Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Λυτριάνη Κατερίνα-Φιλόλογος Ε.Α.-ΚΕΔΔΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Λυτριάνη Κατερίνα-Φιλόλογος Ε.Α.-ΚΕΔΔΥ ΚΑΒΑΛΑΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Λυτριάνη Κατερίνα-Φιλόλογος Ε.Α.-ΚΕΔΔΥ ΚΑΒΑΛΑΣ
ΜΙΑ ΤΑΞΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ…. Λυτριάνη Κατερίνα-Φιλόλογος Ε.Α.-ΚΕΔΔΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

2 Μια γενική τάξη περιλαμβάνει:
Μαθητές με διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες Μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Για να τους συμπεριλάβουμε όλους απαραίτητος είναι ο Διδακτικός Σχεδιασμός.

3 Μέσω του προγραμματισμού αυτού:
Προσδιορίζουμε και αναλύουμε τις εκπαιδευτικές ανάγκες όλων των μαθητών μας. Διατυπώνουμε διδακτικούς στόχους. Επιλέγουμε στρατηγικές, τεχνικές υλοποίησης και διαδικασίες αξιολόγησης.

4 Σε ποιους διδάσκω; Πολύ σημαντικό είναι να γίνει αξιολόγηση των μαθητών που πρόκειται να διδάξουμε. Πώς; Με άτυπα τεστ Μέσω της παρατήρησης Μέσω στοχευμένης συζήτησης

5 Τομείς Αξιολόγησης Ηλικία Φύλο Πολιτιστικό, γλωσσικό υπόβαθρο
Μαθησιακά ενδιαφέροντα και κίνητρα που διαθέτουν

6 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΚΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΩΝ
1.Μου αρέσει περισσότερο να…. 2. Ένα από τα δυνατά μου σημεία είναι…. 3. Θα ήθελα να ξέρω περισσότερα για (δραστηριότητες, χόμπι)…. 4. Από το σχολείο μου αρέσουν…. 5. Τα ενδιαφέροντά μου είναι… 6. Οι αλλαγές που θα έκανα στο σχολείο… 7. Το πρόσωπο που επιθυμώ να συζητώ μαζί του είναι… 8. Το πρόσωπο που με βοηθά στα μαθήματα είναι… 9. Όταν τελειώσω το σχολείο σχεδιάζω να (δουλέψω, σπουδάσω)… 10. Οι δουλειές που θα μου άρεσε να κάνω είναι… 11. Οι πράξεις που κάνω αυτή τη στιγμή και που με ετοιμάζουν για μια δουλειά ή για αυτό που σχεδιάζω να κάνω είναι… 12. Δυο σημαντικοί στόχοι που έχω θέσει γι’ αυτή τη χρονιά είναι… 13. Για να επιτύχω τους στόχους αυτούς σχεδιάζω να…

7 Τομείς Αξιολόγησης Διαγνώσεις Επίπεδο λεξιλογίου Αναγνωστική ικανότητα
Μορφο-συντακτικός τομέας Βαθμός κατανόησης Συλλογισμός Παραγωγή γραπτού λόγου Πρακτικά μαθήματα

8 Τομείς Αξιολόγησης Ρυθμός μάθησης του καθενός.
Ρυθμός μάθησης που έχουν όλοι μαζί ως ομάδα. Ανταπόκριση στο αναλυτικό πρόγραμμα. Συμπεριφορά μέσα στην τάξη. Συμπεριφορά στο διάλειμμα. Αλληλεπίδραση με συνομηλίκους Τήρηση κανόνων

9 Τέσσερις βασικές αρχές που βοηθούν στη στοχοθεσία:
η πρόκληση ανάκλησης της προηγούμενης γνώσης η εκτενής εξάσκηση και οι συχνές επαναλήψεις η δημιουργία συνθηκών ενεργούς μάθησης και αλληλεπίδρασης η καθοδήγηση και υποστήριξη των μαθητών μας

10 ΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ:
Σαφείς: να προσδιορίζουν ακριβώς τι επιδιώκεται να πετύχουν οι μαθητές μας μέσα από αυτούς Ρεαλιστικοί: να σχετίζονται με το τι αναμένεται να μπορούν να «κάνουν» οι μαθητές Μετρήσιμοι και να αφορούν τρία επίπεδα: τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις που θέλουμε να αποκτήσουν οι μαθητές μας.

