Στόχοι διδασκαλίας λεξιλογίου  Αύξηση του αριθμού των λέξεων  Συνειδητοποίηση της δομής του λεξιλογίου: έτσι οι οι μαθητές θα ομαδοποιήσουν το ήδη γνωστό.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Πρακτική εργασία σε ομάδες Ενδεικτική επεξεργασία διδακτικού υλικού.
Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Χαλκίδα 27 Φεβρουαρίου 2011.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΔΙΑΤΥΠΩΣΗΣ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μετρήσεις στη γλώσσα και ανάλυση του λόγου Γ. Μικρός, Γ. Ταμπουρατζής, Σ. Μαρκαντωνάτου ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ INSTITUTE FOR LANGUAGE & SPEECH.
ΕΝΙΑΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ «ΙΑΜΑΤΙΚΗ»
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Eργαστήριο.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
10 Μύθοι για τη γλώσσα 1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Δημιουργία: Όλγα Παΐζη, Φιλόλογος, Μed – users.sch.gr/olpaizi
Ανδρέας Ν. Ζεργιώτης Σχολικός Σύμβουλος 49ης Περιφέρειας Δ.Ε. Αττικής
Σημασιολογία Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενο και αντικείμενο αναφοράς
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΝΟΜΙΑΣ - ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Teaching, Managing and Enhancing Diversity
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε, προκειμένου να διδαχτεί σε τμήμα της β ’ Γυμνασίου που απαρτίζεται από αμιγώς αλλοδαπούς μαθητές με χώρες.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Το κείμενο είναι από την υπ’ αριθμ. Φ.12/428/85241/Γ1/ εγκύκλιο με τον ίδιο τίτλοίδιο τίτλο.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Παρουσίαση της νέας Γραμματικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Για τα Τμήματα Υποδοχής Από το υλικό Διδασκαλίας Ελληνικής σε Αλλόγλωσσους Δρ. Σεραφείμ Ευαγγελία.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για κωφούς και βαρήκοους μαθητές.
ΤΡΙΤΟ ΜΑΘΗΜΑ Πότε θεωρείτε ένα άτομο δίγλωσσο; Ποια κριτήρια λαμβάνονται υπόψη όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε τον ορισμό της διγλωσσίας; ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Ποια.
Η Δομή του Εκπαιδευτικού Υλικού Για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Γ΄ τάξη του Δημοτικού χρησιμοποιείται το παρακάτω υλικό: Βιβλίο του Μαθητή, 3 τεύχη.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Παραγωγή γραπτού λόγου στο Λύκειο
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Ψηφιακοί, γλωσσικοί περίπατοι στην πόλη μου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Στόχοι διδασκαλίας λεξιλογίου  Αύξηση του αριθμού των λέξεων  Συνειδητοποίηση της δομής του λεξιλογίου: έτσι οι οι μαθητές θα ομαδοποιήσουν το ήδη γνωστό λεξιλόγιο και θα το χρησιμοποιήσουν πιο αποτελεσματικά  Συνειδητοποίηση του παγιωμένου κομματιού της γλώσσας  Συνειδητοποίηση του πώς ανανεώνεται το λεξιλόγιο  Σημασιολογική αποκωδικοποίηση άγνωστων λέξεων

Μονάδα λεξιλογίου  Λεξική μονάδα : σημαίνουσα μονάδα που ως προς τη μορφή μπορεί να ταυτίζεται με τη λέξη (πετρέλαιο) ή και να την ξεπερνά (μαύρος χρυσός), χωρίς όμως να ταυτίζεται με σύνολο λέξεων που συνδυάζονται ελεύθερα (σύνταξη)  Μονολεκτική λεξική μονάδα / μη μονολεκτική λεξική μονάδα (λεξική φράση)

Είδη λεξικών μονάδων  μονολεκτικές: -απλές λέξεις : καρέκλ(α), ταγιέρ -παράγωγες λέξεις : καρεκλάκι -σύνθετες λέξεις: κουκλόσπιτο  πολυλεκτικές: (σύνθετα λεξικά στοιχεία- σημασιολογικά απλά) -λεξικές φράσεις/φραστικές λέξεις/πολυλεκτικά σύνθετα: ζώνη ασφαλείας, παιδική χαρά -στερεότυπες εκφράσεις: παίρνω μυρωδιά, δάγκωσα τη λαμαρίνα -ακρωνύμια: Ο.Τ.Ε.

