Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΕυπραξία Μοσχοβάκης Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
Ε ΘΝΙΚΟ Κ ΕΝΤΡΟ Δ ΗΜΟΣΙΑΣ Δ ΙΟΙΚΗΣΗΣ & Α ΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Ε ΘΝΙΚΟ Κ ΕΝΤΡΟ Δ ΗΜΟΣΙΑΣ Δ ΙΟΙΚΗΣΗΣ & Α ΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ Δρ. Ιωάννης Αποστολάκης Υπ. ΚΕΠΛΗΝΕΤ Α’ Αθήνας apost@sch.gr www.iapostolakis.gr
2
Ενότητα: Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική πράξη ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ Εκπαιδευτικά λογισμικά
3
Κατάταξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
4
Εκπαιδευτικό Λογισμικό Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό εννοούμε το λογισμικό που σχεδιάζεται και χρησιμοποιείται για τους σκοπούς της διδασκαλίας και της μάθησης στο πλαίσιο της αξιοποίησης - χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή στην εκπαίδευση. Ο χαρακτηρισμός ενός λογισμικού ως εκπαιδευτικού λαμβάνει υπόψη του τόσο την Μαθησιακή-παιδαγωγική όσο και την τεχνολογική διάσταση. Το εκπαιδευτικό λογισμικό θεωρείται ότι εμπεριέχει διδακτικούς στόχους, ολοκληρωμένα σενάρια, αλληγορίες με παιδαγωγική σημασία και κυρίως επιφέρει συγκεκριμένα διδακτικά και μαθησιακά αποτελέσματα (Μικρόπουλος, 2000).
5
Όψεις Εκπαιδευτικού Λογισμικού Μαθησιακή-παιδαγωγική εμπεριέχει διδακτικούς στόχους, εμπεριέχει ολοκληρωμένα «σενάρια», εμπεριέχει αλληγορίες με παιδαγωγική σημασία, επιφέρει συγκεκριμένα διδακτικά και μαθησιακά αποτελέσματα. Τεχνολογική ποιότητα του περιβάλλοντος αλληλεπίδρασης και διεπαφής, το είδος της αλληλεπίδρασης που επιτρέπει με τον χρήστη, τα χρησιμοποιούμενα μέσα (εικόνα, ήχος κ.λπ.), την αισθητική του.
6
Γενική Kατάταξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού 1. 1. Λογισμικό που υποστηρίζει τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, τη μετάδοση δηλαδή της γνώσης από το δάσκαλο στο μαθητή. 2. 2. Λογισμικό που υποστηρίζει τη μετεξέλιξη της εκπαιδευτικής πρακτικής, νέους δηλαδή τρόπους διδασκαλίας και μάθησης που βοηθούν στην απόκτηση δεξιοτήτων, κριτικής σκέψης, οξυμένης αντίληψης, θετικής στάσης και αυτονομίας απέναντι στη μάθηση. Το δεύτερο ονομάζεται διερευνητικό και είναι το ζητούμενο ως «καλό».
7
Κατάταξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού – Ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία To εκπαιδευτικό λογισμικό μπορεί να ταξινομηθεί ανάλογα με το ρόλο που επιτελεί στη διαδικασία της μάθησης (Taylor, 1980) : Η χρήση του ως δασκάλου (the computer as a tutor) To λογισμικό λειτουργεί ως δάσκαλος. Το εκπαιδευτικό υλικό παρουσιάζεται ο μαθητής λειτουργεί διαλογικά οι «απαντήσεις» αξιολογούνται καθοδηγώντας περαιτέρω τον μαθητή. H χρήση του ως εργαλείου ( the computer as a tool) Έχει χρήσιμες δραστηριότητες για μαθητές και καθηγητές. Λειτουργεί δηλαδή σαν βοηθητικό μέσο. H χρήση του ως μαθητή ( the computer as a tutee) Λειτουργεί ως μαθητής ή συμμαθητής. Οι μαθητές έχουν τον πρώτο λόγο και το κατευθύνουν αποκτώντας μεγαλύτερη αυτονομία και υπευθυνότητα.
