Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πατσιαούρας Αστέριος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας/ΤΕΦΑΑ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πατσιαούρας Αστέριος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας/ΤΕΦΑΑ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πατσιαούρας Αστέριος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας/ΤΕΦΑΑ

2 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ  Από την ηλικία των 7 ετών και μέχρι περίπου την ηλικία των 10 ετών το παιδί εισέρχεται στη φάση της ειδικευμένης κίνησης, όπου δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον και προθυμία για συμμετοχή σε διάφορα αθλήματα  Το παιδί σε αυτές τις ηλικίες είναι σε θέση να εκτελέσει τα θεμελιώδη κινητικά πρότυπα με ακρίβεια και έλεγχο, χωρίς βέβαια να τα καταφέρνει απαραίτητα καλά και σε αθλήματα που απαιτούν την εκτέλεση σύνθετων κινήσεων όπως είναι η πετοσφαίριση

3 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ  Ανάλογα με τις προηγούμενες θετικές ή αρνητικές εμπειρίες που το παιδί έχει βιώσει από τη συμμετοχή του στα διάφορα αθλήματα π.χ. στο σχολείο, στη γειτονιά ή στις διακοπές του επιλέγει το παιδί στην ηλικία των ετών ένα άθλημα που του ταιριάζει περισσότερο με βάση: α) την προσωπική του επιθυμία β) το προηγούμενο βαθμό επιτυχίας στο συγκεκριμένο άθλημα γ) το σωματότυπό του και δ) τα σχόλια του κοινωνικού του περίγυρου

4 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ  Ο κοινωνικός περίγυρος (οι σημαντικοί άλλοι) που επηρεάζουν την προθυμία ενός παιδιού για συμμετοχή σε κάποιο άθλημα περιλαμβάνει: α) τους γονείς β) τους ΚΦΑ-προπονητές γ) τους συναθλητές του  Οι οποίοι με τη συμπεριφορά τους επιδρούν αρνητικά ή θετικά στην παραμονή του παιδιού στο άθλημα που επέλεξε

5 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ  Ένας παιδί-αθλητής πιέζει ο ίδιος τον εαυτό του διότι θέλει να έχει καλή απόδοση με βάση την απόδοσή του στην προπόνηση ή σε προηγούμενους αγώνες  Με αυτό τον τρόπο ενισχύει την αντιλαμβανόμενη ικανότητα της ιδίας απόδοσης που τον βοηθάει για την εσωτερική του παρακίνηση και τη συνέχιση της δραστηριότητας

6 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ:ΣΥΜΠΑΙΚΤΕΣ  ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ  Συνάπτουν φιλικές σχέσεις εντός και εκτός ομάδας,  Αλληλοϋποστηρίζονται και βοηθιούνται  Διασκεδάζουν και ευχαριστιούνται μαζί στην προπόνηση  Έχουν κοινούς στόχους και αυξάνουν το αίσθημα ότι ανήκουν κάπου  Αποτελούν ο ένας για τον άλλο μέτρο σύγκρισης και αξιολόγησης της ιδίας απόδοσης  ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ  Οι συμπαίκτες δημιουργούν πίεση με τα σχόλιά τους ή τις παραινέσεις τους που σκοπό έχουν να τονίσουν την αξία της αθλητικής επιτυχίας  Οι συμπαίκτες από τη πλευρά τους συμμετέχουν σε αυτή την άσκηση πίεσης μέσα στο μικρόκοσμο της ομάδας όπου η διάκριση και η νίκη έχει πρωτεύουσα σημασία, ενώ η ικανοποίηση, η χαρά της συμμετοχής και η συνέχιση της προσπάθειας δεν τονίζεται επειδή θεωρείται αυτονόητη

