ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 7 η Θεματική ενότητα Κοινωνιογλωσσολογία και σχολείο Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Advertisements

Τσικαλάκη Ιωάννα Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
O ελεύθερος χρόνος παιδιών σχολικής ηλικίας
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
1 Η σύνδεση των γλωσσών με χώρες και πολιτισμούς και οι συνέπειές της στις στάσεις και τα κίνητρα για εκμάθηση: συμπεράσματα μιας έρευνας σε μαθητές 5.
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΚΑΠΝΙΣΜΑ; ΌΧΙ ΕΜΕΙΣ! SİGARA MI? BİZDEN UZAK!
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ – ΣΧ.ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ –ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ 1/3/2004 Σκοπός – στόχοι της Συνάντησης Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου (Παιδαγωγική ευθύνη λειτουργίας.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Δρ. Χριστίνα Χατζησωτηρίου Συνάντηση 5 η.
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
 ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟ  ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ  ΧΙΟΥΜΟΡ  ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΩΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΑΤΟΜΑ  ΔΙΟΡΘΩΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΦΑΝΤΑΣΙΑ  ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ - ΠΡΟΤΥΠΟ.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση – Θεωρία και Πράξη
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Ηγεσία και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 4. Κριτικός Γραμματισμός Υπεύθυνος Καθηγητής: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 8 η Θεματική ενότητα Το γλωσσικό μάθημα με βάση την κοινωνιογλωσσολογία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η ΧΡΗΣΗ VIDEOCONFERENCE ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ 2o Δημοτικό Σχολείου Βόλου Παρουσίαση.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ο μύθος της ομοιογένειας
Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση. Δεκαετία 1960 Πολυάριθμες έρευνες σε πολλές δυτικές χώρες με στόχο να διαπιστωθεί αν το σχολείο προσφέρει.
Δίγλωσση εκπαίδευση και σχολική αποτυχία.. Σχολική Αποτυχία Συχνά η ευθύνη της σχολικής αποτυχίας, επιρρίπτεται στη διγλωσσία. Δεν ισχύει παρά μόνο για.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 5 η Θεματική ενότητα Διγλωσσία, πολυγλωσσία, επαφή γλωσσών Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δ’ εξάμηνο Δήμητρα Κατή Ώρες υποδοχής φοιτητών-τριών Δευτέρα 12:30-2:30 Ιστοσελίδα μαθήματος
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Σχολική επίδοση και μειονότητες
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
 . Αρχές, ιδέες, πρωτοβουλίες, δράσεις της σχολικής κοινότητας του 132ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.
Παιδαγωγική σχέση Ρόλος εκπαιδευτικού: Να βοηθήσει τους μαθητές να μεταβούν από την ανωριμότητα στην ωριμότητα, από την άγνοια στη γνώση, από την αδυναμία.
Η γλώσσα δεν είναι αθώα. Σπάει κόκκαλα. Ενίοτε και προκαταλήψεις.
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΝΕΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
Ενότητα 2_2 Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία και στο σχολείο
ΗΜΕΡΙΔΑ 49ης Περιφέρειας Δ. Ε
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ Πέτρος κλιάπης 2004.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ελισάβετ Βεντούρα Κυριακή Δημακάκου
Εκπαίδευση και μειονότητες
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 7 η Θεματική ενότητα Κοινωνιογλωσσολογία και σχολείο Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1

Ενότητα – ποικιλότητα - σχολείο Στερεοτυπικά: το όφελος του σχολείου να στέκεται υπέρ της ενότητας  περιθωριοποίηση της ποικιλότητας όχι ενίσχυσή της Σκοπός του σχολείου:  να ετοιμάζει συνειδητοποιημένους πολίτες, απαλλαγμένους από στερεότυπα.  ανάδειξη της γλωσσικής πολυμορφίας & σεβασμός της  συνειδητοποίηση, κριτική και εκπαιδευτική καθώς στην αδράνεια φαίνονται τα στερεότυπα. 2

Ενότητα – ποικιλότητα - σχολείο Ελληνική εκπαίδευση,  εξιδανίκευση (95 % των ελληνικών προγραμμάτων, συμπεριλαμβανομένων των γλωσσικών μαθημάτων, ασχολούνται με την Ελλάδα, 5% με τα υπόλοιπα κράτη)  υπόβαθρο: προάσπιση της ενότητας του έθνους.  εξαιρετικά στερεοτυπική! Εθνοκεντρισμός στην ελληνική εκπαίδευση! 3

[ΚΓ και σχολείο] Σχολείο & γλωσσική ανισότητα Τι δεν είναι ισότητα: Να επιδιώκει, να φέρνει τα παιδιά κοντά στο ιδεατό πρότυπο, νόρμα, να ξεχάσουν, τις ποικιλίες τους.  Προβληματικό από άποψη δημοκρατίας και ανέφικτο. Όχι όλοι ίδιοι, όχι ίδια έκφραση γλωσσικά. 4

