Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Εργασιακή Ψυχολογία Μάθημα 4ο Ηγεσία Μάθημα Γαλανάκης Μιχάλης

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Εργασιακή Ψυχολογία Μάθημα 4ο Ηγεσία Μάθημα Γαλανάκης Μιχάλης"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Εργασιακή Ψυχολογία Μάθημα 4ο Ηγεσία Μάθημα Γαλανάκης Μιχάλης
Μάθημα 4ο Ηγεσία This presentation demonstrates the new capabilities of PowerPoint and it is best viewed in Slide Show. These slides are designed to give you great ideas for the presentations you’ll create in PowerPoint 2010! For more sample templates, click the File tab, and then on the New tab, click Sample Templates. Γαλανάκης Μιχάλης PhD, Εργασιακός Ψυχολόγος

2 Πότε θεωρείται κάποιος Ηγέτης?
Επιρροή Αποτέλεσμα – Νίκη Οπαδοί – Πιστοί Όραμα Προετοιμασία Διορατικότητα - Διαίσθηση Αντιμετώπιση Δυσκολιών Επιμονή – Υπομονή Καθοδήγηση Εμπνέει Σεβασμό & Εμπιστοσύνη Διαπροσωπικές Ικανότητες - Χάρισμα Μεταδοτικότητα Ενεργητικότητα - Κινητοποίηση

3 Η Ισορροπία μεταξύ Ανθρώπων και Έργων: Τα 4 Στυλ Ηγεσίας
3 Υψηλή Ευαισθησία & Χαμηλή Προσήλωση στο Έργο 4 Υψηλή Ευαισθησία & Υψηλή Προσήλωση στο Έργο «Λέσχης» Συμμετοχικό Ευαισθησία προς τους Ανθρώπους 1 Χαμηλή Ευαισθησία & Χαμηλή Προσήλωση στο Έργο Χαλαρό ή Αδιάφορο 2 Χαμηλή Ευαισθησία & Υψηλή Προσήλωση στο Έργο Αυταρχικό ή Εξουσιαστικό Προσήλωση στο Έργο

4 Ποια είδη Ηγεσίας υπάρχουν?
Γαλανάκης Μιχάλης, MSc Οργανωτικός Ψυχολόγος – Σεμινάριο Ηγεσίας

5 Τα 4 Επίπεδα Ετοιμότητας Καθοδηγούμενων
Πολύ Ε3 Ικανοί, αλλά όχι Πρόθυμοι Ικανοί & Πρόθυμοι Ε4 Ικανοί Ε1 Όχι Πρόθυμοι, ούτε Ικανοί! Ε2 Πρόθυμοι, αλλά όχι Ικανοί Λίγο Πολύ Πρόθυμοι

6 Ε1 Ε3 Ε4 Ε2 Στυλ Ηγεσίας Στυλ Ηγεσίας / Καθοδήγησης ανά Περίπτωση
ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΕΚΧΩΡΗΤΙΚΟ Ευαισθησία προς τους Ανθρώπους ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΙΚΟ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΟ Προσήλωση στο Έργο Ετοιμότητα Καθοδηγούμενων Ε1 -Ι-Π Ε3 +Ι-Π Ε4 +Ι+Π Ε2 -Ι+Π

7 Περίπου 80% όλων των εργαζόμενων πέφτουν θύματα αυτού του νόμου.
Ο Νόμος της Περιορισμένης Απόδοσης Οι εργαζόμενοι σύντομα ανακαλύπτουν το επίπεδο απόδοσης που οι προϊστάμενοί τους θα θεωρούσαν αποδεκτό και έλκονται προς αυτό. Οι προϊστάμενοι τότε υποθέτουν ότι αυτό αντιπροσωπεύει τις ικανότητες απόδοσης των υφισταμένων τους, και έτσι το αποδέχονται ως δεδομένο, σταματώντας να τους προκαλούν να γίνουν καλύτεροι. Συνεπώς, ο καθένας ενισχύει τις πεποιθήσεις του άλλου. Περίπου 80% όλων των εργαζόμενων πέφτουν θύματα αυτού του νόμου.

8 Να θυμάστε ότι δε διαλέγετε πλευρές. Τις Γεφυρώνετε!
O Ρόλος σας για την επίτευξη του στόχου Ηγέτης Coach (Προπονητής / Καθοδηγητής) Παρακινητής Προσωπικός Σύμβουλος Ανάπτυξης Μέλος Ομάδας Συνδετικός Κρίκος με τη Διοίκηση Να θυμάστε ότι δε διαλέγετε πλευρές Τις Γεφυρώνετε!

9 Ηγεσία Εισαγωγή – Κάποιες Σκέψεις...