11 Στόχοι που διατυπώνονται γενικά και αόριστα με ρήματα όπως
«να γνωρίζουν», «να μάθουν», «να καταλάβουν», «να κατανοούν» δεν δηλώνουν ένα σαφές και επαρκώς μετρήσιμο αποτέλεσμα και δεν μας βοηθούν στην κατάλληλη επιλογή στρατηγικών.

12 ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΡΗΜΑΤΑ Γνώση: αναγνωρίζω, διακρίνω, περιγράφω, ορίζω, απαριθμώ, επιλέγω, κατατάσσω, συγκρίνω, συσχετίζω, κατονομάζω Δεξιότητες: επιδεικνύω, κατασκευάζω, μετατρέπω, σχεδιάζω, μετρώ, υπολογίζω, εφαρμόζω, επιλύω, διορθώνω Στάσεις: συνειδητοποιώ, εκτιμώ, υιοθετώ, ενθαρρύνω, παροτρύνω

13 Παραδείγματα Διατύπωσης Στόχων:
Ατυχής διατύπωση: “Να ξέρουν οι μαθητές τις αφηγηματικές τεχνικές” Ορθή διατύπωση: “Να αναγνωρίζουν και να κατονομάζουν τις διάφορες αφηγηματικές τεχνικές”. “Να γνωρίζουν πότε δυο κλάσματα είναι ισοδύναμα ή όχι” “Να εξετάζουν και να διακρίνουν αν δυο κλάσματα είναι ισοδύναμα ή όχι”

14 ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΟΥ:
Να βοηθούν τους μαθητές να θυμούνται. Να βοηθούν τους μαθητές να μαθαίνουν. Να βοηθούν τους μαθητές στην οργάνωση και κατανόηση. Να βοηθούν τους μαθητές στη συγκέντρωση Να βοηθούν τους μαθητές στον έλεγχο.

15 ΑΜΕΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ
Σταδιακή παρουσίαση της ύλης (βήμα-βήμα) Ανάλυση έργου σε μικρότερα, απλούστερα τμήματα Υποδειγματική παρουσίαση μιας διαδικασίας από τον καθηγητή (μοντελοποίηση):

16 ανεξαρτησία δικαιοσύνης
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΔΕΩΝ 1844 Πολίτευμα= συνταγματική μοναρχία Αρχηγός κράτους ο βασιλιάς καθολική ψηφοφορία ( με περιορισμούς) Νομοθετική εξουσία: Βουλή, Βασιλιάς και Γερουσία τους δικαστές διορίζει ο βασιλιάς Αδυναμία: δεν κατοχυρώνεται το« συνέρχεσθαι και συνεταιρίζεσθαι» 1864 Πολίτευμα = Βασιλευομένη δημοκρατία Κατοχύρωση αρχής λαϊκής κυριαρχίας καθολική ψηφοφορία Νομοθετική Εξουσία: Βουλή και Βασιλιάς ανεξαρτησία δικαιοσύνης Δικαίωμα συνέρχεσθαι και συνεταιρίζεσθαι

17 ΜΟΝΤΕΛΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ Διδάσκει όλα τα μέρη της μεταγνώσης
Βασίζεται σε διαδικασίες πρακτικής εξάσκησης μέσα από πρότυπες δραστηριότητες. Στηρίζεται στη λειτουργία ομάδων συζήτησης και στην έναρξη διαλόγων. Πρωταρχικός στόχος κάθε μαθήματος είναι η πληροφόρηση των μαθητών για τις στρατηγικές.

18

19 Πριν ξεκινήσουμε την ανάγνωση:
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ Πριν ξεκινήσουμε την ανάγνωση: Συζητάμε για το περιεχόμενο του κειμένου Τονίζοντας κεντρικά σημεία Προσπαθώντας να ενεργοποιήσουμε προηγούμενες γνώσεις και Δημιουργώντας νοητικές εικόνες

20 Ενεργοποίηση προηγούμενης γνώσης
Μας βοηθάνε: τίτλος, εικόνες, φωτογραφίες, λεζάντες Προβλέψεις, υποθέσεις σχετικά με την κεντρική ιδέα και το περιεχόμενο Κατασκευή ερωτήσεων