[ΚΓ και σχολείο] Σχολείο & γλωσσική ανισότητα Ισότητα: σεβασμός ετερότητας, γλωσσικής ποικιλότητας, χώρος σε ποικιλίες ώστε τα παιδιά να νιώσουν μέρος της γλωσσικής σχολικής κοινότητας μέσα από την ποικιλότητα. Όχι καταπάτηση διαφορετικότητας. Παιδιά από διάφορα περιβάλλοντα να νιώσουν ίσα απέναντι στο φαινόμενο γλώσσας, ότι έχουν ίσες ευκαιρίες απέναντι στις γλωσσικές ποικιλίες (και νόρμα). 5

[ΚΓ και σχολείο] Σχολείο & γλωσσική ανισότητα Το σχολείο:  ανθρωπιστική λειτουργία & δημοκρατική εκπαίδευση  να αμβλύνει την ανισότητα και να μην προκαλέσει απώλειες σε παιδιά που από καταγωγή μπορούν να χρησιμοποιούν δύο κώδικες.  να ενισχύσει την παρουσία διαλέκτων, να εισάγει τις λιγότερο ισχυρές ποικιλίες στην επικοινωνία και μέσα από τα επίσημα κείμενα του σχολείου (βιβλία, Α.Π). 6

[ΚΓ και σχολείο] γλωσσικές προκαταλήψεις  Γλωσσικές προκαταλήψεις δασκάλων α) οι πρώτες εντυπώσεις τους για τους μαθητές στηρίζονται στη γλωσσική συμπεριφορά (ήδη διαμορφωμένη): ο ρόλος της νόρμας β) οι πρώτες γλωσσικές εντυπώσεις δημιουργούν και προσδοκίες των δασκάλων για τους μαθητές, που με τη σειρά τους επηρεάζουν την επίδοση των μαθητών γ) τα περισσότερα τεστ περνούν από τη γλώσσα – μέσο μάθησης και διαμόρφωσης μετρήσεων δ) η διαμόρφωση ή ενίσχυση των αρνητικών προκαταλήψεων των μαθητών.  Γλωσσικές προκαταλήψεις μαθητών: Τα ολισθηρά ερευνητικά δεδομένα για την πρώιμη ηλικία. 7

[ΚΓ και σχολείο] γλωσσική ανεπάρκεια Η θεωρία του Bernstein: η διάκριση περιορισμένου και διευρυμένου κώδικα και η αγνόησή της. Η κριτική της θεωρίας: κοινωνιογλωσσικοί κώδικες και τα πλεονεκτήματα του ΠΚ. 8

Η θεωρία του Bernstein Βάση της θεωρίας: Το σχολείο κινείται γλωσσικά και κρίνει τους μαθητές πάνω σε διευρυμένο κώδικα του σχολείου κοντά στη νόρμα. Αναφορά του, παιδιά από εργατικές φτωχές συνοικίες Αγγλίας που χρησιμοποιούν άλλη ποικιλία (περιορισμένος κώδικας). Θεωρία της εποχής: διευρυμένος κώδικας (elaborated).. 9

Η θεωρία του Bernstein - «Μειονέκτημα» που εμφανίζουν παιδιά από μη ευνοημένα κοινωνικά περιβάλλοντα λόγω γλωσσικών αποκλίσεων. - πρόβλημα στις γλωσσικές απαιτήσεις του σχολείου. - Περιβάλλοντα (οικογένεια, γειτονιά, περιοχή) που χρησιμοποιούν ποικιλίες, κοινωνικά σημαδεμένες, ενώ στο σχολείο η νόρμα απαίτηση, μέσο κρίσης και αξιολόγησης  αδυναμία προσαρμογής σε γλωσσικό κώδικα σχολείου. 10

Η θεωρία του Bernstein Σημαδεύει αρνητικά αυτό που δεν συνάδει με τη νόρμα, την κοινωνικά σημαδεμένη γλώσσα. Εσωτερικός κώδικας εσκεμμένα για επικοινωνία σε κοινότητα και διαφοροποίηση. Ορολογία ιεραρχική/ αξιακή. Νομιμοποίηση αυτού που κάνει το σχολείο. Εξηγεί όμως γιατί τα παιδιά από μη ευνοημένα περιβάλλοντα δεν τα κατάφερναν τόσο καλά όσο των αστικών στρωμάτων. (πλεονέκτημα: κοντά στο γλωσσικό κώδικα του σχολείου). Εντόπισε ότι το σχολείο αγνοεί τη διάκριση, άρα φταίει αυτή όχι οι ομιλητές γιατί κινείται με έναν κώδικα. Σημαντική θεωρία με επιρροή ακόμη και σήμερα. Έδειξε ότι δυσκολεύονται τα παιδιά, πρόβλημα στη γλώσσα. 11

Η θεωρία του Bernstein Πλεονεκτήματα ΠΚ  δείχνει ανομοιογένεια.  ανοικτοί στην επικοινωνία, ενταγμένοι σε κοινωνία Πολλαπλές οπτικές σε γλώσσα για κάθε θέμα με δυνατότητες + τομείς (όπως συναίσθημα), όπου ο ΠΚ υπερτερεί. 12

[ΚΓ και σχολείο] Γλωσσική σύγκρουση: η χρηστικότητα των γλωσσικών ποικιλιών, οι πολλές οπτικές γωνίες για τη γλώσσα Γλωσσική ανεπάρκεια: το ψευδο-πρότυπο του γραπτού λόγου (και ποιου ακριβώς;) – τα επίπεδα λόγου και οι περιστάσεις 13