8
Είδη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
9
Eκπαιδευτικά Λογισμικά Γλώσσες προγραμματισμού διαδικαστικού ή μη τύπου Πακέτα εφαρμογών γενικής χρήσης π.χ. λογισμικό αυτοματισμού γραφείου και Λογισμικό Διαδικτύου Προσομοιώσεις Παιγνίδια (κυρίως στρατηγικής) Συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης Ηλεκτρονικά βιβλία / Εγκυκλοπαίδειες Εφαρμογές πολυμέσων - υπερμέσων Πακέτα εξάσκησης και πρακτικής (Drill and practice) Λογισμικά εξατομικευμένης διδασκαλίας Λογισμικά συνεργατικής μάθησης Εμπειρα Συστήματα Λογισμικά εικονικής πραγματικότητας Νευρωνικά Δίκτυα
10
Θεωρίες Μάθησης και η επίδρασή τους στην ανάπτυξη και χρήση του Εκπαιδευτικού Λογισμικού
11
Η εφαρμογή των θεωριών μάθησης στην εκπαίδευση απαιτεί: Μικρό βαθμό επεξεργασίας για την θεωρία του Συμπεριφορισμού Μεγαλύτερο βαθμό επεξεργασίας για την θεωρία του Οικοδομησμού και Πολύ μεγάλο βαθμό επεξεργασίας για τις Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικό Λογισμικό
12
Σαν συμπέρασμα μπορούμε να πούμε ότι: Η θεωρία του Συμπεριφορισμού «ταιριάζει» καλύτερα σε απλές προσεγγίσεις θεμάτων που αναφέρονται σε μικρές ηλικίες. Η θεωρία του Οικοδομισμού «ταιριάζει» περισσότερο σε λογισμικό λύσης προβλημάτων στα οποία δίνεται μεγαλύτερη γνωστική έμφαση. Οι Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες «ταιριάζουν» περισσότερο στις εφαρμογές λύσης προβλημάτων που εμπερικλείουν στοιχεία κοινωνικής διαπραγμάτευσης. Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικό Λογισμικό
13
Ενότητα: Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική πράξη ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ Ανοικτό και Ελεύθερο λογισμικό – Δραστηριότητα 2
14
http://opensoft.sch.gr/
15
Ενότητα: Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική πράξη ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ Μάθηση 2.0 – Video 2 http://www.youtube.com/watch?v=OI_x95rnTBg
16
Internet: Ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ απομακρυσμένων υπολογιστών ανεξάρτητα από τον τρόπο σύνδεσης. Υπηρεσίες: μετάδοση δεδομένων, αλληλογραφία, τηλεδιασκέψεις, τηλεόραση, τηλεφωνία. Web: Απλός τρόπος περιγραφής της πληροφορίας (HTML) και απλός τρόπος μετάδοσης πληροφορίας (HTTP πρωτόκολλο). Web 2.0: Μια διαφορετική αντίληψη για το πώς θα χρησιμοποιούνται οι υπάρχουσες τεχνολογίες –Δυναμικό και διαδραστικό περιεχόμενο –Συνεργασία χρηστών και υπηρεσιών –Συνεισφορά μέσα από κοινότητες
17
http://headrush.typepad.com/creating_passionate_users/2005/10/the_best_thing_.html
19
Σημαντικότερες Εφαρμογές στο Web 2.0 ΕφαρμογήΣκοπός Blogs, photo blogsΠαροχή πληροφόρησης, καταγραφή γεγονότων και διάθεσης (π.χ. Blogger) RSS feeds και news syndication Άμεση λήψη πληροφοριών και άμεση αναπαραγωγή ειδήσεων Podcast και VοdcastΠαροχή γνώσης και διάχυση είδησης εκεί που είναι δύσκολο να αναπαρασταθεί με κείμενο (π.χ. Youtube) WikiΣυνεργατική αρχειοθέτηση πληροφορίας και συστηματική δημιουργία γνώσης (π.χ. Wikipedia) Tagging και social bookmarking Παροχή αναφορών για χρήσιμο περιεχόμενο, αξιολόγηση χρηστών, προϊόντων και πληροφοριών (π.χ. Del.icio.us) Social networkingΔημιουργία προφίλ, διαμοιρασμός και διάδραση με άλλους χρήστες (π.χ. Facebook) 3D περιβάλλονταΠαροχή ενός εικονικού διαδραστικού περιβάλλοντος συνεύρεσης (π.χ. Second life)
