Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

20/5/2013 ΑΘΗΝΑ 2013 ΑΣΥΛΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ Μάθημα: Άσυλο και Μετανάστευση Διεθνείς και Εθνικές Διαστάσεις Διδάσκοντες: Περράκης Στέλιος, Μαρούδα Ντανιέλλα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "20/5/2013 ΑΘΗΝΑ 2013 ΑΣΥΛΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ Μάθημα: Άσυλο και Μετανάστευση Διεθνείς και Εθνικές Διαστάσεις Διδάσκοντες: Περράκης Στέλιος, Μαρούδα Ντανιέλλα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 20/5/2013 ΑΘΗΝΑ 2013 ΑΣΥΛΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ Μάθημα: Άσυλο και Μετανάστευση Διεθνείς και Εθνικές Διαστάσεις Διδάσκοντες: Περράκης Στέλιος, Μαρούδα Ντανιέλλα Ανδριανοπούλου Ελευθερία Καρούση Κυριακή Λέτσιου Άννα Παππά Κρινιώ Σταυρίδη Ηώ

2 20/5/2013 Λαθεμένο μού φαινόταν πάντα τ' όνομα που μας δίναν: «Μετανάστες». Θα πει, κείνοι που αφήσαν την πατρίδα τους. Εμείς, ωστόσο, δε φύγαμε γιατί το θέλαμε, λεύτερα να διαλέξουμε μιαν άλλη γη. Ούτε και σε μιαν άλλη χώρα μπήκαμε να μείνουμε για πάντα εκεί, αν γινόταν. Εμείς φύγαμε στα κρυφά. Μας κυνηγήσαν, μας προγράψανε. Κι η χώρα που μας δέχτηκε, σπίτι δε θα 'ναι, μα εξορία. Έτσι, απομένουμε δω πέρα, ασύχαστοι, όσο μπορούμε πιο κοντά στα σύνορα, προσμένοντας του γυρισμού τη μέρα, καραδοκώντας το παραμικρό σημάδι αλλαγής στην άλλην όχθη, πνίγοντας μ' ερωτήσεις κάθε νεοφερμένο, χωρίς τίποτα να ξεχνάμε, τίποτα ν' απαρνιόμαστε, χωρίς να συγχωράμε τίποτ' απ' όσα έγιναν, τίποτα δε συγχωράμε. Α, δε μας ξεγελάει τούτη η τριγύρω σιωπή! Ακούμε ίσαμ' εδώ τα ουρλιαχτά που αντιλαλούν απ' τα στρατόπεδά τους. Εμείς οι ίδιοι μοιάζουμε των εγκλημάτων τους απόηχος, που κατάφερε τα σύνορα να δρασκελίσει. Ο καθένας μας, περπατώντας μες στο πλήθος με παπούτσια ξεσκισμένα, μαρτυράει την ντροπή που τη χώρα μας μολεύει. Όμως κανένας μας δε θα μείνει εδώ. Η τελευταία λέξη δεν ειπώθηκε ακόμα. Μπ. Μπρεχτ

3 20/5/2013 να ΑΘΗΝΑ  Συγκέντρωση του μεγαλύτερου τμήματος των μεταναστευτικών ομάδων  Κυκλώματα αλλά και αστυνομία προωθούν τις ροές προς την πρωτεύουσα  Η πρωτεύουσα ως τέτοια παρέχει ευκολότερη πρόσβαση σε υγεία, εργασία και υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένου του ασύλου) Όμως Δυσκολότερη κοινωνική ενσωμάτωση/ένταξη - δημιουργία γκέτο  Πρακτικά : κοινωνικός αποκλεισμός και δυσκολότερη έτσι πρόσβαση σε όλα τα παραπάνω  Μεγαλύτερα ποσοστά ρατσιστικών επιθέσεων  Πληθώρα κοινωνικών φορέων, Μ.Κ.Ο και αυτοργανωμένων δομών που δρουν υποστηρικτικά καλύπτοντας τα κενά της κρατικής μέριμνας.

4 20/5/2013 Διαδικασία ασύλου Νομικά: Ν. 3907/2011 «Ίδρυση Υπηρεσίας Ασύλου και Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής, προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2008/115/ΕΚ σχετικά με τους κοινούς κανόνες και διαδικασίες στα κράτη-μέλη για την επιστροφή των παρανόμως διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών και λοιπές διατάξεις» Ιδρύεται από το ΥΠΡΟΠΟ: • αυτοτελής Υπηρεσία Ασύλου - εξέταση αιτημάτων σε πρώτο βαθμό • νέα Αρχή Προσφυγών - εξέταση σε δεύτερο βαθμό των προσφυγών κατά αιτημάτων διεθνούς προστασίας που απορρίφθηκαν σε πρώτο βαθμό • Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής (μεταναστών και προσφύγων) - υποδοχή αλλοδαπών, που συλλαμβάνονται λόγω παράνομης εισόδου ή διαμονής στην Ελλάδα Παραλαβή αιτημάτων ασύλου και άμεση προώθηση στην Υπηρεσία Ασύλου. Η έναρξη λειτουργίας των ανωτέρω Υπηρεσιών ορίζεται εντός 12 μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου ( Φ.Ε.Κ ) – παραμένουν ανενεργές.

5 20/5/2013 Τρέχουσα διαδικασία : Ισχύουν κατά το μεταβατικό στάδιο οι διατάξεις του Π.Δ.114/2010. («Καθιέρωση ενιαίας διαδικασίας αναγνώρισης σε αλλοδαπούς και ανιθαγενείς του καθεστώτος του πρόσφυγα ή δικαιούχου επικουρικής προστασίας σε συμμόρφωση προς την Οδηγία 2005/85/ΕΚ του Συμβουλίου σχετικά με τις ελάχιστες προδιαγραφές για τις διαδικασίες με τις οποίες τα κράτη μέλη χορηγούν και ανακαλούν το καθεστώς του πρόσφυγα ( L 326/ )».) Σε 1ο βαθμό: συνέντευξη ενώπιον ενός βαθμοφόρου αξιωματικού, ερωτήσεις σχετικά με τους λόγους εγκατάλειψης της χώρας καταγωγής και του αιτήματος για άσυλο. «Εύλογος» χρόνος προετοιμασίας, δυνατότητα παρουσίας νομικού ή άλλου συμβούλου. Διάρκεια εξέτασης: έως και 6 μήνες -κανονική διαδικασία- και έως 3 μήνες -ταχύρρυθμη. – έκδοση δελτίου αιτήσαντος άσυλο αλλοδαπού «ροζ κάρτα» (προσφέρει ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, άδεια εργασίας, πρόσβαση στην εκπαίδευση) Σε 2ο βαθμό: Προσφυγή στην Επιτροπή Προσφυγών: εντός 30 ημερών αν η αίτηση έχει απορριφθεί σε πρώτο βαθμό. Εντός 15 αν έχει κριθεί εμφανώς αβάσιμη. Εντός 10 ημερών για απορριφθείσα αίτηση που έχει υποβληθεί στα σύνορα ή στις ζώνες διέλευσης Πέντε ημέρες πριν από την ημερομηνία εξέτασης κλήση για προβολή επιχειρημάτων από τον αιτούντα μόνο ή και με νομικά σύμβουλο. Αναστολή διαδικασιών απέλασης – ανανέωση δελτίου αιτήσαντος άσυλο Δικαίωμα άσκησης αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του αρμοδίου δικαστηρίου (Τριμελές Διοικητικό Εφετείο) εντός 60 ημερών