7 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ:ΓΟΝΕΙΣ  Από την δική τους εμπειρία οι γονείς γνωρίζουν ότι ο αθλητισμός μπορεί να βοηθήσει στην επίτευξη υψηλών διακρίσεων και στη βελτίωση των επιπέδων αυτοεκτίμησης, όχι μόνο στον αθλητικό χώρο, αλλά και στον επαγγελματικό ή τον κοινωνικό τους περίγυρο  Όποια και αν είναι όμως τα κίνητρα των γονέων οι περισσότεροι από αυτούς δεν καταλαβαίνουν ή αγνοούν τα κίνητρα των παιδιών, τους λόγους για τους οποίους συμμετέχουν στον αθλητισμό (Grisogono, 1985)

8 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ:ΓΟΝΕΙΣ  ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ  Πολλοί γονείς, ιδίως αν οι ίδιοι υπήρξαν αθλητές κάποιου αθλήματος στο παρελθόν, θεωρούν ότι το παιδί τους έχει κάποιο ταλέντο και πρέπει να το αξιοποιήσουν  Όταν οι προσδοκίες γονέων για μια επιτυχημένη αθλητική καριέρα των παιδιών τους σχετίζονται με τη δική τους αγωνιστική εμπειρία σε ένα άθλημα, τότε οι γονείς πολύ συχνά ΄΄σπρώχνουν΄΄ τα παιδιά τους σε κάποιο συγκεκριμένο άθλημα διότι θεωρούν ότι μπορούν να τα βοηθήσουν καλύτερα  ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ  Όμως οι προσδοκίες των γονέων είναι δικές τους και όχι των παιδιών τους. Κάποιοι θέλουν τα παιδιά τους να πετύχουν, επειδή αισθάνονται ότι έχασαν τις ίδιες ευκαιρίες όταν ήταν νέοι  Άλλοι μπορεί να επιθυμούν να αποκτήσουν κάποια δόξα και να βιώσουν κάποια συναισθήματα επιτυχίας μέσα από τα παιδιά τους (Brower, 1979)  Οι γονικές φιλοδοξίες συχνά υπερβαίνουν σε ορισμένες περιπτώσεις εκείνες των παιδιών και τα παιδιά πολλές φορές συμμετέχουν σε ένα συγκεκριμένο άθλημα ως καθήκον, και όχι για την ευχαρίστηση που βιώνουν (Evans, 1993)  Σύμφωνα με τους Gould και Petlichkoff (1988), τα παιδιά αυτά κινδυνεύουν περισσότερο να εγκαταλείψουν τον αθλητισμό

9 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ:ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ  Πολλές έρευνες που έχουν γίνει στο αθλητισμό δείχνουν ότι οι προπονητές με τις προσδοκίες τους καθοδηγούν τους αθλητές τους και επηρεάζουν την απόδοση τους (Θεοδωράκης, Γούδας & Παπαϊωάννου, 2001)  Οι αθλητές έχουν την τάση να ενεργούν ανάλογα με τις προσδοκίες αυτών που τους καθοδηγούν (φαινόμενο του Πυγμαλίωνα, Chase et al., 1997)  Όταν οι προσδοκίες είναι χαμηλές τότε και η απόδοση είναι χαμηλή  Αν οι προσδοκίες είναι υψηλές, ρεαλιστικές και πραγματοποιήσιμες τότε υπάρχουν πολλές πιθανότητες να επιτευχθούν (Singer, 1986)

10 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ:ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ  Έχει διαπιστωθεί ότι αθλητές για τους οποίους οι προπονητές είχαν μεγάλες προσδοκίες δέχονταν καλύτερη και περισσότερη ανατροφοδότηση σε σχέση με αθλητές από τους οποίους οι προπονητές τους είχαν χαμηλές προσδοκίες  Οι προσδοκίες συνδέονται επίσης με τη θεωρία της αυτοεκπληρούμενης προφητείας όπου οι προσδοκίες των προπονητών για τους αθλητές τους λειτουργούν όπως οι προφητείες που επαληθεύονται ( Θεοδωράκης, Γούδας & Παπαϊωάννου, 2001)

