού, χρησημοποιήται σαν καταπραϋντικό για τις αϋπνίες, διάρροιας και ανακούφισης από τον πονόδοντο. Βοηθάει ακόμα και σε κρυολογήματα ως αφέψημα και στην αντιμετώπισης της βρογχίτιδας.

28 Το Χαμομήλι Το γνωστό σε όλους χαμομήλι, χρησιμοποιείται στην ομοιοπαθητική ιατρική καθώς ως τσάι τονώνει και ηρεμεί. Είναι αντιφλεγμονώδες αντιαλλεργικό, κατάλληλο για τις αϋπνίες, τους στομαχόπονους, ακόμα και για κρέμες. Χρησιμοποιείται ως κομπρέσες για ερεθισμούς στο δέρμα ή στα μάτια.

29 Η Ελιά Είναι ένα φυτό που το χρησιμοποιούμε συχνά στην καθημερινότητα. Περιέχει ουσίες υδροξυτυροσόλης και ελαιοευρωπαίνης όπου ανακουφίζει αρθριτικούς πόνους. Από τα προϊόντα της γνωρίζουμε ότι ρυθμίζει την χοληστερίνη το ανθρώπινου οργανισμού. Καταπολεμά την δυσκοιλιότητα και θεωρείται κατάλληλο αντιπυρετικό και αντισηπτικό.

30 Η Ορχιδέα Η Ορχιδέα στην παράδοση ονομάζεται σερνικοβότανο γιατί πίστευαν πως αν ο μέλλων πατέρας έτρωγε τους βολβούς του λουλουδιού, θα γεννιόταν αρσενικό παιδί. Στην επιστήμη αποδεικνύεται πως το φυτό αυτό τονώνει το σώμα καθώς είναι πλούσιο σε βιταμίνες όπως το ασβέστιο (Ca), άμυλο, και φώσφορο (P). Περιέχει και μια κολλώδη ουσία την βασσαρίνη, η οποία αν βραστεί με νερό καταπολεμά τον βήχα, την γρίπη και τους στομαχόπονους.

31 Το Δεντρολίβανο Είναι ένα πολυετές, θαμνώδες και αειθαλές φυτό που ανθίζει την άνοιξη. Οι αρχαίοι πίστευαν πως τονώνει τον εγκέφαλο. Σήμερα χρησιμοποιείται στην ελληνική κουζίνα και στην εκκλησιά. Καταπραΰνει κοιλιακούς σπασμούς, ρευματισμούς, είναι αντιδιαβητικό, κατά του άσθματος και κατάλληλο για αντισηπτικό στις πληγές.

32 Το Πεύκο Το Πεύκο είναι ένα δέντρο που καλύπτει τον Υμηττό σε μεγάλες αποστάσεις. Ο καρπός του κάνει καλό στο στομάχι, σε παθήσεις του θώρακα και στον υστερικό βήχα. Τα φύλλα του λιωμένα σε κατάπλασμα συγκολούν τα τραύματα, ενώ σε αφέψημα σταματά τον βήχα και τις καταρροές της κύστης.

33 Ο Κρόκος Ο Κρόκος είναι ένα φυτό γνωστό για την αντικαρκινική του δράση. Ανθίζει τον Νοέμβριο ή και πιο νωρίς. Ανακουφίζει από ενοχλήσεις της οδοντοφυΐας και βοηθάει στην μνήμη και την αποτοξίνωση από πολλές ουσίες.

34 ΑΚΑΚΙΑ - ΜΙΜΟΖΑ Είναι ένα φυτό που αντέχει σε συνθήκες ξηρασίας. Είναι δέντρο που ανθίζει από την άνοιξη και στολίζεται από κίτρινα μπουμπούκια. Θεωρείται αποτελεσματική για τον έντονο βήχα και για την αντιμετώπιση φλεγμονών στην στοματική κοιλότητα.