6 20/5/2013 Τι συμβαίνει πραγματικά:  Μηδαμινή σχεδόν πρόσβαση στην διαδικασία ασύλου  Αιτήσεις μόνο στην Πέτρου Ράλλη, περίπου 20 άτομα/εβδομάδα  Απουσία άλλων δυνατοτήτων νόμιμης διαμονής στην χώρα – υπερφόρτωση του συστήματος αιτήσεων ασύλου  Χρόνος αναμονής εξέτασης αιτήματος πολλών ετών – κατά κανόνα τουλάχιστον 5 με 6  Ανεπαρκής ενημέρωση των αλλοδαπών που συλλαμβάνονται – απουσία ικανών διερμηνέων  Έκθεση σε κίνδυνο προσφύγων, ακόμη και ευπαθών ομάδων (πχ ασυνόδευτων ανήλικων) και κράτηση αυτών επί μακρό διάστημα σε ακατάλληλες συνθήκες (βλ. ποικίλες εκθέσεις ΜΚΟ αλλά και πιο πρόσφατα έκθεση Μούιζνιεκς)

7 20/5/2013

8 ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΟΙ ΑΝΗΛΙΚΟΙ

9 20/5/2013 Διεθνής διάσταση  Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (κύρωση στο ελληνικό σύνταγμα με τον νόμο 2101/1992) Ευρωπαϊκή διάσταση  Συνθήκη του Μάαστριχ και Συνθήκη του Άμστερνταμ ---> εναρμονισμός εθνικών πολιτικών ασύλου σε ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα ασύλου (ΚΕΣΑ) Ειδική μνεία στις παραπάνω Οδηγίες για τους ασυνόδευτους ανήλικους:  Άρθρα 17 και 18 της Οδηγίας 2005/85/ΕΚ (σχετικά με την εκπροσώπηση του ασυνόδευτου παιδιού, τη διαπίστωση της ανηλικότητάς του και τη διενέργεια της συνέντευξης).  Άρθρα 5, 27 και 30 της Οδηγίας 2004/83/ΕΚ (σχετικά με τη φιλοξενία και τη δυνατότητα εκπαίδευσης του ασυνόδευτου ανηλίκου στη χώρα υποδοχής)  Άρθρα 5 και 10 της Οδηγίας 2003/86/ΕΚ (σχετικά με τη δυνατότητα εισόδου και διαμονής για λόγους οικογενειακής επανένωσης των εξ αίματος πρώτου βαθμού συγγενών του παιδιού ή του νόμιμου επιτρόπου αυτού)  10, 17,18 και 19 της Οδηγίας 2003/9/ΕΚ (για την υποδοχή των παιδιών αυτών, τη φιλοξενία τους κι τη δυνατότητα πρόσβασης στο εκπαιδευτικό σύστημα).

10 20/5/2013 Ειδικότερα για την εξέταση αιτημάτων ασύλου που υποβάλλουν ασυνόδευτοι ανήλικοι:  Οδηγίας 2003/9/ΕΚ για την υποδοχή Άρθρο 19 (εκπροσώπηση ανηλίκων, φιλοξενία, έγκαιρος εντοπισμός οικογένειας με ταυτόχρονη μέριμνα για την ασφάλεια αυτού και συγγενών του) Άρθρο 17 (ειδική κατάσταση ευάλωτων προσώπων όπως οι ανήλικοι σχετικά με υλικές συνθήκες υποδοχής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης) Άρθρο 18 (ειδική μνεία για ανηλίκους θύματα βίας, εκμετάλλευσης, βασανιστηρίων ή εν γένει σκληρής και απάνθρωπης συμπεριφοράς. ψυχολογική φροντίδα ή εξειδικευμένη θεραπεία σε περίπτωση που κρίνεται απαραίτητη) Άρθρο 10 : (δυνατότητα πρόσβασης στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα)

11 20/5/2013 Εθνική διάσταση Άρθρο 21 § 1 και 3 του Συντάγματος (προάσπιση των δικαιωμάτων και του βέλτιστου συμφέροντος των παιδιών για κάθε παιδί που βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια.) ΠΔ που αποτελούν την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία για το άσυλο, πολλά από τα οποία περιέχουν αναφορές στους ασυνόδευτους ανηλίκους : α) Π.Δ. 81/2009 (όπως τροποποίησε το Π.Δ. 90/2008): Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2005/85/ΕΚ του Συμβουλίου, (ελάχιστες προδιαγραφές για τις διαδικασίες με τις οποίες τα κράτη μέλη χορηγούν και ανακαλούν το καθεστώς του πρόσφυγα) β) Π.Δ. 167/2008 (όπως συμπλήρωσε το Π.Δ. 131/2006) : Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2003/86/ΕΚ (δικαίωμα οικογενειακής επανένωσης) γ) Π.Δ. 96/2008: Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2004/83/ΕΚ (θέσπιση ελάχιστων απαιτήσεων για την αναγνώριση και το καθεστώς των υπηκόων τρίτων χωρών ή των απατρίδων ως προσφύγων ή ως προσώπων που χρήζουν διεθνούς προστασίας για άλλους λόγους) δ)Π.Δ. 220/2007: Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2003/9/ΕΚ (ελάχιστες απαιτήσεις για την υποδοχή των αιτούντων άσυλο)

12 20/5/2013 ε) Π.Δ. 80/2006: Παροχή προσωρινής προστασίας σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών. στ) Π.Δ. 366/2002: Ίδρυση Κέντρου Προσωρινής Διαμονής Αιτούντων Άσυλο Αλλοδαπών Προσφύγων στην Αθήνα. η) Π.Δ. 266/1999: Διοικητική υπαγωγή και λειτουργία του υφισταμένου στο Λαύριο Αττικής Κέντρου Προσφύγων και κοινωνική προστασία των αναγνωρισμένων προσφύγων, των αιτούντων άσυλο και των παραμενόντων για ανθρωπιστικούς λόγους. θ) Π.Δ. 189/1998: Προϋποθέσεις και διαδικασία παροχής άδειας εργασίας ή άλλης βοήθειας για επαγγελματική αποκατάσταση των αναγνωρισμένων από την Πολιτεία ως προσφύγων, των αιτούντων άσυλο και των προσωρινά διαμενόντων για λόγους ανθρωπιστικούς.