11 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ:ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ  ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ  Ο προπονητής πιέζει τους αθλητές του για να έχουν αυξήσουν την απόδοση τους στη διάρκεια της περιόδου  Τους βοηθάει να διατηρήσουν το επίπεδο της απόδοσής τους  Ενισχύει τις προσπάθειές τους με τη βοήθεια της εξωτερικής παρακίνησης και των προτροπών- οδηγιών του  Ο προπονητής βοηθάει στη διαμόρφωση στη αυτοαξίας ενός αθλητή τους ενθαρρύνει και βοηθάει στην αύξηση του ενδιαφέροντος του για την προπόνηση  ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ  Ο προπονητής πιέζει συνεχώς τους αθλητές του όσο περισσότερο μπορεί και ειδικότερα όταν π.χ. στον αγώνα η απόδοση του παιδιού δεν είναι η συνηθισμένη για διάφορους λόγους και η πίεση αυτή εκφράζεται με έντονη κριτική για την εύκολη υποδοχή που έχασε, ή για το λάθος σερβίς κλπ.  Όμως όσο πιο μεγάλη η πίεση τόσο πιο έντονα είναι τα αρνητικά συναισθήματα που βιώνουν τα παιδιά (άγχος, φόβος, διάθεση φυγής, αίσθημα ανεπάρκειας) και τόσο πιο έντονη είναι η πτώση της αγωνιστικής τους απόδοσης  Μια αθλητική δραστηριότητα που ξεκίνησε για τα παιδιά ως συμμετοχή σε μια ομάδα για διασκέδαση για να βρίσκεται μαζί με τους φίλους του, για να περνάει ευχάριστα τον ελεύθερό του χρόνο κλπ. μετατρέπεται σε πίεση, σε πηγή άγχους, σε υποχρέωση όπου ξαφνικά διακυβεύονται πράγματα και που μόνο η νίκη έχει σημασία

12 ΠΑΡΟΧΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ • Η στήριξη των αθλητών από τους γονείς είναι καθοριστική. • Πολλοί προπονητές ζητούν από τα παιδιά να μη συζητούν καθόλου τα θέματα της προπόνησης και τη στρατηγική των αγώνων στο σπίτι τους διότι οι γονείς τους δεν είναι σχετικοί του αθλήματος. Αυτό όμως είναι αδύνατο • Όσο και να εμπιστεύεται ο γονέας τον προπονητή δεν μπορεί να απέχει εντελώς από την αγωνιστική εξέλιξη του παιδιού του • Σύμφωνα με έρευνες οι πεποιθήσεις των γονέων επηρεάζουν σημαντικά την αυτοεκτίμηση του παιδιού αλλά και την εξέλιξή του στο μέλλον • Οι γονείς των αθλητών παρακινούν και ενθαρρύνουν τα παιδιά τους στον αθλητισμό και δημιουργούν προσδοκίες επιτυχίας, αλλά μερικές φορές αυτή η συμπεριφορά τους μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα δηλαδή η ενθάρρυνση αυτή να αποκτήσει την μορφή πίεσης

13 ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ  Οι υπερβολικές προσδοκίες που έχουν οι γονείς για τα παιδιά τους μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις να οδηγήσουν στην εγκατάλειψη ενός αθλήματος, αλλά και σε μια γενικευμένη μείωση της αυτοπεποίθησης των παιδιών  Τα παιδιά – αθλητές μέσα από το συνεχές κυνήγι της επιτυχίας που τους ‘‘επιβάλλεται’’ και βιώνουν καθημερινά μέσα στους αθλητικούς χώρους μπερδεύονται  Η αγάπη των γονέων και οι υψηλές προσδοκίες για τα παιδιά τους προκαλεί στα παιδιά αγωνία ότι δεν θα φανούν αντάξιοι της αγάπης, της φροντίδας, της εμπιστοσύνης και των απαιτήσεων των γονέων τους

14 ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ  Οι γονείς προσδοκώντας την υψηλή αθλητική απόδοση από τα παιδιά τους σχολιάζουν, αντιδρούν έντονα, ασκούν κριτική, μερικές φορές φωνάζουν κυρίως στον αγώνα δημιουργώντας έτσι συνθήκες έντονης συναισθηματικής πίεσης  Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και ο προπονητής ασκεί στα παιδιά την ίδια πίεση όμως αυτός είναι ο υπεύθυνος για την ομάδα και δεν χρειάζεται ‘‘βοήθεια’’ από την κερκίδα

