Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Στη γλώσσα μας το ……….. είναι αυτό που παίζει τον πιο βασικό ρόλο μέσα σε μια πρόταση. Σε όλες τις προτάσεις.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Στη γλώσσα μας το ……….. είναι αυτό που παίζει τον πιο βασικό ρόλο μέσα σε μια πρόταση. Σε όλες τις προτάσεις."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Στη γλώσσα μας το ……….. είναι αυτό που παίζει τον πιο βασικό ρόλο μέσα σε μια πρόταση. Σε όλες τις προτάσεις υπάρχει κάποιος: ● που ενεργεί ● είτε παθαίνει κάτι ● είτε είναι κάτι ● ή βρίσκεται σε μια κατάσταση ΡΗΜΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ: (σελ.138, 139, 140, 181, 182, 183)

2 1. Η μητέρα μου μαγειρεύει υπέροχα φαγητά. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος ενεργεί (Ποιος, ποια, ….) Υ Η μητέρα Το υποκείμενο βρίσκεται σε πτώση ονομαστική. (Τι κάνει;) Ρ μαγειρεύει Τι; Και Ρήμα Α φαγητά. Το αντικείμενο βρίσκεται σε πτώση αιτιατική μου Κτητική Αντωνυμία – η δική μου μητέρα υπέροχα Επίθετο – επιθετικός προσδιορισμός Πώς είναι τα φαγητά;

3 2.Ο σκύλος μου τραυματίστηκε στο δρόμο ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος παθαίνει κάτι (Ποιος, ποια, ….) Υ (Τι παθαίνει;) Ρ Τι; Και Ρήμα Α Ο σκύλος τραυματίστηκε στο δρόμο μου Κτητική Αντωνυμία – ο δικός μου σκύλος Εμπρόθετος προσδιορισμός τόπου Ή φανερώνει τόπο Το ρήμα δεν παίρνει αντικείμενο

4 3. Η Δέσποινα κοιμήθηκε μέχρι το μεσημέρι. ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος βρίσκεται σε μια κατάσταση (Ποιος, ποια, ….) Υ (Σε ποια κατάσταση βρίσκεται;) Ρ Τι; Και Ρήμα Α Η Δέσποινα κοιμήθηκε μέχρι το μεσημέρι Φράση που φανερώνει χρόνο

5 4. 0 καιρός είναι βροχερός. ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος είναι κάτι (Ποιος, ποια, ….) Υ Ρ 0 καιρός είναι βροχερός Τι είναι; ή πώς είναι; Κατηγορούμενο (Κ) ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

6 Α) Τα υποκείμενα βρίσκονται όλα στην ονομαστική πτώση και είναι συνήθως ουσιαστικά ή οι αντωνυμίες α', β' και γ' προσώπου εγώ, εσύ, αυτός, εμείς, εσείς, αυτοί: Εσύ είσαι ο αδερφός του Νικόλα; Συνήθως αυτές τις αντωνυμίες δεν τις λέμε, αφού εννοούνται εύκολα: Είμαστε πρωταθλητές. (Εμείς) ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Β.Μ. σελ.10 : Το Υποκείμενο Διαβάζω - Θυμάμαι Υ Υ

7 ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Το αντικείμενο (Β.Μ. σελ. 11) Το βρίσκουμε όταν ρωτήσουμε «τι;» ή «ποιον;». Α) Το αντικείμενο μπορεί να είναι μια λέξη: π.χ. 0 Μισέλ πιάνει την κιθάρα του. Υ Α Ρ 0 Μισέλ πιάνει την κιθάρα του Κτητική αντωνυμία

8 Β) Το αντικείμενο μπορεί να είναι μια ονοματική φράση π.χ. Σβήνω τα φώτα της αίθουσας. ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Υ Εγώ Ρ Α Σβήνω τα φώτα της αίθουσας.