13 ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΟΥΣ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ Αφημένα στη Μοίρα τους -Η συστηματική αποτυχία παροχής προστασίας στα ασυνόδευτα παιδιά στην Ελλάδα /Δεκέμβριος 2008 ΓΕΝΙΚΑ Χώρες προέλευσης : Αφγανιστάν, Σομαλία, Ιράκ Λόγοι μετανάστευσης: πόλεμος, φτώχεια, αμάθεια, εμπορία ανθρώπων κλπ Στόχος της έκθεσης : Συστηματική αποτυχία των ελληνικών δομών για τα παιδιά μετανάστες και για τα παιδιά αιτούντων άσυλο. ΚΥΡΙΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ Ασυνόδευτα Παιδιά Μετανάστες και Παιδιά που Ζητούν Άσυλο στην Ελλάδα. Η Πρώτη Επαφή με τις Αρχές Βία κατά των Παιδιών από Κρατικούς Λειτουργούς Ασυνόδευτα Παιδιά που ζητούν Άσυλο Κράτηση Ασυνόδευτων Ανηλίκων Το καθήκον μέριμνας Εκμετάλλευση των Παιδιών Απελάσεις και επιστροφές Συστάσεις

14 20/5/2013 ΒΑΣΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ  Ανειδίκευτο προσωπικό της αστυνομίας υπεύθυνο για τους ανήλικους αιτούντες άσυλο- (μαρτυρίες στην HRW για χρήση βίας)  Αυθαίρετη διαπίστωση της ανηλικότητάς τους  Κράτηση σε κέντρα μαζί με ενήλικες  Έλλειψη διερμηνέων με αποτέλεσμα την μη αναγνώριση των θυμάτων εμπορίας  Δυσλειτουργία του θεσμού της επιτροπείας-(διιστάμενες απόψεις εισαγγελέων)  Μικρό ποσοστό ανηλίκων που ζητά άσυλο (ποσοστό προσφυγικής ιδιότητας ασυνόδευτων 0,03%)  Δουβλίνο ΙΙ – επαναπροωθήσεις  Σοβαρή έλλειψη ασφαλών καταλυμάτων για ασυνόδευτους ανήλικους  Δεν πηγαίνουν σχολείο, παράνομη εργασία για επιβίωση.

15 20/5/2013 ΚΥΡΙΕΣ ΣΥΣΤΆΣΕΙΣ ΠΡΟΣ  Ελληνική Κυβέρνηση (αύξηση των θέσεων στέγασης, δημιουργία συστήματος καταγραφής/ παρακολούθησης, προγράμματα ώστε να πλησιάσει τα ασυνόδευτα παιδιά μετανάστες που ζουν εκτός κρατικής μέριμνας και να διευκολύνει την πρόσβασή τους στην προστασία της Πολιτείας, ισότιμο νομικό καθεστώς με τα ελληνόπουλα, αναστολή της απέλασης ασυνόδευτων παιδιών μέχρι ότου αναθεωρηθεί η σχετική νομοθεσία που θα διασφαλίζει την ασφαλή επιστροφή και ένταξη των παιδιών στη χώρα προέλευσης σύμφωνα με το βέλτιστο συμφέρον τους, εντοπισμός και ποινικοποίηση άσκησης βίας από αστυνομικούς υπαλλήλους, μη επιστροφή των ανηλίκων χωρίς εγγύηση για την ασφάλειά τους )  Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης  Ευρωπαϊκή Επιτροπή

16 20/5/2013

17 Πόσα ράμματα χωράνε σε ένα παιδικό πρόσωπο;

18 20/5/2013 Υγεία Διεθνής διάσταση  Οικουμενική Διακήρυξη Δικαιωμάτων του Ανθρώπου 1948  Διεθνές Σύμφωνο για τα οικονομικά, κοινωνικά & μορφωτικά δικαιώματα 1966  Committee on Economic,social and Cultural rights,General Comment No14-The Right to the Highest Attainable Standard of Health-  Committee on Economic,social and Cultural rights,General Comment No14-The Right to the Highest Attainable Standard of Health-παρ.34  Διεθνής Διάσκεψη για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας-Άλμα- Άτα,Ε.Σ.Σ.Δ,6-12 Σεπτεμβρίου 1978) Ευρωπαϊκή διάσταση  Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης  Χάρτης θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης

19 20/5/2013 Εθνική διάσταση Μετανάστες με έγγραφα  2002 η κυβέρνηση εισήγαγε για πρώτη φορά ένα πακέτο μέτρων με σκοπό συγκεκριμένα την ένταξη των μεταναστών. «Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Ένταξη των Μεταναστών » ρυθμίσεις που αφορούν την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των μεταναστών  Τυπική πρόσβαση στις δωρεάν υπηρεσίες του ΕΣΥ συνάρτηση της επίσημης απασχόλησης και του νόμιμου καθεστώτος (μειοψηφία τα διέθετε)  Ιούλιος 2000, Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας - Εγκύκλιος σχετικά με την «ιατρική περίθαλψη και νοσηλεία» για υπηκόους χωρών εκτός της ΕΕ : και ο νόμιμος μετανάστης μπορεί να έχει πρόσβαση στο ΕΣΥ εφόσον κατέχει βιβλιάριο υγείας εκδιδόμενο από το ασφαλιστικό ταμείο στο οποίο είναι εγγεγραμμένος.

20 20/5/2013 Μετανάστες χωρίς έγγραφα  Δικαιώματα πολύ περιορισμένα συγκριτικά με πολλές χώρες της ΕΕ. Πρόσβαση μόνο στα επείγοντα περιστατικά των νοσοκομείων για την αντιμετώπιση καταστάσεων που απειλούν τη ζωή τους. Μοναδική εξαίρεση : ασθενείς με HIV ή άλλες μεταδοτικές ασθένειες, οι οποίοι μπορούν να επωφεληθούν της δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και νοσηλείας, εφόσον όμως η κατάλληλη θεραπεία δεν εφαρμόζεται στη χώρα προέλευσής τους. Έχουν επίσης δικαίωμα σε προσωρινή άδεια παραμονής και εργασίας (ν. 2955/2001). Πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο  Ισότιμα με τους Έλληνες δικαιώματα πρόσβασης στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Μέχρι αναγνώριση καθεστώτος ως αιτούντες άσυλο, δικαίωμα μονάχα στις υπηρεσίες επειγόντων.  Προεδρικό Διάταγμα 668/ δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων που δεν είναι ασφαλισμένοι ή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να καλύψουν οι ίδιοι τα έξοδα. Δωρεάν νοσηλεία σε δημόσιο νοσοκομείο και δωρεάν χορήγηση φαρμάκων από τα δημόσια νοσοκομεία. (αιτούντες άσυλο με ειδικό δελτίο αιτούντος άσυλο, πρόσφυγες με δελτίο ταυτότητας πολιτικού πρόσφυγα.)  Τα ίδια και για αλλοδαπούς των οποίων η παραμονή στην Ελλάδα έχει εγκριθεί για ανθρωπιστικούς λόγους ή έχει οριστεί σε αυτούς προθεσμία η οποία δεν έχει εκπνεύσει ακόμα, σύμφωνα με το άρθρο 8 του Π.Δ. 61/1999, οι οποίοι πρέπει να κατέχουν το ειδικό δελτίο παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους. (Π.Δ. 266/1999)

21 Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Σύμφωνα με τον ΠΟY(WHO) η πρόσβαση στην υγεία ευπαθών κοινωνικών ομάδων,συμπεριλαμβανομένων των μεταναστών, προσφύγων και αιτούντων άσυλο στην Αθήνα, υφίσταται διακρίσεις και εμπόδια. Έκθεση Γιατρών του Κόσμου Έρευνα στο πολυϊατρείο των ΓτΚ στην Αθήνα: Ερωτήθηκαν 150 άτομα που ζουν στο κέντρο της Αθήνας και κάνουν χρήση του πολυϊατρείου, φιλοξενούνται στον ξενώνα, παρακολουθούνται ή κάνουν περιστασιακή χρήση της κοινωνικής υπηρεσίας αλλά και της ψυχοκοινωνικής υπηρεσίας των ΓτΚ Το μεγαλύτερο μέρος του δείγματος(47,33%) είναι μετανάστες χωρίς απαραίτητα έγγραφα. Γεγονός αναμενόμενο καθώς στο εν λόγω ιατρείο εξυπηρετούνται άτομα που δεν έχουν πρόσβαση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. ΟΜΩΣ η πλειοψηφία (52,67%)διαμορφώνεται από πολίτες που θεωρητικά δικαιούνται περίθαλψης, ποσοστό που αποτυπώνει τη δυσκολία πρόσβασης στο σύστημα υγείας!!!!