15 ΑΠΟΦΥΓΗ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ  Κάθε προπονητής που νοιάζεται για τα παιδιά και επιθυμεί να προλάβει ή να αντιμετωπίσει τις αρνητικές επιπτώσεις των προσδοκιών και της πίεσης θα πρέπει να λάβει υπόψη του τα παρακάτω: α) τις σχέσεις των γονέων με τον προπονητή β) τις σχέσεις των γονέων με το παιδί γ) την ενημέρωση και καθοδήγηση όλων των εμπλεκομένων

16 ΣΧΕΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ - ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ • Από τα πρώτα βήματα των παιδιών οι γονείς θα πρέπει να συνεργάζονται με τους προπονητές έτσι ώστε να γίνεται ενημέρωση για το άθλημα και τις απαιτήσεις του • Ένας σωστά ενημερωμένος γονιός μπορεί να βοηθήσει την αθλητική εξέλιξη του παιδιού • Συγχρόνως σε συνεργασία γονιού- προπονητή θα πρέπει να ορίζονται οι επιτρεπόμενες και μη επιτρεπόμενες συμπεριφορές στα πλαίσια της ομάδας

17 ΣΧΕΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ - ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ • Η ίδια τακτική πρέπει να εφαρμοστεί και στον προσδιορισμό των στόχων. • Τα παιδί που κατευθύνεται διαφορετικά από τον προπονητή και διαφορετικά από την οικογένεια του σίγουρα θα έχει αμφιβολίες για το ποιος θα είναι ο τελικός του στόχος και για το πώς θα κινηθεί για να τον επιτύχει. • Πρέπει να καθορίζονται στόχοι περιγραφικοί και όχι στόχοι αποτελέσματος. Έτσι το παιδί θα ξέρει ακριβώς τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος και δεν θα του ζητιέται γενικά να βγει πρώτο, πράγμα που μπορεί να είναι ιδιαίτερα στρεσογόνο

18 ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΓΟΝΕΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ  Η παρουσία των γονέων στους αγώνες και ο ρόλος τους στην ψυχολογική προετοιμασία των αθλητών είναι ιδιαίτερα σημαντικός, επειδή οι γονείς γενικότερα μπορούν:  α) να δημιουργήσουν ένα ενθαρρυντικό περιβάλλον πριν και κατά τη διάρκεια των αγωνιστικών περιόδων  β) να βοηθήσουν το παιδί να λάβει το ίδιο τις αθλητικές αποφάσεις που το αφορούν  γ) να βοηθήσουν το παιδί στο έλεγχο του άγχους πριν τους αγώνες (προαγωνιστικό άγχος)  δ) να τονίσουν την αξία του αθλητισμού για την υγεία, την κοινωνική ενσωμάτωση, τη διασκέδαση που προκαλεί η αθλητική συμμετοχή και εστιάζοντας στη λειτουργία του αθλητισμού ως μια διαδικασία δια βίου μάθησης

19 ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΓΟΝΕΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ  Ενώ οι γονείς ειδικότερα μπορούν να:  β) να βοηθήσουν το παιδί τους να εστιάσει στο ΠΩΣ θα αγωνιστεί και ποτέ στο ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ, στη θέση που θα κερδίσει ή στον αντίπαλο  γ) να αποδεχθούν την ήττα ή την κακή απόδοση συζητώντας μαζί του και τονίζοντας ότι η αποτυχία είναι αναπόσπαστο κομμάτι του αθλητισμού, είναι αποδεκτή και είναι διαδικασία μάθησης (Μαθαίνουμε από τα ΛΑΘΗ και τις ΑΠΟΤΥΧΙΕΣ μας)  δ) και πρέπει να επιβραβεύσουν όλες τις αγωνιστικές προσπάθειες είτε αυτές είναι θετικές είτε είναι αρνητικές κουβεντιάζοντας μαζί του τις εμπειρίες που αποκόμισε από την κάθε μια κατάσταση