Γιατί να διδάξω τις παγιωμένες εκφράσεις;  Είναι μονάδες με υψηλή συχνότητα χρήσης  Είναι δυνατό να είναι το μοναδικό λεξικό μέσο για να αναφερθούμε σε μια κατάσταση  Για να αποφύγουμε σημασιολογικές παρερμηνείες  Για μα αποφύγουμε λάθος συντακτικο- μορφολογική χρήση τέτοιων ακολουθιών  Για να βοηθήσουμε τους μαθητές να ξεχωρίσουν τις ελεύθερες από τις παγιωμένες φράσεις με ίδια δομή.  Για να καλλιεργήσουμε και να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιο

Γνωρίζω μία λέξη σημαίνει γνωρίζω τα εξής:  Προφορική μορφή  Γραπτή μορφή  Δομή λέξης  Σημασία  Γραμματικοσυντακτική συμπεριφορά  Λεξικές σχέσεις  Λεξιλογικές συνάψεις  Περιορισμούς χρήσης

Λεξιλόγιο: αρχές διδασκαλίας  Εκμάθηση μέσα από διαδικασίες παραγωγής λόγου  Σύνδεση λέξης με άλλες λέξεις και ένταξή της σε σημασιολογικά πεδία, έτσι ώστε να δημιουργηθούν συσχετισμοί, ομαδοποιήσεις

Λεξιλόγιο: αρχές διδασκαλίας  Έμφαση σε λέξεις ενεργητικού λεξιλογίου και στερεότυπες εκφράσεις  Προσοχή σε συνωνυμικά ζεύγη λόγιων/ λαϊκών λέξεων  Χρήση στρατηγικών εκμάθησης λεξιλογίου

Σύνδεση λέξης με άλλες λέξεις  Ένταξη στον συνταγματικό άξονα, π.χ. συνδέω τη λέξη αυτοκίνητο με λέξεις όπως οδηγώ, βενζίνη, κτλ.

Σύνδεση λέξης με άλλες λέξεις  Ένταξη στον παραδειγματικό άξονα: σημασιολογικές σχέσεις με λέξεις συνώνυμες, αντώνυμες, υπερώνυμες, κτλ. π.χ. Συνδέω τη λέξη αυτοκίνητο με λέξεις όπως αμάξι, μηχανάκι, ποδήλατο, φορτηγό, όχημα, μέσο μεταφοράς, κτλ. τη λέξη ωραίος με τη λέξη άσχημος, κτλ.

Σύνδεση λέξης με άλλες λέξεις  Ένταξη στο αντίστοιχο ετυμολογικό πεδίο, π.χ. συνδέω τη λέξη είσοδος με λέξεις όπως έξοδος, άνοδος, οδόφραγμα  Ένταξη στη κατάλληλο μορφολογικό παράδειγμα: συνδέω τη λέξη καλός με άλλα επίθετα σε -ός-ή-ό (π.χ. τυχερός), τη λέξη ξεκλειδώνω με λέξεις όπως ξεκουμπώνω

Στερεότυπες εκφράσεις  Με την ευκαιρία επεξεργασίας μιας θεματικής ενότητας όπως, π.χ. ‘τα επαγγέλματα’, διδάσκω και εκφράσεις όπως: κάνω δουλειές του ποδαριού, δεν παίρνω ανάσα, πιάνω την καλή, βαράω μύγες, κτλ.

Στερεότυπες εκφράσεις  Με αφορμή τη σημασία του ρήματος φεύγω, διδάσκουμε εκφράσεις όπως παίρνω πόδι, αδειάζω τη γωνιά σε κάποιον, παίρνω δρόμο, γίνομαι καπνός, κτλ.

