Εισαγωγή στην πολιτική γεωγραφία: πολιτική και γεωγραφία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ομπάμα…άσε το άμα.. Στην Ελλάδα, όταν δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι, λέμε: άμα… γίνει αυτό… θα κάνουμε και το άλλο. Περιμένουμε δηλαδή να έρθουν όλα μόνα.
Advertisements

Κεφάλαιο 8 Η νέα οικονομία 8.1 Η μετάβαση από την παλιά στη νέα οικονομία. 8.2 Η έννοια και το περιεχόμενο της νέας ψηφιακής οικονομίας. 8.3 Οι κυριότερες.
Μάθημα 6ο.
Ορισμος ευθανασιας Σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, ευθανασία σημαίνει το καλώς θνήσκειν . Ο όρος ευθανασία είναι αντιδάνειο από την αγγλική γλώσσα.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
1. Σκοπός του ΜΘ στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν: α) την αντίληψη της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη σχέση του ανθρώπου με τον.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
TEXNH Γιάννης Παπαδόπουλος – Ζωή Ζαφειροπούλου Φιλόλογοι.
Μάθημα Πολιτική & Δίκαιο Β΄ Γενικού Λυκείου
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
6.1. Δικαιώματα και υποχρεώσεις
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
Γεωγραφία Β’ Γυμνασίου
Ευχές για καλή συνέχεια στο Ταξίδι της Ζωής
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΕΝΟΤΗΤΑ Η πολιτική ζωή της Αθήνας, κυριαρχείται από δύο ανταγωνιστικά πολιτικά κόμματα το αριστοκρατικό και το δημοκρατικό.
«εάν όλοι βοηθούσαμε ο ένας τον άλλον, κανένας άνθρωπος δεν θα ήταν εξαρτημένος από την τύχη» ~ Μένανδρος ~
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
Γ. Μαυρομμάτης.  Στην προηγούμενη διάλεξη παρουσιάστηκαν οι βασικές κατευθύνσεις σε σχέση με το μάθημα  Όπως είπαμε, η ανθρώπινη γεωγραφία είναι ένα.
Γεωργάκη Άννα-Μαρία Φίλιου Δήμητρα Χαλός Αλέξανδρος Χαντρόι Βησσαρίων.
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Εισαγωγή στην πολιτική γεωγραφία: πολιτική και γεωγραφία Πολιτική Γεωγραφία Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Mάθημα 2ο Η ανάπτυξη των ΜΜΕ. Από την Επικοινωνία στα μαζικά Μέσα Ο όρος «μέσα μαζικής επικοινωνίας» αναφέρεται σε μέσα που έχουν οργανωθεί για να μεταδίδουν.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΟΡΙΣΜΟΣ Πολίτευμα είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
ΙΔΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΧΩΡΟ
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Σχολείο, αγωγή και κοινωνία Παλιά: με βάση τις κοινωνικές συνθήκες παραδοσιακές μορφές αγωγής: κάλυψη αναγκών Οικογένεια: σταθεροί ρόλοι. Διαιώνιση.
Μία ταινία του Κώστα Γαβρά
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Κεφάλαιο 1ο Θεωρητική Θεμελίωση
ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ
Α) Κριτική Θεωρία.
Ολυμπιακή παιδεία και Αθλητική Ηθική
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
3.4. Τοπική αυτοδιοίκηση Οι σύγχρονες τάσεις διοικητικής οργάνωσης ευνοούν την αποκέντρωση της πολιτικής εξουσίας σε κατώτερες βαθμίδες της Διοίκησης,
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Σχολειο ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ;
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
           ΠΡΑΣΙΝΗ   ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ   ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ   ΑΝΑΠΤΥΞΗ Μία  δυναμική  Οικονομική και Κοινωνική διέξοδος για  τους κατόχους πτυχίων.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Η ΝΕΑ ΓΕΩΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ή ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η έννοια της επιχείρησης
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
Τσιάμαλος Ηρακλής, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Καρδίτσας - Μαγνησίας
ΗΘΙΚοσ προβληματισμοΣ & ηθικη επιστημη
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην πολιτική γεωγραφία: πολιτική και γεωγραφία Πολιτική Γεωγραφία Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Γιατί ασχολούμαστε με την πολιτική; Γιατί ασχολούμαστε ακόμα με την πολιτική και κατά επέκταση με την πολιτική γεωγραφία; Μήπως θα ήταν καλύτερο το αντικείμενο αυτό να μη διδασκόταν στο πρόγραμμα μαθημάτων; Για ποιο λόγο, και ιδιαίτερα σε αυτή τη συγκεκριμένη χώρα, να «χάνουμε τον καιρό μας» με την πολιτική; (Μια ιδιαιτερότητα η πολιτική επιστήμη ξεκινά από την πόλη στην οποία ζούμε). Η κρίση του πολιτικού μας συστήματος ή η ηθική κρίση της κοινωνίας μας; Η ευθύνη των πολιτικών ή ευθύνη των πολιτών; Και ένα γενικότερο φιλοσοφικό ερώτημα: Μπορεί να υπάρξει πολιτική σε εποχές μνημονίου και δημοσιονομικής πειθαρχίας; Η έννοια της «μεταπολιτικής» υπό το πρίσμα της ιδεολογικής κυριαρχίας της νέο-φιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης. Παρόλα αυτά βλέπουμε την «πολιτική» ως κυρίαρχη βούληση ακόμα να διαδραματίζεται σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Μεταπολιτική ή πολιτική