20 ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ • Η συνεισφορά των γονέων στην αθλητική ανάπτυξη των παιδιών τους είναι σημαντική και περιλαμβάνει τομείς όπως: α) τη μεταφορά των παιδιών σε προπονήσεις και αγώνες β) την οικονομική εισφορά των γονέων τόσο στα δίδακτρα των ακαδημιών – κάτι που είναι δεδομένο – όσο και στην αγορά του αθλητικού εξοπλισμού των παιδιών γ) την ψυχολογική και ηθική υποστήριξη των παιδιών • Εντούτοις οι γονείς μπορούνε να βοηθάνε τα παιδιά τους αλλά δεν χρειάζεται να παριστάνουν τον προπονητή, οδηγώντας προς και από την προπόνηση / αγώνα ή στο σπίτι. Σκεφτείτε πόσο δύσκολο πρέπει να είναι γι΄ αυτά συνεχώς να κατακλύζονται με συμβουλές, διεγερτικές ομιλίες και κριτική • Μην τους λέτε ότι η νίκη δεν έχει σημασία, γιατί έχει και το γνωρίζουν • Μην ανταγωνίζεστε τους προπονητές των παιδιών σας. Κάποιος προπονητής μπορεί να είναι το πρότυπο για τα παιδιά σας για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, κάποιος που δεν μπορεί να κάνει κανένα λάθος και για αυτό το λόγο σας είναι δύσκολο να δεχτείτε κάτι τέτοιο • Από την άλλη, μην παίρνετε αυτομάτως το μέρος των παιδιών σας και μεταφέρεστε ή εναντιώνεστε στους προπονητές τους • Προσπαθήστε να τα βοηθήσετε να καταλάβουν την αναγκαιότητα της πειθαρχίας, των κανόνων και των κανονισμών

21 ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ  Οι μικροί αθλητές πρέπει να γνωρίζουν: α) τι επιδιώκουν με τον αθλητισμό β) να επιλέγουν τη συμμετοχή τους, να διασκεδάζουν, γ) να επιδιώκουν τη βελτίωση των δυνατοτήτων τους δ) να συνεργάζονται για την επίτευξη κοινών στόχων ε) να υπακούουν σε κανόνες συμπεριφοράς, στ) να συνειδητοποιούν τα όριά τους, να διεκδικούν δικαιώματα ζ) να αντιλαμβάνονται την αξία του λάθους στην πορεία της εξέλιξής τους

22 ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ  Μην λέτε στα παιδιά σας ψέματα για τις ικανότητές τους σαν αθλητές  Οι προπονητές είναι άνθρωποι με μεγάλη επιρροή στα παιδιά σας, είναι τα πρότυπά τους και γι΄ αυτό πρέπει να γνωριστείτε με τους προπονητές των παιδιών σας και να βεβαιωθείτε ότι εγκρίνετε τη νοοτροπία και την ηθική τους  Επίσης βεβαιωθείτε ότι έχουν τα απαραίτητα προσόντα και γνώσεις για να γίνουν οι δάσκαλοι των παιδιών σας. Η εμπειρία σας ως αθλητής δεν είναι αρκετή για να εμπιστευθείτε τα παιδιά σας σε κάποιο παλιό παίκτη ή παλαίμαχο διότι τα παιδιά δεν χρειάζονται μεγάλους αθλητές ως προπονητές αλλά πρώτιστα παιδαγωγούς  Θυμηθείτε ότι τα παιδιά σας έχουν την τάση να υπερβάλλουν. Μην αντιδράτε υπερβολικά, μην κατακρίνεται ή αδιαφορείτε σε ιστορίες που ακούτε από τα παιδιά σας για την προπόνηση ή το παιχνίδι

