Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής

2 Σκοπός της Διάλεξης Να μελετηθεί η ανάδυση του νέου γνωστικού πεδίου που οριοθετείται με τον όρο ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Να παρουσιασθούν και να αναλυθούν συνοπτικά οι βασικές έννοιες και η χρησιμοποιούμενη ορολογία της Διδακτικής της Πληροφορικής

3 Έννοιες Κλειδιά Διδακτική Διδακτική των Επιστημών Διδακτική της Πληροφορικής Διδακτικό τρίγωνο Συμπεριφορισμός Εποικοδομισμός Κοινωνικός εποικοδομισμός Διδακτικό Συμβόλαιο

4 Τι περιέχει αυτή η διάλεξη? Θα αναλύσουμε τις έννοιες της Διδακτικής και το σύγχρονο παιδαγωγικό και ψυχολογικό πλαίσιο Θα αναλύσουμε την έννοια του Διδακτικού Συμβολαίου

5 Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (1/5) ΒΑΣΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ που απασχολεί την παιδαγωγική έρευνα και την εκπαιδευτική κοινότητα: Πώς ευνοείται η οικοδόμηση των γνώσεων στο πλαίσιο ατομικών ή συλλογικών καταστάσεων διδασκαλίας?? Είναι το πρόβλημα της σχολικής μάθησης και της διδακτικής Για τα παραπάνω ερωτήματα αναπτύχθηκε η Διδακτική των Επιστημών: Αυτή εξετάζει τις διαδικασίες μετάδοσης, πρόσκτησης και εποικοδόμησης των γνώσεων με απώτερο σκοπό τη βελτίωση αυτών των διαδικασιών

6 Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (2/5) Η Διδακτική ενδιαφέρεται για τους τρόπους με τους οποίους ευνοείται η εποικοδόμηση των γνώσεων στο πλαίσιο ατομικών και συλλογικών καταστάσεων διδασκαλίας. Ωστόσο δεν υπάρχει μέχρι σήμερα μια θεωρία ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ για αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται θεωρίες και μεθοδολογίες που έχουν αναπτυχθεί στις διδακτικές διαφόρων μαθημάτων και κυρίως στη Διδακτική των Επιστημών Όμως η Διδακτική των Επιστημών έχει ραγδαία πρόοδο και συνίσταται κυρίως στη δημιουργία ενός θεωρητικού πλαισίου που βασίζεται στις εποικοδομιστικές και κοινωνικοπολιτισμικές ψυχολογικές θεωρίες

7 Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (3/5) Το πλαίσιο οικοδόμησης της γνώσης βασίζεται σε τρεις μεγάλους βασικούς άξονες: ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ: δηλαδή η μελέτη του τρόπου με τον οποίο συγκροτούνται και αποκτούνται οι επιστημονικές γνώσεις ΓΕΝΕΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ από τα υποκείμενα που βρίσκονται σε κατάσταση μάθησης ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΓΕΝΕΣΗΣ σε πραγματικές σχολικές καταστάσεις

8 Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (4/5) Η Διδακτική αναπαρίσταται με ένα τρίγωνο που συμβολίζει το σύστημα που συνδέει τις γνώσεις, το μαθητή και τον εκπαιδευτικό

9 Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (5/5) Η Διδακτική αναπαρίσταται με ένα τρίγωνο που συμβολίζει το σύστημα που συνδέει τις γνώσεις, το μαθητή και τον εκπαιδευτικό. Στο τρίγωνο πρέπει να ληφθούν υπόψη οι κορυφές παρότι κάθε μία από αυτές συνιστά ένα χώρο έρευνας που δεν έχει σχέση με την Διδακτική.

10 Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (1/7) Μας ενδιαφέρει η μελέτη των διαφόρων τομέων που συνδέουν τις επιμέρους κορυφές του διδακτικού τριγώνου. Βασικό πεδίο μελέτης είναι η ανάπτυξη των περιεχομένων δηλαδή η διδακτέα ύλη και το διδακτικό υλικό. Ο τομέας αυτός της ανάπτυξης της διδακτέας ύλης μελετάται κάτω από διαφορετικά πρίσματα Τα πρίσματα φαίνονται στο παρακάτω σχήμα

11 Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (2/7)

12 Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (3/7) Στη συνέχεια μας ενδιαφέρει ο τομέας των στρατηγικών οικοδόμησης γνώσεων και της κατανόησης των διαδικασιών της μάθησης Ο τομέας αυτός κατά κύριο λόγο αφορά το πλαίσιο των σχολικών συνθηκών Σημαντικό είναι το παρακάτω σχήμα.

