Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΟΝΑΔΑΣ Ι: Οργάνωση Παραγωγής
Οργανωτικά προβλήματα (στη μελέτη, στη κατασκευή, στη παραγωγή) Σκοπός: άριστη δυνατή οργάνωση παραγωγικής διαδικασίας κατά τομείς ή μικρότερες μονάδες από το στάδιο της προμήθειας έως παραγωγή / ποιοτικού ελέγχου / παράδοση στη πύλη του εργοστασίου. Κέντρα κόστους (ανταγωνιστικότητα + αποδοτικότητα): παραγωγής – Υποστήριξης – Διοίκησης και διαχείρισης – γενικά έξοδα – αποσβέσεις – χρηματοδοτικό κόστος. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
2
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 2.7-1: λειτουργικά τμήματα ή επιμέρους τομείς
και μονάδες του τμήματος παραγωγής. Τμήμα παραγωγής Τομείς: Προγραμματισμός και Διοίκηση παραγωγής Τεχνικός Σχεδιασμός προϊόντων προμήθειες Επιθεώρηση Και συντήρηση Έλεγχος ποιότητας Δειγματοληψία Και μετρήσεις Μονάδες: Εργαστήριο Ποιοτικού ελέγχου Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
3
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΟΝΑΔΑΣ ΙΙ: Οργάνωση Διοίκησης, Διαχείρισης, Διάθεσης-Εμπορίας Ομάδα ανθρώπων που εργάζονται μαζί, σε μια οργανωτική δομή, για επίτευξη κοινού σκοπού (σκοπών). Σκοπός: διερεύνηση εναλλακτικών οργανωτικών σχημάτων, άριστο οργανωτικό σχήμα, επισήμανση αρχών στήριξης της οργάνωσης και διοίκησης της μονάδας. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
4
Η διαδικασία για την οργάνωση ενός οργανισμού είναι:
Οργάνωση είναι η διαδικασία κατά την οποία κάθε εργαζόμενος αναλαμβάνει κάποιο συγκεκριμένο έργο. Θα πρέπει βέβαια η οργάνωση να ακολουθεί τους στόχους του οργανισμού που έχουν τεθεί με τη λειτουργία του προγραμματισμού. Δηλαδή, ο προγραμματισμός ορίζει αυτό που πρέπει να γίνει και η οργάνωση τον τρόπο με τον οποίο αυτό θα επιτευχθεί. Η διαδικασία για την οργάνωση ενός οργανισμού είναι: Ο καθορισμός των εργασιών που θα πρέπει να γίνουν. Ο καθορισμός των γενικών δραστηριοτήτων. Η στελέχωση των θέσεων εργασίας με το κατάλληλο προσωπικό. Η δημιουργία της κατάλληλης οργανωτικής δομής και ο καθορισμός των σχέσεων εξουσίας με τους εργαζομένους. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
5
Μορφές Τμηματοποίησης Επιχειρήσεων
Τμηματοποίηση είναι η διαδικασία κατά την οποία καθορίζεται το πώς θα εκτελεσθούν οι εργασίες που πρέπει να γίνουν. Ειδικότερα, καθορίζεται ο τρόπος με τον οποίο θα συνεργάζονται οι εργαζόμενοι στον οργανισμό δημιουργώντας ομάδες. Έτσι γίνεται ευκολότερος ο συντονισμός και μεγιστοποιείται το αποτέλεσμα. Υπάρχουν τρεις (3) βασικοί τρόποι τμηματοποίησης του οργανισμού. τμηματοποίηση κατά λειτουργία τμηματοποίηση κατά προϊόν ή υπηρεσία γεωγραφική τμηματοποίηση Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
6
Τμηματοποίηση κατά λειτουργία
Η τμηματοποίηση με βάση τη λειτουργία είναι από τις πιο παλιές και διαδεδομένες μορφές τμηματοποίησης ενός οργανισμού. Σύμφωνα με αυτή τη μορφή, οι θέσεις εργασίας που το έργο τους αφορά την ίδια λειτουργία, τοποθετούνται στο ίδιο τμήμα. Όλες οι θέσεις αναφέρονται στον διευθυντή ή προϊστάμενο του τμήματος και αυτοί με τη σειρά τους στο γενικό διευθυντή Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
