Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τα Αγγλικά Δημοτικής Εκπαίδευσης
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Η φωνολογική επίγνωση.
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Communication in Mother tongue Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο.
Η διαφήμιση ως πεδίο αναγνωστικής και συγγραφικής πρακτικής
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Καλλιβρετάκη Αργυρώ Καθηγήτρια Πληροφορικής Π.Ε. 19
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Γλώσσας
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Αθανάσιος Αϊδίνης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
This project has been funded with support from the European Commission. Communication in Mother tongue πληροφορίες Επικοινωνία στη μητρική γλώσσα.
Διδασκαλία γλώσσας και περιεχομένου
ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ Βασικές έννοιες: μητρική γλώσσα Μητρική γλώσσα Η γλωσσική μορφή με την οποία έρχεται σε επαφή το παιδί.
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Μαρία Παπαδάκη. Η αντιμετώπιση του προβλήματος πριν την εκδήλωσή του Μείωση της ζήτησης – Προαγωγή της υγείας WHO: Προαγωγή της υγείας αποτελεί η ανάπτυξη.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Δίγλωσση εκπαίδευση και σχολική αποτυχία.. Σχολική Αποτυχία Συχνά η ευθύνη της σχολικής αποτυχίας, επιρρίπτεται στη διγλωσσία. Δεν ισχύει παρά μόνο για.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Ο Saussure (1979) πραγματοποίησε τη διάκριση ανάμεσα:  Στην αφηρημένη πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη δομή της γλώσσας (langue), το γλωσσικό σύστημα.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας στο Γλωσσικό Μάθημα (Ελληνικά): Εισηγήσεις για Χρήση και Αξιοποίηση Σταυρούλα Κοντοβούρκη Λέκτορας, Διδακτική Γλωσσικού.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Η εξέλιξη των θεωριών του Jim Cummins (α’)
Διεθνείς έρευνες (PISA) και κυπριακό εκπαιδευτικό σύστηµα: δεδοµένα και προβληµατισµοί Δρ Αθ. Μιχαηλίδου Διευθύντρια Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο Μάθημα 3: Ακαδημαϊκή γλωσσική ικανότητα Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

μαθησιακοί στόχοι να συνειδητοποιήσουν οι φοιτητές τη διάκριση του Cummins μεταξύ συνομιλιακής ευχέρειας και ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας, να αναγνωρίζουν βασικά χαρακτηριστικά της ακαδημαϊκής γλώσσας, να εξοικειωθούν σε θεωρητικό επίπεδο με το πλαίσιο ανάπτυξης της ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας δίγλωσσων μαθητών. Λέξεις κλειδιά: συνομιλιακή ευχέρεια, ακαδημαϊκή γλωσσική ικανότητα, γλώσσα της επιστήμης, καλλιέργεια ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας, πλαίσιο στήριξης

σχέση μεταξύ γλωσσικής ανάπτυξης και σχολικής επιτυχίας των δίγλωσσων μαθητών: παραδείγματα από Cummins 2005 παράδοξο ανεπτυγμένης επικοινωνιακής ευχέρειας που δεν συνοδεύεται από ανάλογη σχολική επιτυχία οι δεξιότητες στη διαπροσωπική προφορική επικοινωνία ερμηνεύονται ως έγκυροι δείκτες της συνολικής ικανότητας στη γλώσσα η απόδοση μειωμένων γνωστικών ικανοτήτων σε μαθητές που διαφέρουν πολιτισμικά μπορεί να αυτοεπαληθευτεί

σχέση μεταξύ γλωσσικής ανάπτυξης και σχολικής επιτυχίας των δίγλωσσων μαθητών: ένα παράδειγμα από τα δεδομένα στην Ελληνική Τσοκαλίδου 2005

οι τρεις πτυχές της γλωσσικής ικανότητας (Cummins 1996/2005) (1/3) α. συνομιλιακή (επικοινωνιακή) ευχέρεια: ικανότητα διεξαγωγής μιας συνομιλίας σε περιστάσεις οικειότητας και επαφής, πρόσωπο με πρόσωπο χαρακτηριστικά: λεξιλόγιο υψηλής συχνότητας, απλές γραμματικές δομές, υποστήριξη από εξωτερικούς δείκτες (εκφράσεις προσώπου, χειρονομίες, επιτονισμός…) (πλαισιακή στήριξη)