35 Δρύς-Βελανιδιά Το γνωστό αυτό δέντρο, όταν τα φύλλα του γίνουν αφέψημα, δίνουν ενέργεια στον σώμα και αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως η διάρροια και η παρατεταμένη εμμηνόρροια. Τονώνουν τον οργανισμό και βοηθούν το συκώτι στις ενέργειες του.

36 Η Γκορτσιά Είναι ένα πολυετές δέντρο που ανθίζει τον Απρίλιο. Περιέχει μαλικό οξύ, κιτρικό οξύ και κυϊνικό οξύ, τα οποία είναι ευεργετικά για τις παθήσεις του αναπνευστικού συστήματος. Κατά της δυσπεψίας και κατάλληλο ψυκτικό. Μέσα στα φύλλα της βρίσκεται η αμυγδαλίνη η οποία της χαρίζει και τις αρωματικές της ιδιότητες.

37 Η Ρίγανη Η ρίγανη είναι πολυετές και ποώδες φυτό, βακτηριοκτόνο και αντιφλεγμονώδες. 'Ως αφέψημα είναι αποχρεμπτικό για τον βήχα. Ως αιθέριο έλαιο είναι κατάλληλο για τον πονόδοντο. Τέλος χρησιμοποιείται στην μαγειρική και έχει μία ιδιότητα σαν τροφή πτηνών που κρατάει μακριά τις αρρώστιες.

38 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ Αρχαία Αίγυπτος
Μελισσοκομία είναι η τέχνη εκτροφής μελισσών. Η μέλισσα εμφανίστηκε στον πλανήτη μας στην αρχή της Καινοζωικής εποχής, δηλαδή πριν 65 εκατομμύρια χρόνια, πολύ νωρίτερα από την εμφάνιση του ανθρώπου. Αρχαία Αίγυπτος Σύμφωνα με το μύθο οι μέλισσες και το κερί γεννήθηκαν από τα δάκρυα του θεού Ήλιου Ρα. Η μέλισσα θεωρούνταν οδηγός στο μακρινό ταξίδι για τον άλλο κόσμο. Από 2500 π.Χ. υπάρχουν πάρα πολλά ανάγλυφα που απεικονίζουν τη συλλογή, το φιλτράρισμα και την αποθήκευση μελιού. Το μέλι χρησιμοποιούνταν σαν αντισηπτικό και πιθανά στη διαδικασία μουμιοποίησης. Από το 1350 π.Χ. τοποθετούσαν κυψέλες σε πλοία για να διαπλεύσουν το Νείλο προς αναζήτηση ανθοφορίας.

39 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ Αρχαία Ελλάδα
Το αρχαιότερο πρόσωπο το οποίο εμφανίζεται στο χώρο της μελισσοκομίας είναι ο Αρισταίος ο οποίος διδάχθηκε από τις Νύμφες τη μελισσοκομία και την οποία δίδαξε στους κατοίκους της Κέας. Ο Αρισταίος και η μέλισσα θα γίνουν τα βασικά σύμβολα του νησιού και θα απεικονισθούν στα νομίσματα του. Στις ανασκαφές στην Φαιστό βρέθηκαν πήλινες κυψέλες της Μινωικής εποχής (3.400 π.Χ.). Στην ίδια εποχή ανήκει επίσης χρυσά κοσμήματα που παριστάνουν συμπλέγματα μελισσών, Ο πρώτος όμως ο οποίος μελέτησε επιστημονικά την μέλισσα υπήρξε ο Αριστοτέλης του οποίου τα συγγράμματα (322 π.Χ.) αποτέλεσαν σπουδαίο σταθμό για τη μελισσοκομία. Εκεί ως μέσο της μελισσοκομίας αναφέρει την και μέχρι σήμερα χρησιμοποιούμενη κυψέλη.