23 ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ  Γνωρίζετε ότι οι διαιτητές είναι απαραίτητοι για τη διεξαγωγή ενός αγώνα. Μην αντιδράτε υπερβολικά στις αποφάσεις τους. Και αυτοί έχουν κανόνες και οδηγίες που πρέπει να ακολουθούν εκπροσωπώντας την εξουσία στον αγωνιστικό χώρο  Διδάξτε στα παιδιά σας να σέβονται την εξουσία και να αγωνίζονται σύμφωνα με τους κανονισμούς  Η υπερβολική έμφαση στις αποφάσεις των διαιτητών δίνει το τέλειο άλλοθι στα παιδιά ώστε να δικαιολογούν κάθε τους αποτυχία  Αν τα παιδιά σας δεν διασκεδάζουν, έχουν χάσει όλο το νόημα του αθλητισμού και μοιραία θα σταματήσουν να αγωνίζονται διότι δεν θα βρίσκουν κανένα νόημα πλέον

24 ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ • Για να βελτιώσουμε την αυτοπεποίθηση του νεαρού αθλητή, πρέπει να αποδεχθούμε το γεγονός ότι η ιδανική αυτοπεποίθηση είναι μία μέση κατάσταση, ούτε πολύ χαμηλή ούτε πολύ υψηλή. Πιο συχνά αναγνωρίζουμε περιπτώσεις χαμηλής αυτοπεποίθησης στην νεαρή ηλικία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η πολύ μεγάλη αυτοπεποίθηση που αγγίζει τα όρια του εγωκεντρισμού δεν προκαλεί προβλήματα, γκρίνιες και κακή συνεργασία με τους συναθλητές του • Η βελτίωση και ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης μπορεί να γίνει με διάφορες. Αυτές οι τεχνικές θα δοθούν αρχικά από τον προπονητή και θα αποτελέσουν παράλληλα καθημερινό πεδίο συνεργασίας μεταξύ προπονητή -αθλητή- και των γονέων • Ο ρόλος των γονέων καταλαμβάνει κυρίαρχο ρόλο στην εφαρμογή των τεχνικών, γιατί οι γονείς έχουν την δυνατότητα παρακολούθησης π.χ. του πλάνου ανάπτυξης αυτοπεποίθησης εντός και εκτός γηπέδου στο σπίτι για περισσότερες ώρες • Για αυτό το λόγο οι γονείς μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως ένα εκπαιδευτικό μέσο εμπέδωσης ψυχολογικών τεχνικών με μικρές δραστηριότητες στο σπίτι που αυξάνουν την αυτοπεποίθηση τόσο γενικά ως άτομο όσο και ως αθλητή

25 ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ  Κάθε προπονητής προσπαθεί να πείσει τον αθλητή του να προσπαθεί πολύ, να επιμένει σε αυτό που κάνει και να έχει πλήρη προσήλωση στο σκοπό του  Αυτό δεν γίνεται απλά με συζήτηση και μόνο αλλά ο προπονητής πρέπει να σχεδιάζει την προπόνησή του με τρόπο που να αξιολογεί την απόδοση με τρόπο που να αξιολογεί την επιτυχία ή την αποτυχία και με τρόπο που να είναι βοηθητικός για τους παίκτες του  Δίνοντας κουράγιο σε ένα αθλητή μας μετά από μια αποτυχημένη κυρίως ενέργεια πετυχαίνουμε θετικά αποτελέσματα, διότι τον παρακινούμε να συνεχίσει την προσπάθειά του μέχρι να επιτύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα

26 ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ  Η επιβράβευση είναι ιδιαίτερα σημαντική σε μικρά παιδιά που αναμένουν από τον ‘‘ειδικό’’ προπονητή να τους παρακινήσει όταν μαθαίνουν καινούργια πράγματα, καινούργιες δεξιότητες π.χ. καρπικό καρφί στην ευθεία, επιθετικό σερβίς, το σύστημα 5:1 κλπ.  Σχετίζεται με την επίτευξη των ατομικών και ομαδικών στόχων και αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την συνέχιση της προσπάθειας ή για την τοποθέτηση νέων στόχων  η επιβράβευση μιας καλής προσπάθειας θα πρέπει να δίνεται μόνο αν είναι σημαντική η κατάκτηση μιας καινούργιας δεξιότητας ή ενός στόχου ειδάλλως χάνει την αξία της αν δίνεται συνέχεια και για μικροπράγματα