22 20/5/2013 Συνηθέστερα Εμπόδια/Δυσκολίες πρόσβασης  i.Άγνοια δικαιωμάτων  ii.Έλλειψη ασφάλισης  iii.Έλλειψη νομιμοποιητικών εγγράφων  iv.Φόβος σύλληψης ή καταγγελίας  v.Κακομεταχείριση/ρατσισμός/προκατάληψη  vi.Δυσκολία συνεννόησης λόγω γλώσσας  vii.Δυσκολία κατανόησης των απαραίτητων διαδικασιών/ελλιπής ενημέρωση  viii.Ορισμένοι από αυτούς δεν έχουν καν προσπαθήσει να απευθυνθούν σε δημόσια νοσοκομεία γιατί εξυπηρετούνται από Μ.Κ.Ο. ο μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουν σαφώς οι μετανάστες χωρίς απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα-Εξαίρεση επείγοντα περιστατικά  Στο πολυϊατρείο εξετάζονται ετησίως άτομα  Γιατροί με σύνορα(Χ.Α.)!!!!

23 20/5/2013 Κ Στο πολυϊατρείο της Praksis εξετάζονται ετησίως μετανάστες.

24 20/5/2013

25

26

27 Εργασία Διεθνής διάσταση Οικουμενική Διακήρυξη Δικαιωμάτων Ανθρώπου Άρθρο 23 (δικαίωμα στην εργασία και ελεύθερη επιλογή αυτής, ίση αμοιβή για ίση εργασία χωρίς διακρίσεις, δίκαιη και ικανοποιητική αμοιβή – συμπλήρωση με άλλα μέσα κοινωνικής προστασίας, δικαίωμα ίδρυσης συνδικάτων και συμμετοχής σε αυτά) Σύμβαση της Γενεύης του 1951 Άρθρο 24 (ίση μεταχείριση προσφύγων-υπηκόων υποδοχής σε θέματα συνδρομής και πρόνοιας από το Δημόσιο, αλλά και σε θέματα εργατικής και κοινωνικής ασφάλισης, ίδια εργατικά δικαιώματα Διεθνές Σύμφωνο για τα οικονομικά, κοινωνικά και μορφωτικά δικαιώματα Άρθρο 7 (δικαίωμα κάθε προσώπου να απολαμβάνει δίκαιους και ευνοϊκούς όρους εργασίας, δίκαιο μισθό και αμοιβή χωρίς διάκριση, αξιοπρεπή διαβίωση, ασφαλείς και υγιεινές συνθήκες εργασίας, ίδιες δυνατότητες για προαγωγές, ανάπαυση, άδειες, ημέρες αργίας)

28 20/5/2013 Ευρωπαϊκή διάσταση Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ  Άρθρο Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα να εργάζεται και να ασκεί το επάγγελμα, το οποίο επιλέγει ή αποδέχεται ελεύθερα. 2. Κάθε πολίτης της Ένωσης είναι ελεύθερος(η) να αναζητά απασχόληση, να εργάζεται, να εγκαθίσταται ή να παρέχει υπηρεσίες σε κάθε κράτος μέλος. 3. Οι υπήκοοι τρίτων χωρών που έχουν άδεια να εργάζονται στο έδαφος των κρατών μελών δικαιούνται συνθήκες εργασίας αντίστοιχων με εκείνες που απολαύουν οι πολίτες της Ένωσης.

29 20/5/2013 Εθνική διάσταση Πρόσφυγες, αιτούντες άσυλο, διαμένοντες υπό επικουρική προστασία, διαμένοντες για ανθρωπιστικούς λόγους  Π.Δ. 220/2007, άρθρο 10, σχετικά με την απασχόληση (Αιτούντες άσυλο άμεση πρόσβαση στην αγορά εργασίας - προσωρινή άδεια εργασίας. Η δυνατότητα πρόσβασης στην αγορά εργασίας δεν ανακαλείται κατά τη διάρκεια της εξέτασης τυχόν προσφυγής του αιτούντος και έως ότου επιδοθεί απορριπτική επ’ αυτής απόφαση.  Π.Δ 220/2007, άρθρο 11, σχετικά με την επαγγελματική κατάρτιση: - Πρόσβαση στα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπονται για τους Έλληνες πολίτες. - Δικαίωμα στην άσκηση μισθωτής και μη μισθωτής εργασίας. - Πρόσφυγες : Δικαίωμα στην άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος. Ίδια μεταχείριση με τους Έλληνες πολίτες, όσον αφορά τα εργατικά δικαιώματα και την κοινωνική ασφάλιση - Δικαίωμα έκδοσης άδειας εργασίας. - για όσο διάστημα ισχύει η άδεια παραμονής τους με δικαίωμα ανανέωσης. Αρμόδια αρχή η Νομαρχία του τόπου κατοικίας τους. - Απόδοση αριθμού φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ) από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. - Κάρτα ανεργίας ΟΑΕΔ. Συμμετοχή σε επιδοτούμενα προγράμματα του ΟΑΕΔ (επαγγελματικής κατάρτισης και προώθησης στην αγορά εργασίας)

30 20/5/2013 Μετανάστες με έγγραφα  Κάτοχοι άδειας παραμονής για εργασιακούς λόγους: δικαίωμα στην εργασία και την κοινωνική ασφάλιση για όσο ισχύει η άδεια παραμονής, με δικαίωμα ανανέωσης  Καθεστώς των επί μακρόν διαμενόντων : δικαίωμα πρόσβασης σε μισθωτή εργασία και μη μισθωτή δραστηριότητα καθώς και τις συνθήκες απασχόλησης που απολαμβάνουν οι Έλληνες πολίτες Μετανάστες χωρίς έγγραφα  Δεν έχουν δικαίωμα νόμιμης άσκησης επαγγέλματος και συνεπώς κοινωνικής ασφάλισης