20
Blogs Ένας (ή περισσότεροι) συγγραφείς και πολλοί περισσότεροι αναγνώστες και σχολιαστές. Κατάλληλα για διάχυση πληροφορίας και γρήγορο σχολιασμό Μέσω των RSS feeds γρήγορη συλλογή πληροφορίας. γράφω δημοσιεύω σχολιάζω
21
Podcast & Vοdcast Κατάλληλα για διάχυση οπτικοακουστικής πληροφορίας Ηχογραφώ & βιντεοσκοπώ Δημοσιεύω Διαβάζω/Βλέπω/Ακούω
22
Wikis Ένα wiki είναι ένα site που μπορεί να παρεμβαίνει για βελτιώσεις-διορθώσεις ο κάθε χρήστης που έχει πρόσβαση-άδεια να το κάνει. Το καλύτερο παράδειγμα είναι το «Wikipedia – The Free Encyclopedia» http://wikipedia.org/ http://wikipedia.org/
23
Wikis Όλοι (όσοι έχουν εξουσιοδότηση) μπορούν να γράφουν και να διορθώνουν. Το τελικό αποτέλεσμα είναι διαθέσιμο σε όλους. Ιδανικά για συνεργατική αποτύπωση πληροφορίας και δημιουργία συλλογικής γνώσης. γράφω δημοσιεύω διορθώνω
24
3D environments Νέες web based εφαρμογές δυνητικών κόσμων που έρχονται να εμπλουτίσουν σημαντικά την εμπειρία των χρηστών Κατάλληλες για προσομοίωση πραγματικών συνθηκών
25
Μάθηση 2.0 (e - Learning 2.0)
26
Ο μαθητής μαθαίνει μέσα από την συνεργασία του με άλλους μαθητές – ενεργή συμμετοχή, δημιουργία και διαμοιρασμός (read/write web). Οι συνεργατικές δραστηριότητες αποτελούν την βασική οντότητα της μάθησης. Στη μάθηση 1.0 είχαμε τεράστια ώθηση στην πρόσβαση στο υλικό-πληροφορία. Η μάθηση 2.0 με τα εργαλεία της (wikis, blogs κ.λπ.) έχει στο κέντρο τον μαθητή ο οποίος ενισχύεται να συμμετέχει και να συνδιαμορφώνει την πληροφορία-υλικό.
27
Web 2.0 και μάθηση Πηγή: McGee J.B. (2008). Web 2.0 and Medical Education: It’s Here. Are you Ready?
28
Μαθησιακές στρατηγικές
29
Συνεργατική Εκπαίδευση Στη συνεργατική εκπαίδευση, οι διδάσκοντες και οι διδασκόμενοι είναι ενεργά μέλη της διαδικασίας της μάθησης. Η γνώση δεν είναι κάτι που «διανέμεται» στους εκπαιδευόμενους, αλλά κάτι που αναδύεται σε εκείνους που προσπαθούν να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν έννοιες και τεχνικές.
30
Mαθησιακές στρατηγικές Ενεργητική μάθηση Επικρατεί η αντίληψη ότι η γνώση μπορεί να δημιουργηθεί από τον εκπαιδευόμενο με την αυτό- ανακάλυψη (self-discovery). Στο μοντέλο αυτό, ο ρόλος του εκπαιδευτή είναι ρόλος καθοδηγητή (mentor).
31
Μαθησιακές στρατηγικές Οικοδομιστική μάθηση (constructive learning) Οι εκπαιδευόμενοι χτίζουν ή οικοδομούν τις δικές τους γνώσεις, προσαρμόζοντάς τες στις προηγούμενες γνώσεις ή εμπειρίες τους για να τους δώσουν μια προσωπική σημασία.
32
Κοινωνικό Λογισμικό (Social software) στην εκπαίδευση
33
Κοινωνικό Λογισμικό (Social software) Είναι η εξέλιξη των συνεργατικών εργαλείων (cooperative software) και του groupware, λογισμικά δηλαδή και τεχνολογίες για την υποστήριξη ομάδων ανθρώπων που εργάζονται μαζί σε ένα έργο, συχνά σε διαφορετικούς χώρους (Bouras et al., 2008). Η διαφοροποίηση του κοινωνικού λογισμικού είναι ότι δίνει περισσότερη σημασία στις πληροφορίες και τους χρήστες και επιτρέπει τη δημιουργία ομάδων, χωρίς να θέτει κανόνες (Μαρκέλλου, 2010).