10 Μάνατζμεντ - Ηγεσία: Μία Σύγκριση
ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ είναι η εκτέλεση των αναγκαίων λειτουργιών για να μπορεί ένας οργανισμός να φέρει εις πέρας τo έργο του. ΗΓΕΣΙΑ είναι η ικανότητα να εμπνέεις και να παρακινείς την ομάδα σου ή και τον εαυτό σου για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος. Δηλαδή: Οι μάνατζερ κάνουν τα πράγματα σωστά, οι ηγέτες κάνουν τα σωστά πράγματα! Warren Bennis

11 Μάνατζερ - Ηγέτης: Μία Σύγκριση
Μιλάει πολύ Λέει Διορθώνει Υποθέτει Αναζητά έλεγχο Υπαγορεύει, πιέζει Προσανατολίζεται στο παρόν Αναζητά αιτίες Αποδίδει κατηγορίες/ευθύνες Ελέγχει «Παίζει για να μη χάσει» Βλέπει τους ανθρώπους όπως είναι Ακούει πολύ Ρωτάει Προλαμβάνει Διερευνά Αναζητά δέσμευση Εμπνέει, προκαλεί Προσανατολίζεται στο μέλλον Αναζητά αποτελέσματα Μοιράζεται την ευθύνη Παρακινεί & Ενδυναμώνει «Παίζει για να κερδίσει» Βλέπει στους ανθρώπους αυτό που μπορούν να γίνουν

12 Η Αποτελεσματική Ομάδα
Κοινός Στόχος Γερές Σχέσεις Ξεκάθαροι Ρόλοι Αποδεκτή Ηγεσία Αποτελεσματικές Διαδικασίες Επικοινωνία

13 Υπάρχουν βήματα για μια πιο αποτελεσματική Ηγεσία?
Τα βήματα πηγάζουν από πραγματικά παραδείγματα. Τα βήματα μπορούν να διδαχθούν και να εφαρμοστούν. Τα βήματα έχουν νομοτελειακές συνέπειες. Τα βήματα είναι αυτόνομα αλλά και αλληλοσυμπληρωματικά. Τα βήματα είναι απαραίτητα για την άσκηση ηγεσίας. Τα βήματα απαιτούν εξάσκηση και συνεχή αγώνα.

14 Γιατί το κλειδί για την ανάπτυξη και την επιτυχία είναι η ηγεσία.
Γιατί πρέπει κάποιος να ακολουθήσει αυτά τα βήματα? Γιατί το κλειδί για την ανάπτυξη και την επιτυχία είναι η ηγεσία. Γιατί ο καθένας μας έχει ηγετικές ικανότητες και ο καθένας μας μπορεί να γίνει ηγέτης αλλά τελικά μόνο ελάχιστοι το κατορθώνουν. Γιατί η ηγεσία δεν εξαρτάται από το μορφωτικό επίπεδο, από την θέση στην ιεραρχία ή από τον τίτλο αλλά από την συνεπή εφαρμογή αυτών των βημάτων

15 Βήμα 1ο : “Πες μου τις φιλοδοξίες σου για να σου πω τι ηγέτης είσαι
Βήμα 1ο : “Πες μου τις φιλοδοξίες σου για να σου πω τι ηγέτης είσαι.” Η αμφίδρομη σχέση μεταξύ οράματος και ηγετικής ικανότητας Το παράδειγμα των Ντικ & Μωρρίς (1930). Όσο ψηλότερα θέλετε να φτάσετε τόσο περισσότερο θα χρειαστείτε ανάπτυξη των ηγετικών σας ικανοτήτων και όσο μεγαλύτερες ηγετικές ικανότητες διαθέτετε τόσο ψηλότερα θα στοχεύετε.

16 Βήμα 2ο : “Ηγεσία χωρίς επιρροή δεν υφίσταται”
Βήμα 2ο : “Ηγεσία χωρίς επιρροή δεν υφίσταται”. Βάλτε σε γερά θεμέλια την ηγεσία σας αυξάνοντας την επιρροή σας. Το παράδειγμα της Πριγκίπισσας Νταϊάνα. ( ) Όποιος νομίζει ότι ανοίγει τον δρόμο, αλλά δεν έχει κανέναν να τον ακολουθεί, τότε απλά πραγματοποιεί έναν μοναχικό περίπατο. Αν δεν μπορείτε να επηρεάσετε άλλους δεν θα σας ακολουθήσουν. Και αν δεν σας ακολουθήσουν τότε δεν είστε ηγέτης. 5 Μύθοι Σχετικά με την Ηγεσία: Ο Μύθος του Μάνατζμεντ Ο Μύθος του επιχειρηματικού δαιμονίου Ο Μύθος της Γνώσης Ο Μύθος του Πρωτοπόρου Ο Μύθος της Θέσης