21 Δίνουμε μια φωτοτυπία με κεντρικά ερωτήματα
Ζητάμε από τους μαθητές να διαβάσουν το κείμενο σιωπηλά και Να υπογραμμίσουν τυχόν άγνωστες λέξεις. Το διαβάζουμε και εμείς φωναχτά και Τους ζητάμε να υπογραμμίσουν τα αντίστοιχα αποσπάσματα που απαντούν στα ερωτήματα της φωτοτυπίας. Αποσαφηνίζουμε το περιεχόμενο των άγνωστων λέξεων και Τους ζητάμε να το διαβάσουν άλλη μια φορά φωναχτά. Στη συνέχεια απαντάμε στα ερωτήματα της φωτοτυπίας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο μέσω της επανάληψης συγκρατούν ακόμα περισσότερα στοιχεία.

22 Ερωτήματα εμπέδωσης: Αρχικά συγκεκριμένες ερωτήσεις: που-ποιος-πότε-τι-γιατί. Έπειτα ερωτήσεις κρίσεως: κεντρική ιδέα, αίτια-αποτελέσματα, συνέπειες, σκοπός κειμένου, κτλ.. Αναδιήγηση Περίληψη Συγκεντρωτική φωτοτυπία με τα κυριότερα σημεία του κειμένου

23 ΜΝΗΜΟΝΙΚΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ τα ακρωνύμια-οι ακροστιχίδες:
Π.χ. Για να θυμάται τα βήματα που πρέπει να κάνει για να γράψει μια έκθεση: Εκφράζω ιδέες Κατηγοριοποιώ τις ιδέες Θέτω σε σειρά τις ιδέες Ελέγχω αυτά που έγραψα Σημειώνω τα λάθη και τα διορθώνω

24 ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Θέμα-Κεντρική ιδέα Πού Γιατί Τι Πώς Πότε Ποιος

25 οι ρίμες: Ένα ξανθό (Ξάνθος), τσακάλι (Τσακάλωφ) με ένα σκούφο (Σκουφάς) στο κεφάλι."
η κατηγοριοποίηση: Π.χ. Αναγνωρίζουμε τις σύνθετες λέξεις και τις χωρίζουμε σε κατηγορίες ρημάτων, ουσιαστικών, επιθέτων, ουσιαστικών.

26 ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ Αν α = β Τότε α + γ = β + γ

27 Νοερές εικόνες Περίληψη Υπογράμμιση κεντρικών σημείων Περιορισμένη υπογράμμιση

28 ΟΠΤΙΚΟΚΟΠΟΙΗΣΗ

29 ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ-ΜΑΘΗΣΗ-ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ:
Γνωστική και νοηματική χαρτογράφηση: Βασίζεται: α) στην αποτύπωση εννοιών β) στο σχηματισμό βημάτων επεξεργασίας γ) στην εύρεση των σχέσεών τους με οργανωμένο τρόπο δ) στη χρήση σχημάτων, παραστάσεων και γραμμών ή βελών σύνδεσης.

30 Γνωστικός χάρτης ή χάρτης εννοιών (Concept map):
είναι ένα σχηματικό διάγραμμα όπου με εικονογραφικό τρόπο προσδιορίζει τις σχέσεις μεταξύ βασικών εννοιών. Οι εννοιολογικοί χάρτες περιέχουν πολλές ιδέες. Προσφέρονται για την αρχική κατανόηση και τη σύνδεση της ύλης με προηγούμενη γνωστή όσο και για επανάληψη. Στηρίζονται στην κατάταξη και ταξινόμηση του προς εκμάθηση υλικού με συστηματικό τρόπο.

31 δείχνει σχέσεις συνδετικές φράσεις ανάμεσα σε έννοιες αποτελείται από
Ο ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ έννοιες συνδετικές φράσεις σχέσεις αποτελείται από δείχνει ανάμεσα σε

32

33 Νοητικοί Χάρτες (Mind maps):
Είναι εικονογραφικοί τρόποι αποτύπωσης της κύριας ιδέας στο χαρτί. Ασχολούνται με μία κύρια ιδέα Μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να οργανώσουν ιδέες, Για να βοηθήσουν τους μαθητές να κρατήσουν σημειώσεις ή Να οργανώσουν τις πληροφορίες ενός θέματος προς ανάπτυξη.

