Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

… αισθάνομαι τον Διάλογο σαν έναν "φορτιστή" δημιουργικότητας και αλληλεπίδρασης … συμμετέχουσα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "… αισθάνομαι τον Διάλογο σαν έναν "φορτιστή" δημιουργικότητας και αλληλεπίδρασης … συμμετέχουσα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 … αισθάνομαι τον Διάλογο σαν έναν "φορτιστή" δημιουργικότητας και αλληλεπίδρασης …
συμμετέχουσα

2 … τι θέλαμε να κάνουμε … υπήρχε ένα έργο με συγκεκριμένη στόχευση:
το 30% της ύλης των γλωσσικών μαθημάτων (δημοτικό – γυμνάσιο – λύκειο) να γίνει σενάρια με Τ.Π.Ε. θα ήμασταν τυπικά εντάξει αν κάναμε αυτό που γίνεται συνήθως: προκήρυξη για συνεργασία με ‘ειδικούς’ παραγωγή του υλικού αξιολόγησή του (από άλλους ‘ειδικούς’) παράδοσή του στην πολιτεία

3 … αντί αυτού απευθυνθήκαμε σε εκπαιδευτικούς της πράξης
από σχολεία δημόσια, ιδιωτικά, πειραματικά από περιοχές αστικές, αγροτικές, νησιών κ.λπ. με ποικιλία επιπέδου σπουδών και χρόνων υπηρεσίας στήσαμε ένα κοινωνικό δίκτυο ανθρώπων που μοιράζονται ένα κοινό ενδιαφέρον: την διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών με ψηφιακά μέσα

4 το στήσιμό της – είναι ιδεολογικά ουδέτερο;
στο υπόβαθρο του σχεδιασμού: θεωρία της Κοινωνικής Μάθησης κοινωνικός Κονστρουκτιβισμός κοινότητες Πρακτικής κονεκτιβισμός ή δικτυωμένη μάθηση ‘ψηφιακό οικοσύστημα’ (να προσφέρουμε εμπειρία φυσικού χώρου, η οποία καθίσταται δυνατή να βιωθεί μέσω της τεχνολογίας)

5 ενότητες γνωριζόμαστε και επικοινωνούμε ... αποθετήριο υλικού κυρίως χώρος συνεργασίας μονάδες δραστηριότητας forum wikis chat Εργαλεία ζωντανών ιστοσυναντήσεων φάκελοι υλικού υπολογιστικό νέφος

6 δημιουργία αισθήματος συνανήκειν στους συμμετέχοντες
βασικές επιδιώξεις δημιουργία αισθήματος συνανήκειν στους συμμετέχοντες προώθηση της δικτύωσης μεταξύ μας συνεργασία σε βάθος αναστοχασμός κριτικοί φίλοι προσοχή στην ψευδο-κοινότητα! αλληλοβοήθεια συλλογικό έργο

7 να προλάβω την κριτική σας για το μοντέλο των e-κοινοτήτων
η επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών με βάση το μοντέλο των ψηφιακών κοινοτήτων στον αντίποδα του εργαλειακού λόγου και πολύ σωστά! όμως υπάρχουν επιφυλάξεις, καθώς με τις ψηφιακές κοινότητες πολλές φορές χρησιμοποιούνται επειδή είναι χαμηλού κόστους συγκροτούν ένα είδος πανοπτικού η σχετική θεωρία βλέπει την συμμετοχή των υποκειμένων ως γραμμική - είσοδος, αρχική τοποθέτηση στην περιφέρεια, σταδιακή μετάβαση προς το κέντρο = αλλαγή ταυτότητα δηλαδή μάθηση δεν λαμβάνονται υπόψη ζητήματα εξουσίας και (μικρο-πολιτικών) μέσα στην κοινότητα όπως και επίδρασης συγκειμενικών παραγόντων