17 Βήμα 3ο : “Κανένας δεν έγινε ηγέτης μέσα σε μια νύχτα”
Βήμα 3ο : “Κανένας δεν έγινε ηγέτης μέσα σε μια νύχτα”. Αντιληφθείτε την ηγεσία σαν την κατάληξη μιας μακράς προσωπικής πορείας. Οι πρωταθλητές δεν γίνονται πρωταθλητές μέσα στο ρινγκ ή μέσα στο γήπεδο του αγώνα………………εκεί απλώς καταξιώνονται. Το παράδειγμα του Michael Jordan. (1991, 1992, 1993, 1996, 1997, 1998)

18 Βασικά Διδάγματα – Κανόνες.
Βήμα 4ο : “Ηγέτης δεν είναι αυτός που κρατάει το τιμόνι αλλά αυτός που χαράσσει την πορεία”. Αναπτύξτε την ικανότητα πλοήγησης και σχεδιασμού. Το παράδειγμα του Ρόαλντ Αμούντσεν και του Ρόμπερτ Φάλκον Σκοτ (1912). Βασικά Διδάγματα – Κανόνες. Οι ηγέτες βλέπουν το ταξίδι, την κατάληξη και τα εμπόδια εκ των προτέρων. Οι ηγέτες αξιοποιούν την πείρα του παρελθόντος. Οι ηγέτες ακούν τις συμβουλές των υπολοίπων. Οι ηγέτες δεν επαναλαμβάνουν ποτέ το ίδιο λάθος. Οι ηγέτες εξετάζουν τις συνθήκες προτού αποφασίσουν. Οι ηγέτες θέτουν ρεαλιστικούς στόχους. Οι ηγέτες γνωρίζουν ότι το μυστικό της επιτυχίας είναι η προπαρασκευή και ο σχεδιασμός.

19 Πως μπορεί κάποιος να αποκτήσει κύρος? Τάγμα οι Απόστολοι του Ελέους
Βήμα 5ο : “Αν δεν έχεις κύρος δεν ασκείς ηγεσία.” Αποκτήστε κύρος και οι άνθρωποι θα αρχίσουν να σας ακούν και να σας ακολουθούν. Πως μπορεί κάποιος να αποκτήσει κύρος? Χαρακτήρας – Προσωπικότητα Διαπροσωπικές Σχέσεις – Γνωριμίες Γνώσεις Διαίσθηση Πείρα Προηγούμενες Επιτυχίες Ικανότητα “Οι άνθρωποι ακούν όχι κατ’ ανάγκη λόγω της αλήθειας που περιέχει το μεταδιδόμενο μήνυμα αλλά λόγω του σεβασμού τους προς τον ομιλητή……………………..” Το παράδειγμα της μητέρας Τερέζας Τάγμα οι Απόστολοι του Ελέους

20 Βήμα 6ο : “Ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη είναι οι θεμέλιοι λίθοι της Ηγεσίας.” Εμπνεύστε σεβασμό για να μπορέσετε να επιβάλλετε αλλαγές. Πως κατακτάει ο Ηγέτης σεβασμό και εμπιστοσύνη? Λήψη ορθών αποφάσεων Παραδοχή πιθανών λαθών Τοποθέτηση του συνολικού κέρδους πάνω από το προσωπικό Επιχειρηματολογία με βάση την λογική Προσήλωση στην νίκη – επιτυχία Αναγνώριση του δυναμικού των ανθρώπων Αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων και ικανοτήτων Το παράδειγμα των Γκάλη, Γιαννάκη, Ιωαννίδη (Δεκαετία 1980). Πτώση - Αποτυχία

21 Βήμα 7ο : “Ο Ηγέτης πρέπει να «διαβάζει» μια κατάσταση και να καταλαβαίνει ενστικτωδώς το τι πρέπει να κάνει.” Το βήμα της διαίσθησης. “Κάθε φορά που οι πραγματικοί ηγέτες βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα πρόβλημα το σταθμίζουν αμέσως και αρχίζουν να το επιλύουν χρησιμοποιώντας την διαίσθηση τους.” Το παράδειγμα της Apple Computers, (Στιβ Τζομπς & Στηβ Ουόζνιακ, 1976) Επιστροφή Jobbs, 1997 Διαίσθηση - 3 Κατηγορίες Ανθρώπων Άνθρωποι με φυσική ικανότητα (Ηγέτες) Άνθρωποι με μαθημένη ικανότητα (Ηγέτες) Άνθρωποι με περιορισμένη ικανότητα 1980, 22$ ανά μετοχή, μετοχές 1980 – 1983, 14,6% επί των γενικών πωλήσεων PC στην Αμερική. 1997 3,5%επί των γενικών πωλήσεων PC στην Αμερική. 1997 καθαρή ζημία πρώτου τριμήνου $. Ά Τρίμηνο 1998 Καθαρά κέρδη $

