Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΕΝEΡΓΕΙΑΣ

2 Έδρα Jean Monnet

3 "The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein."

4 ΘΕΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ - ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
ΘΕΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ - ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΔΙΚΤΥΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΤΡΙΤΟΥ ΑΓΩΓΟΙ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΡΓΑΛΙΑΣ ΔΝ, Ειδικός Συνεργάτης ΔΠΘ

5 Μεταβατικός μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας
Καταβολή στις επιλεγείσες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής ανταλλάγματος για τη διαθεσιμότητά τους προς παροχή της «υπηρεσίας ευελιξίας» στο Σύστημα Ηλεκτρικής Ενέργειας Ως «υπηρεσία ευελιξίας» ορίζεται η ταχεία αύξηση ή μείωση της κατανεμόμενης ισχύος της μονάδας, ώστε να καλύπτει τη ζήτηση, ακολουθώντας τις Εντολές Κατανομής του Διαχειριστή.

6 Μεταβατικός μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας
Στην εν λόγω έννοια συμπεριλαμβάνεται η ικανότητα της μονάδας ώστε, εντός τριών ωρών από την έκδοση σχετικής Εντολής Κατανομής του Διαχειριστή, να ακολουθεί από θερμή κατάσταση ένα γρήγορο κύκλο λειτουργίας, με ανταπόκριση μεγαλύτερη από ένα προκαθορισμένο κατώφλι, το οποίο αντιστοιχεί σε μετρούμενο ρυθμό μεταβολής της εξόδου της τουλάχιστον οχτώ (8) MW/min και δυνατότητα απόκρισης για τουλάχιστον τρεις (3) συνεχόμενες ώρες.

7 Μεταβατικός μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας
Ως «αποζημίωση για την υπηρεσία ευελιξίας» νοείται η αμοιβή που καταβάλλεται από τον Διαχειριστή του Συστήματος προς τους Επιλεγέντες Παραγωγούς. Το ύψος του Μοναδιαίου Τιμήματος Πληρωμής Ισχύος για την παροχή ευέλικτης ισχύος καθορίζεται σε σαράντα- πέντε (45) ευρώ/kW διαθέσιμης ισχύος για το ανωτέρω χρονικό διάστημα και με ανώτατο όριο καταβολής τα δεκαπέντε(15) εκατομμύρια ευρώ ανά μονάδα παραγωγής

8 Μεταβατικός μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας
Ως «επιλέξιμες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής» θεωρούνται οι μονάδες τεχνολογίας αεριοστροβίλου ανοικτού και συνδυασμένου κύκλου, οι κατανεμόμενες υδροηλεκτρικές μονάδες, καθώς και μονάδα ΣΗΘ για το μέρος της ισχύος της για την οποία δεν αμείβεται από μηχανισμό στήριξης ΑΠΕ Το μέγιστο συνολικό κόστος του Μηχανισμού ορίζεται σε διακόσια είκοσι πέντε (225) εκατομμύρια ευρώ.

9 Υπηρεσία Διακοπτόμενου Φορτίου
Η ΑΔΜΗΕ ΑΕ δύναται να συνάπτει συμβάσεις με καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, δυνάμει των οποίων συμφωνείται η παροχή Υπηρεσίας Διακοπτόμενου Φορτίου από τους καταναλωτές προς την ΑΔΜΗΕ ΑΕ (Συμβάσεις Διακοπτόμενου Φορτίου). Η Υπηρεσία Διακοπτόμενου Φορτίου αποτελεί δικαίωμα της ΑΔΜΗΕ ΑΕ να προβαίνει μονομερώς σε πρόσκαιρο περιορισμό της ενεργού ισχύος των αντισυμβαλλομένων της καταναλωτών έναντι οικονομικού αντισταθμίσματος.

10 Μεταβατικό τέλος ασφάλειας εφοδιασμού
Σε όλες τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που είναι συνδεδεμένες στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και Δίκτυο, επιβάλλεται Μεταβατικό Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού. Στις ανωτέρω μονάδες παραγωγής περιλαμβάνονται όλες ανεξαιρέτως οι μονάδες που εγχέουν ηλεκτρική ενέργεια στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και Δίκτυο, δηλαδή τόσο οι συμβατικές μονάδες παραγωγής όσο και οι μονάδες παραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

11 Ειδικός Λογαριασμός Αποθεματικού Ασφάλειας Εφοδιασμού
Η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. τηρεί και διαχειρίζεται Ειδικό Λογαριασμό Αποθεματικού Ασφάλειας Εφοδιασμού, πλήρως διαχωρισμένο από τους λοιπούς λογαριασμούς της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. Έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού Αποθεματικού Ασφάλειας Εφοδιασμού είναι τα έσοδα από την επιβολή του Μεταβατικού Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού (ΜΤΑΕ)

12 Ειδικός Λογαριασμός Αποθεματικού Ασφάλειας Εφοδιασμού
Τα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού Αποθεματικού Ασφάλειας Εφοδιασμού χρησιμοποιούνται από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αποκλειστικά για την καταβολή του οικονομικού αντισταθμίσματος στους αντισυμβαλλομένους της στο πλαίσιο Συμβάσεων Διακοπτόμενου Φορτίου, σύμφωνα με το άρθρο 143Α.»

13 Ασφάλεια εφοδιασμού στο Φυσικό αέριο
Το φυσικό αέριο αποτελεί ουσιαστικό συστατικό του ενεργειακού μίγματος της Ε.Ε. Αποτελεί το ¼ του εφοδιασμού σε πρωτογενή ενέργεια και συμβάλλει κυρίως στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θερμότητας, στην τροφοδοσία της βιομηχανίας και στα καύσιμα για τις μεταφορές.

14 Ο βαθμός εξάρτησης της Ε.Ε. από τις εισαγωγές φυσικού αερίου.
Η εγχώρια παραγωγή ενέργειας της ΕΕ έχει μειωθεί σχεδόν κατά το ένα πέμπτο μεταξύ 1995 και Σήμερα, πάνω από το 50% των ενεργειακών αναγκών της ΕΕ καλύπτονται από εξωτερικούς προμηθευτές.  Το 2013, το 39% των εισαγωγών φυσικού αερίου στην ΕΕ κατ' όγκο προερχόταν από τη Ρωσία, το 33% από τη Νορβηγία και το 22% από τη Βόρεια Αφρική (Αλγερία, Λιβύη). 

15 Οι κρίσεις Ρωσίας – Ουκρανίας για το φυσικό αέριο.
O 2ος μεγαλύτερος παραγωγός φυσικού αερίου παγκοσμίως, με τα μεγαλύτερα αποδεδειγμένα αποθέματα και ο μεγαλύτερος παγκοσμίως εξαγωγέας. Προμηθεύει περίπου το 25% του φυσικού αερίου που καταναλώνεται στην Ε.Ε. Μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ, οι τιμές του φυσικού αερίου για την Ουκρανία δεν καθορίζονταν βάσει των νόμων της αγοράς, αλλά αποτελούσαν προϊόν διμερούς διαπραγμάτευσης. Το 80% των εξαγωγών αυτών φτάνουν στην Ε.Ε. από αγωγούς που διασχίζουν την Ουκρανία. Το αποτέλεσμα ήταν η Ουκρανία να πληρώνει για τις ίδιες ποσότητες πολύ λιγότερα από όσα πλήρωναν οι ευρωπαϊκές χώρες.

