Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεTitania Callis Τροποποιήθηκε πριν 10 χρόνια
1
«Πότε οι Διαδικασίες Διασφάλισης Ποιότητας βοηθάνε ουσιαστικά τα Α.Ε.Ι.» Αθήνα 2013 Θεοδωράκης Γιάννης Παν. Θεσσαλίας
2
Προοίμιο και διλλήματα •Διαμόρφωση στάσεων, ιδεών, κουλτούρας και πολιτικής ΔΠ στα ελληνικά ΑΕΙ •Η ΔΠ αρχίζει με σαφές όραμα, αποστολή, στόχους, και στρατηγική του κάθε ιδρύματος. •(Σε ελάχιστα προγράμματα, οδηγούς σπουδών, κανονισμούς που αρνούμαστε να συντάξουμε κλπ ελληνικών ΑΕΙ το βλέπουμε αυτό)
3
Προοίμιο και διλλήματα •Τμήματα που δεν διάβασαν τα σχόλια των διεθνών αξιολογητών •Τμήματα που διάβασαν αλλά δεν μελέτησαν/ •Τμήματα που μελέτησαν αλλά δεν προέβησαν σε αλλαγές/ •Εσχάτως κάνουν αλλαγές αλλά δυστυχώς λόγω της μείωσης του προσωπικού χωρίς όραμα, και χωρίς στρατηγική
4
Προοίμιο και διλλήματα •Πως διασφαλίζεται η ποιότητα των μητρώων για τις κρίσεις των μελών ΔΕΠ, αν απλά εφαρμόζουμε το νόμο, και παραβλέπουμε την ουσιαστική αξία των κριτών;
5
Προοίμιο και διλλήματα Μεταπτυχιακά πως διασφαλίζεται η ποιότητα; •Πόσο συχνά ανανεώνεται το περιεχόμενο του προγράμματος, των μαθημάτων; κλπ. •Πόσο καλές εργασίες Μάστερ και PhD βγαίνουν, πόσο καλοί είναι οι φοιτητές;
6
Προοίμιο και διλλήματα Μεταπτυχιακά πως διασφαλίζεται η ποιότητα; •Κάνουμε έρευνα σκοπιμότητας, βιωσιμότητας, κλπ, πριν ξεκινήσουμε ένα νέο Μεταπτυχιακό ή προπτυχιακό πρόγραμμα; •Κάνουμε επιλογή διδασκόντων; •Χρειαζόμαστε άλλα μεταπτυχιακά; •Ελληνόγλωσσα ή ξενόγλωσσα;
7
Προοίμιο και διλλήματα Πως διασφαλίζεται η ποιότητα του προσωπικού; •Πόσα τμήματα ή πανεπιστήμια, κάλεσαν εξωτερικούς κριτές για ένα πρόγραμμα που σχεδιάζουν από πριν, ή μετά από 5 χρόνια; •Πόσα τμήματα έχουν εξωτερικούς κριτές για την αξιολόγηση των φοιτητών τους; •Πόσα πανεπιστήμια έχουν κριτήρια εξέλιξης των μελών ΔΕΠ πέρα από αυτά που υπαγορεύει ο νόμος και οι παρέες;
8
•Η οικονομική κρίση κάνει το κόστος της ανώτατης εκπαίδευσης αβάστακτο •Οι φοιτητές αυξάνοντα, το προσωπικό μειώνεται •Τα πανεπιστήμια και η κοινωνία χρειάζονται εργαλεία για να είναι διακριτές οι διαφορές και οι ομοιότητες •Τα πανεπιστήμια χρειάζονται εργαλεία για πλοήγηση Διασφάλιση ποιότητας (ΔΠ) Μερικές παραδοχές
9
•Τα πανεπιστήμια για να αριστεύσουν, πρέπει να παρακινούν •ή δίνουν την ευκαιρία σε φοιτητές, διδάσκοντες και διοικητικούς, με υψηλή παρακίνηση να αναδεικνύουν τις δυνατότητές τους, τις επιτυχίες τους, σε όλους τους τομείς: σπουδές, γνώσεις, καριέρα κλπ.