οι τρεις πτυχές της γλωσσικής ικανότητας (Cummins 1996/2005) (2/3) β. διακριτές γλωσσικές δεξιότητες: ειδικές φωνολογικές και γραμματικές γνώσεις καθώς και γνώσεις γραφής και ανάγνωσης που αποκτώνται έπειτα από άμεση διδασκαλία και εξάσκηση, επίσημη ή ανεπίσημη

οι τρεις πτυχές της γλωσσικής ικανότητας (Cummins 1996/2005) (3/3) γ. ακαδημαϊκή γλωσσική ικανότητα: ικανότητα κατανόησης και παραγωγής ολοένα και πιο σύνθετης και απαιτητικής προφορικής και γραπτής γλώσσας χαρακτηριστικά: λεξιλόγιο χαμηλής συχνότητας, σύνθετη σύνταξη, αφηρημένες εκφράσεις, κείμενα απαιτητικά από γλωσσική και εννοιολογική άποψη, ακρίβεια και συνεκτικότητα (μειωμένη έως μηδενική πλαισιακή στήριξη)

χρόνοι που απαιτούνται για την ανάπτυξη των διαφορετικών πτυχών της γλωσσικής ικανότητας ερευνητικά δεδομένα από την Αγγλική επικοινωνιακή ευχέρεια: περίπου 2 χρόνια ακαδημαϊκή γλωσσική ικανότητα: περίπου 5-7 χρόνια γιατί: συνήθως απαιτείται αρκετά λιγότερη γνώση της ίδιας της γλώσσας, για να λειτουργήσει κανείς κατάλληλα στη διαπροσωπική επικοινωνία από ό,τι απαιτείται σε εκπαιδευτικές καταστάσεις οι ομιλητές της πρώτης γλώσσας δεν μένουν αμετακίνητοι – έτσι τα παιδιά που μαθαίνουν την Αγγλική πρέπει να φτάσουν έναν στόχο που διαρκώς απομακρύνεται

χαρακτηριστικά ακαδημαϊκής γλώσσας (Μελέτη Περιβάλλοντος, Δ΄ Δημοτικού)

χαρακτηριστικά ακαδημαϊκής γλώσσας «η γλώσσα των βιβλίων» λεξιλόγιο: ειδικό λεξιλόγιο (περιεχομένου) και μη ειδικό λεξιλόγιο *το ειδικό λεξιλόγιο διδάσκεται σε όλους τους μαθητές, καθώς συνδέεται άμεσα με το νέο γνωστικό περιεχόμενο γραμματικές δομές (παθητική σύνταξη, υποτεταγμένος λόγος, ονοματοποιήσεις, λόγια κλίση) «η αποκωδικοποίηση (από την πλευρά του μαθητή) σημαίνει τον εντοπισμό των βασικών γλωσσικών κατηγοριών και την οργάνωσή τους σε ένα συνεκτικό δίκτυο π.χ. ποιες είναι οι διαδικασίες, τα μέσα, οι φορείς, οι συνθήκες που επιτρέπουν την εμφάνιση ενός φαινομένου και ποια τα αποτελέσματά του» (Αραποπούλου & Γιαννουλοπούλου 2001)

χαρακτηριστικά ακαδημαϊκής γλώσσας: ο λόγος των επιστημών τεχνικότητα (είτε με χρήση λέξης που προέρχεται από την καθομιλούμενη γλώσσα π.χ. υπόλοιπο είτε με τη δημιουργία μιας καινούργιας λέξης π.χ. φωτοσύνθεση) αφαιρετικότητα (ονοματοποιήσεις π.χ. η ρύπανση των θαλασσών από τα απόβλητα των εργοστασίων: δράσεις  διαδικασίες) λεξική πυκνότητα (πληθώρα λέξεων περιεχομένου και σχετική απουσία γραμματικών λέξεων: η αναγκαιότητα λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης) (: Αραποπούλου, Μ. & Γιαννουλοπούλου, Γ. (2001). Η χρήση της γλώσσας στα μη γλωσσικά μαθήματα: ο λόγος των επιστημών. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (επ.) Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα. http://www.komvos.edu.gr/glwssa/odigos/odigos_n.htm)

