Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: Διδακτική των μαθηματικών ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Λεμονίδης Χαράλαμπος ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ:

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: Διδακτική των μαθηματικών ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Λεμονίδης Χαράλαμπος ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ:"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: Διδακτική των μαθηματικών ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Λεμονίδης Χαράλαμπος ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ: Xατζοπούλου Ζωή ( α.ε.μ: 3928), Βογιατζή Βαΐα (α.ε.μ :4374 ) ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: «Κατ’ εκτίμηση υπολογισμοί», βασισμένο σε θέμα πτυχιακής εργασίας με τίτλο : «αξιολόγηση παραμυθιών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διδασκαλία των μαθηματικών»

2 ΙΔΕΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Στο χώρο της διδακτικής των μαθηματικών είναι αντικείμενο έρευνας αυτή η σύνδεση και εξετάζει: Ποια κριτήρια θα πρέπει να τηρούνται; Ποιο θα είναι το θεωρητικό πλαίσιο αυτής της ιδέας; Ποιες θα είναι οι προτάσεις για διδακτική αξιοποίηση;

3 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ 2 πνευματικές δραστηριότητες , διαμετρικά αντίθετες
Καταγραφές ουδέτερης γνώσης Αποτέλεσμα λογικών διεργασιών Επιστημονικά κείμενα «επιστημονική κουλτούρα» ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Προσωπικές εμπειρίες (υποκειμενικές) Πραγματικότητα και φαντασία Αφηγηματικά κείμενα Στοχεύουν στην αισθητική απόλαυση «λογοτεχνική κουλτούρα»

4 Snow (1959): Bruner: Κολέζα :
- εντόπισε το χάσμα μεταξύ του λογοτεχνικού και του επιστημονικού κόσμου Bruner: για την κατανόηση του κόσμου ο άνθρωπος χρησιμοποιεί δύο τρόπους: τον παραδειγματικό και τον αφηγηματικό Κολέζα : -τα βασικά χαρακτηριστικά των Μαθηματικών και της Λογοτεχνίας : η αναζήτηση και η επιδίωξη του ωραίου , η δημιουργικότητα και η ανάπτυξη της σκέψης και της φαντασίας.

5 πρωταγωνιστές σενάριο δομή εικόνες Η ΑΦΗΓΗΣΗ ΩΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ
βελτιώνει τις ικανότητες των μαθητών στο γραπτό και προφορικό λόγο ενισχύει τις δεξιότητες της κριτικής σκέψης Οι αρχές κατά τον Books (2011) : πρωταγωνιστές σενάριο δομή εικόνες

6 Σύμφωνα με τον Μιχαηλίδη τα βιβλία μαθηματικής λογοτεχνίας μπορούν να ταξινομηθούν σε 3 κατηγορίες:
Βιωματική μαθηματική λογοτεχνία Δομική μαθηματική λογοτεχνία: ( μυθιστόρημα του Κάρλο Φραμπέτι «το βιβλίο κόλαση» ) Προσχηματική μυθοπλασία : (το έργο του Denis Gued «μυθιστόρημα του παπαγάλου» )

7 Τρόποι χρήσης των αφηγηματικών κειμένων στη διδασκαλία των Μαθηματικών Η ιστορία παρουσιάζεται : -πριν ή μετά τη διδασκαλία της νέας μαθηματικής έννοιας -οι μαθητές μπορούν να δώσουν τη συνέχεια και το τέλος μιας ιστορίας -οι μαθητές καλούνται να γράψουν δικές τους ιστορίες αξιοποιώντας τις μαθηματικές τους γνώσεις

8 Κριτήρια που αφορούν το περιεχόμενο και τη μορφή του βιβλίου:
απαλλαγμένο από προκαταλήψεις ( φύλο, εθνικότητα, κοινωνικοοικονομική κατάσταση, κ.α) αποφυγή έντονων εκπλήξεων και ανατροπών Άρτιο γλωσσικά , προσεγμένο από λογοτεχνική άποψη

9 «Πανικός στη χώρα της γεωμετρίας» Τριβιζάς Ε. , Αθήνα : Μεταίχμιο
Περίληψη: Το βιβλίο αναφέρεται στην περιπέτεια ενός μαθητή που απεχθανόταν τη γεωμετρία και μισούσε τα μαθηματικά. Όταν είχε μαθηματικά στο πρόγραμμα του σχολείου , αυτός έκανε τον άρρωστο ενώ συνήθιζε να παίζει τελίτσες στα περιθώρια του βιβλίου και να ζωγραφίζει καρδούλες , αντί να μελετά. Ένα βράδυ τον περικύκλωσαν κάποια απειλητικά σχήματα και τον μετέφεραν στη χώρα της γεωμετρίας και της αριθμητικής . Στο τέλος του βιβλίου αποκαλύπτεται ότι όλη η περιπέτεια ήταν όνειρο.