34 Πρόβλημα Καθορισμός Αιτίες Αποτελέσματα Λύση

35

36 Ενδεικτικοί τρόποι εφαρμογής μέσα στην τάξη:
Α’ τρόπος: Ο καθηγητής δίνει μισοσυμπληρωμένους γνωστικούς χάρτες που έχει ετοιμάσει από πριν. Οι μαθητές τους ολοκληρώνουν κατά την παράδοση του μαθήματος. Σταδιακά ο αριθμός των κενών αυξάνεται, μέχρι οι μαθητές να κατασκευάζουν γνωστικούς χάρτες χωρίς καμιά βοήθεια. Β’ τρόπος: Οι μαθητές γράφουν το θέμα και το κυκλώνουν. Διαβάζουν την πρώτη παράγραφο. Βρίσκουν την κεντρική ιδέα και τις λεπτομέρειες, τις καταγράφουν και τις κυκλώνουν. Συνδέουν με μια γραμμή την κεντρική ιδέα με τις λεπτομέρειες. Επαναλαμβάνουν τα βήματα αυτά σε κάθε παράγραφο

37

38 Προκαταβολικοί Οργανωτές:
πίνακες, παράγραφοι, εννοιολογικοί χάρτες ως εισαγωγικό υλικό παρουσιασμένο πριν από τη διδασκαλία της ενότητας. προσφέρουν νύξεις για το τι θα ακολουθήσει και βοηθούν στη σύνδεση των νέων πληροφοριών με την προηγούμενη γνώση.

39 Ενεργοποίηση της προηγούμενης γνώσης
Ενεργοποίηση της προηγούμενης γνώσης Αφόρμηση λέξεις-κλειδιά Στοχοθεσία

40 ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πριν την παρουσίαση μιας καινούργιας ενότητας: δίνουμε στους μαθητές μας ένα σχεδιάγραμμα με βασικές έννοιες, το οποίο όμως έχει κενά. οι μαθητές το διαβάζουν προσεκτικά συμπληρώνουν τα κενά κατά την παράδοση (ή διαβάζοντας το κείμενο) δίνεται η σωστή συμπλήρωση των κενών οι μαθητές συγκρίνουν τη σωστή συμπλήρωση με τη δική τους

41 Η αναδιάρθρωση των στρατιωτικών δυνάμεων από τον Καποδίστρια
Ιστορία γ’ γυμνασίου Η αναδιάρθρωση των στρατιωτικών δυνάμεων από τον Καποδίστρια 1. Η αναδιάρθρωση του στρατού ήταν αναγκαία γιατί α) 2. Οι κύριες ενέργειες του Καποδίστρια προς την κατεύθυνση αυτή ήταν: α) Χημεία: Στη…………….περιέχεται κιτρικό οξύ. Τα διαλύματα των οξέων έχουν…………….γεύση.

42 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕΛΕΤΗΣ: ΞΕΡΩ-ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ-ΕΜΑΘΑ:
Θέτουμε το κεντρικό θέμα της ενότητας Κάνουμε ερωτήσεις στους μαθητές μας Φτιάχνουμε στον πίνακα τρεις στήλες: ΞΕΡΩ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ΕΜΑΘΑ

43 Παρακινούμε και τους μαθητές μας να κάνουν το ίδιο στο τετράδιο τους.
Βοηθάμε τους μαθητές να κατατάξουν την κάθε πληροφορία που παρουσιάζεται στην αντίστοιχη στήλη Παρουσιάζουμε την ενότητα Μέσω ανακεφαλαίωσης οι μαθητές συμπληρώνουν την τρίτη στήλη με τις πληροφορίες που έμαθαν. Συγκρίνουμε τις στήλες

44 ΑΤΟΜΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Πρόκειται για λίστες ελέγχου που αποτελούνται από λέξεις-κλειδιά ή από εικονίδια. Η διάταξη τους έχει μια λογική σειρά και Οι οδηγίες είναι ξεκάθαρες και σαφείς.