31  Κάντε κλικ εδώ για την επεξεργασία της μορφής των κειμένων διάρθρωσης  Δεύτερο επίπεδο διάρθρωσης  Τρίτο επίπεδο διάρθρωσης  Τέταρτο επίπεδο διάρθρωσης  Πέμπτο επίπεδο διάρθρωση ς  Έκτο επίπεδο διάρθρωση ς  Έβδομο επίπεδο διάρθρωση ς  Όγδοο επίπεδο διάρθρωση ς  Ένατο επίπεδο διάρθρωσηςKλικ για επεξεργασία των στυλ του υποδείγματος  Δεύτερου επιπέδου  Τρίτου επιπέδου  Τέταρτου επιπέδου  Πέμπτου επιπέδου 20/5/2013  Συμφωνα με μελέτες της ΓΣΕΕ οι μεταναστευτικές ροές απο τη δεκαετία του ‘90 ενίσχυσαν το εργατικό δυναμικό της χώρας κυρίως σε τομείς που οι γηγενείς δεν μπορούσαν ή δεν ήθελα να απασχοληθούν (οικοδομή, μεταποίηση, αγροτικές εργασίες, οικιακές εργασίες, καθαρισμός κλπ)  Οι συνηθησμένες κατηγορίες που προσάπτονται στους μετανάστες («παίρνουν τις δουλειές από τους Ελληνες, Ριχνουν τα μεροκάματα») έχουν καταριφθεί από έγκριτους εργατολόγους.  Η εκμεταλευση των ομάδων αυτών παίρνει πολύ ακράιες μορφές στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Μανωλάδας αλλά και στην Αθήνα δεν λοιπουν περιστατικά βιας, λεκτικής και φυσικής, απο τους εργοδότες προς τους αλλοδαπούς εργαζόμενους.  Όπως και στους υπόλοιπους τομείς που αφορούν σε αυτές τις ομάδες είναι εξαιρετικά δύσκολο να συγκεντρωθούν στοιχέια για την εργασία των μεταναστών, καθώς δεν έχουν δικαίωμα στην νομιμη αφαλισμένη εργασία και κατ επέκταση δεν καταγράφεται πουθενά η δραστηριότητά τους.  Η ανεργία στην Ελλάδα της κρίσης δεν περιορίζεται στους γηγενείς πληθυσμούς αλλά πλήγει και τους αλλοδαπούς που διαμένουν στη χώρα.  Απο αυτούς που εργάζονται, μεγάλο ποσοστό είναι ανασφάλιστοι, χωρίς ωράρια, με μισθούς πολύ χαμηλούς και κανένα εργασιακό δικαίωμα. Καταστάσει οι όποίες εντίνονται και γίνονται πολύ πιο συχνές λόγω της ιδιαιτερότητας των ομάδων αυτών και την έντονη ανάγκη τους για εργασία.

32 20/5/2013

33

34 Εκπαίδευση Διεθνής διάσταση  ΟΔΔΑ (1948)  Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά/Κοινωνικά/ Μορφωτικά δικαιώματα (1966)  Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού (1989)  Σύμβαση της Γενεύης (1951) Άρθρο 22 Δημοσία Εκπαίδευσις 1. Αι Συμβαλλόμεναι Χώραι θα επιφυλάσσουν εις τους πρόσφυγας οίαν και εις τους υπηκόους αυτών μεταχείρισιν όσον αφορά την στοιχειώδη εκπαίδευσιν. 2. Αι Συμβαλλόμεναι Χώραι θα επιφυλάσσουν εις τους Πρόσφυγας μεταχείρισιν όσον ένεστι ευνοϊκήν, οπωσδήποτε δε ουχί ολιγώτερον ευνοϊκήν της υπό τας ιδίας συνθήκας εις τους αλλοδαπούς εν γένει επιφυλασσομένης, όσον αφορά την λοιπήν εκπαίδευσιν και ειδικώτερον την εισδοχήν εις εκπαιδευτικά ιδρύματα, την αναγνώρισιν αλλοδαπών σχολικών πιστοποιητικών, διπλωμάτων και πανεπιστημιακών τίτλων, την καταβολήν ηλαττωμένων διδάκτρων και τελών και την χορήγησιν υποτροφιών  Σύμβαση για τα δικαιώματα των εργαζομένων μεταναστών

35 20/5/2013 Ευρωπαϊκή διάσταση  ΕΣΔΑ Άρθρο 2 πρώτο πρόσθετο πρωτόκολλο (Ν.Δ. 53/1974) Δικαίωμα στην εκπαίδευση : «Ουδείς δύναται να στερηθή του δικαιώματος όπως εκπαιδευθή»  Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων Ε.Ε.  Κοινοτικές οδηγίες (9/2003, 83/2004)

36 20/5/2013 Εθνική διάσταση  Ν.3386/2005 ΑΡΘ 72: Πρόσβαση των ανήλικων υπηκόων τρίτων χωρών στην εκπαίδευση 1. Ανήλικοι υπήκοοι τρίτων χωρών, που διαμένουν στην Ελληνική Επικράτεια, υπάγονται στην υποχρεωτική σχολική φοίτηση, όπως και οι ημεδαποί. 3. Για την εγγραφή ανήλικων υπηκόων τρίτων χωρών στα δημόσια σχολεία απαιτούνται τα αντίστοιχα με τα προβλεπόμενα για τους ημεδαπούς δικαιολογητικά. Κατ' εξαίρεση, με ελλιπή δικαιολογητικά μπορεί να εγγράφονται στα δημόσια σχολεία και τέκνα υπηκόων τρίτων χωρών, εφόσον: α. Προστατεύονται από το ελληνικό κράτος με την ιδιότητα του πρόσφυγα και όσων τελούν υπό την προστασία της Ύπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών. β. Προέρχονται από περιοχές, στις οποίες επικρατεί έκρυθμη κατάσταση. γ. Έχουν υποβάλει αίτηση για τη χορήγηση ασύλου. δ. Είναι υπήκοοι τρίτων χωρών που διαμένουν στην Ελλάδα, ακόμη και αν δεν έχει ρυθμισθεί η νόμιμη διαμονή τους σε αυτήν. 4. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και θρησκευμάτων μπορεί να καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις αναγνώρισης τίτλων σπουδών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που αποκτήθηκαν στη Χώρα προέλευσης και οι προϋποθέσεις κατάταξης σε βαθμίδες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και εγγραφής μαθητών, οι οποίοι είναι υπήκοοι τρίτων χωρών, στα δημόσια σχολεία {…} 5. Υπήκοοι τρίτων χωρών, που έχουν αποφοιτήσει από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, έχουν πρόσβαση στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, υπό τους αυτούς όρους και προϋποθέσεις, όπως και οι ημεδαποί.

37 20/5/2013 Αιτούντες άσυλο, πρόσφυγες, διεθνής προστασία  Πρόσβαση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ΠΔ 96/2008 Αρθ.27 (οδ.83/2004): 1. Σε κάθε ανήλικο στον οποίο έχει χορηγηθεί καθεστώς διεθνούς προστασίας, παρέχεται το δικαίωμα πρόσβασης στο εκπαιδευτικό σύστημα, με τους όρους που ισχύουν για τους Έλληνες πολίτες. 2. Η πρόσβαση στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα και σε προγράμματα περαιτέρω κατάρτισης ή επιμόρφωσης, επιτρέπεται στους ενήλικες στους οποίους έχει χορηγηθεί καθεστώς διεθνούς προστασίας, με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους νομίμως διαμένοντες στην Ελλάδα υπηκόους τρίτων χωρών. 3. Οι δικαιούχοι καθεστώτος διεθνούς προστασίας απολαμβάνουν ίσης μεταχείρισης με τους Έλληνες πολίτες ως προς την αναγνώριση αλλοδαπών πτυχίων, πιστοποιητικών και λοιπών αποδεικτικών επίσημων τίτλων. ΠΔ 220/2007 Άρθρο 9 (οδ.9/2003): 1.Τα ανήλικα τέκνα των αιτούντων άσυλο και οι ανήλικοι αιτούντες άσυλο έχουν πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα υπό προϋποθέσεις ανάλογες με αυτές που ισχύουν για τους Έλληνες πολίτες, εφόσον δεν εκκρεμεί εκτελεστικό μέτρο απομάκρυνσης κατά των ίδιων ή των γονέων τους. 2. Η ένταξη στο εκπαιδευτικό σύστημα δεν πρέπει να καθυστερεί πέραν των 3 μηνών από την ημερομηνία παραλαβής της αίτησης του ανηλίκου ή των γονέων του. Το διάστημα αυτό μπορεί να φτάνει το ένα έτος όταν παρέχεται ειδική γλωσσική εκπαίδευση προκειμένου να διευκολύνεται η πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα 3. Η πρόσβαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν περιορίζεται αποκλειστικά και μόνο λόγω της ενηλικίωσης του ανηλίκου.