16 Οι κρίσεις Ρωσίας – Ουκρανίας για το φυσικό αέριο.
Η Ρωσία έχει διακόψει πολλές φορές (1992, 1993, 1994, 2006, 2008) την παροχή φυσικού αερίου στην Ουκρανία τα τελευταία 25 χρόνια εξαιτίας της μη πληρωμής του χρέους ή επειδή η ρωσική Gazprom κατηγορεί την ουκρανική εταιρεία αερίου Naftogaz ότι κρατά το φυσικό αέριο και το χρησιμοποιεί για οικιακή χρήση. Ως αποτέλεσμα, πολλά ευρωπαϊκά κράτη αντιμετωπίζουν πολύ σημαντική μείωση ή ακόμη και διακοπή του εφοδιασμού τους. Το κρίσιμο για την Ε.Ε. είναι ότι το ποσοστό εξάρτησής της από το ρωσικό φυσικό αέριο που μπαίνει στην επικράτειά της μέσω της πολιτικά ασταθούς Ουκρανίας δεν είναι δυνατό να αντικατασταθεί από εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου, όπως η Αλγερία ή η Νορβηγία. Η εξάρτηση των ευρωπαϊκών χωρών από τις σχέσεις Ρωσίας - Ουκρανίας για την παροχή φυσικού αερίου οδήγησε τις χώρες αυτές, κυρίως τις Βαλκανικές και τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, τη μια μετά την άλλη, σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Η κατάσταση αυτή φανέρωσε την ανάγκη χάραξης κοινής ενεργειακής πολιτικής της Ε.Ε. και διαφοροποίησης των ενεργειακών πηγών.

17 Κανονισμός 2017/1938 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου
της 25ης Οκτωβρίου 2017 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο και με την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 994/2010 

18 Κανονισμός 2017/1938 Σκοποί Προστασία της ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην Ένωση, Διασφάλιση της εύρυθμης και συνεχούς λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου, Διασφάλιση της δυνατότητας λήψης εκτάκτων μέτρων όταν η αγορά δεν μπορεί πλέον να παρέχει τις απαιτούμενες ποσότητες για τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο Θέσπιση διαφανών μηχανισμών για τον συντονισμό του σχεδιασμού για την περίπτωση έκτακτων αναγκών και την αντιμετώπισή τους σε εθνικό, περιφερειακό και ενωσιακό επίπεδο. (Άρθρο 1 του Κανονισμού)

19 Κανονισμός 2017/1938 Η ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο είναι στην κοινή ευθύνη των επιχειρήσεων φυσικού αερίου, των κρατών μελών, ιδίως μέσω των αρμόδιων αρχών τους, και της Επιτροπής, με βάση τα αντίστοιχα πεδία δραστηριότητας και αρμοδιότητάς τους. Κάθε κράτος μέλος ορίζει μια αρμόδια αρχή και κοινοποιεί στην Επιτροπή την ονομασία και οποιαδήποτε αλλαγή της (Άρθρο 3 του Κανονισμού)

20 Κανονισμός 2017/1938 Συνίσταται συντονιστική ομάδα για το φυσικό αέριο (ΣΟΦΑ) με σκοπό να διευκολυνθεί ο συντονισμός των μέτρων που αφορούν την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Η ΣΟΦΑ απαρτίζεται από εκπροσώπους των κρατών μελών, ιδίως εκπροσώπους των αρμόδιων αρχών τους, καθώς και του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ο «Οργανισμός»), του ΕΔΔΣΜ Αερίου και των αντιπροσωπευτικών φορέων της σχετικής βιομηχανίας και των σχετικών πελατών. Η ΣΟΦΑ εγκρίνει τον εσωτερικό κανονισμό της.

21 Κανονισμός 2017/1938 Η αρμόδια αρχή ζητεί από τις επιχειρήσεις φυσικού αερίου που έχει καθορίσει, να λάβουν μέτρα για να εξασφαλίσουν τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο στους προστατευόμενους πελάτες του κράτους μέλους σε κάθε μια από τις ακόλουθες περιπτώσεις: α) ακραίες θερμοκρασίες επί χρονικό διάστημα επτά ημερών ακραίων τιμών, οι οποίες σημειώνονται με στατιστική πιθανότητα μίας φοράς μέσα σε 20 έτη· β) χρονικά διαστήματα 30 ημερών εξαιρετικά υψηλής ζήτησης φυσικού αερίου, η οποία σημειώνεται με στατιστική πιθανότητα μιας φοράς μέσα σε 20 έτη· γ) για περίοδο 30 ημερών σε περίπτωση διαταραχής της μεγαλύτερης υποδομής φυσικού αερίου υπό μέσες χειμερινές συνθήκες. (Άρθρο 6 του Κανονισμού)

22 Κανονισμός 2017/1938 Το ΕΔΔΣΜ Αερίου διενεργεί προσομοίωση σε επίπεδο Ένωσης των σεναρίων διαταραχής του εφοδιασμού και της υποδομής φυσικού αερίου. Η προσομοίωση περιλαμβάνει τον προσδιορισμό και την αξιολόγηση των διαδρόμων εφοδιασμού με φυσικό αέριο έκτακτης ανάγκης και προσδιορίζει επίσης ποια κράτη μέλη μπορούν να αντιμετωπίσουν εντοπισθέντες κινδύνους, μεταξύ άλλων και όσον αφορά το ΥΦΑ. Τα σενάρια διαταραχής του εφοδιασμού και της υποδομής φυσικού αερίου και η μεθοδολογία της προσομοίωσης καθορίζονται από το ΕΔΔΣΜ Αερίου, σε συνεργασία με τη ΣΟΦΑ.