27 ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ  Η ενθάρρυνση σχετίζεται άμεσα με το ηγετικό στυλ συμπεριφοράς του προπονητή. Προπονητές με δημοκρατική συμπεριφορά ενθαρρύνουν και επιβραβεύουν συνήθως περισσότερο τους παίκτες τους σε σύγκριση με προπονητές που έχουν μια αυταρχική συμπεριφορά και συνήθως τιμωρούν περισσότερο  Η τιμωρία είναι αποτελεσματική σαν μια αρνητική επιβράβευση που αποσκοπεί στην διόρθωση μιας κίνησης μιας προβληματικής συμπεριφοράς ή στην αύξηση της θέλησης και της παρακίνησης  Η εκμάθηση τεχνικών χαλάρωσης και διαχείρισης του άγχους ωφελεί στην τόνωση της αυτοπεποίθησης  Στην προσπάθεια της βελτίωσης και ανάπτυξης της αυτοπεποίθησης των παιδιών χρειάζεται καθημερινή χρήση αυτών των τεχνικών, μόνο με αυτό τον τρόπο μπορούμε να βελτιώσουμε την αυτοπεποίθηση νεαρών αθλητών

28 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗΣ • Κάνε μία λίστα με τις επιτυχίες σου. Ο κάθε ένας έχει επιτυχίες όσο μικρές και αν είναι αυτές. • Κάνε μια λίστα με τα θετικά χαρακτηριστικά σου. Ο προπονητής οι γονείς ή οι συμπαίκτες μπορούν να βοηθήσουν αν κάποιος έχει δυσκολίες στην ανεύρεση των θετικών χαρακτηριστικών του. • Προσπάθησε να ξεπεράσεις τους δισταγμούς. Για παράδειγμα αν ο αθλητής φοβάται να σερβίρει στοχευμένα μπορεί να δοκιμάσει περισσότερες φορές στην προπόνηση ή και σε φιλικά παιχνίδια μετά από την καθοδήγηση του προπονητή γνωρίζοντας ότι το μέγεθος της αποτυχίας θα μειωθεί με την εξάσκηση • Αν δεν ρισκάρει ο παίκτης μπορεί μεν να νοιώθει ασφαλής αλλά δεν βελτιώνεται. Ο προπονητής πρέπει να δώσει ιδιαίτερη σημασία και στο τρόπο που θα επιβραβεύει ή θα κάνει παρατηρήσεις στους παίκτες του

29 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗΣ • Η αντιμετώπιση της αποτυχίας είναι ένα βασικό στοιχείο που πρέπει να μάθουν οι αθλητές από τον προπονητή τους. Μεγαλύτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στο πως μαθαίνουμε από τα λάθη μας • Το παιδί πρέπει να ορίζει τους στόχους οι οποίοι θα τον ικανοποιούν και δεν χρειάζεται να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των άλλων. Η συμμετοχή των γονέων εδώ είναι, να δώσουν την δυνατότητα στον νεαρό αθλητή να θέσει τους δικούς του στόχους, μόνο τότε θα αισθανθεί μεγάλη ικανοποίηση όταν θα επιτευχθούν. • Στην διάρκεια της νοερής εξάσκησης, αφιέρωσε ένα μέρος για να φανταστείς πως θα είναι ο εαυτός σου όταν θα έχει επιτύχει τους στόχους του. Νοιώσε τα συναισθήματα χαράς και ικανοποίησης και προσπάθησε μετά να κάνεις τα ίδια πράγματα στην προπόνηση ώστε να βιώσεις τα ίδια συναισθήματα

30  ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!!!


Κατέβασμα ppt "Πατσιαούρας Αστέριος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας/ΤΕΦΑΑ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google