22 Βήμα 8ο : “Ο Ηγέτης πρώτα αγγίζει την καρδιά και μετά ζητάει να τον ακολουθήσουν.” Η σημασία της επικοινωνιακής ικανότητας. Σε ευχαριστούμε Χέρμπ, Που θυμάσαι το όνομα του καθενός από εμάς Που βοηθάς στο φόρτωμα των αποσκευών την ημέρα των Ευχαριστιών Που δίνεις στον καθένα μας ένα φιλί Που μας ακούς Που διοικείς την μόνη κερδοφόρο μεγάλη αεροπορική εταιρεία Που τραγουδάς στο ετήσιο πάρτι μας Που τραγουδάς μόνο μια φορά τον χρόνο Που μας αφήνεις να ερχόμαστε στην δουλεία με σορτς Που παίζεις γκολφ στην λέσχη μας Που μιλάς πιο πολύ από όλους μας Που έρχεσαι στο γραφείο με την μηχανή σου Που είσαι φίλος και όχι μόνο αφεντικό Καλή Ημέρα προϊσταμένου από τον καθένα από τους υπαλλήλους σου Η πιο κερδοφόρα αμερικάνικη αεροπορική εταιρεία για πάνω από 30 χρόνια. Το παράδειγμα του Χέρμπ Κέλλεχερ στην Southwest Airlines (1994) 1994

23 6 Βασικοί Λόγοι που οδηγούν σε ανασφάλεια έναν Ηγέτη
Βήμα 9ο : “Ηγεσία και ανασφάλεια αποτελούν έννοιες αντικρουόμενες και ασυμβίβαστες.” Μόνο οι ηγέτες που αισθάνονται ασφαλείς και δυνατοί ασκούν ουσιαστική ηγεσία. Τ Model 6 Βασικοί Λόγοι που οδηγούν σε ανασφάλεια έναν Ηγέτη Επιθυμία για ασφαλή θέση εργασίας 2) Αντίσταση στην αλλαγή Έλλειψη αυτοτελούς αξίας Εγωκεντρισμός – Συγκεντρωτική συμπεριφορά Ματαιοδοξία Πείσμα Το παράδειγμα των Ford (1903 – σήμερα) Henry Ford 1931 Η Ford Motor Company κατέχει μερίδιο 28% στην αμερικάνικη αγορά αυτοκινήτων. Διαδοχή Enytsel Ford 1914 Η Ford Motor Company κατέχει μερίδιο 50% στην αμερικάνικη αγορά αυτοκινήτων. 1927 Model A 3 γενιές Ford

24 Βήμα 10ο : “Δεν έχει σημασία τι λέει ο ηγέτης αλλά το αν είναι αποδεκτός ή όχι”. Η σημασία της αποδοχής στην άσκηση ηγεσίας. Ινδία 1914 4 Περιπτώσεις Αποδοχής Ο ηγέτης είναι αποδεκτός αλλά το μήνυμα του δεν είναι (Ο κόσμος ακολουθεί τον ηγέτη) Ο ηγέτης δεν είναι αποδεκτός αλλά το μήνυμα του είναι (Ο κόσμος αναζητά και ακολουθεί νέο ηγέτη) Ούτε ο ηγέτης είναι αποδεκτός ούτε το μήνυμα του είναι αποδεκτό (Ο κόσμος αναζητά και ακολουθεί νέο ηγέτη) Και ο ηγέτης είναι αποδεκτός και το μήνυμα του είναι αποδεκτό (Ο ηγέτης επηρεάζει και ο κόσμος ακολουθεί το μήνυμα του) Το παράδειγμα του Μοχάντα Κ. Γκάντι (1914 – 1947) Οι άνθρωποι δεν ακολουθούν άξιες και σημαντικές ιδέες. Ακολουθούν άξιους και σημαντικούς ηγέτες που προωθούν άξιες και σημαντικές ιδέες. “Η μη βία είναι η μεγαλύτερη δύναμη που έχει στην κατοχή της η ανθρωπότητα. Είναι πιο δυνατή και από το πιο δυνατό όπλο που έχει επινοήσει ο άνθρωπος.” Ο ηγέτης πρώτα βρίσκει το όνειρο και μετά τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι πρώτα βρίσκουν τον ηγέτη και μετά το όνειρο.