23 Κανονισμός 2017/1938 Δημιουργούνται τέσσερις ομάδες κινδύνου σύμφωνα με το Παράρτημα Ι Οι αρμόδιες αρχές κάθε ομάδας κινδύνου διενεργούν κοινή εκτίμηση επικινδυνότητας, σχέδια προληπτικής δράσης και σχέδια έκτακτης ανάγκης Η αρμόδια αρχή εκάστου κράτους μέλους, έπειτα από διαβούλευση με τις επιχειρήσεις φυσικού αερίου, τις σχετικές οργανώσεις που εκπροσωπούν τα συμφέροντα των οικιακών και βιομηχανικών πελατών φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, των διαχειριστών δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, και η εθνική ρυθμιστική αρχή, εφόσον δεν είναι η αρμόδια αρχή, καταρτίζουν:

24 Κανονισμός 2017/1938 α) σχέδιο προληπτικής δράσης, το οποίο περιέχει τα μέτρα που απαιτούνται για την εξάλειψη ή τον μετριασμό των κινδύνων που έχουν εντοπιστεί, συμπεριλαμβανομένων των αποτελεσμάτων των μέτρων ενεργειακής απόδοσης και των μέτρων από την πλευρά της ζήτησης στις κοινές και εθνικές εκτιμήσεις επικινδυνότητας β) σχέδιο έκτακτης ανάγκης που περιέχει τα ληπτέα μέτρα για την εξάλειψη ή τον μετριασμό των επιπτώσεων ενδεχόμενης διαταραχής του εφοδιασμού με φυσικό αέριο (Άρθρο 8 του Κανονισμού)

25 Κανονισμός 2017/1938 Υπάρχουν τα ακόλουθα τρία επίπεδα κρίσης:
α) επίπεδο έγκαιρης προειδοποίησης («έγκαιρη προειδοποίηση»): όταν υπάρχουν συγκεκριμένες, σοβαρές και αξιόπιστες πληροφορίες ότι μπορεί να σημειωθεί συμβάν που είναι πιθανό να έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική επιδείνωση της κατάστασης εφοδιασμού με φυσικό αέριο και είναι πιθανό να οδηγήσει στην ενεργοποίηση του επιπέδου επιφυλακής ή έκτακτης ανάγκης

26 Κανονισμός 2017/1938 β) επίπεδο επιφυλακής («επιφυλακή»): όταν σημειωθεί διαταραχή του εφοδιασμού με φυσικό αέριο ή εξαιρετικά υψηλή ζήτηση φυσικού αερίου, η οποία έχει ως αποτέλεσμα σημαντική επιδείνωση της κατάστασης εφοδιασμού με φυσικό αέριο, αλλά η αγορά είναι ακόμα ικανή να διαχειριστεί αυτήν τη διαταραχή ή ζήτηση χωρίς να χρειασθεί να καταφύγει σε μη βασιζόμενα στην αγορά μέτρα·

27 Κανονισμός 2017/1938 γ) επίπεδο έκτακτης ανάγκης («έκτακτη ανάγκη»): σε περίπτωση εξαιρετικά υψηλής ζήτησης φυσικού αερίου, σημαντικής διαταραχής του εφοδιασμού με φυσικό αέριο ή άλλης σημαντικής επιδείνωσης της κατάστασης εφοδιασμού με φυσικό αέριο και σε περίπτωση που όλα τα σχετικά βασιζόμενα στην αγορά μέτρα έχουν εφαρμοστεί αλλά ο εφοδιασμός με φυσικό αέριο δεν αρκεί για να καλυφθεί η εναπομένουσα ζήτηση φυσικού αερίου, ώστε να πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μη βασιζόμενα στην αγορά μέτρα, προκειμένου, κατά κύριο λόγο, να διασφαλιστεί ο εφοδιασμός των προστατευόμενων πελατών με φυσικό αέριο

28 Κανονισμός 2017/1938 Η Επιτροπή μπορεί να κηρύξει περιφερειακή ή ενωσιακή κατάσταση έκτακτης ανάγκης κατόπιν αιτήματος αρμόδιας αρχής που έχει κηρύξει κατάσταση έκτακτης ανάγκης Η Επιτροπή κηρύσσει, εφόσον αρμόζει, περιφερειακή ή ενωσιακή κατάσταση έκτακτης ανάγκης κατόπιν αιτήματος τουλάχιστον δύο αρμόδιων αρχών που έχουν κηρύξει κατάσταση έκτακτης ανάγκης

29 Κανονισμός 2017/1938 Θεσπίζεται μηχανισμός αλληλεγγύης
Εάν κράτος μέλος έχει ζητήσει την εφαρμογή του μέτρου αλληλεγγύης σύμφωνα με το παρόν άρθρο, τότε κράτος μέλος που συνδέεται απευθείας με το αιτούν κράτος μέλος ή, εφόσον προβλέπεται από το κράτος μέλος, η αρμόδια αρχή του ή ο οικείος διαχειριστής συστήματος μεταφοράς ή ο οικείος διαχειριστής συστήματος διανομής λαμβάνει, καθόσον είναι δυνατόν χωρίς να δημιουργούνται επισφαλείς καταστάσεις, τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να εξασφαλίσει ότι ο εφοδιασμός με φυσικό αέριο των πελατών που δεν είναι εξ αλληλεγγύης προστατευόμενοι πελάτες στην επικράτειά του μειώνεται ή δεν συνεχίζεται στον βαθμό που είναι αναγκαίος και για όσο χρονικό διάστημα δεν ικανοποιείται ο εφοδιασμός φυσικού αερίου των εξ αλληλεγγύης προστατευόμενων πελατών εντός του αιτούντος κράτους μέλους. 

30 Κανονισμός 2017/1938 Ένα κράτος μέλος παρέχει επίσης το μέτρο αλληλεγγύης και σε άλλο κράτος μέλος με το οποίο είναι συνδεδεμένο μέσω τρίτης χώρας, εκτός εάν οι ροές μέσω της τρίτης χώρας είναι περιορισμένες. Το μέτρο αλληλεγγύης λαμβάνεται ως έσχατη λύση και εφαρμόζεται μόνο εάν το αιτούν κράτος μέλος: Η αλληλεγγύη στο πλαίσιο του παρόντος κανονισμού παρέχεται με βάση την αποζημίωση. 

31 ΔΙΚΤΥΑ Διασυνδεδεμένο ευρωπαϊκό δίκτυο ενέργειας
Σημαντικό για την ενεργειακή ασφάλεια Ενίσχυση του ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά Απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα Πολιτική για το κλίμα Ανάπτυξη απασχόλησης Αύξηση επίπεδου διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας στο 10% μέχρι το 2020

32 ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 1228/2003 Σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας Εκδόθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο Την 26η Ιουνίου 2003 Εκδόθηκε στο πλαίσιο της δεύτερης δέσμης ενεργειακών μέτρων Έχει καταργηθεί και έχει αντικατασταθεί από τον Κανονισμό 714/2009

33 ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΕΣ ΚΑΝ. 1228/2003 Μη επαρκής πρόσβαση στο δίκτυο
Μη αποτελεσματικό επίπεδο ρυθμιστικής εποπτείας σε όλα τα κράτη μέλη Ύπαρξη απομονωμένων αγορών Μη επαρκής συνεργασία και συντονισμός μεταξύ των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς

34 ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 714/2009 Εκδόθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενεργείας Κατάργηση του κανονισμού 1228/2003

35 ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ 714/2009 Καθορισμός δίκαιων κανόνων για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενεργείας Ενίσχυση του ανταγωνισμού εντός της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενεργείας Συνεκτίμηση των ιδιαιτεροτήτων των εθνικών και περιφερειακών αγορών Θέσπιση μηχανισμού αντισταθμίσεων Αρχές για τα διασυνοριακά τέλη μεταφοράς Επιμερισμός του διαθέσιμου δυναμικού των διασυνδέσεων μεταξύ των εθνικών συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενεργείας

36 ΣΚΟΠΟΙ Εύρυθμη και διαφανής λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς ενέργειας Υψηλό επίπεδο εφοδιασμού (Άρθρο 1 του Καν. 714/2009)

37 ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΙ ΟΡΙΣΜΟΙ διασυνοριακή ροή: η φυσική ροή ηλεκτρικής ενεργείας στο δίκτυο μεταφοράς ενός κράτους μέλους, η οποία προκύπτει ως αποτέλεσμα της δραστηριότητας παραγωγών ή/και καταναλωτών εκτός του εν λόγω κράτους μέλους στο δίκτυο μεταφοράς του συμφόρηση: η κατάσταση κατά την οποία η γραμμή διασύνδεσης που συνδέει εθνικά δίκτυα μεταφοράς δεν είναι σε θέση να διεκπεραιώνει όλες τις φυσικές ροές λόγω ελλιπούς δυναμικού των γραμμών διασύνδεσης ή/και των ενδιαφερόμενων εθνικών συστημάτων μεταφοράς·

38 ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΙ ΟΡΙΣΜΟΙ Συνέχεια
δηλωθείσα διαμετακόμιση: η περίσταση κατά την οποία υπάρχει δηλωθείσα εξαγωγή ηλεκτρικής ενεργείας και όπου η καθορισθείσα οδός για τη συναλλαγή περιλαμβάνει χώρα στην οποία ούτε αποστέλλεται ούτε αντιστοίχως απορροφάται ταυτοχρόνως η ηλεκτρική ενέργεια

39 ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Κοινοποίηση στην Επιτροπή - απόφαση της Εθνικής Ρυθμιστικής Αρχής Γνώμη της Επιτροπής στην Εθνική Ρυθμιστική Αρχή εντός δύο μηνών - μπορεί να δοθεί παράταση δύο μηνών Η ΡΑΕ με απόφασή της προβαίνει σε πιστοποίηση του διαχειριστή συστήματος μεταφοράς εντός δύο μηνών

40 ΕΔΔΣΜ Ευρωπαϊκό δίκτυο διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενεργείας Συνεργασία στο επίπεδο της Ένωσης των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Άρθρο 4 του Καν. 714/2009) Ο Οργανισμός ΡΑΕ παρακολουθεί την εκτέλεση των καθηκόντων του ΕΔΔΣΜ ηλεκτρικής ενεργείας, τα οποία αναφέρονται στους κώδικες δικτύου και υποβάλλει σχετική έκθεση στην Επιτροπή. (Άρθρο 9 του Καν. 714/2009

41 ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΔΔΣΜ Α) Η ανεύρεση τρόπων λειτουργίας του δικτύου για να εξασφαλισθεί ο συντονισμός της λειτουργίας του δικτύου υπό κανονικές συνθήκες και συνθήκες έκτακτης ανάγκης Β) Εκπόνηση κωδικών δικτύου Γ)Μη δεσμευτικό διακοινοτικό δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύων («διακοινοτικό σχέδιο ανάπτυξης δικτύων») Δ) Συστάσεις σχετικά με το συντονισμό της τεχνικής συνεργασίας

42 ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ Ε) ετήσιο πρόγραμμα εργασιών· ΣΤ) ετήσια έκθεση·
Ζ) ετήσιες προβλέψεις επάρκειας θερινής και χειμερινής παραγωγής.

43 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΗΣ
Οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς εισπράττουν αντιστάθμιση για το κόστος που προκύπτει λόγω των διασυνοριακών ροών ηλεκτρικής ενεργείας μέσω των δικτύων τους (Άρθρο 13 του Καν. 714/2009) Τα τέλη που επιβάλλουν οι διαχειριστές δικτύου για την πρόσβαση στα δίκτυα πρέπει να είναι διαφανή, να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ασφάλειας των δικτύων και να αντανακλούν το πραγματικό κόστος (Άρθρο 14 του Καν. 714/2009)

44 ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 838/2010 Κατευθυντήριες γραμμές για τον μηχανισμό αντιστάθμισης Σύσταση του ταμείου ITC Παροχή αντιστάθμισης μεταφοράς για το ταμείο ITC παρέχει αντιστάθμιση στους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς για: 1. Το κόστος των απωλειών που προκύπτουν στα εθνικά συστήματα μεταφοράς 2. Το κόστος που προκύπτει όταν διατίθεται η υποδομή για διασυνοριακές ροές ηλεκτρικής ενέργειας

45 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς συνεργάζονται σε περιφερειακό επίπεδο Ανάπτυξη Χρηματιστηρίων Ηλεκτρικής Ενέργειας Κατανομή διασυνοριακού δυναμικού Ενοποίηση μηχανισμών εξισορρόπησης και εφεδρικής ισχύος Η Επιτροπή δύναται να ορίζει τη γεωγραφική περιοχή που καλύπτει κάθε περιφερειακή συνεργασία

46 ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ-ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
Οι ΔΣΜ δημιουργούν μηχανισμούς συντονισμού και ανταλλαγής πληροφοριών για την ασφάλεια των δικτύων στο πλαίσιο της διαχείρισης συμφόρησης Δημοσιοποίηση των προτύπων λειτουργίας Δηλαδή Υπολογισμός του συνολικού δυναμικού μεταφοράς- αξιοπιστία μεταφοράς – βάσει χαρακτηριστικών του δικτύου

47 ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ Μπορούν να θέσουν και λεπτομερέστερους κανόνες (άρθρο 21)
Επιβάλλουν κυρώσεις και φροντίζουν για την εφαρμογή τους (άρθρο 22)

48 ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 543/2013 Σχετικά με την υποβολή και δημοσίευση δεδομένων ηλεκτρικής ενέργειας Εκδόθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο την 14η Ιουνίου 2013 Καθορίζει το ελάχιστο κοινό σύνολο δεδομένων σχετικά με την παραγωγή, τη μεταφορά και την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας Την κεντρική συλλογή και δημοσίευση των δεδομένων αυτών

49 Σημαντικές ρυθμίσεις Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας («ΕΔΔΣΜ ηλεκτρικής ενέργειας») δημιουργείται και λειτουργεί κατά τρόπο αποτελεσματικό και οικονομικά αποδοτικό κεντρική πλατφόρμα για τη διαφάνεια πληροφόρησης. Το ΕΔΔΣΜ Ηλεκτρικής Ενέργειας δημοσιεύει στην κεντρική πλατφόρμα διαφάνειας όλα τα δεδομένα που οι ΔΣΜ υποχρεούνται να διαβιβάζουν στο ΕΔΔΣΜ ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό.