Οικονομία, πολιτική ή πολιτική οικονομία

Πολιτική ή πολιτική Τι είναι η πολιτική γεια σας; Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη λέξη πολιτική; Η Πολιτική με κεφαλαίο Π μπορεί να είναι τελείως ξεπερασμένη σε ορισμένες περιπτώσεις αλλά η πολιτική με μικρό π, ως οι σχέσεις των ανθρώπων, είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας. Τα πάντα είναι πολιτική. Σε αυτό το μάθημα δεν θα προσπαθήσω να «προσηλυτίσω» πολιτικά κανέναν, θα προσπαθήσω να μην υποστηρίξω καμία θέση που να σχετίζεται με την πολιτική ή πολιτική οικονομία. Είτε πιστεύεται στην οικονομία της αγοράς είτε στο ρόλο του κράτους στην οικονομία, τα πράγματα θα παρουσιαστούν με έναν ουδέτερο τρόπο Αν υπάρχει ουδετερότητα στην αναπαράσταση.

Βουλευτικές Εκλογές Μάιου και Επαναληπτικές εκλογές Ιουνίου 2012 (δημιουργία ξανά και Δράση μαζί)

Αλλά και νέες μυθολογίες

H πολιτική ως υπόθεση ηλικίας: «απόσυρση»

Τι ακριβώς είναι η πολιτική γεωγραφία; Πρώτη χρήση του όρου από τον Γάλλο φιλόσοφο Turgot το 1750. Το 1897 εκδίδεται το βιβλίο του F. Ratzel με τίτλο «Πολιτική Γεωγραφία» Πρώτη εμφάνιση στοιχείων πολιτικής γεωγραφίας από τον Αριστοτέλη στα «Πολιτικά»: «Κατά αρχή πρέπει να αναλογιστούμε τον πληθυσμό και το έδαφος.…. Όσο μικρότερος ο πληθυσμός τόσο πιο διαχειρίσιμος. Το έδαφος πρέπει να αρκετά μεγάλο ώστε να μπορεί να προσδίδει στους πολίτες τη δυνατότητα να ζουν και να υπάρχει χρόνος για ψυχαγωγία. Η πόλη πρέπει να είναι σε κεντρικό σημείο. Η επικοινωνία με τη θάλασσα είναι ευεργετική για οικονομικούς και στρατιωτικούς λόγους; Αλλά τα ηθικά αποτελέσματα του θαλάσσιου εμπορίου είναι κακά. Εάν η πόλη έχει λιμάνι αυτό θα πρέπει να είναι σε κάποια απόσταση από την πόλη» (ελεύθερη μετάφραση) Αλλά και πάλι τι εννοούμε με τον όρο πολιτική γεωγραφία; Και ίσως σημαντικότερα τι ακριβώς σημαίνει πολιτική; Είσαστε φοιτητές γεωγραφίας οπότε μάλλον θα ξέρετε τι σημαίνει γεωγραφία.

αρχαία ελληνική γραμματεία

Πλάτων ή η «ορθή πολιτεία» ή αλλιώς Καλλίπολης Η «ορθή πολιτεία» ως «κλειστή» πολιτεία, η αριστοκρατία του Πλάτωνα και η απέχθεια του για τη «θεατροκρατία» Ο άνθρωπος δεν είναι αυτάρκης γι αυτό και οργανώνεται σε πολιτείες για τον καταμερισμό των έργων και την κάλυψη των αναγκών του Σκοπός της πολιτείας είναι η ευδαιμονία του ανθρώπου μέσα από την χειραγώγηση του ανθρώπου στην αρετή (αρετοπλασία) Αρχές της «ορθής πολιτείας» η δικαιοσύνη και η αλληλεγγύη (ενότητα). Η Καλλίπολης έχει κάλος γιατί ενέχει τις παραπάνω αρετές Προς χάριν της ενότητας δεν μπορεί να υπάρχει δουλεία ούτε ανισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών Η κοινωνία χωρίζεται σε φύλακες και την ευρύτερη κοινωνία. Οι φύλακες δεν έχουν οικογένεια και ιδιοκτησία και υποβάλλονται συνεχώς σε συνεχή εκπαίδευση. Οι φύλακες ως φορείς της πολιτικής εξουσίας. Ορθή διαχείριση της εξουσίας και όχι απόλαυση των αγαθών της ζωής. Από την κάστα των φυλάκων προέρχονται οι «φιλόσοφοι-βασιλιάδεςς».