38 20/5/2013 Δικαιολογητικά για εγγραφή σε ελληνικό σχολείο  Αίτηση του γονέα σε σχολείο της περιοχής κατοικίας του  Για τη διεύθυνση κατοικίας χρειάζεται αποδεικτικό, όπως για παράδειγμα απόδειξη λογαριασμού ρεύματος, ύδρευσης, τηλεφωνίας στο όνομα του γονέα ή εάν φιλοξενείται σε κάποιο ξενώνα ή προστατευόμενο διαμέρισμα βεβαίωση φιλοξενίας από τον φορέα που παρέχει την φιλοξενία.  Ληξιαρχική πράξη γέννησης ή υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/86 για την ακριβή ημερομηνία γέννησης του παιδιού  Βιβλιάριο υγείας του παιδιού, στο οποίο θα φαίνεται πως έχουν γίνει τα προβλεπόμενα εμβόλια και οδοντιατρική εξέταση (μόνο για εγγραφή σε Νηπιαγωγείο)  Στην περίπτωση που ο μαθητής έχει φοιτήσει σε σχολείο της αλλοδαπής και αδυνατεί να προσκομίσει αποδεικτικά στοιχεία ή τίτλους σπουδών, συμπληρώνεται από το γονέα υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/86 για την τάξη και το σχολείο φοίτησης του ανηλίκου καθώς και για την αδυναμία προσκόμισης των αποδεικτικών και των τίτλων σπουδών από τη χώρα του Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση  Οι πρόσφυγες, οι αιτούντες άσυλο και οι διαμένοντες για ανθρωπιστικούς λόγους έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επιπλέον του αριθμού των εισακτέων, είτε μέσω εισαγωγικών εξετάσεων βάσει των Ν.2525/2007 και Ν.3404/2005. Επαγγελματική κατάρτιση  Οι πρόσφυγες, οι αιτούντες άσυλο και οι διαμένοντες για ανθρωπιστικούς λόγους έχουν πρόσβαση σε προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτιση που πραγματοποιούνται σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπονται για τους Έλληνες πολίτες. μπορούν να εγγραφούν στις μονάδες του ΟΑΕΔ με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν για τους Έλληνες πολίτες βάσει του Π.Δ. 220/2007.

39 20/5/2013 Μετανάστες  Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Παιδιού, «όλοι οι ανήλικοι που διαμένουν στη χώρα, ανεξαρτήτως καθεστώτος παραμονής, έχουν το δικαίωμα εγγραφής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση»  Άρθρο 2 πρώτου πρόσθετου πρωτοκόλλου ΕΣΔΑ  Ν.3386/2005 Ασυνόδευτα ανήλικα  Γνωμοδότηση του ΝΣΚ 71/2010 Εγγραφή ασυνόδευτων ανηλίκων κανονικά στο σχολείο χωρίς έγγραφα Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Διαπολιτισμική εκπαίδευση με βασικό εργαλείο τον διάλογο και την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών ανάμεσα σε διάφορους πολιτισμούς και κουλτούρες που συνυπάρχουν σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Άξονες: -ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ -ΣΕΒΑΣΜΟΣ -ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ - ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΕΘΝΙΚΙΣΤΙΚΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΣΚΕΨΗΣ

40 20/5/2013 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ  Ν.2413/1996 ιδρύθηκαν σε όλη την Ελλάδα 26 διαπολιτισμικά σχολεία (13 δημοτικά 9 γυμνάσια 4 λύκεια). Σχολεία που έχουν πάνω από το 45% αλλοδαπούς μπορούν να μετατραπούν σε διαπολιτισμικά.  Στην περιοχή της Αθήνας 3 δημοτικά σχολεία, 3 γυμνάσια, 1 λύκειο στα οποία φοιτούν και οι περισσότεροι αλλοδαποί μαθητές!!!  Αύξηση στην συμμετοχή των αλλοδαπών μαθητών στα σχολεία ανάλογη και με την αύξηση του συνολικού μεταναστευτικού πληθυσμού  μικρός αριθμός των σχολείων για τις ανάγκες Διαφορές διαπολιτισμικών και άλλων σχολείων  Οργάνωση τάξεων για εκμάθηση των ελληνικών ως δεύτερης /ξένης γλώσσας ΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ, ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ  Ειδικά εγχειρίδια και γλωσσικά βοηθήματα  Ψυχοκοινωνική υποστήριξη Ινστιτούτο Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2010 «Εκπαίδευση Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων Μαθητών».

41 20/5/2013 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ/ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ  Απαγόρευση - περιορισμός δυνατότητας πρόσβασης - άρνηση εγγραφής  Διαρροή από το σχολείο των αλλοδαπών μαθητών  Έλλειψη παροχής διαδοχικής εκπαίδευσης σε ικανοποιητικό επίπεδο  Προβλήματα πρόσβασης στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης λόγω ΦΟΒΟΥ, ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ και ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ- δυσκολία προσαρμογής στο ‘’σκληρό ‘’ σχολικό περιβάλλον.  Εκπαίδευση όχι προτεραιότητα για τους μετανάστες- η συντριπτική πλειοψηφία των μεταναστών δεν έχουν λάβει καμία εκπαίδευση και δεν έχουν συμμετάσχει σε κανένα πρόγραμμα κατάρτισης προβλήματα εύρεσης εργασίας.  Έλλειψη αναγκαίου πλαισίου διαπολιτισμικής κατάρτισης του διδακτικού προσωπικού  ανάγκη σεμιναρίων  Εμπλοκή τοπικών φορέων στην εκπαιδευτική διαδικασία (εποπτεύουσες αρχές)  Ασάφεια θεσμικού πλαισίου γύρω από τα εκπαιδευτικά προγράμματα  ελαστικότητα  μη εφαρμογή προγραμμάτων !  «Αποκλείονται από τις πανελλαδικές αλλοδαποί μαθητές που οι γονείς τους έχουν χάσει την άδεια παραμονής λόγω ανεργίας »

42 20/5/2013 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ • Ενσωμάτωση Τάξεων Υποδοχής στο σχολικό πρόγραμμα • Διδασκαλία όχι μόνο της ελληνικής γλώσσας αλλά και στοιχείων του ελληνικού πολιτισμού  αποτελεσματικότερη ενσωμάτωση • Αναδιάρθρωση του περιεχομένου της παρεχόμενης παιδείας με μαθήματα για τον ρατσισμό και τα ανθρώπινα δικαιώματα • Εμπέδωση του βασικού στόχου της εκπαίδευσης  Ενσωμάτωση μεταναστών στην μικρή σχολική κοινωνία αλλά και στην ευρύτερη.

