Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΣπύρο Αγγελόπουλος Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
Ηγεσία και καθοδήγηση στις επιχειρήσεις και τα έργα
ορισμός καθοδήγησης (αποτελεσματικότητα, διεύθυνση = ηγεσία) παράγοντες που επηρεάζουν την ηγεσία (γενικοί και ειδικοί) χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός ηγέτη ο δεκάλογος του manager μηχανικός ή manager κυριότερες θεωρίες περί ηγεσίας θεωρία X και θεωρία Y διευθυντικό δικτύωμα (managerial grid) ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
2
ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΕΡΓΑ
Ως καθοδήγηση (leading) στην επιχειρησιακή ορολογία ορίζεται το σύνολο των ενεργειών που αποσκοπεί στον επηρεασμό της συμπεριφοράς των εργαζομένων, με σκοπό την προώθηση και την υλοποίηση των στόχων της επιχείρησης. Η καθοδήγηση είναι ένα κοινωνικό και καθολικό φαινόμενο με εφαρμογή σε όλα τα πεδία της ανθρώπινης συμπεριφοράς και στους χώρους όλων των οργανώσεων. Οι έννοιες της διεύθυνσης και της ηγεσίας (leadership) είναι ταυτόσημες, αφού κάθε διευθυντής (manager) πρέπει να είναι καλός ηγέτης. Η ηγεσία είναι ο τρόπος με τον οποίο ένα άτομο ή μία ομάδα επηρεάζει και παρακινεί τις ενέργειες ενός άλλου ατόμου ή μιας ομάδας με στόχο την επίτευξη των στόχων. Η μορφή της ηγεσίας την οποία υιοθετεί ένας manager επηρεάζει καθοριστικά την αποτελεσματικότητα της διεύθυνσης του. ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
3
Παράγοντες που επηρεάζουν την ηγεσία
Γενικοί παράγοντες Η διάθεση των εργαζομένων έναντι της εργασίας Το γενικότερο οργανωτικό κλίμα που διαμορφώνεται κάτω από την επίδραση των μέτρων πολιτικής, των διαδικασιών, των κανονισμών και των λοιπών παραγόντων που επηρεάζει την απόδοση. Το ειδικό πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων το οποίο διαμορφώνεται από τα συστήματα αμοιβών, το σύστημα προαγωγών, τις συνθήκες οργάνωσης και τις ευκαιρίες ανέλιξης του προσωπικού. ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
4
Ειδικότεροι παράγοντες
Παράγοντες που έχουν σχέση με τη προσωπικότητα του manager Με το σύστημα αξιών και τις πεποιθήσεις του για τη συμμετοχή του προσωπικού στη λήψη αποφάσεων. Την εμπιστοσύνη προς υφιστάμενους και τη βεβαιότητα του για την αξιοπιστία των εργαζομένων, τις γνώσεις και την ικανότητα τους. Τις ηγετικές τάσεις και τους προσανατολισμούς του manager, Την αίσθηση ανασφάλειας σε αβέβαιες καταστάσεις ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
5
Ειδικότεροι παράγοντες Παράγοντες που έχουν σχέση με τους υφιστάμενους
Η αυξημένη αίσθηση για ανεξαρτησία και αυτενέργεια Η ετοιμότητα για ανάληψη ευθυνών και λήψη αποφάσεων. Η ανοχή την οποία εμφανίζει κάθε υφιστάμενος σε αμφισβητούμενες καταστάσεις, δοθέντος ότι ορισμένοι εργαζόμενοι προτιμούν να λειτουργούν σε καθορισμένες κατευθύνσεις ενώ άλλοι επιδιώκουν μεγαλύτερη ελευθερία. Το ενδιαφέρον για τα προβλήματα της εργασίας και η αίσθηση της σπουδαιότητας της αποστολής του. Το γενικότερο υπόβαθρο και η επιστημονική ή εμπειρική κατάρτιση σχετικά με τη φύση των εργασιακών προβλημάτων. Οι δυνατότητες συμμετοχής στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
6
Η τυπική δύναμη ή εξουσία της θέσης του manager Η φύση του έργου
Μεταβλητές του περιβάλλοντος που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της ηγεσίας είναι: Η τυπική δύναμη ή εξουσία της θέσης του manager Η φύση του έργου Οι προσωπικές σχέσεις και η αποδοχή του manager από τους εργαζόμενους ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
7
Ο Δεκάλογος του Μάνατζερ
Προγραμματίζω Οργανώνω Διευθύνω Συντονίζω Επικοινωνώ Αποφασίζω Στελεχώνω Εξουσιοδοτώ Παροτρύνω Ελέγχω ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
8