34
Κοινωνικό Λογισμικό (Social software) Blog ή weblog ή photo blog ή ιστολόγιο π.χ. Blogger, LiveJournal, TypePad, Pathfinder Blogs. Wiki ή ιστοχώρος δημιουργίας/επεξεργασίας περιεχομένου π.χ. Wikipedia Podcasting και Vοdcasting ή διανομή αρχείων πολυμέσων π.χ. YouTube, Flickr. Chat room ή χώρος συζήτησης και instant messaging ή συγχρονισμένη ανταλλαγή μηνυμάτων π.χ. MSN Messenger, Yahoo!Messenger, Google Talk, ICQ, Skype. Social network ή κοινωνικό δίκτυο π.χ. Facebook, MySpace, Hi5, LinkedIn.
35
Κοινωνικό Λογισμικό (Social software) Tags, tagging ή ταξινόμηση υλικού με χρήση ετικετών π.χ. Del.icio.us, Flickr. Social bookmarking ή κοινωνικοί σελιδοδείκτες π.χ. Del.icio.us, Furl, Citeulike. RSS-Really Simple Syndication feeds (και news syndication) ή ενημέρωση για την ανανέωση του περιεχομένου ενός web site (άμεση παραγωγή ειδήσεων) Social search engine ή προσαρμοσμένη αναζήτηση π.χ. Google Co-op. Mash ups ή συνδυασμός δεδομένων και εφαρμογών π.χ. Google maps. 3D περιβάλλοντα, Virtual Worlds και Social gaming ή κοινωνικά παιχνίδια π.χ. Second Life.
36
Η χρήση των Wikis στην εκπαίδευση
37
Δημιουργία web sites Παρακολούθηση ερευνητικών ομάδων Συλλογή υλικού Παραγωγή curriculum (από τους διδάσκοντες) Επισκοπήσεις και απολογισμούς για τάξεις και διδάσκοντες
38
Η εκπαιδευτική δυναμική σχετίζεται με … “Κτίσιμο” γνώσης χωρίς περιορισμούς. Επίλυση προβλημάτων π.χ. σε κοινότητες πρακτικής (COP) που στοχεύουν να δώσουν λύσεις σε προβλήματα με απώτερο στόχο να βελτιώσουν πρακτικές της καθημερινότητας. Σύνθεση και αξιολόγηση ορισμών και ορολογίας. Κριτικό διάβασμα σε εργασίες άλλων. Εις βάθος παρατήρηση και αποφυγή της πρώιμης αξιολόγησης. Δίνεται ουσιαστικό περιεχόμενο σε ιδέες μέσα από συστηματική ενθάρρυνση των «καλών» φοιτητών.
39
H χρήση των Blogs στην εκπαίδευση
40
Blogs Ένα blog (WeBLOG) είναι ένα Web site που περιέχει για ένα συγκεκριμένο θέμα καταχωρήσεις, με πρώτη συνήθως την πλέον πρόσφατη. Τα blogs μπορεί να έχουν καταχωρήσεις από ένα άτομο ή μια ομάδα (π.χ. μαθητές ενός συγκεκριμένου μαθήματος). Οι καταχωρήσεις περιέχουν σχολιασμούς και links από άλλα Web sites, και εικόνες καθώς επίσης και εργαλεία αναζήτησης για τους χρήστες.