43 20/5/2013 Ασφάλεια – Ρατσισμός Επιχείρηση «Ξένιος Δίας» - Έναρξη επιχείρησης : Αύγουστος Συλλήψεις από την έναρξη - σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο τύπου της ΕΛ.ΑΣ. ( ) αλλοδαπών γιατί δεν πληρούσαν τις νόμιμες προϋποθέσεις παραμονής στη χώρα, καθώς και για άλλες παραβάσεις του Νόμου περί Αλλοδαπών. - Στατιστικά Ξένιου Δία: προσαγωγές (στοιχεία: Δελτίο Τύπου astynomia.gr, ημ ) 5295 συλλήψεις (στοιχεία: Δελτίο Τύπου astynomia.gr, ημ ) - (Ποσοστό συλλήψεων περίπου 5,8%) - Έλεγχοι, με βάση το «εθνοτικό προφίλ» / Human Rights Watch : “Οι συνεχιζόμενες σκούπες με στόχο τους μετανάστες, βασισμένες μόνο και μόνο στην εμφάνισή τους, παραβιάζουν τις διεθνείς συμβάσεις” - Ταύτιση “παράτυπης μετανάστευσης” και εγκληματικότητας - λογική της συλλογικής ενοχοποίησης. - Ν. Δένδιας «εξαιτίας της παράνομης μετανάστευσης η χώρα χάνεται. Από την κάθοδο των Δωριέων, χρόνια πριν, ουδέποτε η χώρα δεν δέχθηκε τόσο μεγάλης έκτασης εισβολή... Πρόκειται για βόμβα στα θεμέλια της κοινωνίας και του κράτους». (δηλώσεις με την έναρξη της επιχείρησης.) - Προσαγωγές επίσης αστέγων, τοξικομανών και τρανς ατόμων.

44 20/5/2013  Μικρό δείγμα αυθαιρεσίας  Χιουν Γιουνγκ Ζουν : Κορεάτης τουρίστας. Ξυλοκοπήθηκε από αστυνομικούς στην Ομόνοια όταν ζήτησε αστυνομική ταυτότητα σε έλεγχο διαβατηρίου που του έκαναν  Κρίστιαν Ουκβουόρτζι : πολίτης ΗΠΑ νιγηριανής καταγωγής. Παρά την επίδειξη διαβατηρίου σύρθηκε στο αλλοδαπών με χειροπέδες. Προσπαθώντας να τις φωτογραφήσει ξυλοκοπήθηκε και ξύπνησε με διάσειση στο νοσοκομείο «Μόνο λόγω του χρώματός μου. Είναι ρατσιστές. Δεν θα έρθω ποτέ ξανά.»  Δρ. Σαϊλέντρα Κουμάρ Ράι : Ινδός καθηγητής, στην Ελλάδα τον περασμένο Μάιο ως επισκέπτης καθηγητής στην ΑΣΟΕΕ. Βγήκε από το κτήριο της σχολής χωρίς διαβατήριο. Ρίχτηκε με «υπερβολική βία» και χειροπέδες σε τοίχο παρά τις εκκλήσεις των Ελλήνων συναδέλφων του.  Ιρανός μετανάστης, νόμιμα διαμένων στην Ελλάδα: «Κάθε μέρα που βγαίνω για να έρθω εδώ για τα ψώνια, με σταματούν και με αναγκάζουν να βάζω την πράσινη κάρτα στο μέτωπο. Με ρωτούν: τι θέλεις εσύ εδώ;»

45 20/5/2013 Καταγραφή ρατσιστικών επιθέσεων  Α - Τμήματα Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας - Σύσταση βάσει του Π.Δ 132/ Κρίνεται αποτυχημένη η λειτουργία (καταγγελία μόνο ενός 8% περίπου) - Φόβος θυμάτων - Έλεγχος νομιμοποιητικών εγγράφων κατά την καταγραφή της καταγγελίας  Β Δίκτυο καταγραφής περιστατικών ρατσιστικής βίας - 23 Μ.Κ.Ο. και άλλοι φορείς. - Έκθεση για το 2012 : 154 περιστατικά ρατσιστικής βίας, Σε 91 περιπτώσεις, τα θύματα των επιθέσεων πιστεύουν ότι οι δράστες συνδέονται με ακροδεξιές ομάδες (ποιοτικά στοιχεία : ομάδες κρούσης, με συγκεκριμένο τρόπο δράσης, συμπεριφορά και ενδυμασία) - Σε 25 περιστατικά συνδέεται η αστυνομική με τη ρατσιστική βία, (σε χώρους κράτησης ή στη διάρκεια επιχειρήσεων ρουτίνας.)- - Επίσημη καταγγελία μόνο 24 θύματα, 23 θα το επιθυμούσαν. (έλλειψη νομιμοποιητικών εγγράφων και φόβος απέλασης για τους υπόλοιπους)

46 20/5/2013

47 Έκθεση Μούιζνιεκς Επιτρόπου του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου κατόπιν επίσκεψής του στην Ελλάδα Σημεία που αφορούν την ΕΛ.ΑΣ. :  Συνεχιζόμενες αναφορές κακομεταχείρισης, περιλαμβανομένων βασανιστηρίων, που διαπράττουν όργανα επιβολής του νόμου κυρίως εναντίον μεταναστών και Ρομά. Καλεί σε : α) πλήρη ευθυγράμμιση του ορισμού περί βασανιστηρίων (Π.Κ.) με αυτόν της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών κατά των Βασανιστηρίων β) εγγύηση αποτελεσματικής διερεύνησης καταγγελιών και επιβολής κυρώσεων.  Σοβαρή ανησυχία από την χρησιμοποίηση της πρακτικής του «εθνοτικού προφίλ» από την ελληνική αστυνομία.

48 20/5/2013 Περί συστήματος ασύλου: Χαιρετίζει τα μέτρα που έχουν λάβει οι αρχές από το 2011 με στόχο την αναδόμηση του εθνικού συστήματος ασύλου. Παραμένουν:  Εξαιρετικά ανεπαρκής υποδομή υποδοχής αιτούντων άσυλο.  Ιδιαιτέρως δυσλειτουργικό σύστημα για την καταχώρηση αιτήσεων ασύλου στην αστυνομική διεύθυνση αλλοδαπών  Πολιτική της συστηματικής και παρατεταμένης κράτησης παράτυπων μεταναστών, συχνά σε ακατάλληλες συνθήκες. Προτρέπει τις αρχές να :  Θέσουν τέρμα στη πολιτική της κράτησης μεταναστών και να προβλέψουν την παροχή εναλλακτικών λύσεων στη νομοθεσία και στην πράξη.  Διασφαλίσουν ότι όλοι οι μετανάστες που είναι υπό κράτηση έχουν κατάλληλη πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη.  Παρέχουν αποτελεσματική προστασία στους ασυνόδευτους ανήλικους μετανάστες, που και είναι εξαιρετικά ευάλωτοι στη ρατσιστική βία και σε διάφορες μορφές εκμετάλλευσης. Προτεραιότητα στην πρόσβαση σε ένα αποτελεσματικό σύστημα επιτροπείας και σε κατάλληλους μηχανισμούς προστασίας των παιδιών.