8 ιστορία και τροχιά της κοινότητας
άρχισε να χτίζεται τον Νοέμβριο του 2011 – υποδέχτηκε τους πρώτους εκπαιδευτικούς την 1η Απριλίου του 2012 σήμερα διανύει την τέταρτη φάση της λειτουργίας της συμμετέχουν 45 εκπαιδευτικοί (από αυτούς οι 2 Παιδαγωγικοί Υπεύθυνοι και 1 συντονιστής)

9 παιδαγωγικές και άλλες ταυτότητες
ως προς την συνεργασία ως προς το σχολείο ως προς τα αρχαία ελληνικά ως προς τα ψηφιακά μέσα

10 ως προς τη συνεργασία Ερευνητής: συνεργάζεσαι με τους συναδέλφους σου; Δ: Πέρα από το συνηθισμένο, όχι δεν έχω συνεργαστεί. Ερευνητής: τι εννοείς «συνηθισμένο»; Δ: το να συνεννοηθούμε μέχρι πού θα φτάσουμε στην ύλη Εγώ συνεργάζομαι με αυτούς που κάνω το ίδιο μάθημα στην ίδια τάξη. Λέμε π.χ. στα Νέα Ελληνικά τι να κάνουμε, τι να διαλέξουμε. Το λέμε απ’ την αρχή, διαλέγουμε 10 κοινά κείμενα και έχουμε μετά ελευθερία στα υπόλοιπα, να διδάξει ό,τι θέλει ο καθένας.

11 ως προς το σχολείο Έχω στο μυαλό μου κάτι για την Αντιγόνη στη Β’ Λυκείου. Το μάθημα διδάσκεται επί δίωρο εβδομαδιαίως. Αν εγώ σχεδιάσω κάτι για τετράωρο ομαδοσυνεργατικά στο εργαστήριο αυτό σημαίνει ότι μίνιμουμ δύο εβδομάδες θα ασχολούμαι με το σενάριό μου. Θέλω να πω δηλαδή το σενάριό μας θα περιλαμβάνει ό,τι θα μπορούσε να χωρέσει ένα σενάριο ή θα λάβει υπόψη του πρακτικά ζητήματα σχολείου; Όσοι προέρχονται από την "λασπώδη" πράξη της δευτεροβάθμιας καλούνται να κινηθούν "ανοδικά" προς την θεωρία και είτε θα συναντήσουν την επιβεβαίωση είτε να χαθούν στις αντιφάσεις που προκαλεί η συνάντηση.

12 ως προς τα αρχαία ελληνικά
πώς να μην αναπαραγάγεις ιδεολογήματα βαθιά ριζωμένα στη συνείδηση όλων εδώ και 2500 χρόνια; Ο ανυπόκριτος θαυμασμός για τα “επιτεύγματα των προγόνων” σε σημαντικό βαθμό ήταν κάτι επιβεβλημένο, η ουσία όμως ξέφευγε, καθώς οι μαθητές δεν καταλάβαιναν το “γιατί” του θαυμασμού. Και τα Αρχαία έγιναν σημαία για την τόνωση του εθνικισμού και αρκετές φορές κατακρεουργήθηκαν από επίδοξους “σωτήρες”... Ξέρουμε όλοι ότι στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (δε μιλώ για τη Γραμματεία παρόλο που υπόκειται και αυτή στα τρία παραπάνω επίπεδα) τα ισχύοντα στο σχολείο περιστρέφονται γύρω από το πρώτο επίπεδο ... Αντιλαμβάνομαι, λοιπόν, ότι είναι πολύ δύσκολο να πάει κανείς κόντρα σε μια καθεστηκυία αντίληψη, η οποία μπορεί να προσκρούει, επιπλέον, σε συγκεκριμένες λογικές διαχείρισης σχολικού χρόνου και χώρου, αλλά και σε ζητήματα διοίκησης ή φυσιογνωμίας κάποιου σχολείου.