40 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ Ο νομοθέτης των Αθηναίων Σόλων ( π.Χ.) θέσπισε διάφορα μέτρα για την μελισσοκομία της εποχής εκείνης. Ένα από αυτά ήταν ότι οι μελισσοκόμοι ήταν υποχρεωμένοι να τοποθετούν τα μελίσσια τους 300 πόδια (100 μέτρα) μακριά ο ένας από τον άλλο, ώστε να μην υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με την κυριότητα των σμηνών. Ο Ιπποκράτης ( π.Χ.) συνιστούσε το μέλι σε όλους τους ανθρώπους αλλά ιδιαίτερα στους ασθενείς. Ο Δημόκριτος όταν ρωτήθηκε πως δύνανται να διατηρηθούν οι άνθρωποι υγιείς και μακρόβιοι απάντησε:  «Ει τα μεν έξωθεν ελαίω του σώματος τα δε ένδοθεν μέλιτι χρίσοιντο». Στους κλασικούς και ελληνιστικούς χρόνους ξεχωρίζουν το φημισμένο μέλι Υμηττού, το μέλι από τα Υβλαία της Σικελίας, το μέλι από την Σαλαμίνα, την Λέρο και την Κάλυμνο. Στην καθημερινή ζωή και διατροφή το μέλι καταναλώνονταν αυτούσιο, στη μαγειρική ή σε παρασκευάσματα με άλλα τρόφιμα: Μηλόμελο, Μελίκρατο, Οξύμελο, Υδρόμελο, Οινόμελο.

41 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ Αρχαία Ρώμη
Στη Ρωμαϊκή εποχή η μελισσοκομία παρουσίασε μεγάλη αύξηση λόγω της ανακάλυψης και χρήσης του κεριού (candela) σαν μέσο φωτισμού. Μεσαίωνας Κατά τον Μεσαίωνα η μελισσοκομία εξελίσσεται σε επαγγελματική βάση εκμεταλλευόμενη την αύξηση της ζήτησης μελιού και κεριού λόγω της πληθυσμιακής αύξησης και της σύνδεσης του κεριού με τις θρησκευτικές και καθημερινές λειτουργίες. Νεότερη Εποχή Δυο στοιχεία σημάδεψαν την μελισσοκομία στην νεότερη εποχή. Η διάδοση της ζάχαρης μείωσε δραματικά τη χρήση του μελιού. Η μεταφορά της ήταν πιο εύκολη από αυτή του μελιού. Οι δυνατότητες παραγωγής τεράστιες. Η εφεύρεση της σύγχρονης κυψέλης με τα κινητά πλαίσια κηρηθρών. Μέχρι τότε για να εξαχθεί το μέλι από την κυψέλη έπρεπε να καταστραφεί η κηρήθρα που το φιλοξενούσε, γιατί η διαδικασία απαιτούσε σύνθλιψη της κηρήθρας.

42 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ ΜΕΛΙΣΣΑ Η μέλισσα είναι ένα κοινωνικό έντομο και υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τύποι εντόμων σε μια κυψέλη (κοινωνία - αποικία). Η βασίλισσα, οι εργάτριες και οι κηφήνες. Κάθε τύπος (τάξη) έχει διαφορετική λειτουργία στην αποικία. Η βασίλισσα και οι εργάτριες είναι θηλυκά έντομα και οι κηφήνες αρσενικά. Η βασίλισσα είναι το μοναδικό θηλυκό που έχει αναπτύξει πλήρως σεξουαλικά όργανα. Είναι το αποτέλεσμα της ειδικής διατροφής με βασιλικό πολτό σε όλη την διάρκεια της ανάπτυξής της. Περίπου 5 ημέρες μετά την έξοδο από το κελί της, βασίλισσα αρχίζει να πραγματοποιεί σύντομες πτήσεις για μια περίοδο ζευγαρώματος περίπου 2 ή 3 ημερών και μπορεί να ζευγαρώσει με διαφορετικούς 10 ή παραπάνω κηφήνες. Περίπου 5 ημέρες μετά το ζευγάρωμα η βασίλισσα αρχίζει να γεννά και μπορεί να γεννήσει πάνω από 1500 αυγά την ημέρα. Κανονικά υπάρχει μόνο 1 βασίλισσα σε κάθε αποικία, αλλά μερικές φορές υπάρχουν ταυτόχρονα 2 βασίλισσες, όταν η γερασμένη πλέον βασίλισσα δεν είναι αρκετά παραγωγική.