50 BALTIC ENERGY MARKET INTERCONNECTION PLAN BEMIP
Σχέδιο Διασύνδεσης της αγοράς (Περιφερειακή Συνεργασία της ΕΕ στην περιοχή της Βαλτικής) Δανία, Γερμανία, Λετονία, Εσθονία, Λιθουανία, Πολωνία Φιλανδία, Σουηδία, Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μνημόνιο Κατανόησης Ιούνιος 2009 – μη δεσμευτική ισχύς Αρχές που διέπουν το Δίκτυο, Αρχή της μη διάκρισης - Ελεύθερο διασυνοριακό εμπόριο – Ελεύθερος ανταγωνισμός - Διαφάνεια - Αποτελεσματικός έλεγχος της αγοράς

51 ΜΝΗΜΟΝΙΟ 2015 Αναθεώρηση του Σχεδίου Διασύνδεσης
Περιλαμβάνει συνεργασία σε υποδομές, σε ενεργειακή αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Επικαιροποίηση του Σχεδίου βάσει της ενωσιακής ενεργειακής πολιτικής (ασφάλεια εφοδιασμού, ανταγωνισμός) Παρατηρητής είναι η Νορβηγία

52 ΔΟΜΗ –ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ
Ομάδα Υψηλού Επιπέδου 1. Πολιτικό Επίπεδο Σύνθεση: Υπουργοί Ενέργειας και Αρμόδιος για την Ενέργεια Επίτροπος της ΕΕ Λήψη Πολιτικών αποφάσεων και κατευθυντηρίων γραμμών καθορισμός προτεραιοτήτων περιφερειακής συνεργασίας

53 ΔΟΜΗ - ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ 2. Επιχειρησιακό Επίπεδο
Σύνθεση: Υψηλόβαθμα Στελέχη της Επιτροπής και των συμμετεχόντων κρατών Εφαρμογή των αποφάσεων του πολιτικού επιπέδου και έλεγχος εφαρμογής τους 3. Τεχνικές Ομάδες εργασίας Μέχρι το 2020 να έχει επιτευχθεί το 10% της διασύνδεσης των συμμετεχόντων χωρών Εναρμόνιση των τιμών ενέργειας Αυξημένη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

54 Πρόσβαση τρίτου Το δικαίωμα της πρόσβασης τρίτου σε υποδομές συνιστά κανόνα και επιδίωξη της ευρωπαϊκής νομοθεσίας Επίτευξη μιας απολύτως λειτουργικής και ανταγωνιστικής αγοράς ενέργειας

55 C-237/09 - Sabatauskas κ.λπ. Προδικαστική απόφαση
Οι Sabatauskas κ.λπ., μέλη του Κοινοβουλίου της Λιθουανίας, ζητούν να ελεγχθεί η συνταγματικότητα του άρθρου 15 παρ. 2 του νόμου για την ηλεκτρική ενέργεια, όπως διατυπώθηκε με τον νόμο IX‑2307, της 1ης Ιουλίου 2004 από το Συνταγματικό Δικαστήριο της Δημοκρατίας της Λιθουανίας Η αίτηση προδικαστικής απόφασης αναφέρεται στην ερμηνεία του άρθρου 20 της οδηγίας 2003/54/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Ιουνίου 2003, σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας

56 C-237/09 Το άρθρο 20 της οδηγίας, με τίτλο «Πρόσβαση τρίτων», διευκρινίζει: «1.      Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν την εφαρμογή ενός συστήματος για την πρόσβαση τρίτων στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής με βάση δημοσιευμένα τιμολόγια, το οποίο ισχύει για όλους τους επιλέξιμους πελάτες και εφαρμόζεται αντικειμενικά και χωρίς διακρίσεις μεταξύ των χρηστών του δικτύου. Τα κράτη μέλη φροντίζουν ώστε τα εν λόγω τιμολόγια, ή οι μεθοδολογίες που διέπουν τον υπολογισμό τους, να εγκρίνονται πριν τεθούν σε ισχύ σύμφωνα με το άρθρο 23, τα δε τιμολόγια αυτά και οι μεθοδολογίες –στην περίπτωση που μόνο μεθοδολογίες εγκρίνονται– να δημοσιεύονται πριν από την έναρξη ισχύος τους.

57 C-237/09 Ο διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς ή διανομής μπορεί να αρνείται την πρόσβαση λόγω έλλειψης χωρητικότητας. Η άρνηση αυτή πρέπει να αιτιολογείται δεόντως, λαμβανομένου ιδίως υπόψη του άρθρου 3. Τα κράτη μέλη μεριμνούν, όπου ενδείκνυται και στις περιπτώσεις άρνησης της πρόσβασης, προκειμένου ο διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς ή διανομής να παρέχει πληροφορίες για τα μέτρα που θα ήταν αναγκαία για την ενίσχυση του δικτύου. Η πλευρά που έχει ζητήσει τη χορήγηση των στοιχείων αυτών μπορεί να επιβαρύνεται με εύλογο τέλος που αντικατοπτρίζει το κόστος της παροχής των εν λόγω πληροφοριών.»

58 C-237/09 Το άρθρο 15, παράγραφος 2, του νόμου για την ηλεκτρική ενέργεια, όπως διατυπώθηκε με τον νόμο IX‑2307, της 1ης Ιουλίου 2004, έχει ως εξής: «Ο διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς πρέπει να εξασφαλίζει ότι οι προϋποθέσεις για τη σύνδεση στο δίκτυο των εξοπλισμών των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, των διαχειριστών του δικτύου διανομής και των πελατών πληρούν τις απαιτήσεις που επιβάλλονται κατά νόμο και δεν δημιουργούν διακρίσεις. Ο εξοπλισμός ενός πελάτη μπορεί να συνδεθεί με δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μόνον όταν ο διαχειριστής του δικτύου διανομής αρνείται, λόγω επιβεβλημένων απαιτήσεων τεχνικής ή λειτουργικής φύσης, να συνδέσει στο δίκτυο τον εξοπλισμό πελάτη, που βρίσκεται στην περιφέρεια ασκήσεως δραστηριότητας η οποία αναφέρεται στην άδεια του διαχειριστή του δικτύου διανομής.»

59 C-237/09 Πραγματικά περιστατικά - Οι καταναλωτές είναι συνδεδεμένοι με τα δίκτυα διανομής που εκμεταλλεύονται δύο διαχειριστές τέτοιου είδους Οι δύο αυτοί χρήστες διαχειρίζονται και τα δίκτυα της μεταφοράς Εξάλλου, πέντε εταιρίες διαχειρίζονται τοπικά δίκτυα, που πληρούν τις δικές τους απαιτήσεις και τις απαιτήσεις των κατοίκων μιας μικρής περιοχής. Τέλος, έξι εταιρίες που διαχειρίζονται βιομηχανικές επιχειρήσεις είναι συνδεδεμένες απευθείας με δίκτυα μεταφοράς. Οι νέοι πελάτες δεν μπορούν να επιλέξουν ελεύθερα με ποιο είδος δικτύου θα συνδέσουν τον εξοπλισμό τους και πρέπει να συνδεθούν με δίκτυο διανομής. Ο πελάτης μπορεί να συνδέσει τον εξοπλισμό του με δίκτυο μεταφοράς μόνον όταν ο διαχειριστής του δικτύου διανομής αρνείται να τον συνδέσει στο δίκτυό του λόγω επιβεβλημένων απαιτήσεων τεχνικής ή λειτουργικής φύσης. 