13 Π-Υ: αυτό είναι το στοίχημα
Π-Υ: αυτό είναι το στοίχημα! Πώς θα εντάξουμε τις ΤΠΕ στη διδασκαλία θεμάτων που φαίνεται πως δεν μπορούν να διδαχθούν με ΤΠΕ. Η παραδοσιακή διδασκαλία δεν εξοβελίζεται, βέβαια, αλλά το έργο που κάνουμε εδώ δεν επικεντρώνεται σε αυτήν. Αλλιώς δε θα είχε και νόημα! Ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας δε χρειάζεται συνήθως τα σενάρια! Εκπ-κός: Προσωπική μου άποψη, μετά από δεκαετίες στην τάξη, είναι ότι αυτό δεν είναι εφικτό στη διδασκαλία του Μέρους Γ. Συντακτικό στο βιβλίο της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας για το Γυμνάσιο και πιστεύω πως ούτε και εσύ την αποφεύγεις εντελώς. Μπορεί να αποτελεί στόχο που ευχόμαστε όλοι, αλλά το ζήτημα είναι τι γίνεται στην πράξη μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. Όποιος αποφεύγει εντελώς τον παλιό, καλό τρόπο παραδοσιακής διδασκαλίας, με την εύληπτη συνοπτική θεωρία συντακτικού και τα απλά, κατανοητά παραδείγματα (αποτέλεσμα επίπονης κατ΄ οίκον εργασίας με χρήση βιβλιογραφίας), δεν έχει παρά να αναρτήσει στην πλατφόρμα τη δική του πρόταση με χρήση αποκλειστικά ΤΠΕ (και δεν αναφέρομαι, φυσικά, μόνο σε μία ενότητα αλλά σε όλο το βιβλίο, ώστε να υπάρχει συνέπεια λόγων και έργων και όχι μάθημα επίδειξης ) και μετά να ακολουθήσει η σχετική συζήτηση.

14 ως προς τα ψηφιακά μέσα η συστράτευσή μας σε αυτό το έργο ομολογούν την πρόθεσή μας να δώσουμε ένα νέο ενδιαφέρον στο μάθημα και να χρησιμοποιήσουμε τη Νέα Τεχνολογία εντάσσοντάς τη στο μάθημά μας. έχω την αίσθηση ότι τελικά στα σενάριά μας πολλή προσπάθεια καταβάλλεται, και σχετική συζήτηση γίνεται, κυρίως για το πώς να οργανώσουμε / σχεδιάσουμε / δραστηριότητες, πώς να εφεύρουμε τεχνικές συνεργασίας, κλπ. τεχνικο-διαδικαστικά, χωρίς να προκύπτει αν, με όλα αυτά, το μάθημα στο οποίο αναφερόμαστε πάει κάπου αλλού. Δηλ. αν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό νόημα σε όλα αυτά. Αυτό με απασχολεί.

15 ταυτότητες που αντλούν από
… λόγους, κουλτούρες και ιδεολογίες … που κινούνται σε παράλληλες – ασύμβατες – ανταγωνιστικές οπτικές για τα πράγματα τι επίδραση έχει αυτό στην συγκρότηση του κοινωνικού δικτύου;

16

17

18

19 στο υπόβαθρο των αντιστάσεων των εκπαιδευτικών δεν βρισκόταν το «δέος» μπροστά στις ‘νέες’ τεχνολογίες αλλά η κουλτούρα των ‘παλαιών’ διδακτικού αντικειμένου των αρχαίων ελληνικών ποια είναι αυτή;

20 ας σκεφτούμε πώς την ενσωματώνουμε και πώς κοινωνικοποιούμαστε σε αυτήν στις σχολές μας στους Συλλόγους Διδασκόντων (στην ομάδα της ειδικότητάς μας) από δημοσιεύματα στον τύπο ή εκδόσεις της ηγεσίας μας (καθηγητές, διανοούμενοι κ.λπ.) από τις επιστημονικές ενώσεις που συμμετέχουμε κ.λπ.