10
Διασφάλιση ποιότητας (ΔΠ) Μερικές παραδοχές •Δεν θέλουμε απλά διδασκαλία, μάθηση, έρευνα, και υπηρεσίες στην κοινωνία. •Θέλουμε ποιότητα σε διδασκαλία, μάθηση, έρευνα και υπηρεσίες στην κοινωνία (και καλή ισορροπία).
11
Διασφάλιση ποιότητας (ΔΠ) Μερικές παραδοχές •Καλές διαδικασίες ΔΠ είναι δείκτης εσωτερικής δημοκρατίας. •Τα πανεπιστήμια χρειάζονται αυτονομία, η οποία όμως καταχτιέται μέσω των μηχανισμών ΔΠ. •Η ΔΠ είναι μια διαρκής διαδικασία
12
Μερικές παραδοχές 1.Η ΔΠ είναι ο ευγενέστερος δρόμος για παρακίνηση, προσπάθεια και διαρκή βελτίωση. 2.Μέσω της ΔΠ ικανοποιούμε τις προσδοκίες και τους στόχους μας, αλλά και τον κοινωνικό μας ρόλο, και τις ανάγκες της κοινωνίας.
13
Μερικές παραδοχές Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΑΓΕΙ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ •Ελέγχει όλους τους δείκτες ποιότητας •Αναπτύσσει συστήματα ελέγχου και καταγραφής •Ενεργοποιεί όλους (διδάσκοντες, διοικητικούς, φοιτητές) για διαρκή βελτίωση της ποιότητας
14
Πως διασφαλίζεται η ποιότητα Λίγα λόγια για το ΠΘ •Ακολουθώντας τις αρχές της ΑΔΙΠ •ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ •ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΣΕ 10 ΑΠΟ ΤΑ 16 ΤΜΗΜΑΤΑ •2 ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ •4 ΗΜΕΡΙΔΕΣ ΜΟΔΙΠ ΤΜΗΜΑΤΩΝ •1 ΣΥΝΕΔΡΙΟ •ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΜΟΔΙΠ ΚΑΙ ΚΑΘΕΝΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ
16
Ανάπτυξη και αξιοποίηση πληροφοριακών συστημάτων
17
Μελέτη σε βάθος των σχετικών δεικτών
18
Ισορροπία αναλογιών Προσωπικού, φοιτητών
19
Αναλογίες προσωπικού Τι συστήνουμε; προπτυχιακών φοιτητών –1/22 μεταπτυχιακών 1/2,9 διδακτορικών 1/2,6
20
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ Πως το αναλύουμε; Όχι ισοπέδωση. Αναλογικά ανά ΔΕΠ. Ανά γνωστική περιοχή
21
Γενικά συμπεράσματα η αξιολόγηση του ερευνητικού έργου (2010) μετά εγκαταλείφτηκε
22
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΤΑΣΕΙΣ/ κάθε επιστημονική περιοχή πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά
23
Δημοσιεύσεις. Τ ι να αξιολογούμε από αυτό; Μόνο τάσεις. Και προσοχή, το ΕΚΤ και τα πανεπιστήμια να μην αδικούν κάποιες επιστήμες. Όχι μόνο άρθρα. Βιβλία, μονογραφίες, καλλιτεχνικά έργα, εκθέσεις
24
Ερευνητικό έργο 2010-2012, τι αξιολογούμε;
25
Η Πορεία των ερευνητικών προγραμμάτων ΕΛΚΕ
26
Η πορεία του προϋπολογισμού
27
Τι είναι αποδεκτό; Μπορούν τα Πανεπιστήμια να το ισορροπήσουν; Τι συμβαίνει μεταξύ κεντρικών και περιφερειακών ΑΕΙ •Αναλογία φοιτητών/ ΔΕΠ (1/22) •Τις μεγαλύτερες τα τμήματα •ΤΜΗΥΤΔ (1/48) •ΠΤΔΕ (1/45) •Οικονομικό (1/48) •τη μικρότερη το ΙΤ (1/4)
28