60 C-237/09 Προδικαστικό ερώτημα = αν το άρθρο 20 της οδηγίας έχει την έννοια ότι τα κράτη μέλη οφείλουν να θεσπίσουν ρύθμιση που να προβλέπει, αφενός, ότι οι τρίτοι μπορούν να επιλέγουν, κατά τη διακριτική τους ευχέρεια, το είδος δικτύου, μεταφοράς ή διανομής, στο οποίο επιθυμούν να έχουν πρόσβαση ή να συνδεθούν και, αφετέρου, ότι ο διαχειριστής του δικτύου αυτού υποχρεούται να τους επιτρέπει την πρόσβαση ή τη σύνδεση στο δίκτυό του εφόσον διαθέτει την απαιτούμενη χωρητικότητα.

61 C-237/09 Εκτίμηση του Δικαστηρίου - Οι πελάτες να επιλέγουν ελεύθερα τους προμηθευτές τους, οι τελευταίοι πρέπει να μπορούν να έχουν πρόσβαση στα διάφορα δίκτυα μεταφοράς και διανομής που φέρνουν την ηλεκτρική ενέργεια μέχρι τους πελάτες και, αφετέρου, ότι η ελεύθερη πρόσβαση των τρίτων στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής είναι ένα από τα ουσιώδη μέτρα που τα κράτη μέλη οφείλουν να εφαρμόζουν για να ολοκληρωθεί η εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας 

62 C-237/09 Εκτίμηση Δικαστηρίου - Ο όρος «πρόσβαση» αφορά την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, περιλαμβάνοντας ιδίως την ποιότητα, την τακτική παροχή και το κόστος της υπηρεσίας. Χρησιμοποιείται συχνά στο πλαίσιο της εξασφάλισης τιμολογίων άνευ διακρίσεων Η παρέμβαση των ρυθμιστικών αρχών εξασφαλίζει την ύπαρξη προϋποθέσεων πρόσβασης άνευ διακρίσεων Για να εξασφαλισθεί η αποτελεσματική πρόσβαση στην αγορά όλων των συντελεστών της αγοράς απαιτείται η εφαρμογή μηχανισμών εξισορρόπησης που δεν επιβάλλουν διακρίσεις και αντικατοπτρίζουν το κόστος.

63 C-237/09 Η λέξη «σύνδεση» χρησιμοποιείται περισσότερο σε ένα τεχνικό πλαίσιο και αφορά τη φυσική σύνδεση με το δίκτυο. Έτσι, το άρθρο 5 της οδηγίας προβλέπει ότι τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν τον καθορισμό κριτηρίων τεχνικής ασφάλειας και την εκπόνηση και δημοσιοποίηση τεχνικών κανόνων που ορίζουν τις ελάχιστες τεχνικές προδιαγραφές σχεδιασμού και λειτουργίας όσον αφορά τη σύνδεση με δίκτυο εγκαταστάσεων παραγωγής, δικτύων διανομής, εξοπλισμού άμεσα συνδεδεμένων καταναλωτών, κυκλωμάτων διασυνδέσεων και απευθείας γραμμών. Οι ρυθμιστικές αρχές είναι υπεύθυνες για την εξασφάλιση της αμεροληψίας και του ουσιαστικού ανταγωνισμού, ιδίως όσον αφορά το χρόνο που χρειάζονται οι επιχειρήσεις μεταφοράς και διανομής για να πραγματοποιούν τις σχετικές συνδέσεις. Οι ίδιες αρχές οφείλουν να καθορίζουν ή να εγκρίνουν, τις μεθοδολογίες για τον υπολογισμό ή τον καθορισμό των προϋποθέσεων σύνδεσης στα δίκτυα.

64 C-237/09 πρόσβαση στο δίκτυο νοείται το δικαίωμα χρήσης των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και ότι η σύνδεση αντιστοιχεί στη φυσική σύνδεση με το δίκτυο.  Το άρθρο 20 της οδηγίας έχει την έννοια ότι καθορίζει τις υποχρεώσεις των κρατών μελών μόνον ως προς την πρόσβαση και όχι ως προς τη σύνδεση των τρίτων με τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και ότι δεν προβλέπει ότι το σύστημα πρόσβασης στα δίκτυα το οποίο οφείλουν να θεσπίσουν τα κράτη μέλη πρέπει να επιτρέπει στον επιλέξιμο πελάτη την επιλογή, κατά τη διακριτική του ευχέρεια, του είδους δικτύου με το οποίο επιθυμεί να συνδεθεί.

65 C-237/09 Το εν λόγω άρθρο 20 έχει επίσης την έννοια ότι δεν απαγορεύει εθνική ρύθμιση που προβλέπει ότι ο εξοπλισμός επιλέξιμου πελάτη δεν μπορεί να συνδεθεί με δίκτυο μεταφοράς παρά μόνον αν ο διαχειριστής του δικτύου διανομής αρνείται, λόγω επιβεβλημένων απαιτήσεων τεχνικής ή λειτουργικής φύσης, να συνδέσει με το δίκτυο τον εξοπλισμό πελάτη

66 C‑439/06 Προδικαστική απόφαση 22.05.2008
Η citiworks είναι εταιρία γερμανικού δικαίου με δραστηριότητα την παροχή ενέργειας. Από την αρχή του 2004, παρέχει ηλεκτρική ενέργεια στην DFS Deutsche Flugsicherung GmbH που βρίσκεται στον χώρο του αερολιμένα Λειψίας/Χάλλης. Η τελευταία εταιρία ανήκει κατά 100 % στο ομοσπονδιακό κράτος και είναι επιφορτισμένη με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στη Γερμανία. Η FLH είναι η εταιρία που εκμεταλλεύεται τον αερολιμένα Λειψίας/Χάλλης. Προς τούτο, διατηρεί ένα δίκτυο παροχής ενέργειας το οποίο ικανοποιεί τις δικές της ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια καθώς και αυτές 93 άλλων επιχειρήσεων στον χώρο του αερολιμένα. Η FLH ζήτησε να αναγνωριστεί το επίμαχο στην κύρια δίκη δίκτυο ως ιδιωτικό δίκτυο εφοδιασμού υπό την έννοια του άρθρου 110 του EnWG. Κατά την εξέταση της αιτήσεως αυτής, η ρυθμιστική αρχή κάλεσε, στις 20 Ιανουαρίου 2006, τη citiworks να παρέμβει. Με απόφαση της 12ης Ιουλίου 2006, η ρυθμιστική αρχή δέχθηκε την αίτηση της FLH. Η citiworks άσκησε κατά της αποφάσεως αυτής προσφυγή ενώπιον του αρμόδιου εθνικού δικαστηρίου

67 C-439/06 Το άρθρο 20 της εν λόγω οδηγίας, το οποίο επιγράφεται «Πρόσβαση τρίτων», έχει ως εξής: «1.      Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν την εφαρμογή ενός συστήματος για την πρόσβαση τρίτων στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής με βάση δημοσιευμένα τιμολόγια, το οποίο ισχύει για όλους τους επιλέξιμους πελάτες και εφαρμόζεται αντικειμενικά και χωρίς διακρίσεις μεταξύ των χρηστών του δικτύου. Τα κράτη μέλη φροντίζουν ώστε τα εν λόγω τιμολόγια, ή οι μεθοδολογίες που διέπουν τον υπολογισμό τους, να εγκρίνονται πριν τεθούν σε ισχύ σύμφωνα με το άρθρο 23, τα δε τιμολόγια αυτά και οι μεθοδολογίες —στην περίπτωση που μόνο μεθοδολογίες εγκρίνονται— να δημοσιεύονται πριν από την έναρξη ισχύος τους.