25 Βήμα 11ο : “Δεν έχει καταγραφεί ποτέ στα παγκόσμια χρονικά περίπτωση ηγέτη – Looser”. Ο πραγματικός ηγέτης βρίσκει τον δρόμο προς την νίκη. Τα συστατικά της νίκης Ενιαίο όραμα Ποικιλία ικανοτήτων Αφοσίωση στην νίκη Επιμονή και υπομονή Απέχθεια προς την αποτυχία και την ήττα Εμψύχωση Προετοιμασία Τόλμη Ρίσκο Αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων Κίνητρα Το παράδειγμα του Ουίνστον Τσώρτσιλ και του Φραγκλίνου Ρούζβελτ. (Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος) 1940 Γίνεται πρωθυπουργός της Αγγλίας 1941 Αρνείται συμφωνία με Χίτλερ “΄Ποιος είναι ο στόχος μας; Θα σας απαντήσω με μια μόνο λέξη: Η ΝΙΚΗ. Η νίκη με κάθε θυσία, η νίκη παρόλο τον τρόμο, η νίκη, όσο μακρύς και δύσκολος κι αν είναι ο δρόμος.” Winston Churchill, από τον πρώτο λόγο του σαν πρωθυπουργός στην αγγλική βουλή. Νίκησε προσωπικά προβλήματα υγείας, την οικονομική ύφεση και τον πόλεμο……………Ηγήθηκε αφοσιωμένος στην ιδέα της νίκης

26 Βήμα 12ο : “Κανείς καπετάνιος δεν μπορεί να κουμαντάρει ακίνητο καράβι”. Η κίνηση και η ορμή είναι ο καλύτερος φίλος του Ηγέτη. Μερικές αλήθειες σχετικά με την ορμή Βασικό αξίωμα της ορμής είναι το “κάθε αρχή και δύσκολη……”. Αφού όμως γίνει η αρχή τα πράγματα απλοποιούνται. Πιο δύσκολο είναι να προκαλέσεις την ορμή παρά να την κατευθύνεις. Βασικά στοιχεία της ορμής είναι η προετοιμασία και η παρακίνηση. Μόνο ένας ηγέτης μπορεί να δημιουργήσει ορμή. Η ορμή μεγιστοποιεί το δυναμικό του ηγέτη Η ορμή βοηθάει τα μέλη μιας ομάδας να ξεπεράσουν κατά πολύ τις δυνατότητες τους. Η ορμή είναι ο ισχυρότερος παράγοντας αλλαγής Ηγέτης Διακρίσεις σε συλλογικό επίπεδο στην Γερμανία 2004 Κατάκτηση του Πανευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου στην Πορτογαλία Πρώτη νίκη της εθνικής ομάδας σε τελική φάση μεγάλου τουρνουά Πρώτη πρόκριση της εθνικής ομάδας σε προημητελική, ημιτελική και τελική φάση μεγάλου τουρνουά Το παράδειγμα του Όττο Ρεχάγκελ (2004) 2002

27 Μικρά μυστικά του Νόμου της θυσίας.
Βήμα 13ο : “Για να γίνει κανείς ηγέτης πρέπει να πληρώσει το τίμημα (ότι αξίζει πονάει και είναι δύσκολο)”. Ο νόμος της Θυσίας Μικρά μυστικά του Νόμου της θυσίας. Δεν υπάρχει πρόοδος και επιτυχία χωρίς θυσία. Όταν όλα αποτυγχάνουν κάνε ακόμη μια θυσία. Μια μόνο θυσία σπάνια φέρνει αποτελέσματα. Όταν επιτύχεις τον στόχο σου τότε βλέπεις ότι κάθε θυσία άξιζε. Δεν μπορείς να ζητήσεις από τους άλλους να θυσιαστούν όταν εσύ δεν θυσιάζεις τίποτα. Για κάθε τι που θυσιάζεις κερδίζεις κάτι άλλο. Ηγεσία χωρίς θυσίες δεν υφίσταται Όσο υψηλότερα (σε ηγετικό επίπεδο) ανεβαίνεις τόσα περισσότερα θυσιάζεις. Εφοριακός στο Μανχάταν Συνταξιοδοτήθηκε το 1943 Πενιχρή σύνταξη Ζούσε φτωχικά σε μια μικρή γκαρσονιέρα Πέθανε μόνη το 1995 Το παράδειγμα της Ann Cyber. (1894 – 1995) 1943 : Πήρε το εφάπαξ 5000$ - επενδύει στο χρηματιστήριο 1950 : Έχει διπλασιάσει το κεφάλαιο της. Αγοράζει 1000 μετοχές της Schering – Plough Corporation. 1975 : Μετά από διαδοχικά split οι μετοχές γίνονται και η αξία τους $. 1975 – 1995 : Δεν ρευστοποίησε ούτε μια μετοχή. Συνέχισε να ζει φτωχικά στην γκαρσονιέρα. 1995 : Τα αφήνει όλα κληρονομιά στο πανεπιστήμιο και γίνεται πραγματική ηγέτης με το να εμπνεύσει πολύ κόσμο με την κίνηση της. Κληρονόμος Ύψος Κληρονομιάς : $ Πανεπιστήμιο Γιεσίβα της Νέας Υόρκης