9 π.χ. Ο Ιβ μού εξήγησε... ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Γ) Το αντικείμενο μπορεί να είναι μια αντωνυμία Ο Ιβ εξήγησε... μού Αντικείμενο έχουμε όταν απαντάμε στις ερωτήσεις > ή >

10 Δ) Το αντικείμενο μπορεί να είναι πρόταση π.χ. Οι χορδές κοντεύουν να σπάσουν. ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Υ Ρ Α Οι χορδές κοντεύουν να σπάσουν. Υ Αυτές – οι χορδές Ρ να σπάσουν

11 ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Ε) Τα ρήματα που έχουν αντικείμενο τα λέμε: π.χ. Ο Γιάννης αγόρασε τα εισιτήρια ΥΡ Α μεταβατικά

12 Τα ντραμς χτυπούν. ΣΤ) Τα ρήματα που δεν έχουν αντικείμενο τα λέμε ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Τα φώτα αναβοσβήνουν. Το κοινό χορεύει. Υ Υ Ρ Ρ Ρ Ρ Ρ Ρ Υ Υ Υ Υ ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ σελ. 138, 139, 140.

13 Μερικά ρήματα, όπως το είμαι και το γίνομαι, δεν παίρνουν αντικείμενο, αλλά μια άλλη λέξη που φανερώνει ότι το υποκείμενο έχει μια ιδιότητα ή ένα χαρακτηριστικό ή ότι βρίσκεται σε μια κατάσταση. Αυτή τη λέξη τη λέμε; Μερικά ρήματα, όπως το είμαι και το γίνομαι, δεν παίρνουν αντικείμενο, αλλά μια άλλη λέξη που φανερώνει ότι το υποκείμενο έχει μια ιδιότητα ή ένα χαρακτηριστικό ή ότι βρίσκεται σε μια κατάσταση. Αυτή τη λέξη τη λέμε; κατηγορούμενο

14 Π.Χ. Ο Γιάννης είναι σπουδαίος γιατρός. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Υ Ρ Κ Ο Γιάννης είναι γιατρός. σπουδαίος ΕΡΓΑΣΙΑ: Κάνω το ίδιο για την πρόταση >

15 *** Όταν το κατηγορούμενο είναι επίθετο ή μετοχή, βρίσκεται στην ίδια πτώση, στο ίδιο γένος και στον ίδιο αριθμό με το υποκείμενο. ΜΑΘΑΙΝΩ – ΘΥΜΑΜΑΙ: Τα ρήματα είναι και έγινε δείχνουν – φανερώνουν μια ιδιότητα ή ένα χαρακτηριστικό που έχει το υποκείμενο. ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ( είναι γιατρός, έγινε αρχιτέκτονας ) Τα ρήματα αυτά δεν παίρνουν αντικείμενο και λέγονται ΣΥΝΔΕΤΙΚΑ Τα ρήματα αυτά δεν παίρνουν αντικείμενο και λέγονται ΣΥΝΔΕΤΙΚΑ ΣΥΝΔΕΤΙΚΑ ΡΗΜΑΤΑ: είμαι, γίνομαι, φαίνομαι, εμφανίζομαι, παρουσιάζομαι, λέγομαι, εκλέγομαι, διορίζομαι, …… ΣΥΝΔΕΤΙΚΑ ΡΗΜΑΤΑ: είμαι, γίνομαι, φαίνομαι, εμφανίζομαι, παρουσιάζομαι, λέγομαι, εκλέγομαι, διορίζομαι, ……

16 ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΠΟ ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ: (σελ.138, 139, 140, 181, 182, 183)

17 ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Β.Μ. σελ.11 : Τα ο Υποκείμενο Διαβάζω - Θυμάμαι Β) Το υποκείμενο μπορεί να είναι και μια ολόκληρη πρόταση που ξεκινάει με το να ή το ότι: Πρόκειται να πάω διακοπές. Φαίνεται ότι οι φίλοι μας προτιμούν το ποδόσφαιρο. Τα ρήματα πρόκειται, φαίνεται λέγονται απρόσωπα. Υ Υ

18 ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Όταν μια λέξη είναι υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο δε χωρίζεται ποτέ με κόμμα από το ρήμα. ☻ Ο Νίκος δε θα έρθει στη συναυλία ΥΡ Αγόρασα τα εισιτήρια για τη συναυλία ☻ Υ: εγώ ΡΑ Ο θείος μου είναι μουσικός ☻ ΥΡΚ (μου: ο δικός μου θείος) Δείχνει την αιτία Εμπρ. Προσδ. τόπου