13 Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (4/7)

14 Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (5/7) Σημαντικός επίσης είναι ο τομέας της οικοδόμησης διδακτικών καταστάσεων που αφορά στο Διδακτικό Συμβόλαιο και στην κατάσταση – πρόβλημα στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και στη συγκρότηση του διδακτικού υλικού Το παρακάτω σχήμα είναι εξίσου σημαντικό

15 Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (6/7)

16 Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (7/7) Ο τομέας των διδακτικών αλληλεπιδράσεων όπως Η διδακτική βοήθεια Η γνωστική και κοινωνικογνωστική σύγκρουση είναι πολύ σημαντικός επίσης Ένας άλλος τομέας είναι ο τομέας των χρησιμοποιούμενων μέσων Γλώσσα Τεχνολογικά μέσα ή εργαλεία

17 Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (1/6) Για πολλά χρόνια η θέση της Πληροφορικής στην εκπαίδευση καθοριζόταν από ένα εμπειρισμό και από αναφορές σε άλλους χώρους. Την τελευταία δεκαπενταετία και μετά την επιρροή των εποικοδομιστικών προσεγγίσεων η Πληροφορική τείνει να καθιερωθεί ως ένα αυτόνομο γνωστικό πεδίο. Η Διδακτική της Πληροφορικής φαίνεται να συγκροτεί το επιστημονικό πεδίο γύρω από ένα σαφώς καθορισμένο αντικείμενο μελέτης: την παιδαγωγική αξιοποίηση εφαρμογών λογισμικού που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό την ένταξη και την ευρεία χρήση στοιχείων προγραμματισμού

18 Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (2/6) Ορισμένες από τις εφαρμογές λογισμικού είναι: Logo Pascal Visual Basic C++ Η ένταξη τέτοιου τύπου λογισμικού μπορεί να αιτιολογηθεί με πολλά επιχειρήματα: Η πληροφορική δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό Οι γλώσσες προγραμματισμού είναι αντικείμενα κατάρτισης Οι γλώσσες προγραμματισμού συνιστούν γνωστικά εργαλεία που ενισχύουν τις ανθρώπινες γνωστικές δεξιότητες

19 Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (3/6) Υπάρχει διττή διάσταση στη χρήση αυτών των εφαρμογών λογισμικού: Οικοδόμηση εννοιών της πληροφορικής Δυνατότητα επεξεργασίας και επίλυσης προβλημάτων ΣΥΝΕΠΩΣ: Βασικό αντικείμενο της Διδακτικής της Πληροφορικής είναι η μελέτη της οικοδόμησης των γνώσεων (κυρίως όσον αφορά τις διαχρονικές έννοιες) και της ανάπτυξης των τεχνικών και νοητικών δεξιοτήτων και στάσεων – αξιών από τα υποκείμενα (μαθητές) που χρησιμοποιούν υπολογιστές και ασχολούνται με την Πληροφορική

20 Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (4/6) ΓΝΩΣΕΙΣΓνώση των βασικών τμημάτων ενός υπολογιστή Γνώση των περιφερειακών συσκευών Ικανή χρήση των διαχρονικών εννοιών Πληροφορικής (που αφορούν το υλικό) και αποστασιοποίηση από τις αλλαγές που προκύπτουν από την τεχνολογική πρόοδο Γνώση των βασικών στοιχείων επεξεργασίας της πληροφορίας (κωδικοποίηση, αποθήκευση, επεξεργασία) και των εγγενών περιορισμών. Γνώση του ρόλου του λογισμικού συστήματος Γνώση των βασικών χαρακτηριστικών των αρχείων και δυνατότητα επεξήγησης των βασικών επεξεργασιών που πραγματοποιούνται με αυτά Γνώση του τι είναι λογισμικό και του τι είναι πρόγραμμα Γνώση των βασικών προγραμματιστικών δομών (το τέλος της γενικής παιδείας)

21 Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (5/6) ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣΙκανότητα χρήσης εφαρμογών γενικού τύπου όπως λογισμικό συστήματος, επεξεργασία κειμένου, λογιστικά φύλλα, βάση δεδομένων, λογισμικό Διαδικτύου, κ.λπ. Ικανότητα χρήσης εφαρμογών λογισμικού ειδικού τύπου που απαντώνται κατά τη διάρκεια των σπουδών, όπως εκπαιδευτικό λογισμικό, λογισμικό προσομοιώσεων, παιχνίδια κ.λπ. Ικανότητα χρήσης προγραμματιστικών εφαρμογών (κάνω κάτι και κάνει κάτι) Ανάπτυξη δεξιοτήτων ορολογίας (ανάγνωση και κατανόηση καταλόγων πληροφορικής και εγχειριδίων χρήσης)

22 Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (6/6) ΣΤΑΣΕΙΣ ΑΞΙΕΣ Συνειδητοποίηση της ένταξης της Πληροφορικής στο σύγχρονο κόσμο. Αναγνώριση οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών που διαμορφώνει η Πληροφορική


Κατέβασμα ppt "Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google