28 Βήμα 14ο : “Σε αυτήν την ζωή το timing είναι πιο σημαντικό από την ικανότητα”. Η μαγική σχέση ηγεσίας και timing. Η επιλογή της χρονικής στιγμής είναι πιο σημαντική από την ικανότητα 4 βασικά στοιχεία. Η λάθος κίνηση στην λάθος στιγμή οδηγεί σε καταστροφή Η σωστή κίνηση στην λάθος στιγμή οδηγεί σε αντίσταση Η λάθος κίνηση στην σωστή στιγμή οδηγεί σε σφάλμα και σε απώλεια ευκαιρίας Η σωστή κίνηση στην σωστή στιγμή οδηγεί σε επιτυχία Γιατί ήταν καλή η στιγμή? 1)Βιετνάμ 2)Γουότεργκειτ 3)Δυσπιστία της κοινής γνώμης προς τους πολιτικούς Το παράδειγμα του Τζίμι Κάρτερ. (1976) 1953 Αναλαμβάνει αιφνιδίως την οικογενειακή επιχείρηση 1962 Γερουσιαστής στην Γεωργία 1970 Κυβερνήτης της Γεωργίας 1973 Ανακοινώνει υποψηφιότητα για την προεδρία 1976 Εκλέγεται πρόεδρος

29 Βήμα 15ο : “Χρειάζεται ένας ηγέτης για να αναδείξει έναν νέο ηγέτη”
Βήμα 15ο : “Χρειάζεται ένας ηγέτης για να αναδείξει έναν νέο ηγέτη”. Η αρχή της κληρονομιάς και της διαδοχής. Το παράδειγμα του Ρομπέρτο Γκοιζουέτα (1981 – 1997) Οι ηγέτες που εφαρμόζουν την αρχή της κληρονομιάς και της διαδοχής: Διευθύνουν με μακροπρόθεσμη προοπτική Δημιουργούν κουλτούρα ηγεσίας Πληρώνουν προκαταβολικά το τίμημα ώστε να υπάρξει ομαλή διαδοχή και σταθερότητα στον οργανισμό Αναγνωρίζουν την σημασία της δημιουργίας μιας ισχυρής ομάδας Ξέρουν ότι κάποτε θα αποχωρήσουν Καταλαβαίνουν την στιγμή που πρέπει να αποχωρήσουν “Πριν από ώρες εμφανίστηκε στην γη ο άνθρωπος, πριν από λεπτά εμφανίστηκε στην γη ο χριστιανισμός, πριν από δευτερόλεπτα εμφανίστηκαν στις τηλεοράσεις όλου του κόσμου οι Beatles, πριν από Κόκα Κόλες ήταν χτες.” 1997 Αιφνίδιος Θάνατος του Γκοιζουέτα Η μετοχή της εταιρείας δεν εμφανίζει πτώση Daglas Ivester 1981 Αξία εταιρείας = $ 1997 Αξία εταιρείας = $ Ο λόγος είναι ότι ο Γκοιζουέτα έχει ήδη ετοιμάσει τον διάδοχο του (από το 1989).

30 Βήμα 16ο : “Κάνε ότι κάνω………”
Βήμα 16ο : “Κάνε ότι κάνω………”. Ηγηθείτε με το προσωπικό σας παράδειγμα και όχι με τα λόγια. Έχετε το δικαίωμα να απαιτείτε ότι θέλετε από τους συνεργάτες σας, ακόμη και εξωπραγματικά πράγματα, αλλά πρέπει να γνωρίζετε ότι οι πιθανότητες να ικανοποιηθούν τα αιτήματα σας πολλαπλασιάζονται όταν και εσείς ο ίδιος επιδεικνύετε στην πράξη ότι διαθέτετε τις ίδιες ποιότητες. Το παράδειγμα του καθενός από εσάς……………………. Τι ακριβώς απαιτείτε από τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζεστε? Ταχύτητα Πρωτοβουλία Αφοσίωση Δημιουργικότητα Έλλειψη λαθών Πειθαρχία Αποτελεσματικότητα Ποιότητα Υπηρεσιών Συνέπεια Επικέντρωση στον πελάτη Ακρίβεια Εχεμύθεια Δημιουργικότητα Αποφυγή συγκρούσεων Ομαδικότητα Γνώση και Ικανότητα

31 Η ελληνική πραγματικότητα ή γιατί όλοι θέλουμε να είμαστε αρχηγοί αλλά ποτέ δεν αποδεχόμαστε τις ευθύνες. The Race Ο Αγώνας Κωπηλασίας

32 Μια φορά και έναν καιρό υπήρχε μια ελληνική ομάδα κωπηλασίας.