Αριστοτέλης ή η πολιτική ως το πλάσιμο χαρακτήρα Ο Αριστοτέλης ως ο πατέρας της πολιτικής επιστήμης και της συγκριτικής πολιτικής «τα αξιώματα πρέπει να ισοδυναμούν με βάρος και όχι με πηγή κέρδους» Η οικογένεια, το χωριό, το κράτος. Το κράτος είναι φυσικό αφού καλύπτει τις βασικές ανάγκες τους ανθρώπου. «Ο άνθρωπος είναι πολιτικό ζώο», «αυτός ο οποίος δεν ζει σε κοινωνία είναι είτε κτήνος είτε θεός» Η δουλεία είναι φυσική όπως και η ανισότητα στις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Η έννοια της οικονομίας ως η διαχείριση των ελεύθερων ατόμων, δούλων, της γυναίκας και των παιδιών. «Ο απώτερος σκοπός της πολιτείας είναι η καλή ζωή», «το πραγματικό αντικείμενο του κράτους είναι η αρετή», «το ανώτατο αγαθό». Η πολιτεία δημιουργεί το πλαίσιο προκειμένου το άτομο να βιώσει την ευδαιμονία και να μετατρέψει τη ζωή σε βίο (ηθική ζωή) Οι άνθρωποι πρέπει να γαλουχηθούν σε μια αγαθή κοινωνία για να εξασφαλίσουν την ευδαιμονία. Πως μπορεί να παραχθούν καλοί πολίτες και καλοί πολιτικοί οι οποίοι θα δημιουργήσουν καλούς πολίτες; Πως η πολιτεία θα δημιουργήσει αγαθό χαρακτήρα. Η ευδαιμονία είναι αποτέλεσμα αρετής την οποία διδάσκει η πολιτεία (και την οποία επίσης ανταμείβει) Η μελέτη των συνταγμάτων ως η ραχοκοκαλιά της πολιτείας

Από την πόλη στην Κοσμόπολη Από τα κλειστά συστήματα στα ανοικτά Διογένης ο Σίνωπας «είμαι πολίτης του κόσμου» Οι κυνικοί και η φυσική ζωή ενάντια στη συμβατότητα της κοινωνίας ως ψήγματα κοσμοπολιτισμού Οι στωικοί και ο κόσμος ως πόλη αλλά και από τις πόλεις-κράτη στις αυτοκρατορίες. Χρύσιππος, βοηθήστε τους ανθρώπους δίπλα σας με τον καλύτερο τρόπο και έτσι βοηθάτε τον κόσμο. “Act locally, think globally”. Οι υποχρεώσεις μας απέναντι στην κοσμόπολη και όχι μόνο στην πόλη μας.

Ανακεφαλαίωση: Πόλη, πολιτεία, πολιτική Είναι πολιτική μόνο τα κράτη, τα πολιτεύματα, οι πολιτείες και τα συντάγματα; Και οι αρχαίοι ήτανε κρατιστές Ετυμολογικά ή λέξη πολιτική προέρχεται από την πόλη Η πόλη έχει έναν διττό ορισμό: τα κτίρια και το κτιστό περιβάλλον αλλά και οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων Η πολιτική ως οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, πολιτική ως ανθρώπινες σχέσεις Οι σχέσεις μεταξύ όλων των ανθρώπων ή μεταξύ μόνο των ελεύθερων πολιτών; Είναι πολιτική οι σχέσεις μεταξύ των πολιτών, των μετοίκων και των δούλων; Η ακόμα και οι σχέσεις μεταξύ των ανδρών και των γυναικών; Ας αφήσουμε όμως πίσω την αρχαία ελληνική φιλοσοφία και ας ασχοληθούμε με την πολιτική γεωγραφία Τι είναι τελικά η πολιτική; Είναι ακόμα κάτι το οποίο μας διαφεύγει;