19 ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ☻ Όμως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο μπορεί να είναι και ολόκληρη πρόταση. Φαίνεται πως δεν του αρέσει η συναυλία ΡΥ Ειδική πρόταση: (πως) Ρ πως δεν του αρέσει η συναυλία Απρόσωπο ρήμα: παίρνει για υποκείμενο ολόκληρη πρόταση Υ δεν αρέσει η συναυλία Α σε ποιον;Του (αυτού) πως

20 Δεν πρέπει να βάζεις δυνατά τη μουσική ☻ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όμως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο μπορεί να είναι και ολόκληρη πρόταση. ΥΡ Α Απρόσωπο ρήμα: παίρνει για υποκείμενο ολόκληρη πρόταση Βουλητική πρόταση Υ Ρ να βάζεις τόσο δυνατά τη μουσική να βάζεις εσύ τη μουσική δυνατά Δείχνει τον τρόπο

21 0 Νίκος είπε πως δε θα δει τη συναυλία ΑΡ ☻ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όμως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο μπορεί να είναι και ολόκληρη πρόταση. Υ (πως-ότι) ειδική πρόταση Ρ Υ Α δε θα δει αυτός – ο Νίκος τη συναυλία

22 Θέλω να ακούσω μουσική ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όμως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο μπορεί να είναι και ολόκληρη πρόταση. ☻ ΡΑ Υ Βουλητική πρόταση εγώ Ρ να ακούσω μουσική Υ Α να ακούσω εγώ μουσική

23 Θα έρθω σπίτι σου να ακούσουμε μουσική ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ☻ Ρ Α Υ Ανεξάρτητη πρόταση Θα έρθω σπίτι σου Εξαρτημένη πρόταση (ΤΕΛΙΚΗ) να ακούσουμε μουσική Θα έρθω εγώ σπίτι σουδείχνει τόπο Ρ Υ Α να ακούσουμε εμείς μουσική

24 Αν πας στη συναυλία, να με πάρεις τηλέφωνο ☻ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Ρ Υ Ανεξάρτητη πρόταση Εξαρτημένη πρόταση (ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ) ΥΠΟΘΕΣΗΑΠΟΔΟΣΗ Υ Ρ Α1 Αν πας στη συναυλία να με πάρεις τηλέφωνο να πάρεις Αν πας εσύ Α2 τηλέφωνο με - εμένα Τι; Ποιον;

25 ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Ρ Υ Α ☻ Εξαρτημένη πρόταση (ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ) Ανεξάρτητη πρόταση Υ Δε θα έρθει στη συναυλία γιατί είναι άρρωστος Δε θα έρθει στη συναυλία γιατί είναι άρρωστος Δε θα έρθει αυτός στη συναυλίαΔείχνει τον τόπο Ρ Κ είναι άρρωστος αυτός γιατί Εισάγει Αιτιολογική πρόταση

26 Δεν ξέρω πώς θα παίξουν οι μουσικοί (πλάγια ερωτηματική = αντικείμενο του ρήματος «ξέρω» το «πώς» είναι με τόνο, γιατί «ρωτάει») •Φοβάται μήπως χάσει την αυριανή συναυλία, (αντικείμενο του ρήματος «φοβάται») ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΟΧΙ

27 •Όποιος δεν έρθει στη συναυλία θα χάσει! •(αναφορική = υποκείμενο του ρήματος) •Θα τραγουδήσω ό,τι θέλω εγώ. •(αναφορική = αντικείμενο του ρήματος «τραγουδήσω») •Αυτός είναι ό,τι θέλεις: πιανίστας, κιθαρίστας, βιολοντσελίστας, όλα τα όργανα παίζει, •(αναφορική = κατηγορούμενο του ρήματος «είναι») ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΟΧΙ


Κατέβασμα ppt "ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Στη γλώσσα μας το ……….. είναι αυτό που παίζει τον πιο βασικό ρόλο μέσα σε μια πρόταση. Σε όλες τις προτάσεις."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google