33 Η Ιαπωνία και η Ελλάδα συμφώνησαν να διαγωνίζονται στο άθλημα της Κωπηλασίας μια φορά τον χρόνο. Κάθε ομάδα θα είχε 8 μέλη. Γαλανάκης Μιχάλης, MSc Οργανωτικός Ψυχολόγος – Σεμινάριο Ηγεσίας

34 Και οι 2 ομάδες προπονήθηκαν σκληρά για να φτάσουν στην καλύτερη δυνατή φυσική κατάσταση. Την ημέρα του αγώνα και οι 2 ομάδες ήταν σε παρόμοια φυσική κατάσταση. Παρ’ όλα αυτά η ιαπωνική ομάδα κέρδισε με διαφορά ένα μίλι.

35 FINISH

36 Η ήττα επηρέασε αρνητικά το ηθικό της ελληνικής ομάδας
Η ήττα επηρέασε αρνητικά το ηθικό της ελληνικής ομάδας. Η ανώτατη διοίκηση αποφάσισε να κάνει τα πάντα για να κερδίσει η ομάδα την επόμενη χρονιά. Για αυτόν τον λόγο αποφάσισε να συγκροτήσει μια ομάδα ειδικών αναλυτών προκειμένου να παρατηρήσουν την κατάσταση και να προτείνουν λύσεις και βελτιώσεις.

37

38 Μετά από συνεχείς ελέγχους η ομάδα των ειδικών αναλυτών εντόπισε ότι η ιαπωνική ομάδα αποτελούνταν από 7 κωπηλάτες και έναν μόνο αρχηγό – συντονιστή.

39

40 Όπως ήταν αναμενόμενο η ελληνική ομάδα είχε μόνο έναν κωπηλάτη και 7 αρχηγούς – συντονιστές.

41

42 Αντιμετωπίζοντας λοιπόν την ουσία του προβλήματος η ανώτατη διοίκηση επέδειξε απροσδόκητη σοφία και οξυδέρκεια. Αποφάσισε να απευθυνθεί σε μια εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων για να αναδομήσει την ελληνική ομάδα.

43

44 Μετά από μήνες σκληρής εργασίας η εταιρεία συμβούλων κατέληξε ότι υπήρχαν πάρα πολλοί αρχηγοί στην ελληνική ομάδα και ελάχιστοι κωπηλάτες. Με βάση τις αναλύσεις και την τεχνογνωσία της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων προτάθηκε η ακόλουθη λύση: Η δομή της ελληνικής ομάδας έπρεπε να αλλάξει

45 Από εδώ και στο εξής θα υπάρχουν μόνο 4 αρχηγοί που θα συντονίζουν 2 διευθυντές, οι οποίοι θα παρακολουθούν έναν επόπτη, ο οποίος θα φροντίζει για την σωστή απόδοση του κωπηλάτη. Εκτός αυτού προτάθηκε η βελτίωση του περιβάλλοντος χώρου προπόνησης καθώς και η ανάπτυξη περισσότερων ικανοτήτων από τον κωπηλάτη.

46

47 Την επόμενη χρονιά οι Ιάπωνες νίκησαν με διαφορά 2 μιλίων.

48 FINISH

49 Η ελληνική ομάδα αποφάσισε την άμεση αντικατάσταση του κωπηλάτη για λόγους μειωμένης και μη ικανοποιητικής απόδοσης

50 Παρά την ήττα αποφασίστηκε να δοθεί έξτρα αμοιβή στους αρχηγούς για την καθοδήγηση και την κινητοποίηση που παρείχαν κατά την προπαρασκευαστική φάση.

51 Η εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων προετοίμασε μια νέα ανάλυση η οποία κατέληξε στο ότι η στρατηγική ήταν καλή και τα κίνητρα ικανοποιητικά αλλά το μέσο έπρεπε να βελτιωθεί. Στην παρούσα φάση η ελληνική ομάδα έχει επικεντρώσει τις δυνάμεις της στην κατασκευή μιας καλύτερης βάρκας.