Τι κάνουμε; Έχουμε πολιτική; Παρεμβαίνουμε στα τμήματα; (Ταμπού) Αξιοποιούμε τις μονάδες ECTS; •Φοιτητές που δεν έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους σε 2ν χρόνια •ΣΥΝΟΛΟ ΠΘ (8.5%) •ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗ (8.8%) •ΜΗΥΤΔ (25%)
29
Μερικά συμπεράσματα Τι είναι αποδεκτό; •αναλογίες φοιτητών διοικητικού προσωπικού, δύσκολες στα περισσότερα τμήματα. Μέλη ΔΕΠ προς φοιτητές; Διοικητικοί προς φοιτητές ή ΔΕΠ Και ποια είναι τα ασφαλή όρια;
30
ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ •Γενικά ο αριθμός των απαιτούμενων μαθημάτων για τη λήψη πτυχίου μεγάλος. • Συστήνεται γενικά μείωση κάτω από 50, ακόμα και στα πενταετή προγράμματα σπουδών. •Υποχρεωτική η αξιολόγηση προγράμματος σπουδών και διδασκόντων από τους αποφοίτους, πριν την λήψη του πτυχίου τους. •Προσπάθεια προσαρμογής των προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων με τις ανάγκες της κοινωνίας.
31
ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ •Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών έλλειψη στοιχείων για αποφοίτους και επαγγελματική αποκατάσταση. •Χαμηλή κινητικότητα μελών ΔΕΠ και φοιτητών στο ERASMUS. •Κάθε τμήμα να μην ανοίγεται σε πολλές περιοχές έρευνας ταυτόχρονα, να εστιάζεται σε λίγες, και συνεργασία μεταξύ μελών ΔΕΠ και εργαστηρίων. •Να αναπτυχθεί προβληματισμός για το που πρέπει να γίνει η εστίαση της έρευνας τα επόμενα χρόνια (νέοι τομείς)
32
ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ •Από ορισμένα τμήματα συζητείται η αύξηση του χρόνου πρακτικής άσκηση. •Προαπαιτούμενα, ευέλικτο σύστημα. •Σε ορισμένα τμήματα το πρόγραμμα σπουδών προσφέρει πολλές ώρες θεωρίας, σε βάρος των εργαστηριακών μαθημάτων, μεγάλος αριθμός μαθημάτων διδάσκεται με παραδοσιακό τρόπο. •Πίεση των φοιτητών με πολλές ώρες, μαθήματα απλωμένα και σε βάθος.
33
Ανάλυση των δεδομένων μετά από διαβούλευση μεταξύ της ΜΟΔΙΠ και των Τμημάτων. ΤΜΗΜΑ 1 Θετικά Πολύ καλό το επίπεδο έρευνας Πολύ καλή ποιότητα διδακτορικών Αδυναμίες Πολλές ώρες θεωρητικών μαθημάτων, μαθήματα πολύ απλωμένα και σε βάθος, ανάγκη μείωσης μαθημάτων σε 60. Διδασκαλία με παραδοσιακό τρόπο Μεγάλος φόρτος εργασίας φοιτητών Έλλειψη προσωπικού εργαστηρίων
34
Δείκτες ποιότητας απορρόφηση στην αγορά εργασίας
35
Πότε δεν διασφαλίζεται η ποιότητα •Η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης ανατρέπει κάθε δυνατότητα προγραμματισμού των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων •Η έλλειψη διδακτικού και διοικητικού προσωπικού όλων των κατηγοριών, •Η έλλειψη κτιριακών υποδομών για εκπαιδευτικές και στεγαστικές ανάγκες (Εστία φοιτητών), σε χρηματοδότηση για προγραμματισμένα έργα, η στενότητα αιθουσών διδασκαλίας σε ορισμένα τμήματα, που οδηγεί σε δυσκολία ευέλικτου προγράμματος σπουδών.