68 C-439/06 2.      Ο διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς ή διανομής μπορεί να αρνείται την πρόσβαση λόγω έλλειψης χωρητικότητας. Η άρνηση αυτή πρέπει να αιτιολογείται δεόντως, λαμβανομένου ιδίως υπόψη του άρθρου 3. Τα κράτη μέλη μεριμνούν, όπου ενδείκνυται και στις περιπτώσεις άρνησης της πρόσβασης, προκειμένου ο διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς ή διανομής να παρέχει πληροφορίες για τα μέτρα που θα ήταν αναγκαία για την ενίσχυση του δικτύου. Η πλευρά που έχει ζητήσει τη χορήγηση των στοιχείων αυτών μπορεί να επιβαρύνεται με εύλογο τέλος που αντικατοπτρίζει το κόστος της παροχής των εν λόγω πληροφοριών.»

69 C-439/06 Το άρθρο 110, παράγραφος 1, σημείο 1, του EnWG, η οποία απαλλάσσει ορισμένους διαχειριστές δικτύων παροχής ενέργειας από την υποχρέωση να παρέχουν στους τρίτους ελεύθερη πρόσβαση στα δίκτυα αυτά, με την αιτιολογία ότι τα τελευταία βρίσκονται σε επιχειρηματική ζώνη με λειτουργική ενότητα και χρησιμοποιούνται κυρίως για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας εντός της επιχειρήσεως και προς συνδεδεμένες επιχειρήσεις.

70 C-439/06 Με το ερώτημά του, το αιτούν δικαστήριο ερωτά στην ουσία αν το άρθρο 20, παράγραφος 1, της οδηγίας 2003/54 πρέπει να ερμηνευθεί υπό την έννοια ότι αποκλείει την εφαρμογή διατάξεως όπως το άρθρο 110, παράγραφος 1, σημείο 1, του EnWG, η οποία απαλλάσσει ορισμένους διαχειριστές δικτύων παροχής ενέργειας από την υποχρέωση να παρέχουν στους τρίτους ελεύθερη πρόσβαση στα δίκτυα αυτά, με την αιτιολογία ότι τα πιο πάνω δίκτυα βρίσκονται σε επιχειρηματική ζώνη με λειτουργική ενότητα χώρου και ότι χρησιμοποιούνται κυρίως για τη μεταφορά ενέργειας εντός της επιχειρήσεως και προς συνδεδεμένες επιχειρήσεις, χωρίς να αποδεικνύεται ότι η ελεύθερη πρόσβαση των τρίτων στα εν λόγω δίκτυα θα δημιουργήσει υπερβολικές επιπλοκές.

71 C-439/06 Ένα από τα κύρια εμπόδια για την ολοκλήρωση μιας λειτουργικής και ανταγωνιστικής εσωτερικής αγοράς συνδέεται με την πρόσβαση στο δίκτυο, με την τιμολόγηση των υπηρεσιών και με τους διαφορετικούς βαθμούς ανοίγματος των αγορών μεταξύ των κρατών μελών.  Η πρόσβαση στο δίκτυο χωρίς δυσμενείς διακρίσεις, με διαφανή τρόπο και με λογικές τιμές είναι αναγκαία για την καλή λειτουργία του ανταγωνισμού και έχει πρωταρχική σημασία για την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

72 C-439/06 Η αρχή της ελεύθερης προσβάσεως έχει εφαρμογή, στα δίκτυα μεταφοράς και στα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα δίκτυο μεταφοράς είναι ένα διασυνδεδεμένο δίκτυο που χρησιμεύει για τη διοχέτευση ηλεκτρισμού υπερυψηλής και υψηλής τάσεως, ο οποίος προορίζεται να πωληθεί σε τελικούς πελάτες ή σε διανομείς, και, αφετέρου, ότι ένα δίκτυο διανομής είναι ένα δίκτυο που χρησιμεύει για τη διοχέτευση ηλεκτρισμού υψηλής, μεσαίας ή χαμηλής τάσεως, ο οποίος προορίζεται να πωληθεί σε πελάτες χονδρικής ή σε τελικούς πελάτες.

73 C-439/06 Εξαιρέσεις Έλλειψη χωρητικότητας
Εξαιρέσεις μικρών απομονωμένων δικτύων Τα κράτη μέλη τα οποία μπορούν να αποδείξουν την ύπαρξη ουσιαστικών προβλημάτων στη λειτουργία των μικρών απομονωμένων δικτύων τους, μπορούν να υποβάλουν αίτηση να τους χορηγηθούν από την Επιτροπή παρεκκλίσεις Εξασφάλιση δημόσιας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας

74 C-439/06 Το άρθρο 20, παράγραφος 1, πρέπει να ερμηνευθεί υπό την έννοια ότι αποκλείει τη δυνατότητα εφαρμογής μιας διατάξεως όπως το άρθρο 110, παράγραφος 1, σημείο 1, η οποία απαλλάσσει ορισμένους διαχειριστές δικτύων παροχής ενέργειας από την υποχρέωση να παρέχουν στους τρίτους ελεύθερη πρόσβαση στα δίκτυα αυτά, με την αιτιολογία ότι τα τελευταία βρίσκονται σε επιχειρηματική ζώνη με λειτουργική ενότητα και χρησιμοποιούνται κυρίως για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας εντός της επιχειρήσεως και προς συνδεδεμένες επιχειρήσεις.