Στερεότυπες εκφράσεις  Με αφορμή κάποιο κείμενο που περιέχει βασικά ρήματα όπως πιάνω, βάζω, κτλ, διδάσκουμε εκφράσεις όπως: πιάνω την καλή, πιάνω κάποιον στο στόμα μου, βάζω νερό στο κρασί μου, το βάζω στα πόδια, κτλ.

Στερεότυπες εκφράσεις  Χρήση των εκφράσεων κατά τις συζητήσεις με τους μαθητές με στόχο τα παιδιά να αντιληφθούν με διαισθητικό τρόπο τη σημασία τους  Διδασκαλία μέσα σε συμφραζόμενα/αντίστοιχες περιστάσεις επικοινωνίας  Η σημασία των εκφράσεων εντοπίζεται από τους ίδιους τους μαθητές

Συνωνυμικά ζεύγη λόγιων/λαϊκών λέξεων  Περισσότερα από εξήντα συνωνυμικά ζεύγη του τύπου σπίτι-οίκος, ζωή-βίος, πόρτα-θύρα, φωτιά-πυρ, ψωμί-άρτος, πέτρα-λίθος, λουλούδι-άνθος, κόβω- τέμνω  Επομένως: απαραίτητη μια διαχρονική προσέγγιση του λεξιλογίου

Στρατηγικές εκμάθησης  Χρησιμοποιώντας λεξικό  Εικασία με βάση τα συμφραζόμενα  Εικασία με βάση τη λεξική δομή

εικασία  π.χ. αν κάποιος δε γνωρίζει τη σημασία της λέξης υπογλώσσιος, τότε πρέπει να τη συναγάγει με βαση  τα συμφραζόμενα  το πρόθημα υπο-  το επίθημα –ιος  το ουσιαστικό γλώσσα

H ποικιλία λόγιο-λαϊκό  Η νέα ελληνική είναι σύνθεση δύο παραδόσεων, της δημοτικής και της λόγιας (καθαρεύουσα, αρχαίας ελληνικής)  Έτσι η νέα ελληνική έχει παράλληλα γλωσσικά στοιχεία και συστήματα  Η διμορφία αυτή παρέχει πλούτο εκφραστικών δυνατοτήτων  Όμως στη διδασκαλία της νέας ελληνικής προκύπτει θέμα αντιμετώπισης των παράλληλων γλωσσικών στοιχείων

Ποικιλία σε φωνητικό/ φωνολογικό επίπεδο  Παράλληλα συμφωνικά συμπλέγματα: δημοτικό λόγιο χτυπώκτυπώ χτίζωκτίζω φτερόπτέρυγα φταίω, φταίξιμοπταίω, πταίσμα γραφτόγραπτό

Ποικιλία σε φωνητικό/ φωνολογικό επίπεδο  Αποβολή φωνηέντων σύμφωνα με την κλίμακα: a>o>u>e-I δημοτικό λόγιο ΘόδωροςΘεόδωρος σού 'χα πεισου είχα πει τό 'χωτο έχω

Ποικιλία σε φωνητικό/ φωνολογικό επίπεδο  Συνίζηση δημοτικό λόγιο ευλογιάευλογία τα λόγιαη λόγια (γλώσσα) τα χρόνιαη χρόνια (ασθένεια) στοιχειόστοιχείο

Ποικιλία σε μορφολογικό επίπεδο:ουσιαστικά  Οι νεότερες και σύνθετες λέξεις έχουν την τάση να διατηρούν τον τόνο στην ίδια συλλαβή, ενώ οι λόγιας/αρχαίας προέλευσης τον μετακινούν δημοτικό λόγιο ψεύταροςκίνδυνος ψεύταρουκινδύνου παλιάνθρωποςόροφος παλιάνθρωπουορόφου