36
Πότε διασφαλίζεται η ποιότητα; •Η ανοδική πορεία του ερευνητικού έργου, των ερευνητικών χρηματοδοτήσεων και το υψηλό επίπεδο των φοιτητών. •Η καλή οργάνωση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών. •Οι καλές πρακτικές στη διδασκαλία, την πρακτική άσκηση, και η θετική αξιολόγηση και αποδοχή των φοιτητών. •Η καλή οργάνωση των υπηρεσιών, το υψηλό επίπεδο του προσωπικού όλων των κατηγοριών, και τέλος
37
Πότε διασφαλίζεται η ποιότητα •Διαφάνεια στις αποφάσεις των οργάνων •Αποδοχή και προώθηση των διαδικασιών εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης.
38
προτάσεις •Εθνικό σύστημα ranking/ •ανά γνωστική περιοχή/ •με πολλαπλά κριτήρια ποσοτικά και ποιοτικά. •Τα ΑΕΙ πρέπει να συνεργασθούν σε καλές πρακτικές.
39
Προτάσεις διαφάνεια δημοσιοποίηση όλων
40
Πότε διασφαλίζεται η ποιότητα; ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΣ
41
Πότε διασφαλίζεται η ποιότητα; •Όταν επαναπροσδιορίζουμε σε ετήσια βάση: το περιεχόμενο των μαθημάτων, •την κατανομή των πιστωτικών μονάδων, •DS label •ορίσουμε, τους στόχους, την αποστολή τους, και τα μαθησιακά αποτελέσματα των προγραμμάτων τους προπτυχιακών και μεταπτυχιακών. •ΤΑ ΑΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΘΟΥΝ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΟΜΟΕΙΔΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΤΟΥΣ
42
Πότε διασφαλίζεται η ποιότητα
43
Πότε διασφαλίζεται η ποιότητα; ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ •Αποκτώντας γνώση και κατανόηση •Εφαρμογή γνώσης και κατανόησης •Διατυπώνοντας αιτιολογημένες κρίσεις και κάνοντας τις κατάλληλες επιλογές •Επικοινωνία της αποκτηθείσας γνώσης και της κατανόησης •Ικανότητες δια βίου μάθησης
44
Πότε διασφαλίζεται η ποιότητα; καλοί οδηγοί σπουδών ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ University of Thessaly STUDY GUIDE
45
Πότε διασφαλίζεται η ποιότητα •ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ •ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ •ΟΧΙ ΠΡΟΤΥΠΟΙ •Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ;
46
Η θετική πλευρά των πραγμάτων •Η φιλοσοφία της αξιολόγησης δημιουργεί άμιλλα μεταξύ τμημάτων. και πανεπιστημίων. Όλοι θα κερδίσουμε από αυτό. Και τα πανεπιστήμια, και η χώρα. •Η αξιολόγηση προχωράει, και συνεισφέρει στη διασφάλιση ποιότητας. •Η αξιολόγηση έχει μια δυναμική πολύ πιο ισχυρότερη από τους σχετικούς νόμους.
47
Η θετική πλευρά των πραγμάτων •Μικρά καθημερινά βήματα για ατομική και συλλογική βελτίωση • •Να γινόμαστε καλύτεροι στη διδασκαλία και την έρευνα. •Να έχουμε όραμα για το αύριο. •Είναι πρωτίστως διαδικασία εσωτερικής ενεργοποίησης, αυτοκριτικής, αυτορρύθμισης και αυτοβελτίωσης, •Οδηγεί σε ένα πανεπιστήμιο αποτελεσματικό και χρήσιμο στη χώρα και την κοινωνία.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.