75 Οδηγία 2009/72 Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν την εφαρμογή ενός συστήματος για την πρόσβαση τρίτων στα συστήματα μεταφοράς και διανομής με βάση δημοσιευμένα τιμολόγια, το οποίο ισχύει για όλους τους επιλέξιμους πελάτες και εφαρμόζεται αντικειμενικά και χωρίς διακρίσεις μεταξύ των χρηστών του συστήματος Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ή διανομής μπορεί να αρνείται την πρόσβαση λόγω έλλειψης χωρητικότητας

76 Οδηγία 2009/72 και 2009/73 Η άρνηση αυτή πρέπει να αιτιολογείται δεόντως και να βασίζεται σε αντικειμενικά, τεχνικά και οικονομικά αιτιολογημένα κριτήρια (άρθρο /72) Τα κράτη μέλη μεριμνούν για την εφαρμογή ενός συστήματος πρόσβασης τρίτων στο σύστημα μεταφοράς και διανομής και στις εγκαταστάσεις ΥΦΑ, με βάση δημοσιευμένα τιμολόγια, το οποίο ισχύει για όλους τους επιλέξιμους πελάτες (άρθρο 32 οδηγίας 2009/73)

77 Οδηγία 2009/73 Οι επιχειρήσεις φυσικού αερίου μπορούν να αρνηθούν την πρόσβαση στο σύστημα είτε λόγω έλλειψης χωρητικότητας, είτε όταν η πρόσβαση στο σύστημα θα τις εμπόδιζε να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις παροχής υπηρεσιών κοινής ωφελείας (άρθρο 35 της Οδηγίας 2009/73)

78 Αγωγοί Φυσικού αερίου από τρίτες χώρες
Βόρειοανατολικός διάδρομος από τη Ρωσία Βόρειοδυτικός διάδρομος από τη Νορβηγία Νότιοδυτικός από την Αλγερία Νοτιοανατολικός από την Κεντρική Ασία, Μέση Ανατολή μέσω Τουρκίας Μαύρη Θάλασσα

79 Αγωγοί Φυσικού Αερίου εντός ΕΕ
1. Δανία Η παροχή φυσικού αερίου στη Δανία προέρχεται από τη Βόρεια Θάλασσα. Στη συνέχεια μεταφέρεται στην Γερμανία και τη Σουηδία 2. Bacton-Balgzang - Ηνωμένο Βασίλειο και Ολλανδία BBL pipeline Η λειτουργία του ξεκίνησε το 2006

80 Αγωγοί Φυσικού Αερίου εντός ΕΕ
3. GRT gaz δίκτυο - Η Γαλλία λαμβάνει φυσικό αέριο, το οποίο εισάγεται από τον Περσικό Κόλπο, τη Μεσόγειο και τον Ατλαντικό Συνδέεται με τη Γερμανία, το Βέλγιο και την Ελβετία και με το δίκτυο TIGF που καλύπτει τη νοτιοδυτική Γαλλία και το οποίο είναι συνδεδεμένο με την Ισπανία 4. Groningen - Travmunde Pipeline Αρχίζει: Groningen, Ολλανδία Καταλήγει: Γερμανία

81 Αγωγοί Φυσικού αερίου συνέχεια
5. Groningen - Paris Pipeline Αρχίζει από Groningen, Ολλανδία Καταλήγει: Γαλλία 6. TENP Αρχίζει από Groningen, Ολλανδία Καταλήγει: Ιταλία 7. The Transitgas pipeline Αρχίζει από Ολλανδία Διασχίζει την Ελβετία, όπου συνδέεται με τον TENP, Και καταλήγει στην Ιταλία

82 Αγωγοί Πετρελαίου από τρίτες χώρες
1. Druzhba pipeline Ο Μεγαλύτερος στον κόσμο 4.000 χλμ. Ξεκινάει από Ρωσία Διασχίζει Ουκρανία, Λευκορωσία, Πολωνία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία και Γερμανία 2. Baltic Pipeline System Καταλήγει στη Φιλανδία

83 Αγωγοί πετρελαίου από τρίτες χώρες
3. Norpipe Αρχίζει από τη Νορβηγία Καταλήγει στο Ηνωμένο Βασίλειο

84 Αγωγοί Πετρελαίου εντός ΕΕ
1. Transalpine pipeline Χώρες Ιταλία, Αυστρία, Γερμανία Ξεκινάει από Ιταλία Καταλήγει Αυστρία και Γερμανία 2. Ingolstadt–Kralupy–Litvínov pipeline Χώρες Γερμανία και Τσεχία 3. Société du pipeline sud-européen (SPSE) Χώρες Γαλλία, Ελβετία, Γερμανία Ξεκινάει από Γαλλία Καταλήγει Γερμανία

85 Αγωγοί Πετρελαίου εντός ΕΕ
Central European Pipeline System 4. Χώρες Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία Λουξεμβούργο, και Ολλανδία

86 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο βελτιώθηκε με τον νέο Κανονισμό 2017/1938 Η Διασύνδεση είναι ανεπαρκής Απαραίτητη για την αντιμετώπιση συμφόρησης και έκτακτων προβλημάτων Απαιτούνται υποδομές Πρώτο βήμα περιφερειακά δίκτυα Δεύτερο βήμα ένωση των περιφερειακών δικτύων και η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού υπερδικτύου

87 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η πρόσβαση τρίτου αποτελεί σημαντική αρχή για την αγορά ενέργειας Οι εξαιρέσεις από την ανωτέρω αρχή πρέπει να ερμηνεύονται στενά

88 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Ποιοι οι σκοποί του Κανονισμού 714/2009;
Ποιοι οι σκοποί του Κανονισμού 2017/1938; Με ποιους τρόπους διασφαλίζεται η ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού στο φυσικό αέριο; Ποια η καινοτομία του σε σχέση με τον Κανονισμό 1228/2003; Ποιοι είναι μηχανισμοί που διευκολύνουν την δημιουργία δικτύων στην ηλεκτρική ενέργεια; Ποια είναι τα προβλήματα που προκύπτουν σε σχέση με τη διασυνοριακή ροή ηλεκτρικής ενέργειας;

89 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του δικτύου BEMIP;
Ποιοι κατά τη γνώμη σας είναι λόγοι καθυστέρησης της δημιουργίας του Δικτύου δεδομένου ότι το πρώτο μνημόνιο υπογράφηκε το 2009; Αποτελεί η πρόσβαση τρίτων στο δίκτυο σημαντική αρχή και γιατί Υπάρχουν περιπτώσεις που ο διαχειριστής δύναται να αρνηθεί την προσβαση στο δίκτυο Ποια η διαφορά των εννοιών πρόσβαση στο δίκτυο και σύνδεση στο δίκτυο

90 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 1. Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο -  Επίτευξη του στόχου διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας της τάξης του 10% Καθιστώντας το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης έτοιμο για το 2020,  COM2015(82) 2. Όλοι oι Κανονισμοί που παρουσιάστηκαν μπορούν να αναζητηθούν μέσω της EURLEX – Το δίκαιο της ΕΕ  και σχετικά έγγραφα – Αναζήτηση στη Νομοθεσία 3. Διαδικτυακός τόπος Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ( Ειδικότερα μετά την αρχική σελίδα – ηλεκτρισμός δίκτυα 4. Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών «Έξυπνα ηλεκτρικά δίκτυα: από την καινοτομία στην αξιοποίηση» COM(2011) 202 τελικό 5. Δίκαιο της  Ενέργειας, Θ. Φορτσάκης,  Εκδόσεις Σάκκουλας 2009 σελ σχετικές με τη μεταφορά και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας


Κατέβασμα ppt "ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google