52 Τα βασικά διδάγματα της ιστορίας.
Όλοι θέλουν να κάνουν τον αρχηγό. Κανείς δεν θέλει να αναλάβει την ευθύνη της ήττας. Για την ήττα ευθύνεται οτιδήποτε άλλο εκτός από τον αρχηγό. Υπάρχει η πεποίθηση ότι ο αρχηγός δεν χρειάζεται να κάνει τίποτα. Δεν εμπλέκεται στην διαδικασία – έργο. Ο αρχηγός δεν δίνει πρώτος το παράδειγμα και δεν εμπνέει σεβασμό και εμπιστοσύνη. Δεν νοείται να είσαι ηγέτης και να σε ακολουθεί μόνο ένα άτομο. Όταν έρχεται η αποτυχία πρώτος φταίει πάντα ο ηγέτης και μετά όλοι οι υπόλοιποι. Όποτε το να αλλάζει η δομή της ομάδας ή τα μέλη απλά οδηγεί σε επανάληψη της αποτυχίας. Ο πραγματικός ηγέτης ξέρει πάντα τα αίτια της ήττας. Όσοι περισσότεροι μεσολαβούν – παρεμβάλλονται μεταξύ ηγέτη και ομάδας τόσο πιο πιθανή γίνεται η αποτυχία.

53 Τι μας διδάσκει η προηγούμενη ιστορία για την ηγεσία?
Για τον ηγέτη δεν υπάρχει αξεπέραστο εμπόδιο. Ο ηγέτης διακρίνει ευκαιρίες και λύσεις εκεί που οι περισσότεροι βλέπουν αδιέξοδα. Ο ηγέτης σκέφτεται τελείως διαφορετικά από τους υπόλοιπους. Η προσήλωση του ηγέτη στην νίκη είναι αυτή που τον βοηθάει να βρίσκει την καλύτερη δυνατή λύση ανά περίπτωση. Δεν χρειάζεται να λύσει κάποιος την προηγούμενη άσκηση για να θεωρηθεί ηγέτης. Η πραγματική δοκιμασία της ηγεσίας είναι στο πραγματικό πλαίσιο δραστηριοτήτων του καθενός μας. Η άσκηση αυτή λειτουργεί σαν εισαγωγή στον τρόπο με τον οποίο πρέπει να λειτουργεί και να σκέφτεται ο ηγέτης.

54 Ανακεφαλαίωση Τα βήματα για την άσκηση ουσιαστικής και αποτελεσματικής ηγεσίας Όραμα – Υψηλοί Στόχοι Επιρροή Προετοιμασία – Συνέχεια Ικανότητα Σχεδιασμού Κύρος Σεβασμός – Εμπιστοσύνη Διαίσθηση Επικοινωνία Ασφάλεια – Αυτοπεποίθηση Αποδοχή από τους άλλους Προσήλωση στην νίκη Ορμή Θυσία Timing Διαδοχή Προσωπικό Παράδειγμα Τα βήματα πηγάζουν από πραγματικά παραδείγματα. Τα βήματα μπορούν να διδαχθούν και να εφαρμοστούν. Τα βήματα έχουν νομοτελειακές συνέπειες. Τα βήματα είναι αυτόνομα αλλά και αλληλοσυμπληρωματικά. Τα βήματα είναι απαραίτητα για την άσκηση ηγεσίας. Τα βήματα απαιτούν εξάσκηση και συνεχή αγώνα.

55 Ηγεσία: Μία Σκέψη... «Να συμπεριφέρεσαι στους ανθρώπους σαν να ήταν αυτό που θα έπρεπε να είναι, και έτσι τους βοηθάς να γίνουν αυτό που είναι ικανοί να γίνουν». Goethe.- Το να περιμένει κανείς το καλύτερο από τους ανθρώπους - και να το δείχνει - μπορεί να είναι μια μορφή αυτοεκπληρούμενης προφητείας.”

56 Θυμηθείτε η σωστή ηγεσία πετυχαίνει θαύματα
Ηγεσία Θυμηθείτε η σωστή ηγεσία πετυχαίνει θαύματα

57 Εργασιακή Ψυχολογία Μάθημα 4ο Ηγεσία Τέλος παρουσίασης.
Μάθημα 4ο Ηγεσία Τέλος παρουσίασης. Σας ευχαριστώ για την συμμετοχή σας. This presentation demonstrates the new capabilities of PowerPoint and it is best viewed in Slide Show. These slides are designed to give you great ideas for the presentations you’ll create in PowerPoint 2010! For more sample templates, click the File tab, and then on the New tab, click Sample Templates. Γαλανάκης Μιχάλης PhD, Εργασιακός Ψυχολόγος


Κατέβασμα ppt "Εργασιακή Ψυχολογία Μάθημα 4ο Ηγεσία Μάθημα Γαλανάκης Μιχάλης"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google