43 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ Οι κηφήνες δεν μπορούν να κεντρίσουν επειδή δεν έχουν κεντρί το οποίο είναι όργανο των θηλυκών ατόμων. Επίσης δεν έχουν κατάλληλα όργανα για περισυλλογή νέκταρος ή γύρης. Μια δυνατή αποικία έχει περίπου 300 κηφήνες. Η μοναδική λειτουργία των κηφήνων είναι να γονιμοποιούν την βασίλισσα. Οι Εργάτριες είναι τα θηλυκά που δεν μπόρεσαν να αναπτύξουν πλήρως τα σεξουαλικά τους όργανα. Κάνουν όλες τις δουλειές στην αποικία ώστε όλα να βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Οι εργάτριες έχουν ειδικευμένα όργανα ανάλογα με τα ειδικά καθήκοντά τους στην αποικία. Πόροι της Αποικίας Οι τέσσερις βασικές ουσίες οι οποίες συλλέγονται από τις εργάτριες μεταφορείς είναι: Νέκταρ, Γύρη, Πρόπολις, Νερό

44 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ ΜΕΛΙ Το μέλι θεωρείται θησαυρός υγείας και δύναμης και η αξία του εκτιμούνταν από την αρχαιότητα. Προέρχεται από το νέκταρ που μαζεύουν οι μέλισσες από τους κάλυκες των διαφόρων λουλουδιών ή από τις εκκρίσεις μελιτοφόρων δένδρων ή εντόμων. Με την επίδραση των γαστρικών υγρών και ενζύμων, καθώς και διαφόρων διεργασιών του εντόμου μετουσιώνεται πλήρως και τελικά μετατρέπεται σε αυτό το πολύτιμο προϊόν, το μέλι. Πώς μας ωφελεί Μας εφοδιάζει με ενέργεια. Είναι αντιοξειδωτικό Έχει αντιβακτηριδιακή και αντισηπτική δράση σε πληγές και έλκη. Συντελεί στην καλή λειτουργία του εντέρου. Θεωρείται καταπραϋντικό και χαλαρωτικό. Το μέλι περιέχει 17% νερό, γι’ αυτό έχει και ενυδατική δράση.

45 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ Το μέλι είναι ένα μείγμα σακχάρων και άλλων συστατικών. Όσον αφορά τους υδατάνθρακες, το μέλι αποτελείται κυρίως από φρουκτόζη (περίπου 38,5%) και γλυκόζη (περίπου 31%) και περιέχει σε μικρότερα ποσοστά μαλτόζη, σουκρόζη και γαλακτόζη. Η περιεκτικότητά του σε πρωτεΐνες είναι μικρή και σε λίπος μηδαμινή. Περιέχει επίσης: Πληθώρα αμινοξέων, όπως προλίνη, φαινυλαλανίνη κλπ. Πληθώρα αντιοξειδωτικών ουσιών (βιταμίνη C, χρυσίνη, καταλάση). Μικρές, αλλά ποικίλες ποσότητες ιχνοστοιχείων και βιταμινών, όπως βιταμίνη C, βιταμίνη B6, ριβοφλαβίνη, παντοθενικό οξύ, ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, νάτριο, κάλιο, σίδηρο, ψευδάργυρο κλπ. Παρά το γεγονός ότι το μέλι θεωρείται από την αγορανομία προϊόν που μένει πάντα φρέσκο και εξαιρείται από την υποχρέωση αναγραφής ημερομηνίας λήξης, εν τούτοις με την πάροδο του χρόνου υπόκειται σε αλλαγές που το υποβαθμίζουν ποιοτικά. Μέλια σωστά αποθηκευμένα για 1-2 χρόνια δεν χάνουν τις πολύτιμες ιδιότητές τους.