καλλιέργεια της ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας διδακτική καθοδήγηση  πλαισιακή στήριξη ευκαιρίες έκθεσης σε ακαδημαϊκές μορφές γλώσσας συχνά οι μαθητές αφιερώνουν περισσότερο χρόνο εξασκούμενοι στην αποκωδικοποίηση (εξάσκηση στην αναγνώριση μεμονωμένων φθόγγων και λέξεων) παρά στην ανάγνωση για κατανόηση του νοήματος (μέσω κειμένων που τους προκαλούν το ενδιαφέρον) μεγαλόφωνη ανάγνωση λογοτεχνικών και πληροφοριακών βιβλίων στο σπίτι (εξοικείωση με τον «καλλιεργημένο λόγο» και σχετικό λεξιλόγιο) (περιφερειακή γνώση λεξιλογίου ενεργητική γνώση λεξιλογίου) χρήση στον προφορικό λόγο από τους εκπαιδευτικούς (λεξιλόγιο ενταγμένο σε γλωσσικό περιβάλλον με νόημα, αναδιατύπωση με συνώνυμα) ακρόαση ηχογραφημένων βιβλίων (εντός και εκτός σχολείου): θετική συσχέτιση με την καλλιέργεια κινήτρων για την ανάγνωση βιβλίων, την ανάπτυξη του λεξιλογίου και των δεξιοτήτων παραγωγής γραπτού λόγου, την εφαρμογή γνωστικών στρατηγικών για την κατανόηση γραπτού λόγου, βλ. Himmele & Himmele 2009) ενίσχυση της καλλιέργειας και χρήσης της πρώτης γλώσσας στο οικογενειακό περιβάλλον

ανάπτυξη ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας συστηματική διδασκαλία της γλώσσας στόχου (δι)γλωσσική επίγνωση ανάπτυξη ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας

ανάπτυξη ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας ανάπτυξη ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας εστίαση στο νόημα: παροχή ευκαιριών στους μαθητές για να επεξεργάζονται γλώσσα και έννοιες που έχουν νόημα γι’ αυτούς εστίαση στη γλώσσα: παροχή ευκαιριών στους μαθητές για να κατανοήσουν βαθύτερα τις γλώσσες που μιλούν αλλά και πώς η χρήση της γλώσσας διαπλέκεται με τις σχέσεις εξουσίας που επηρεάζουν τη ζωή τους εστίαση στη χρήση της γλώσσας: παροχή ευκαιριών στους μαθητές να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τις γλώσσες τους, ώστε να συνδεθούν με άλλους ανθρώπους και να διακριθούν στον κόσμο όπου ζουν

γνωστικές απαιτήσεις δραστηριοτήτων και πλαισιακή στήριξη

γνωστικές απαιτήσεις δραστηριοτήτων και πλαισιακή στήριξη (Σκούρτου , Βρατσάλης & Γκόβαρης 2004:82) κάθετος άξονας: απλές νοητικά μη απαιτητικές δραστηριότητες που διεκπεραιώνονται με αυτοματοποιημένο τρόπο  νοητικά απαιτητικές δραστηριότητες που για να διεκπεραιωθούν απαιτείται η ενεργοποίηση ανώτερων νοητικών διαδικασιών οριζόντιος άξονας: γενναιόδωρη παροχή βοηθημάτων στήριξης  σχεδόν μηδενική παροχή βοηθημάτων στήριξης: οι δραστηριότητες κατανοούνται και διεκπεραιώνονται στη βάση λεκτικά διατυπωμένων οδηγιών βοηθήματα στήριξης: εικόνες, σχεδιαγράμματα, εποπτικά υλικά, παραδείγματα, συνεργατική μάθηση, πρώτη γλώσσα μαθητή κ.ά.

γνωστικές απαιτήσεις δραστηριοτήτων και πλαισιακή στήριξη βασικός στόχος είναι η παροχή τέτοιων βοηθημάτων στήριξης ώστε, χωρίς να μειώνεται το νοητικό επίπεδο γνωστικά απαιτητικών δραστηριοτήτων, να εξασφαλίζεται η ενεργός εμπλοκή του μαθητή και να αποτρέπεται η απόσυρσή του από τη μάθηση λόγω του υψηλού βαθμού δυσκολίας  γλώσσα και περιεχόμενο μπορούν να κατακτηθούν πιο αποτελεσματικά, όταν οι μαθητές προκαλούνται μεν νοητικά, αλλά λαμβάνουν τη γλωσσική και πλαισιακή υποστήριξη που απαιτείται για την επιτυχή εκτέλεση του σχολικού καθήκοντος (Cummins, 1996/2005: 109).