7
Η Τμηματοποίηση κατά λειτουργία
Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
8
Τμηματοποίηση κατά προϊόν ή υπηρεσία
Σύμφωνα με αυτή τη μορφή, η επιχείρηση τμηματοποιείται με βάση το προϊόν ή τις υπηρεσίες. Οι εργαζόμενοι σε κάθε τμήμα αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωση όλων των απαραίτητων εργασιών προκειμένου να παράγουν το έργο τους Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
9
Η Τμηματοποίηση κατά προϊόν μιας επιχείρησης
Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
10
Η Γεωγραφική Τμηματοποίηση μιας διεθνοποιημένης επιχείρησης
Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
11
1η εβδομάδα ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΟΝΑΔΑΣ ΙΙΙ: Στελέχωση και Εργατικό Δυναμικό Όλοι οι ανθρώπινοι πόροι σε μια παραγωγική μονάδα ανάλογα με την κατάρτιση και την εμπειρία, διακρίνονται σε: Διοικητικά στελέχη, Υπάλληλοι, Εργατικό δυναμικό, βοηθητικό προσωπικό Σκοπός: οργανόγραμμα επιχείρησης (κατά δραστηριότητα και ειδικότητα), περιγραφή θέσεων, προσόντων, καθηκόντων, προσλήψεις – επιλογή, καθορισμός πολιτικής ανθρώπινου δυναμικού, κόστος εισροής ανθρώπινου δυναμικού, Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας Νίκος Μπλάνας
12
Τα τελευταία χρόνια ο όρος που χρησιμοποιείται ευρύτατα «Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων» (Human Resources Management) σηματοδοτεί μια, προσπάθεια μακροχρόνιας αντιμετώπισης του προσωπικού μιας επιχείρησης αφού για πρώτη φορά ορίζεται ως «πόρος». Επίσης, υποστηρίζεται ότι αυτός ο χαρακτηρισμός δίνει στρατηγική έμφαση στη διοίκηση των εργαζομένων και όχι απλώς στον έλεγχο και στην ανταμοιβή τους. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
13
Είναι πλέον αναμφισβήτητο ότι στο σύγχρονο περιβάλλον, ο πολυτιμότερος πόρος ή το πιο σπάνιο κεφάλαιο είναι το διανοητικό κεφάλαιο (Intellectual Capital). Τη διαφορά μεταξύ των επιτυχημένων και μη επιτυχημένων επιχειρήσεων την κάνουν οι άνθρωποι, δηλαδή οι ανθρώπινοι πόροι. Οι υπόλοιποι παραγωγικοί συντελεστές δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν χωρίς τον άνθρωπο. Συνεπώς, η συνεχής εξασφάλιση των κατάλληλων ποσοτικά και ποιοτικά ανθρώπων σε συνδυασμό με τη σωστή διαχείριση της γνώσης αυτών (Knowledge Management) αποτελεί κρίσιμο παράγοντα ανταγωνιστικότητας, παραγωγικότητας και αποδοτικότητας. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
14
Τι είδους και πόση αμοιβή πρέπει να καταβάλλεται;
Μέσα στο μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον ο ρόλος της Διοίκησης Ανθρωπίνων Πόρων αλλάζει προσπαθώντας να ανταποκριθεί στα ερωτήματα: Πόσοι εργαζόμενοι με ποιες ικανότητες σε ποιες θέσεις εργασίας χρειάζονται και πότε; Ποιες τεχνικές και διαδικασίες επιλογής και πρόσληψης τους πρέπει να εφαρμόζονται; Πόση και ποια εκπαίδευση απαιτείται για να εκτελέσουν επιτυχώς το έργο τους; Τι είδους και πόση αμοιβή πρέπει να καταβάλλεται; Πώς και ποιος παρακολουθεί και αξιολογεί την απόδοσή τους; Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