49 20/5/2013 UN Special Rapporteur on the human rights of migrants Mr. François Crépeau 25/11/12-2/12/12, Αθήνα, Πάτρα, Λέσβος, Έβρος  Σκιαγράφηση της κατάστασης ξεκινώντας κυρίως από τα σύνορα στον Έβρο σε συνδυασμό με τις Συνθήκες Σένγκεν και Δουβλίνο 2 άλλα και του γεγονότος της παραβίασης της μη επαναπροώθησης στην Ελλάδα μετά την απόφαση MSS κατά Βελγίου και Ελλάδας.  Καταδεικνύει και καταδικάζει την στάση της Ε.Ε για έλλειψη αλληλεγγύης και δίκαιο καταμερισμό του βάρους και των ευθυνών αφού έχει αφήσει την Ελλάδα στο έλεος της. Χρήματα δίνονται κακός γραφειοκρατικός χειρισμός εσωτερικός και αναποτελεσματική διοχέτευση αυτών των πόρων. Προβληματικές  Έλλειψη αποτελεσματικής μεταναστευτικής πολιτικής, απουσία συνεννόησης και συνεργασίας μεταξύ κέντρου και περιφέρειας  Ξενοφοβία/ρατσισμός: ρατσιστικές επιθέσεις κατά μεταναστών αυξημένες με την συμβολή, όχι μόνο με την ανοχή της ελληνική αστυνομίας.  Ξένιος Δίας: αδικαιολόγητες κρατήσεις μεταναστών  Κέντρα κράτησης: 1. έλλειψη ενημέρωσης για τους λόγους αλλά και την διάρκεια κράτησης (πρόσφατη επιμήκυνσή της βάσει νόμου), 2.συνθήκες κράτησης απαράδεκτες (ΚΕΕΛΠΝΟ) 3. Απουσία μεταφραστών, όλα τα επίσημα έγγραφα στην ελληνική γλώσσα.  Υπηρεσιακό σημείωμα :«ουτοπικό» (εγκατάλειψη χώρας μέσα σε 30 μέρες)  Ασυνόδευτα ανήλικα: ‘’legal limbo’’ ασάφεια για το νομικό καθεστώς τους αλλά και τις συνθήκες διαβίωσης τους αφού δεν τους καθορίζουν συνοδούς.

50 20/5/2013 Προτάσεις για την ελληνική κυβέρνηση  Χρηματική και υλική υποστήριξη και ενίσχυση καθώς και ενίσχυση σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού σε Μ.Κ.Ο που επιτελούν σημαντικό έργο στο πεδίο καθώς και στον Συνήγορο του Πολίτη και στην Εθνική Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου  Υιοθέτηση και εφαρμογή αποτελεσματικής μεταναστευτικής πολιτικής με έμφαση στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.  Εναλλακτικές λύσεις της κράτησης, εξασφάλιση πρόσβασης στα κέντρα κράτησης δικηγόρων, ΜΚΟ και της Ύπατης Αρμοστείας.  Περιορισμός των κρατήσεων των παιδιών καθώς και των οικογενειών (έμφαση στο καλύτερο συμφέρον του παιδιού και οικογενειακή ενότητα)  Βελτίωση συνθηκών κράτησης (γιατροί, δικηγόροι, μεταφραστές)  Διερεύνηση όλων των περιστατικών ρατσιστικών επιθέσεων.  Επικύρωση Διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα των εργαζόμενων εργατών και των μελών των οικογενειών τους καθώς και υπογραφή του προαιρετικού πρωτοκόλλου της Σύμβασης κατά των βασανιστηρίων. Προτάσεις για την Ε.Ε.  Συνεργασία και βοήθεια στην Ελλάδα να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της κατάστασης όπως διαμορφώνεται σήμερα (τεχνογνωσία, υλική υποστήριξη, οικονομική ενίσχυση)  Ανάληψη ευθυνών και ορθολογικός καταμερισμός τους.

51 20/5/2013 Χ., 29 ετών Καταγωγή: Αίγυπτος Είσοδος : Κρήτη, 2004 Φυλάκιση λόγω κακής συνεννόησης (κατηγορήθηκε ως καπετάνιος του πλοίου, καταδίκη σε 33 χρόνια) - απουσία δικηγόρου στη δίκη Άσχημες συνθήκες κράτησης - μη ενημέρωση για άσυλο. Αδυναμία επιστροφής στην Αίγυπτο - λιποτάκτης. Εν τέλει 1,5 χρόνια με καλή διαγωγή - αποφυλάκιση και μετακίνηση στην Αθήνα. Ανασφάλιστη εργασία. Διαμονή στον δρόμο. Ψυχολογική διάσταση : κατάπτωση - «με έβλεπαν σαν σκουπίδι» Κατόπιν 3 φυλακίσεων ενημερώθηκε για την διαδικασία ασύλου - πλέον έχει ροζ κάρτα, έχει σε πρώτο βαθμό απορριφθεί

52 20/5/2013 Γ., 20 ετών Καταγωγή : Αφγανιστάν Είσοδος : Σάμος, 2009 Ανήλικος κατά την είσοδο. Πολλαπλές φυλακίσεις στο Ιράν - αρνήθηκε να περιγράψει. Πυροβολισμοί στα σύνορα Ιράν - Τουρκίας. Κράτηση στην Σάμο μαζί με όλους τους υπόλοιπους, δεν υπήρχε επαρκής διερμηνεία Στην Αθήνα κύκλωμα εξέδωσε πλαστά χαρτιά - φυλάκιση για αυτό για 14 μήνες (7 εν τέλει) σε φυλακές ενηλίκων (Κορυδαλλός) Τυχαία ενημέρωση για άσυλο από συγκρατούμενο Αίτηση για άσυλο - πρόχειρη διαδικασία συνέντευξης - παροχή «λευκής κάρτας» - καθεστώς επικουρικής προστασίας.

53 20/5/2013 Α. 30 ετών Καταγωγή : Αφγανιστάν Είσοδος : Σάμος, 2008 Εγκατάλειψη Αφγανιστάν λόγω ανυπόφορης κατάστασης (βόμβες 2 φορές / εβδομάδα!) Παραμονή 14 έτη στο Ιράν (πλήρης ανυπαρξία δικαιωμάτων) 4 σοβαρές ρατσιστικές επιθέσεις στην περιοχή του Αγ. Παντελεήμονα - δεν τις κατήγγειλε λόγω φόβου αντιμετώπισης από την αστυνομία Αυθαίρετη κράτηση 6 ωρών σε άθλιες συνθήκες στο ΑΤ Ομόνοιας (τα χαρτιά του βρίσκονταν στα χέρια της ΕΛ.ΑΣ. - η προσπάθεια εξήγησης αντιμετωπίστηκε με σωματική βία) Θεωρεί τους αστυνομικούς ρατσιστές Απουσία διερμηνέα στην Π. Ράλλη κατά τη διαδικασία αίτησης ασύλου Κάτοχος ροζ κάρτας

54 20/5/2013 Διαγράμματα πηγή : Κέντρο Ημέρας Βαβέλ

55 20/5/2013 πηγή: Κέντρο Ημέρας Βαβέλ

56 20/5/2013 πηγή: Κέντρο Ημέρας Βαβέλ

57 20/5/2013 πηγή: Κέντρο Ημέρας Βαβέλ

58 20/5/2013 πηγή: Κέντρο Ημέρας Βαβέλ


Κατέβασμα ppt "20/5/2013 ΑΘΗΝΑ 2013 ΑΣΥΛΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ Μάθημα: Άσυλο και Μετανάστευση Διεθνείς και Εθνικές Διαστάσεις Διδάσκοντες: Περράκης Στέλιος, Μαρούδα Ντανιέλλα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google