21 η διασταύρωση του υποκειμένου με διαφορετικές κουλτούρες σε σχέση με τα αρχαία, τις ΤΠΕ κ.λπ.
δεν ήταν ομαλή και ευθύγραμμη προκάλεσε άγχος, ανασφάλεια, συναισθηματικό μόχθο, απόσυρση, σιωπή και κάποια στιγμή ρήξη για μερικούς δεν σήμανε αλλαγή επειδή ήδη ενστερνιζόταν την κυρίαρχη στον Διάλογο οπτική για αρκετούς συνοδεύτηκε από επίμοχθη ανακατασκευή υβριδικής ταυτότητας για ελάχιστους σήμαινε γύρισμα προς τα πίσω

22 είδος συντονισμού και διαμεσολάβησης
προσπαθήσαμε να είναι ανοιχτή και να βοηθά τους συμμετέχοντες να αρθρώσουν τη δική τους ‘φωνή’ – να μην αναπαράγουν την δική μας Π. θα μπορούσες να αναφέρεις, αναλυτικότερα, ένα παραδειγματάκι (μια ιδέα), για να δούμε ακριβέστερα τι σκοπεύεις να κάνεις; Καλώς το δεχτήκαμε [το νέο σενάριο]! Από μια πρώτη ματιά βλέπω ότι αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση σεναρίου. Ελπίζω συνάδελφοι να το δείτε και να το σχολιάσετε ώστε να αναπτυχθεί ο απαιτούμενος διάλογος, καθώς έτσι θα τακτοποιήσουμε τις σκέψεις μας και θα συζητήσουμε τις απορίες μας. Μ. σ' ευχαριστούμε τόσο για τον εγκαινιασμό αυτού του νέου κύκλου συζητήσεων ... Συνάδελφοι, θα πρότεινα, τουλάχιστον σε όσους/ες έχετε πιο άμεση εξοικείωση με το συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο να ανταποκριθείτε το συντομότερο δυνατό στο κάλεσμα της Μ. για σχολιασμό του διδακτικού υλικού που "ανέβασε", ώστε να "ξαναπάρει φόρα" ο "Διάλογος" σε αυτή την β' (ωριμότερη από την προηγούμενη) φάση του.

23 δεν υπήρξαμε ψευδο-κοινότητα
Μ’ άρεσε ο "γειωμένος" χαρακτήρας του σεναρίου, αν και σε ορισμένες αφετηρίες-στόχους που ενέχουν ιδεολογική θέση τοποθετούμαι από διαφορετική οπτική. Για παράδειγμα, μπορεί οι χαρισματικοί ηγέτες να επηρεάζουν την μικροϊστορία και τις λεπτομέρειες, αλλά δεν θεωρώ ότι παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας, γιατί οι δυνάμεις της ξεπερνούν κατά πολύ την ατομική ικανότητα (ας πούμε ότι γοητεύομαι από ιστορικές προσεγγίσεις όπως των Annales ή του Βαλερστάιν στις μέρες μας). Επίσης, θεωρώ ότι η ετυμολογική συγγένεια των λέξεων που δείχνει τη συνέχεια της γλώσσας είναι ένα ανεπαρκές επιχείρημα. Άραγε πόσες είναι οι λέξεις με ετυμολογική συγγένεια σε σχέση με τις ανετυμολόγητες ή όσες δείχνουν ότι δεν υπάρχει ετυμολογική αναφορά της νέας στην αρχαία; Θεωρώ ότι ο «γκρεμός» της κοινής ελληνιστικής είναι αγεφύρωτος για τους νεοέλληνες που θέλουν να πάνε χωρίς τη βοήθεια της διδασκαλίας στην κατανόηση της αρχαίας. Θεωρώ ότι πρέπει να απενοχοποιούμε τους μαθητές, επειδή δεν καταλαβαίνουν τα αρχαία·