46 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ Είδη μελιού
Θυμαρίσιο: Είναι το μέλι που κυρίως παράγεται στον Υμηττό. Θεωρείται αρίστης ποιότητας μέλι. Ανήκει στα ανθόμελα, αλλά στην πραγματικότητα αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία λόγω των έντονων αρωματικών και γευστικών χαρακτηριστικών του. H παραγωγή του ανέρχεται περίπου στο 10% της συνολικής παραγωγής μελιού της Ελλάδας. Οι καλύτερες περιοχές παραγωγής θυμαρίσιου μελιού θεωρούνται τα ελληνικά νησιά και ιδιαίτερα η Κρήτη και τα Κύθηρα. Πευκόμελο: Το 65% της συνολικής παραγωγής στην Ελλάδα. Πορτοκαλιάς, Ερείκης (σουσουρίσιο), Καστανιάς, Ελάτης, Ανθόμελα ποικίλης ανθοφορίας, Ηλίανθου και Βαμβακιού.

47 ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ ΚΑΙ ΥΜΗΤΤΟΣ
Ο Υμηττός από την αρχαιότητα ήταν γνωστός για το μέλι του, και αυτό συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Το μέλι του Υμηττού είναι εύγεστο και αρωματικό, γιατί το λουλούδι του θυμαριού θεωρείται η καλύτερη τροφή των μελισσών. Μέχρι σήμερα, στον Υμηττό υπάρχουν μελίσσια. Πολλοί μελισσοκόμοι που μένουν στην Αθήνα τοποθετούν εκεί τα μελίσσια τους. Δυστυχώς όμως, σύμφωνα με μαρτυρίες, κάποια από αυτά είναι εγκαταλελειμμένα ή σε κακή κατάσταση, και υπάρχουν πολλές καταγγελίες κλοπής μελισσιών. Το ερώτημα είναι αν η πολιτεία θα κάνει κάτι για αυτή την κατάσταση. Ή, ακόμα καλύτερα, εάν οι ίδιοι οι πολίτες θα κάνουν κάτι.

48 ΟΜΑΔΕΣ ΑΝΑΨΥΧΗ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΣ ΛΙΒΑΝΟΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΑΡΑΘΩΝΙΤΗΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΗΤΣΗ ΙΩΑΝΝΑ ΤΑΒΟΥΛΑΡΗ ΑΘΗΝΑ ΤΑΒΟΥΛΑΡΗ ΑΛΚΥΟΝΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΥΜΗΤΤΟΥ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΚΥΠΡΙΑΝΙΔΗ ΝΑΤΑΣΑ ΚΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΟΣ ΜΑΡΚΑΚΗ ΣΟΦΙΑ ΜΑΡΟΥΤΣΗ ΦΙΛΙΑ ΜΗΡΤΣΟΣ ΚΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΑ ΦΥΤΑ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΑ ΜΑΛΑΪ ΚΛΕΑ ΛΕΒΕΝΤΖΩΝΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΕΞΗΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΖΟΚΟΠΑΚΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΕΥΑ ΜΑΛΛΙΑ ΜΑΡΚΕΑ ΛΑΪΝΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΚΟΣ ΝΑΣΟΣ ΜΑΡΟΛΗΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΟΥΤΣΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΗΤΣΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΕΖΙΝΑΪ ΝΤΕΝΙΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΑΝΝΑ ΜΗΤΣΑΝΑ, ΠΕ19


Κατέβασμα ppt "ΥΜΗΤΤΟΥ – ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google