ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ Η βασικότερη συνιστώσα κάθε υπολογιστή είναι η Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας του (ΚΜΕ), αγγλικά Central Processing Unit (CPU). Η ΚΜΕ είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα που πρακτικά ελέγχει όλες τις μονάδες που είναι συνδεδεμένες στον υπολογιστή και είναι υπεύθυνη για την εκτέλεση των διαφόρων εργασιών.Όπως φανερώνει και το όνομα της, επεξεργάζεται τα δεδομένα που έχουν εισαχθεί.
Η μετατροπή των δεδομένων αυτών με σκοπό να γίνουν κατανοητά στον υπολογιστή καθώς και η επιμέρους επεξεργασία τους γίνεται στις διάφορες μονάδες της ΚΜΕ.
ΜΟΝΑΔΑ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ (DECODE UNIT): Εδώ μεταφράζονται τα δεδομένα από τη μορφή με την οποία τα εισάγουμε σε μορφή που αντιλαμβάνεται ο υπολογιστής και αποκαλείται γλώσσα μηχανής. ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ (ARITHMETIC & LOGIC UNIT,ALU): H αριθμητική και λογική μονάδα είναι ένα κύκλωμα ικανό να εκτελεί γρήγορα αριθμητικές και λογικές πράξεις. Κάθε πράξη εκτελείται σε χρόνο μικρότερο των 10sec.
ΜΟΝΑΔΑ ΕΛΕΓΧΟΥ: Η μονάδα ελέγχου είναι αυτή που συγχρονίζει και καθοδηγεί τη λειτουργία του υπολογιστή, ανακαλεί από την κεντρική μνήμη εντολές, προσδιορίζει τον τύπο τους και αναθέτει στην αριθμητική και λογική μονάδα την εκτέλεση τους. ΜΟΝΑΔΑ ΑΝΑΚΛΗΣΗΣ (FETCH UNIT): Είναι αυτή που προβλέπει ποιες θα είναι οι αμέσως επόμενες εντολές που πρόκειται να εκτελεστούν. ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ(PROTECTION UNIT): Εξασφαλίζει όλες τις λειτουργίες που εκτελούνται από την ΚΜΕ. ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΕΣ (REGISTERS): Πρόκειται για ειδικές ταχύτητες μνήμες που βρίσκονται μέσα στην ΚΜΕ ή στην κεντρική μνήμη.Ανάλογα με τον τρόπο λειτουργίας τους χωρίζονται σε: Kαταχωρητές διεύθυνσης μνήμης (Memory Adress Register-MAR) Καταχωρητές Δεδομένων Μνήμης(Memory Data Register-MDR)
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΚΜΕ ΒΗΜΑ 1:Μετάφερε τον αριθμό α στο συσσωρευτή(ανάγνωση) ΒΗΜΑ 2:΅Πρόσθεσε τον αριθμό β στο συσσωρευτή(πρόσθεση) ΒΗΜΑ 3:Μετάφερε το αποτέλεσμα στη μνήμη(εγγραφή)
ΑΝΕΜΙΣΤΗΡΑΣ ΨΥΞΗΣ: Λόγω των πολλών κυκλωμάτων που τροφοδοτούνται συνεχώς με ηλεκτρικό ρεύμα είναι απαραίτητος ένας μηχανισμός ψύξης που κρατά σχετικά σταθερή τη θερμοκρασία της ΚΜΕ. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ: Είναι ένας βοηθητικός επεξεργαστής δίπλα στην ΚΜΕ που συμβάλλει στην γρηγορότερη εκτέλεση πολλών και πιο απαιτητικών μαθηματικών υπολογισμών.
ΚΥΡΙΑ ΜΝΗΜΗ (MAIN MEMORY): Είναι το τμήμα όπου αποθηκεύονται τα προγράμματα και τα δεδομένα.Μπορούμε να τη φανταστούμε σαν ένα πίνακα που περιλαμβάνει έναν αριθμό θέσεων,κελιών.Για να διαβάσουμε ή να γράψουμε το περιεχόμενο, κάθε θέση αντιστοιχεί σε μια διεύθυνση. Η χωρητικότητα των μνημών στους υπολογιστές μετριέται τυπικά με βάση τη μονάδα byte(ψηφιολέξη) ή πολλαπλάσια αυτής (1ΚΒ=1024 bytes, 1MB=1024KB). Η ακολουθία των ενεργειών για διάβασμα ή γράψιμο στην κύρια μνήμη καλείται ως κύκλος μνήμης(memory cycle). Η μέγιστη δυνατή ταχύτητα μεταφοράς δεδομένων από ή προς τη μνήμη ονομάζεται εύρος ζώνης(memory bandwidth).
ΕΙΔΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΝΗΜΗΣ: Μνήμη Τυχαίας Προσπέλασης (Random Acess Memory-RAM): Είναι η μνήμη στην οποία μπορούμε και να γράψουμε και να διαβάσουμε με δυαδικά ψηφία.Το περιεχόμενο της διατηρείται όσο ο υπολογιστής βρίσκεται σε λειτουργία. Μνήμη μόνο Για Ανάγνωση(Read Only Memory-ROM): Είναι η μνήμη που γράφεται εφάπαξ και στη συνέχεια μπορούμε μόνο να διαβάζουμε χωρίς να μπορούμε να την τροποποιήσουμε.Υπάρχουν όμως κάποια είδη ROM που επιτρέπουν το προγραμματισμό τους,και είναι τα εξής: Προγραμματιζόμενες Μνήμες μόνο για Ανάγνωση(Programmable Read Only Memory-PROM) & Επαλείψιμες Προγραμματιζόμενες Μνήμες μόνο για Ανάγνωση(Erasable Programmable Read Only Memories-EPROM)
ΛΑΝΘΑΝΟΥΣΑ Ή ΚΡΥΦΗ ΜΝΗΜΗ: Είναι ένας ειδικός τύπος μνήμης που δημιουργήθηκε για να επιταχύνει την προσπέλαση στην κύρια μνήμη.Σε αυτή αποθηκεύονται τα δεδομένα που η ΚΜΕ κρίνει ότι χρησιμοποιούνται συχνά. ΜΗΤΡΙΚΗ ΠΛΑΚΕΤΑ(MOTHERBOARD): Η μητρική κάρτα σε έναν υπολογιστή περιλαμβάνει τυπικά τις βασικές συνιστώσες του υλικού του.
ΣΚΛΗΡΟΣ ΔΙΣΚΟΣ (HARD DISC): Είναι ένα μαγνητικό περιφερειακό μέσο αποθήκευσης και επιτρέπει την τυχαία προσπέλαση.Έχει επικρατήσει να αναφέρεται σε μια μη αντικαταστάσιμη δεσμίδα σκληρών δίσκων.
ΔΙΑΥΛΟΙ Ή ΔΙΑΔΡΟΜΟΙ(BUSES): Κατά την εκτέλεση των διάφορων λειτουργιών σε ένα σύγχρονο υπολογιστικό σύστημα,τυπικά απαιτούνται συνεχείς μεταφορές εκατομμυρίων bits μεταξύ των συνιστωσών του.Οι μεταφορές αυτές επιτυγχάνονται μέσω των αποκαλούμενων διαδρόμων.Υπάρχουν τρεις διάδρομοι,διευθύνσεων,δεδομένων και ελέγχου.
ΘΥΡΕΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ (PORTS): Υπάρχουν διάφορες συσκευές μέσω των οποίων ο υπολογιστής δέχεται είσοδο ή παράγει έξοδο κατανοητή στον άνθρωπο.Το σημείο στο οποίο συνδέεται μια συσκευή στον υπολογιστή λέγεται θύρα.Υπάρχουν δυο ειδών θύρες η Σειριακή και η Παράλληλη θύρα.
ΚΑΡΤΕΣ ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ(CARDS): Η μητρική πλακέτα έχει πάνω τις μια σειρά από υποδοχές, σε αυτές μπορούμε να προσαρμόσουμε κάποιες μικρότερες πλακέτες που αποκαλούνται κάρτες και δίνουν στον υπολογιστή μας πρόσθετες δυνατότητες.Οι υποδοχές αυτές ονομάζονται υποδοχές επέκτασης.Οι πιο συνηθισμένες είναι:Κάρτα Οθόνης/ Ήχου/ Βίντεο/ Ραδιοφώνου/ Fax-modem/ Δικτύου.
ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ: Είναι ένα εξάρτημα που έχει ως αποκλειστικό σκοπό να τροφοδοτεί με ρεύμα όλες τις επιμέρους μονάδες της ΚΜΕ.
ΟΘΟΝΗ: Βασική συσκευή εξόδου σήμερα και πρακτικά απαραίτητη στην αλληλεπίδραση χρήστη-συστήματος, είναι το monitor.Οι συσκευές αυτές χωρίζονται σε:συσκευές σάρωσης στοιχειοπίνακα(raster scan) και σε διανυσματικές συσκευές (vestor devices)
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΟΘΟΝΗΣ ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΙΚΗ ΣΑΡΩΣΗ ΣΑΡΩΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΟΠΙΝΑΚΑ
ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΤΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΟΘΟΝΗΣ: -Μονοχρωματική Οθόνη και Προσαρμογέας -Οθόνη χρώματος/ γραφικών και Προσαρμογέας -Οθόνη Βελτιωμένων Γραφικών και Προσαρμογέας -Επαγγελματική Έγχρωμη Οθόνη και Προσαρμογέας -Οθόνες και Προσαρμογείς των Personal System/2
Οθόνη Καθοδικού Σωλήνα: ΕΙΔΗ ΟΘΟΝΗΣ Οθόνη Καθοδικού Σωλήνα: Οθόνη Αφής Οθόνη Υγρών Κρυστάλλων