45 ΈΚΘΕΣΗ ΝΑΙ ΟΧΙ ΠΡΙΝ ΤΗ ΓΡΑΦΗ
Διαβάζω προσεκτικά την εκφώνηση του θέματος Κυκλώνω τις λέξεις-κλειδιά Κάνω ένα σχεδιάγραμμα των ιδεών μου ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΡΑΦΗ Αναπτύσσω με προσοχή σε συνεχή λόγο τις ιδέες του σχεδιαγράμματος Επιλέγω το κατάλληλο λεξιλόγιο ΜΕΤΑ ΤΗ ΓΡΑΦΗ Διαβάζω αυτό που έγραψα Προσπαθώ να διορθώσω τα λάθη που εντοπίζω

46 ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ: επιμερίζουμε τις εργασίες των μαθητών μας εργασίες σε υπολογιστή Εμπλοκή στην εκπαιδευτική διαδικασία Στα κριτήρια αξιολόγησης χρησιμοποιούμε διαβαθμισμένα θέματα και με κλειστού τύπου ερωτήσεις εξετάζουμε προφορικά όσους μαθητές έχουν απαλλαγή από τις γραπτές εξετάσεις.

47 Η προφορική εξέταση να γίνεται σε μια κενή αίθουσα ή στο γραφείο των καθηγητών, όταν δεν επικρατεί φασαρία. Το περιβάλλον να είναι ήσυχο, χωρίς εξωτερικές επιδράσεις και να γίνεται μέσα σε ένα κλίμα ασφάλειας, αποδοχής και σεβασμού της ιδιαιτερότητάς τους.

48 Τα θέματα να διαβάζονται από τον καθηγητή φωναχτά είτε στην προφορική είτε στη γραπτή εξέταση.
Καλό είναι τα γραπτά κείμενα που τους δίνουμε προς επεξεργασία να είναι όσο το δυνατόν αραιογραμμένα. Στους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες που εξετάζονται γραπτώς να μη λαμβάνονται σοβαρά υπόψη τα ορθογραφικά λάθη ή τα λάθη με τα σημεία στίξεως.

49 Απλές οπτικές απεικονίσεις ενός προβλήματος (σχήματα, διαγράμματα, κτλ
Απλές οπτικές απεικονίσεις ενός προβλήματος (σχήματα, διαγράμματα, κτλ.) ή αναλυτική παρουσίαση Πριν από ένα διαγώνισμα καλό είναι να γίνεται επανάληψη Χρησιμοποιείστε φυλλάδια που θα σας βοηθήσουν να κάνετε επανάληψη: Θα περιέχουν τους κυριότερους κανόνες που διδάξετε, τις λέξεις που έχουν να μάθουν τα παιδιά και ασκήσεις εμπέδωσης που μπορούν να γίνουν είτε στην τάξη είτε στο σπίτι.

50 Η παρουσίαση των φύλλων εργασίας που τους δίνουμε θα πρέπει να είναι προσεγμένη
Να τους ενθαρρύνουμε να ρωτάνε για να λύσουν τυχόν απορίες. Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε θετικά σχόλια όταν διορθώνετε τη δουλειά τους Βαθμολογείστε τους σε σχέση με την πρόοδο και την προσπάθεια που καταβάλλουν.

51 Να έχουν μαζί τους ένα σημειωματάριο, για να καταγράφουν τις ασκήσεις και
όσα έχουν να μάθουν για την επόμενη φορά Επίσης, ένα ντοσιέ όπου θα συγκεντρώνουν τα φυλλάδια που τους δίνουν. Να ελέγχετε αν έχασαν τα φυλλάδια τους Να ελέγχετε αν προλαβαίνουν να αντιγράψουν από τον πίνακα ή Αν έχουν γράψει όλα όσα υπαγορεύσατε.

52 ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ….

53 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Διαφοροποιημένη Διδασκαλία. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές. Παντελιάδου Σ. & Φιλιππάτου Δ. (επιμέλεια). Αθήνα, εκδόσεις Πεδίο. Πρόγραμμα εξειδίκευσης εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις δυσκολίες μάθησης. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Παιδαγωγικό τμήμα Ειδικής Αγωγής. Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας-Σχέδιο Μαθήματος. Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ενίσχυση των γνωστικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες. Ηλιάδη Κ. Αμαλία. Η αξιοποίηση των Εννοιολογικών χαρτών στην Εκπαιδευτική πράξη. 36dimotiko.blogspot.com. Προβλήματα Μάθησης, Μαθησιακές Δυσκολίες και Διδακτική Αντιμετώπιση τους. Χριστοπούλου Σοφία.


Κατέβασμα ppt "Λυτριάνη Κατερίνα-Φιλόλογος Ε.Α.-ΚΕΔΔΥ ΚΑΒΑΛΑΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google