15
Αρμοδιότητες του Τμήματος Ανθρωπίνων Πόρων
Παρόλο που υπάρχει ποικιλία στο περιεχόμενο των αρμοδιοτήτων του τμήματος Ανθρωπίνων Πόρων από επιχείρηση σε επιχείρηση, εξαιτίας ειδικών συνθηκών σε κάθε περίπτωση, μπορούμε να προσδιορίσουμε πως οι βασικότερες αρμοδιότητες είναι οι ακόλουθες: Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
16
Προγραμματισμός ανθρωπίνων πόρων
Πρόκειται για μια αρμοδιότητα στρατηγικού κυρίως χαρακτήρα, η οποία έχει ανακύψει τα τελευταία χρόνια, με στόχο την ανάλυση του εξωτερικού και εσωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης, ώστε να προσδιορισθούν τα παρακάτω: πρόβλεψη αναγκών της επιχείρησης σε ανθρώπινο δυναμικό για την κάλυψη των μελλοντικών θέσεων εργασίας, διερεύνηση των συνθηκών της αγοράς εργασίας, ώστε να προσδιορισθεί με ακρίβεια η προσφορά του ανθρωπίνου δυναμικού, καταγραφή αριθμού εργαζομένων, ειδικοτήτων τους καθώς και δεξιοτήτων και ικανοτήτων Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
17
2 . Ανάλυση θέσεων εργασίας Η συγκεκριμένη αρμοδιότητα στοχεύει στον προσδιορισμό των θέσεων εργασίας που έχουν ήδη προγραμματισθεί. Πιο συγκεκριμένα είναι μια διαδικασία περιγραφής και καταγραφής πληροφοριών σχετικά με τις: δραστηριότητες και καθήκοντα, που απαιτεί η θέση εργασίας (Job Description) γνώσεις και ικανότητες/δεξιότητες που απαιτούνται από τον υποψήφιο της θέσης. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
18
3. Προσέλκυση και επιλογή υποψηφίων
Η αρμοδιότητα αυτή στοχεύει στην κάλυψη κενών θέσεων εργασίας για την επιχείρηση. Συνεπώς πρώτη μέριμνα θεωρείται: η αποτελεσματική δημοσιοποίηση των θέσεων εργασίας με στόχο τον εντοπισμό των καλύτερων υποψηφίων, είτε προέρχονται από την αγορά εργασίας είτε μέσα από την ίδια την επιχείρηση. πρόσκληση και επιλογή των πλέον ικανών υποψηφίων με τις κατάλληλες μεθόδους Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
19
4. Εκπαίδευση και ανάπτυξη ανθρωπίνων πόρων
4. Εκπαίδευση και ανάπτυξη ανθρωπίνων πόρων Η ανάπτυξη και η εκπαίδευση του ανθρωπίνου δυναμικού μιας επιχείρησης θεωρείται πλέον μια συνεχής διαδικασία που προσδίδει στον οργανισμό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα όταν αυτή υλοποιείται με συγκεκριμένους μεθόδους και διαδικασίες Επιπλέον η εκπαίδευση θεωρείται εξίσου σημαντική, όταν πρόκειται: για νεοπροσλαμβανόμενο προσωπικό που προέρχεται από την αγορά εργασίας και συνήθως δεν έχει όλες τις απαιτούμενες γνώσεις και ικανότητες για την επιτυχή εκτέλεση των καθηκόντων, για το ήδη υπάρχον προσωπικό που έχει μετατεθεί ή προαχθεί και θα πρέπει να ανταποκριθεί στις υψηλότερες απαιτήσεις των θέσεων. Τέλος με την εκπαίδευση η επιχείρηση μεταδίδει σε όλους τους εργαζόμενους ότι πράγματι νοιάζεται για το μέλλον και την επαγγελματική τους ανάπτυξη. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