Ποικιλία σε μορφολογικό επίπεδο  Στη λαϊκή γλώσσα η διάκριση αρσενικού – θηλυκού δηλώνεται από την παρουσία- απουσία αντίστοιχα του ληκτικού –ς. π.χ. πατέρας-μητέρα  Η παραπάνω διάκριση δεν ισχύει - σε λόγιας προέλευσης θηλυκά σε –ος: διάμετρος, λεωφόρος - Σε θηλυκά επαγγελματικά σε –ος, -ης, -έας: φιλόλογος, δικηγόρος, νομάρχης, γραμματέας, συγγραφέας

Ποικιλία σε μορφολογικό επίπεδο  Παράλληλοι τύποι σε ορισμένες κατηγορίες ουσιαστικών: δημοτικό λόγιο κατάστασηςκαταστάσεως συγγενήσυγγενούς

Ποικιλία σε μορφολογικό επίπεδο: επίθετα  Στην κλίση των επιθέτων σε –ύς,-ιά,-ύ, η γενική σχηματίζεται σε –ύ ή –ιού π.χ. παχύς παχιού/παχύ Σε επίσημο ύφος ή στερεότυπες εκφράσεις η γενική σχηματίζεται κατά το πρότυπο των σε –ύς,-εία,-ύς (ευθύς, -εία-ύ): ευθύς, ευθέος π.χ. παχιού αρνιού-παχέος εντέρου βαριά έπιπλα-βαρέα όπλα

Ποικιλία σε μορφολογικό επίπεδο: επίθετα Στη σχολική γραμματική δεν αναφέρονται  τα επίθετα σε –ύς, -εία, -ύ,  τα σε –ων, -ούσα, -ον επείγωνεπείγουσαεπείγον επείγοντος επείγουσαςεπείγοντος επείγονταεπείγουσαεπείγον

Ποικιλία σε μορφολογικό επίπεδο: ρήματα Τα σύνθετα ρήματα λόγιας προέλευσης  Όταν δεν χρησιμοποιούνται στο προφορικό λόγο, λαμβάνουν εσωτερική αύξηση: εμπνέω-ενέπνευσα, εξάγω- εξήγαγα  Όταν χρησιμοποιούνται στο προφορικό λόγο, εμφανίζουν διπλοτυπία: υποφέρω-υπέφερα/υπόφερα, προβάλλω-προέβαλα/πρόβαλα

Ποικιλία σε μορφολογικό επίπεδο: ρήματα  Τα σύνθετα ρήματα λαϊκής χρήσης δεν παίρνουν αύξηση: καταφέρνω- κατάφερα, διαλέγω-διάλεξα

Ποικιλία σε μορφολογικό επίπεδο: ρήματα Δε γίνεται λόγος στη σχολική γραμματική για  την κλίση ενεστώτα ρημάτων αρχαίας/λόγιας προέλευσης που χρησιμοποιούνται συχνά: εγκαθίσταμαι, εκτίθεμαι, καταδεικνύω  την κλίση ρημάτων σε –άγω, -λαμβάνω, -στέλλω, κ.ά.: προσήχθη, κατεστάλη  τις λόγιες μετοχές του τύπου συνδεόμενος, καταδικασθείς, διακεκριμένος, κατειλημμένος, κτλ.

Ποικιλία σε συντακτικό επίπεδο δημοτικό μέσα στις επόμενες μέρες ύστερα από συνεννόηση Υποστήριξε χωρίς συζήτηση την κατάργηση λόγιο εντός των προσεχών ημερών Κατόπιν συνεννοήσεως Τάχθηκε ασυζητητί υπέρ της κατάργησης

Ποικιλία σε λεξιλογικό επίπεδο  Συνωνυμικά ζεύγη λέξεων: πόρτα- θύρα, σκάλα-κλίμακα, βουνό-όρος, κρασί-οίνος, ρούχο-ένδυμα, παπούτσι-υπόδημα, κότα-όρνιθα, ψάρι-ιχθύς, λουλούδι-άνθος, σπίτι- οίκος, κτλ.

