Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
AΓΧΟΣ ΣΤΡΕΣ ΔΙΕΓΕΡΣΗ
3
ΟΡΙΣΜΟΙ 1) ΔΙΕΓΕΡΣΗ -- Ένταση Συμπεριφοράς Θετική--Αρνητική, Ευχάριστη--Δυσάρεστη 2) ΑΓΧΟΣ (Spielberger, 1966) ΑΓΧΟΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ (ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΟ) -- «Υποκειμενικά, Συνειδητά Αντιλαμβανόμενα Αισθήματα Ανησυχίας Και Έντασης, Συνοδευόμενα Ή Σχετιζόμενα Με Ενεργοποίηση Ή Διέγερση Του Αυτόνομου Νευρικού Συστήματος»
4
(ΣYNEXEIA) ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ -- «Μια Αποκτημένη Συμπεριφορική Προδιάθεση Η Οποία Προδιαθέτει Το Άτομο Να Αντιλαμβάνεται Ένα Μεγάλο Αριθμό Αντικειμενικά Μη Απειλητικών Καταστάσεων Ως Απειλητικές Και Να Απαντάει Σε Αυτές Με Αντιδράσεις Περιστασιακού Άγχους Δυσανάλογες Σε Μέγεθος Με Το Μέγεθος Του Αντικειμενικού Κινδύνου»
5
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΑΓΧΟΥΣ ΓΝΩΣΤΙΚΟ -- Επίγνωση Δυσάρεστων Συναισθημάτων Σχετικά Με Τον Εαυτό, Με Εξωτερικά Ερεθίσματα, Ανησυχία, Ενοχλητικές Νοερές Εικόνες (Υψηλό Μέρες Πριν Τον Αγώνα Και Μετά Μέχρι Την Έναρξη Του) ΣΩΜΑΤΙΚΟ -- Αντίληψη Της Φυσιολογικής Διέγερσης Που Έχει Αρνητική Κατεύθυνση (Αύξηση Την Ημέρα Του Αγώνα Με Κορύφωση Λίγο Πριν Την Έναρξη)
6
ΠΡΟΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΟ ΑΓΧΟΣ
COX (1994) 24 ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ 18 ΠΡΟΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΟ ΑΓΧΟΣ ΣΩΜΑΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ 12 Ξεκίνημα Αγώνα 1 Εβδομάδα 2 Μέρες 1 Μέρα 2 Ώρες 30 Λεπτά
7
3) ΣΤΡΕΣ (McGrath, 1970) ΜΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ: Α) Περιβαλλοντικό Ερέθισμα Που Θέτει Απαιτήσεις Στο Άτομο Β) Αντίληψη Ατόμου Για Το Ερέθισμα Και Για Το Πως Πρέπει Να Αντιμετωπιστεί Γ) Την Πραγματική Ενέργεια - Απάντηση Του Ατόμου Δ) Τις Συνέπειες Της Ενέργειας Αυτής ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΟΤΑΝ ΟΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΙΘΕΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΟΠΩΣ ΤΙΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΜΑΣΤΕ, ΥΠΕΡΒΑΙΝΟΥΝ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΕΜΑΣ
8
Selye, 1983 «μη-συγκεκριμένη αντίδραση του σώματος σε οποιαδήποτε απαίτηση εγείρεται επάνω του». 2 ΕΙΔΗ: Α) «καλό στρες» - ΕΥΝΟΪΚΟ Β) «κακό στρες» - ΔΥΣΦΟΡΙΑ
9
ΣΤΑΔΙΑ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ ΤΟΥ ΣΤΡΕΣ
ΣΤΑΔΙΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Απαιτήσεις από το περιβάλλον Ο δύσκολος αγώνας Η αντίληψη του ατόμου για τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος Πολύ δύσκολα θα κερδίσω Η ικανότητα μου δεν είναι αρκετή Απάντηση Διέγερση Περιστασιακό Άγχος Αυξημένη τάση μυών Αυξημένος καρδιακός σφυγμός Ταχύτερη αναπνοή Αρνητικές σκέψεις Αύξηση τάσης μυών Συμπέρασμα Μειωμένη απόδοση
10
Συνηθισμένοι Δείκτες Στρες Που Μπορεί να Τροποποιηθούν με την Άσκηση
Συνηθισμένοι Δείκτες Στρες Που Μπορεί να Τροποποιηθούν με την Άσκηση · Επιθετικότητα · Άγχος · Αρτηριοσκλήρυνση · Καρδιαγγειακή ικανότητα αντίδρασης στο ψυχολογικό στρες · Στεφανιαία καρδιακή ασθένεια · Κατάθλιψη · Φόβος · Εχθρικότητα · Επίπεδα γλυκόζης και ινσουλίνης του πλάσματος · Καρδιακός σφυγμός ηρεμίας · Συστολική και διαστολική πίεση αίματος, ως παράγοντας κινδύνου για εγκεφαλική ασθένεια καταστροφή οργάνων