20
5. Αξιολόγηση της απόδοσης
5. Αξιολόγηση της απόδοσης Η απόδοση του κάθε εργαζομένου πρέπει να αξιολογείται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και μεθόδους που ορίζει το τμήμα Ανθρωπίνων Πόρων. Η αποτελεσματική εφαρμογή της αξιολόγησης, είτε διενεργείτε από στελέχη του τμήματος ΑΠ είτε από τον άμεσο προϊστάμενο, είναι σημαντική για τους ακόλουθους λόγους: να διαπιστώσουμε το μέγεθος της συνεισφοράς του εργαζόμενου, να εντοπίσουμε τα σημεία στα οποία υστερεί ή υπερτερεί, να ενημερώσουμε και να συμβουλεύσουμε τον εργαζόμενο για την αποδοτικότητά του και να αναλάβουμε ανάλογες πρωτοβουλίες, διορθωτικές ή επιβραβευτικές. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
21
6. Ανταμοιβή εργαζομένων
6. Ανταμοιβή εργαζομένων Στα πλαίσια της γενικής πολιτικής αμοιβών κάθε επιχείρησης απαιτούνται ειδικά συστήματα μισθών, ημερομισθίων, καθώς και κινήτρων και παροχών για τις διάφορες κατηγορίες των εργαζομένων. Τα συστήματα αμοιβών θα πρέπει να βασίζονται: στην αξία της θέσης εργασίας, στην πραγματική συνεισφορά του εργαζομένου, στις αμοιβές που δίνονται στην αγορά εργασίας και στις οικονομικές δυνατότητες της επιχείρησης. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
22
να διαπραγματεύονται τη συλλογική σύμβαση εργασίας,
7. Εργασιακές σχέσεις Η αρμοδιότητα αυτή αφορά τις σχέσεις εργοδοτών και των εργαζομένων. Σε κάθε επιχείρηση, οι εργαζόμενοι και οι εργοδότες συνδέονται με μια σχέση εργασίας που καθορίζει την υποχρέωση των πρώτων να παρέχουν υπηρεσίες/έργο, των δε εργοδοτών να παρέχουν ανταμοιβές για αυτές τις υπηρεσίες. Στόχος είναι η διαμόρφωση καλού εργασιακού κλίματος, ενώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι απαραίτητη για τα στελέχη που θα ασχοληθούν είναι η καλή γνώση της εργατικής νομοθεσίας γιατί πρέπει: να διαπραγματεύονται τη συλλογική σύμβαση εργασίας, να χειρίζονται τυχόν απολύσεις, να επιλύουν τις συγκρούσεις, να χειρίζονται τα παράπονα του προσωπικού και να επιβάλλουν πειθαρχία. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
23
8. Προστασία εργαζομένων - υγιεινή και ασφάλεια
8. Προστασία εργαζομένων - υγιεινή και ασφάλεια Η προστασία των εργαζομένων από παράγοντες που βλάπτουν τη σωματική και ψυχική του υγεία είναι βασική αρμοδιότητα του τμήματος. Οι πιο σημαντικές ενέργειες συνοψίζονται: να πληροφορεί και ενημερώνει τους εργαζομένους για τους κινδύνους που αυτοί διατρέχουν και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευθούν να οργανώνει τη διαδικασία εκπαίδευσης για προστασία από ατυχήματα και επαγγελματικές ασθένειες, να διερευνά τις ανάγκες της επιχείρησης για μακροχρόνια προγράμματα προστασίας και vα εισηγείται προγράμματα βελτίωσης της ποιότητας ζωής στον εργασιακό χώρο. Διδασκαλία Νο 4 Νίκος Μπλάνας
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.