Κλασσική πολιτική γεωγραφία Η κλασσική πολιτική γεωγραφία ασχολείται με τα κράτη και οτιδήποτε σχετίζεται με αυτά (εκλογές, πολιτικά κόμματα, κυβέρνηση, πολέμους, εξωτερικές σχέσεις, δημόσια πολιτική κτλ.) Η προσέγγιση αυτή είναι σαν η πολιτική να αποτελεί μια άλλη σφαίρα από την καθημερινή ζωή, μια άλλη πραγματικότητα. Επίσης είναι σαν το πολιτικό πεδίο να μπορεί να διαχωριστεί απόλυτα από το οικονομικό, κοινωνικό, πολιτιστικό κτλ. Επομένως από την μια μεριά έχουμε το πολιτικό και από την άλλη τους ανθρώπους. Η πολιτική πέραν της ζωής Μήπως όλα είναι πολιτική; Με ποια έννοια;

Είναι το έργο του Bob Morley πολιτικό ή απλώς πολιτιστικό; War (1976 τα λόγια από την ομιλία του Salassie στα ΗΕ το 1963)

Διαφορετικές πολιτικές γεωγραφίες Η πολιτική γεωγραφία ως αρωγός στην ενίσχυση της δύναμης τους κράτους: γεωπολιτική, Ratzel & Mackinder αλλά και νέες γεωπολιτικές αφηγήσεις όπως Huntington και η επικείμενη «σύγκρουση των πολιτισμών» Η πολιτική γεωγραφία ως αριθμοί και στατιστικά για την καλύτερη διακυβέρνηση του κράτους. Χωρική ανάλυση, μελέτη περιοχών και η παράδοση του Isaiah Bowman Η κριτική στο κράτος. Οι πρωτεργάτες μιας τέτοιας ανάλυσης στις αρχές του αιώνα οι αναρχικοί γεωγράφοι Reclus & Krotopkin που ήταν ενάντιοι στο κράτος και υπέρ των μικρών ανεξάρτητων και αυτορυθμιζόμενων κοινοτήτων. Στη συνέχεια, η κριτική στο κράτος από διάφορες μεριές ή αλλιώς η νέα πολιτική γεωγραφία και η μετάβαση από τα κράτη στους ανθρώπους ή αλλιώς από μια από πάνω προς τα κάτω σε μια από κάτω προς τα πάνω προσέγγιση.

Χωρική ανάλυση: Χώρος και πολιτική

Πολιτική και καθημερινότητα

Η νέα πολιτική γεωγραφία Από την πολιτική σε μεγάλο Π στην πολιτική με μικρό π Η άτυπη πολιτική βρίσκεται παντού. Βρίσκεται στην οικογένεια, στο γραφείο, στην επιχείρηση, στο πάρκο, στο δρόμο, στην παραλία, στο πανεπιστήμιο, στα ψώνια, στον αθλητισμό κλπ. Είναι μέρος της ζωής μας και όχι εκτός της ζωής μας Η σφαίρα του πολιτικού δεν είναι εκτός του οικονομικού, πολιτιστικού, κοινωνικού. Το κοινωνικό αλλά και το πολιτιστικό είναι πολιτικό (σκεφτείτε το γκράφιτι αλλά παρακαλώ μην μουτζουρώνεται την πόλη) Η πολιτική ως η εφαρμογή της δύναμης/ισχύς, όλες οι πολιτικές σχέσεις ως χωρικές, η ισχύς στο χώρο Η πολιτική διαδραματίζεται σε χώρους και όχι σε μόνο σε χώρες Η νέα πολιτική γεωγραφία είναι πολύ κοντά στην πολιτισμική και κοινωνική γεωγραφία Η ανάπτυξη της νέας πολιτικής γεωγραφίας προέκυψε μέσα από εξελίξεις στην πολιτισμική και κοινωνική γεωγραφία

Από την αρχαία ελληνική γραμματεία στο μέλλον Η πολιτική γεωγραφία και οι φιλόσοφοι: αρχικές προσεγγίσεις πολιτικής (ηθικής) και γεωγραφίας. Πόλη-κοσμόπολη Κρατισμός και πολιτική γεωγραφία αλλά και Πολιτική με κεφαλαίο Π Η νέα πολιτική γεωγραφία, από τα κράτη στους ανθρώπους, σχέσεις ισχύος Η πολιτική γεωγραφία ως οι περίπλοκες σχέσεις μεταξύ πολιτικής (με τη στενή και την ευρεία έννοια) και των διαφόρων κλιμάκων Από την άλλη πλευρά άμα η πολιτική είναι παντού τότε όλα είναι και πολιτική γεωγραφία Μήπως η πολιτική γεωγραφία με αυτόν τον τρόπο χάνει το αντικείμενο της; Μήπως περιλαμβάνει τα πάντα αλλά και τίποτα;