Μηχανικός ή manager Αναλαμβάνει τον κίνδυνο των αποφάσεων του και κάνει προβλέψεις με βάση στοιχεία που έχει, αλλά στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη διαίσθηση του Καθοδηγεί παίρνοντας αποφάσεις σε μεταβαλλόμενες συνθήκες στηριζόμενος πολλές φορές σε πρόχειρη ή ελλιπή πληροφόρηση Επιλύει τα προβλήματα στηριζόμενος στην ικανότητα του να συνδυάζει επιτυχώς και να αξιοποιεί το ταλέντο και την συμπεριφορά των άλλων Εργάζεται μέσω «άλλων» για να επιτύχει το έργο του Ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο δίνοντας έμφαση στην ακρίβεια των μαθηματικών υπολογισμών Εφαρμόζει επιστημονικές μεθόδους στη βάση στοιχείων που μπορούν να αναπαραχθούν Επιλύει τεχνικά προβλήματα κυρίως στηριζόμενος στα δικά του ιδιαίτερα προσόντα Εργάζεται «μόνος» του χρησιμοποιώντας τις δικές του ικανότητες για να επιτύχει το έργο του. ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
9
Οι Θεωρίες Χ και Υ του McGregor
Παρότι σύμφωνα με ορισμένους δεν πρόκειται για μια καθαρή θεωρία υποκίνησης, ο Douglas McGregor επηρέασε τον τρόπο με τον οποίο οι παράγοντες υποκίνησης αντιμετωπίζονται μέσα σε έναν οργανισμό, τονίζοντας τη σημασία της κατανόησης της σχέσης υποκίνησης και συμπεριφοράς. Οι οργανισμοί υποκινούν τους εργαζόμενους σύμφωνα με τους τρόπους της Θεωρίας Χ ή της Θεωρίας Υ. Σύμφωνα με τον McGregor, η σχέση ανάμεσα στα στελέχη και τους υπόλοιπους εργαζόμενους μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά εάν μετακινηθούν από τη Θεωρία Χ στη Θεωρία Y. Οι Οργανισμοί που υποκινούν τους εργαζόμενους σύμφωνα με τους τρόπους της Θεωρίας Χ είναι συνήθως οργανισμοί που ακολουθούν της αρχές του Επιστημονικού Μάνατζμεντ (Σχολή Μάνατζμεντ των αρχών του 20ου αιώνα). ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
10
Η υποκίνηση έχι εφαρμογή μόνο στις βασικές ανάγκες
ΘΕΩΡΙΑ Χ Τα άτομα και συνεπώς οι εργαζόμενοι από τη φύση τους τείνουν στην αποφυγή της εργασίας Τα περισσότερα άτομα δεν έχουν φιλοδοξίες, αποφεύγουν τις ευθύνες και προτιμούν να καθοδηγούνται Τα περισσότερα άτομα έχουν μικρή ικανότητα για την επίλυση των προβλημάτων της οργάνωσης Η υποκίνηση έχι εφαρμογή μόνο στις βασικές ανάγκες Τα περισσότερα άτομα πρέπει να ελέγχονται και να εξαναγκάζονται στην επίτευξη των στόχων της οργάνωσης ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
11
ΘΕΩΡΙΑ Ψ Η εργασία είναι φυσική για τον άνθρωπο, εφόσον του δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες Ο αυτοέλεγχος είναι συχνά απαραίτητος για την επίτευξη των στόχων της οργάνωσης Η ικανότητα για επίλυση των προβλημάτων της οργάνωσης είναι πολύ διαδεδομένη στα άτομα Η υποκίνηση έχει εφαρμογή σε όλα τα επίπεδα αναγκών ακόμη και στις εγωϊστικές. Τα άτομα μπορούν να αυτοκαθοδηγούνται και να είναι δημιουργικά στην εργασία τους εφόσον υποκινηθούν σωστά ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
12
Το διευθυντικό δικτύωμα (managerial grid)
Οι Robert Blake και Jane Mouton δημιούργησαν ένα πλαίσιο για την περιγραφή του τρόπου διοίκησης που τον ονόμασαν «διοικητικό πλέγμα» (managerial grid) με σκοπό να συγκρίνουν πως διοικεί κανείς συνδυάζοντας: Τις ανάγκες της επιχείρησης να κερδίζει, Τις ανθρώπινες ανάγκες για καλές εργασιακές σχέσεις ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
13
Υπηρεσιακός manager ή παραγωγός (task manager)
Στο δικτύωμα παρατηρεί κανείς τις πέντε μορφές διοίκησης, οι οποίες συνοπτικά περιγράφονται ως εξής: Υπηρεσιακός manager ή παραγωγός (task manager) Ο «διαπροσωπικός manager» ή «λεσχιάρχης» (country club manager) Ο «αδιάφορος» ή «εξασθενημένος» ή «άσχετος» (improverished manager) Ο «μέτριος» ή ο «manager του μέσου δρόμου» (middle of the road manager) Ο «αρχηγός» ή «ομαδικός manager» (team manager) ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
14
Το «διοικητικό δικτύωμα
μεγάλο Διαπροσωπικός Manager Ή λεσχιάρχης Ο αρχηγός Ο μέτριος, Manager Του μέσου δρόμου Ενδιαφέρον για τον εργαζόμενο Αδιάφορος Ή άσχετος Υπηρεσιακός Manager Ή παραγωγός μικρό μικρό Ενδιαφέρον για την παραγωγή μεγάλο ΔΔΕ 5η Νίκος Μπλάνας
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.