Ποικιλία σε λεξιλογικό επίπεδο  Στα παραπάνω ζεύγη, πολλές λόγιες λέξεις δεν έχουν ευρεία χρήση στο λόγο, όπως οι αντίστοιχες λαϊκές, όμως είναι ιδιαίτερα παραγωγικές στο σχηματισμό άλλων λέξεων  Π.χ. χωράφι-αγρός  χωραφάκι, παλιοχώραφο  αγροκαλλιέργεια, αγροτουρισμός, αγρόκτημα, αγροφύλακας, αγροτεμάχιο  Προβληματισμός για το αν στο βασικό λεξιλόγιο ανήκει το λόγιο ή το λαϊκό μέλος του ζεύγους

Ποικιλία σε λεξιλογικό επίπεδο Οι λόγιες λέξεις πολλές φορές χρησιμοποιούνται  για να δηλώσουν μεταφορική σημασία: π.χ. Μνηστήρας της εξουσίας-αρραβωνιατικός της κοπέλας Υψηλή ραπτική-ψηλή κοπέλα

Ποικιλία σε λεξιλογικό επίπεδο Οι λόγιες λέξεις πολλές φορές χρησιμοποιούνται  για να δηλώσουν το αφηρημένο: π.χ. Ο ίππος έχει τα εξής χαρακτηριστικά... -Το άλογό μου είναι καφέ...

Ποικιλία σε λεξιλογικό επίπεδο Οι λόγιες λέξεις πολλές φορές χρησιμοποιούνται  για να προσδώσουν επίσημο, τυπικό ύφος και όχι άτυπο, οικείο, ανεπίσημο: π.χ. - Πωλείται αγροτεμάχιο εκτάσεως... - Πουλάμε ένα χωράφι στο χωριό...

Παρουσία λόγιου-λαϊκού Η παρουσία του λόγιου στοιχείου είναι περισσότερο αναγκαία σε:  Αφηρημένες έννοιες  Μεταφορική σημασία  Επίσημο ύφος  Γραπτό λόγο Σχετίζεται με προηγούμενη γνώση αρχαίας ελληνικής

Παρουσία λόγιου-λαϊκού Η παρουσία του λόγιου στοιχείου είναι περισσότερο αναγκαία σε:  Προχωρημένο επίπεδο γλωσσομάθειας  Στις σπουδές  Σε ενήλικες  Σε υψηλό μορφωτικό επίπεδο

Παρουσία λόγιου-λαϊκού Η παρουσία του λόγιου στοιχείου είναι λιγότερο αναγκαία σε:  συγκεκριμένες έννοιες  κυριολεκτική σημασία  καθημερινό/οικείο ύφος  προφορικό λόγο Δε συνδέεται με προηγούμενη γνώση άλλων γλωσσών

Παρουσία λόγιου-λαϊκού Η παρουσία του λόγιου στοιχείου είναι λιγότερο αναγκαία:  σε αρχάριους  στην καθημερινή επικοινωνία  σε παιδιά  σε χαμηλό μορφωτικό επίπεδο

Λόγιο-λαϊκό και γραμματική  Οι εν χρήσει γραμματικές της νεοελληνικής  Λειτουργούν ρυθμιστικά  Προβάλλουν το λαϊκό  Θέτουν σε δεύτερη μοίρα το λόγιο  Παρέχουν μονομερή εικόνα της γλωσσικής πραγματικότητας  Ανάλογα λειτουργούν και τα εγχειρίδια διδασκαλίας της ελληνικής ως ξένης

προτάσεις  Συστηματική μελέτη του φαινομένου λόγιο-λαϊκό  Εμπλουτισμός εγχειριδίων γλωσσικής διδασκαλίας με κείμενα/δραστηριότητες που καθιστούν εμφανές το φαινόμενο και διευκρινίζουν τη λειτουργία των λόγιων στοιχείων συγχρονικά  Κατάρτιση εκπαιδευτικών

προτάσεις  Κατά τη διδασκαλία, παρουσίαση μέσα από χρήση και εντοπισμός περίστασης επικοινωνίας και ύφους λόγου  Παραλληλισμός λόγιων-λαϊκών στοιχείων και επισήμανση διαφορών λειτουργίας-χρήσης