41
Χρήσεις των Blogs στην εκπαίδευση Πηγή: http://www.edtechpost.ca/gems/matrix2.gifhttp://www.edtechpost.ca/gems/matrix2.gif
42
Τα podcasts στην εκπαίδευση
43
Podcasts (Portable On Demand-casting) and m- Learning (mobile Learning) “Podcasting’s αποτελούν την δημιουργία περιεχομένου (audio or video—vodcasts) για ένα ακροατήριο που θέλει να ακούσει όταν θέλει, όπου θέλει και όπως θέλει. Πλεονεκτήματα: –Μπορούμε να ακούσουμε από τον Η/Υ (http://www.profcast.com/public/index.php) ή από MP3 /MP4 players (και iPods), PDAs, MP4-enabled mobile/cell phoneshttp://www.profcast.com/public/index.php –Μετακινούμενοι και οπουδήποτε. Αλλά τα audio and video αρχεία συνήθως είναι μεγάλα σε μέγεθος γι αυτό οι χρήστες θα πρέπει να έχουν ικανοποιητικό bandwidth για να τα κατεβάσουν. –Υποστήριξη στους ακουστικούς μαθητές (30% των μαθητών είναι ακουστικοί).
44
Τα podcasts στην εκπαίδευση Να μπορούν να ακουστούν σε διαφορετικούς χώρους π.χ. περιπατώντας, ασκούμενοι (αθλητικές δραστηριότητες) κ.λπ. Πολλές φορές χωρίς δυνατότητα για σημειώσεις από τους ακροατές γι αυτό θα πρέπει να είναι σχετικά απλά (χωρίς να υποκρύπτουν σχήματα κ.λπ.). Καταγραφές από μία παραδοσιακή διάλεξη συνήθως δεν μπορούν να αποτελέσουν υλικό για podcast. To podcast θα πρέπει να αποτελεί κάτι πολύ εστιασμένο ή να είναι κάτι δευτερογενώς επεξεργασμένο (summaries) – τα πλέον ενδιαφέροντα. Θα πρέπει να έχουν ένα «ανεπίσημο» τόνο στην φωνή ώστε ο ενδιαφερόμενος να αισθανθεί ότι είναι μέρος της όλης διαδικασίας και όχι αποδέκτης μιας «βαρετής» παρουσίασης.
45
University of Missouri, School of Journalism
46
Oι επικοινωνιακές ροές των wikis, blogs, και podcasts σε μαθητοκεντρικό περιβάλλον
47
Oι επικοινωνιακές ροές των wikis, blogs, και podcasts σε μαθητοκεντρικό περιβάλλον. Πηγή: http://www.biomedcentral.com/1472-6920/6/41http://www.biomedcentral.com/1472-6920/6/41
48
Η εκπαιδευτική-ερευνητική ροή (σενάριο) και τα εργαλεία Διατύπωση του θέματος/προβλήματος σε ένα wiki. Συνδιαμόρφωσή του από πολλούς δασκάλους Ξεκίνημα συζητήσεων μέσα από blogs Oι μαθητές ψάχνουν για την λύση/γνώση μέσα στο web (και όχι μόνο) Οι μαθητές συνεργάζονται για την επίλυσή του μέσα από wikis. Oι δραστηριότητες και η πρόοδος καταγράφονται και συζητούνται στα προσωπικά blogs των μαθητών Οι εμπειρίες των δασκάλων καταγράφονται και συζητούνται στα προσωπικά blogs τους.
49
Ενότητα: Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική πράξη ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ Διαδίκτυο και βιβλιογραφικές πηγές
50
Μηχανές αναζήτησης: Συχνά χρησιμοποιούμενες από ερευνητές http://www.scirus.com/ http://citeseer.ist.psu.edu/ http://scholar.google.comhttp://scholar.google.com http://www.sciencedirect.comhttp://www.sciencedirect.com
51
Ενότητα: Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική πράξη ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ Διδακτική πράξη και Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο – Video 3 http://www.youtube.com/watch?v=2sGoMzvM5CA
52
Ενότητα: Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική πράξη ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ Συνεργατικά περιβάλλοντα ηλεκτρονικής τάξης– Video 4 http://www.youtube.com/watch?v=5aJ8Aqba-vY
53
Ε ΘΝΙΚΟ Κ ΕΝΤΡΟ Δ ΗΜΟΣΙΑΣ Δ ΙΟΙΚΗΣΗΣ & Α ΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Ε ΘΝΙΚΟ Κ ΕΝΤΡΟ Δ ΗΜΟΣΙΑΣ Δ ΙΟΙΚΗΣΗΣ & Α ΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ Δρ. Ιωάννης Αποστολάκης Υπεύθυνος ΚΕΠΛΗΝΕΤ Α’ Αθήνας apost@sch.gr www.iapostolakis.gr
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.