11
ΑΙΤΙΕΣ ΑΓΧΟΥΣ 1) ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ: Α) Ύπαρξη Στάνταρ Για Κρίση Αποδοχής Β) Ακριβής Εκτίμηση Των Δυνατοτήτων Τους Γ) Εκτίμηση Ότι Η Απόδοση Τους Θα Είναι Σύμφωνα Με Τις Δυνατότητες Τους Δ) Αν Η Απόδοση Τους Καθορίσει Το Αποτέλεσμα 2) ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ -- Αντίληψη Του Από Τον Αθλητή
13
ΑΓΧΟΣ - ΔΙΕΓΕΡΣΗ - ΑΠΟΔΟΣΗ
Α) ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΟΥ ΑΝΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟΥ U (Oxedine, 1970) Σχέση Απόδοσης Και Διέγερσης ) ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ ΜΕΓΑΛΗ ή ΜΙΚΡΗ -- Είναι Ανασταλτική Για Την Απόδοση ) ΥΨΗΛΗ ΔΙΕΓΕΡΣΗ ΣΕ ΑΘΛΗΜΑΤΑ -- Με Δύναμη Και Ταχύτητα ) ΧΑΜΗΛΗ ΔΙΕΓΕΡΣΗ -- Σε Αθλήματα Που Απαιτούν Λεπτές Μυϊκές Κινήσεις
14
(ΣΥΝΕΧΕΙΑ) Β) ΜΟΝΤΕΛΟ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ (Hardy, 1990; 1996) Εξετάζει Την Αλληλεπίδραση Του Γνωστικού Και Σωματικού Άγχους Στον Επηρεασμό Της Απόδοσης ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΔΙΕΓΕΡΣΗ ΧΑΜΗΛΗ ΥΨΗΛΗ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ ΧΑΜΗΛΟ ΜΕΤΡΙΑ ΑΠΟΔΟΣΗ ΥΨΗΛΟ ΥΨΗΛΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΧΑΜΗΛΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
15
(ΣΥΝΕΧΕΙΑ) ΑΠΟΔΟΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΟ ΑΓΧΟΣ
Γ) ΓΝΩΣΤΙΚΟ-ΣΩΜΑΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗ ΥΨΗΛΗ ΣΩΜΑΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ ΑΠΟΔΟΣΗ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ ΧΑΜΗΛΗ ΧΑΜΗΛΟ ΥΨΗΛΟ ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΟ ΑΓΧΟΣ
16
(ΣΥΝΕΧΕΙΑ) Δ) ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΤΙΚΟΥ-ΑΝΑΣΤΑΛΤΙΚΟΥ ΑΓΧΟΥΣ (Jones, 1995)
Η Σχέση Στρεσογόνου Αιτίας Και Απόδοσης Επηρεάζεται Από Την Αντίληψη Κατάστασης Του Αθλητή Σημαντικό Ρόλο Παίζει Το Κατά Πόσο Αντιλαμβάνονται Οι Αθλητές/τριες Ότι Μπορούν Να Ελέγξουν Τα Συμπτώματα Του Στρες Που Προκαλούνται Από Διάφορες Αιτίες
17
(ΣΥΝΕΧΕΙΑ) ΕΡΕΘΙΣΜΑ ΕΛΕΓΧΟΣ;;; ΝΑΙ ΟΧΙ
ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΛΕΓΧΟΣ;;; ΝΑΙ ΟΧΙ Θετικές Προσδοκίες για: α) Ικανότητα Αντιμετώπισης β) Επίτευξη Στόχου Αρνητικές Προσδοκίες για: α) Ικανότητα Αντιμετώπισης β) Επίτευξη Στόχου ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ερμηνεύονται ως ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΤΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ερμηνεύονται ως ΑΝΑΣΤΑΛΤΙΚΑ
18
ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΩΣΟΥΜΕ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ
1) Αναγνώριση Των Συμπτωμάτων Του Στρες 2) Μείωση Της Σημασίας Του Αποτελέσματος 3) Εξάλειψη Της Αβεβαιότητας Των Αθλητών/τριών 4) Εύρεση Του Ιδανικού Επιπέδου Διέγερσης Από Μόνοι Τους 5) Διδασκαλία Τεχνικών Έλεγχου Διέγερσης
19
(ΣΥΝΕΧΕΙΑ) 6) Ανάπτυξη Αυτοπεποίθησης
7) Καθορισμός Ρεαλιστικών Στόχων Απόδοσης 8) Θετική Επεξήγηση Της Αυξημένης Διέγερσης 9) Διδασκαλία Αντιμετώπισης Στρεσογόνων Καταστάσεων
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.