10 Πρωτότυπη ιστορία με ευρηματικό τρόπο Ενδιαφέρουσα εικονογράφηση
Το βιβλίο απευθύνεται : στη πρώτη & Δευτέρα Δημοτικού Γενική βαθμολογία : 4,1 (βάση κριτηρίων) ΒΑΣΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ : Γεωμετρία ΓΕΝΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ : Πρωτότυπη ιστορία με ευρηματικό τρόπο Ενδιαφέρουσα εικονογράφηση Παρουσιάζει τους αριθμούς των σελίδων ως αθροίσματα ή διαφορές αριθμών Ιστορία γραμμένη σε ρίμες ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΗ ΤΑΞΗ : Ως αφόρμηση για τη γεωμετρία ( επίπεδα σχήματα) Ενισχυτικά , όχι ως κύριο διδακτικό εργαλείο

11 «Μαθηματικά στην κουζίνα» Χασάπης, Δ. Ελλάδα:Μεταίχμιο (2011)
Περίληψη: Σε αυτό το βιβλίο ο χώρος της κουζίνας μετατρέπεται σε μαθηματικό εργαστήριο. Ο συγγραφέας προτείνει αρκετές μαθηματικές δραστηριότητες που συνδέονται με την εκτέλεση των βημάτων μιας συνταγής. Η προετοιμασία του φαγητού εκτός από την κοινωνική δεξιότητα , μετατρέπεται σε ευκαιρία για ενασχόληση του μαθητή με βασικές μαθηματικές έννοιες (μαθαίνει να ταξινομεί , να καταγράφει υλικά, τον όγκο το χρόνο, τη θερμοκρασία , να υπολογίζει το κόστος αλλά και τις θερμίδες μιας συνταγής). Διαβάζοντας το βιβλίο ο μαθητής συναντά διάφορα μαθηματικά σύμβολα και αντλεί πολλές γνώσεις για πλήθος μαθηματικών εννοιών.

12 *Επίλυση προβλήματος

13 με δραστηριότητες και συνταγές πολλές βασικές μαθηματικές έννοιες
ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΕΙ :όλες τις τάξεις του δημοτικού ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ: ταξινόμηση ,απαρίθμηση, μετρήσεις, επίλυση προβλήματος, κλάσματα, αναλογίες ΓΕΝΙΚΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ : 4,83(βάσει κριτηρίων εκτός 9+14 γιατί δεν έχει αφηγηματικό περιεχόμενο) ΓΕΝΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ : πρωτότυπη βιβλίο με δραστηριότητες και συνταγές πολλές βασικές μαθηματικές έννοιες γραμμένο από καθηγητή διδακτικής μαθηματικών , οπότε έχει έγκυρο περιεχόμενο ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΗ ΤΑΞΗ: Τόσο στη σχολική τάξη , όσο και στο σπίτι Οι δραστηριότητες έχουν βιωματικό χαρακτήρα Προσφέρεται για διαθεματική γνώση

14 «Το πειραχτήρι των Αριθμών» Χάνς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ, Ψυχογιός
Περίληψη : Ο Ρόμπερτ είναι ένα αγόρι που, όπως τα περισσότερα αγόρια του κόσμου απεχθάνονται οτιδήποτε έχει σχέση με αριθμούς, σύμβολα και πράξεις. Και μόνο που ακούει τη λέξη Μαθηματικά τον πιάνει τρέλα. Ένα βράδυ όμως βλέπει ένα παράξενο όνειρο. Για την ακρίβεια, βλέπει έναν αινιγματικό , διασκεδαστικό και πανέξυπνο ανθρωπάκο που κάνει ταχυδακτυλουργικά κόλπα με τους αριθμούς. Για δώδεκα νύχτες , το Πειραχτήρι των Αριθμών , θα επισκέπτεται τον Ρόμπερτ στον ύπνο του και θα τον διασκεδάζει με τα παιχνίδια του. Κύβοι, πυραμίδες , σύμβολα και χρώματα στήνουν ένα τρελό πανηγύρι , για μυήσουν τον Ρόμπερτ στον κόσμο των αριθμών.

15 ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΕΙ: Πέμπτη και Έκτη τάξη δημοτικού ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ:θεσιακή αξία αριθμών, Πρώτοι αριθμοί-κόσκινο του Ερατοσθένη, κλάσματα, τριγωνικοί αριθμοί ,ακολουθία του Fibonacci, πλατωνικά στερεά , τρίγωνο του Pascal ΓΕΝΙΚΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 4,24

16 ΓΕΝΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ: Γνωστό μοτίβο Χωρίς καθοδήγηση , τότε μπορεί να περάσει λάθος μήνυμα Ο συγγραφέας έρχεται σε σύγκρουση με τις απόψεις του Όμορφες , ζωντανές εικόνες Απουσία στοιχειοθετημένης εξήγησης Προκαλεί τον αναγνώστη να κάνει τη δική του έρευνα ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ: Μπορεί να προσεγγιστεί με 2 τρόπους: *Η αποκωδικοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών μέσα από τις δραστηριότητες *Η συνειρμική οδός Διαδικασίες δραματοποίησης ( είναι γραμμένο σε διαλογική μορφή

17 Τέλος παρουσίασης ευχαριστούμε !!


Κατέβασμα ppt "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: Διδακτική των μαθηματικών ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Λεμονίδης Χαράλαμπος ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ:"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google