24 το χιούμορ ήταν βασικό στοιχείο στην επικοινωνία πολλών από εμάς (αποτελεί το ισχυρότερο συγκολλητικό μέσο για τα κοινωνικά δίκτυα ... θα ήθελα να εκφράσω τη χαρά μου που συμμετέχω, κυρίως ως αναγνώστρια-δέκτης, σε κρίσεις, απόψεις και νέους γνωστικούς ορίζοντες. Αν και, να ομολογήσω, συχνά αισθάνομαι μειονεκτικά διαβάζοντάς σας, τελικά όλο αυτό γίνεται κίνητρο για να κινητοποιηθώ κι εγώ περισσότερο προς αυτή την κατεύθυνση. Και τώρα πιο σοβαρά! Είτε το σενάριό μου είναι άψογο, οπότε δε χρειάστηκε κανείς να παρέμβει ούτε στο ελάχιστο, είτε είναι τόσο άχρηστο που δεν το θεωρήσατε καν άξιο διόρθωσης.

25

26 γιατί η ταυτότητά μας καθρεφτίστηκε σε ταυτότητες άλλων
σε αρκετές περιπτώσεις είδαμε τον εαυτό μας αλλιώς γιατί η ταυτότητά μας καθρεφτίστηκε σε ταυτότητες άλλων αισθάνομαι την ανάγκη να μοιραστώ μαζί σας την "αυτοκριτική" μου. Λοιπόν, είμαι "στρίγγλα", ενώ τα παιδάκια μου στο σχολείο είναι "αγγελούδια": Τελευταία εβδομάδα πριν τις διακοπές, που χαλαρώνει το σύμπαν, και τα μισά παιδιά κάθε τμήματος κάνουν πρόβες για τη χριστουγεννιάτική γιορτή και τα χορευτικά, οι μαθητές μου εφάρμοσαν σε συνεχόμενα δίωρα το σενάριό μου που αφορούσε το Α’ Επεισόδιο της Ελένης του Ευριπίδη. Και εννοιολογικό χάρτη μου έκαναν και δραματοποίηση της 2ης σκηνής και εργασίες για τις γιορτές, ενώ δεν τους πήγα να δουν ούτε τη θεατρική παράσταση που τους είχα υποσχεθεί και ήμουν και σφιχτή στους βαθμούς!... Με ζώνουν οι τύψεις!

27 ... Χαίρομαι να μιλάμε ελεύθερα, να ανταλλάσσουμε απόψεις και να δοκιμάζουμε κι άλλα που πιστεύουμε λιγότερο ή και καθόλου. Έχω μικρή πείρα, αλλά μέχρι τώρα δοκιμάζω, αλλάζω, επιστρέφω, ξανα-αλλάζω, μετανιώνω, ενθουσιάζομαι, νευριάζω και γενικώς "δε βολεύομαι" στις όποιες απόψεις μου! Γι' αυτό μ' αρέσει η κοινότητα. … αισθάνομαι το Διάλογο σαν έναν τεράστιο "φορτιστή" δημιουργικότητας και αλληλεπίδρασης. Αυτό που χαίρομαι, όμως ,περισσότερο δεν είναι (μόνο) το εξαιρετικό έργο που παράγεται σε επίπεδο σεναρίων, αλλά το ζεστό συνεργατικό κλίμα της κοινότητάς μας, που μετατρέπει τις τυπικές υποχρεώσεις μας σε μεράκι και την συναδελφική επικοινωνία σε ουσιαστική επαφή. Θεωρώ πως αυτή είναι η καλύτερη προίκα για την επόμενη φάση λειτουργίας του Διαλόγου

28 Ευχαριστώ!


Κατέβασμα ppt "… αισθάνομαι τον Διάλογο σαν έναν "φορτιστή" δημιουργικότητας και αλληλεπίδρασης … συμμετέχουσα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google