ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ (περί επαγωγής) Ευαγγελία Α. Φτάκα Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Σχολή Ε.Μ.Φ.Ε. Σεμινάριο Φυσικής 2009 Υπεύθυνος: Α. Αραγεώργης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

Κατηγορηματικός Λογισμός
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Ψυχοκοινωνικά ζητήματα στην αγωγή στα μέσα επικοινωνίας Νικόλας Χρηστάκης Τμ. Ψυχολογίας, Πάντειο Παν/μιο.
Η ΠΕΙΘΩ ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
David Hume
EDUE 240: Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Maria Evagorou Fall UNIC, Συνάντηση 2η.
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Το πρόβλημα της αντίληψης
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Σεμινάριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του μαθήματος ΕΠΑ 429: Σχολική Εμπειρία Μάριος Παπαευριπίδου – Δήμητρα Χατζηχαμπή Ειδικό Εκπαιδευτικό.
Συλλογισμοί Οι σκέψεις μας τείνουν να είναι οργανωμένες.
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Ένας φιλόσοφος του κοινού νου
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
H έννοια της απόδειξης Η απόδειξη είναι:  πληροφορία ή στοιχείο που δείχνει ότι κάτι αληθεύει.  (μαθηματικά) εξήγηση που με την χρήση τους κανόνες της.
Η ΑΝΑΓΚΗ ΜΙΑΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΙΜΜΑΝΟΥΕΛ KANT ( )
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 13 : Σκέψη Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υποθέσεις εργασίας και μεταβλητές
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ
Η επιστημονική μέθοδος ως εργαλείο ανάπτυξης της Βιολογίας
Κοσμοθεωρίες: Εναλλακτικές κουλτούρες αναπαράστασης και διαχείρισης της σχέσης του «φυσικού κόσμου» με τον «ανθρώπινο εαυτό» Βασίλης Τσελφές.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Α.ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ –ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝ.ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
Α) Κριτική Θεωρία.
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
Ενότητα 12: Επίλυση Προβλημάτων - Επιμέρους διαδικασίες
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης – Αρχαίος σκεπτικισμός
ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ της Αναστασίας Κάλφα, Mst Φιλόλογος
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Ways of Worldmaking Goodman Nelson
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
1. Το πληροφοριακό περιεχόμενο των μαθηματικών αληθειών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ (περί επαγωγής) Ευαγγελία Α. Φτάκα Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Σχολή Ε.Μ.Φ.Ε. Σεμινάριο Φυσικής 2009 Υπεύθυνος: Α. Αραγεώργης

2 Εξήγηση έναντι Επικύρωσης Εξηγούμε ένα φαινόμενο όταν απαντούμε στο ερώτημα «γιατί συμβαίνει» Επικυρώνουμε ένα φαινόμενο όταν δικαιολογούμε την πεποίθηση ότι αυτό πράγματι συμβαίνει

3 Επιχείρημα Είναι απλώς ένα σύνολο προτάσεων, μία από τις οποίες απομονώνεται ως αποτελούσα το συμπέρασμα του επιχειρήματος. Οι απομένουσες προτάσεις του συνόλου αποτελούν τις προκείμενες (παρέχουν τη λογική στήριξη του συμπεράσματος). Δεν απαιτείται ένας πάγια καθορισμένος αριθμός προκειμένων. Όλα τα ορθά, από λογική άποψη, επιχειρήματα κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες, στα παραγωγικά και στα επαγωγικά

4 Παραγωγή και Επαγωγή - ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Όλοι οι άνθρωποι είναι θνητοί Ο Σωκράτης είναι άνθρωπος Ο Σωκράτης είναι θνητός - ΤΥΠΟΣ Α->Β Α Β - ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Τα κοράκια που παρατηρήθηκαν ήταν μαύρα Όλα τα κοράκια είναι μαύρα - ΤΥΠΟΣ Α->Β Β Α

5 Παραγωγή και Επαγωγή μη ενισχυτική διατηρεί κατ’ αναγκαίο τρόπο την αλήθεια αδιάβρωτη εγκυρότητα ενισχυτική δεν διατηρεί κατ’ αναγκαίο τρόπο την αλήθεια μη αδιάβρωτη βαθμοί ισχυρότητας

6 Λογική Τεχνητή γλώσσα (20 ος αι.) Διαθέτει μόνον δομή, δεν κάνει αναφορές στον πραγματικό κόσμο Έστω Α, Β οντότητες. Θέλουμε να εξετάσουμε την κατάσταση της συνεπαγωγής Α->Β, δεδομένων των καταστάσεων των Α και Β: Α Β Α->Β Τ Τ Τ Τ F F F T T F F T παράδειγμα ελέγχου: «αν βρέξει, θα μείνω στο σπίτι».

7 Σημείωση: η εγκυρότητα της παραγωγής και η ορθότητα της επαγωγής ΔΕΝ εξαρτώνται από την αλήθεια των προκειμένων ή του συμπεράσματος του επιχειρήματος.

8 Το πρόβλημα της Επαγωγής όπως τέθηκε από τον Hume Ο Hume διαίρεσε όλους τους συλλογισμούς σε δυο τύπους: Συλλογισμοί που αφορούν σχέσεις ιδεών (relations of ideas) Συλλογισμοί που αφορούν καταστάσεις πραγμάτων και ύπαρξη (matters of fact and existence)

9 Το πρόβλημα της Επαγωγής όπως τέθηκε από τον Hume Είναι γενικώς αποδεκτό ότι η επιστημονική γνώση δεν περιορίζεται σε ό,τι έχει ήδη παρατηρηθεί. Η επιστήμη μας παρέχει τη δυνατότητα: Πρόβλεψης γεγονότων που θα συμβούν στο μέλλον Γνώσης γεγονότων του μακρινού παρελθόντος Γνώσης άλλων περιοχών του σύμπαντος τούτο σημαίνει ότι μεγάλο μέρος της επιστημονικής γνώσης μας εξαρτάται τόσο από την παρατήρηση όσο και από τη μαθηματική συναγωγή συμπερασμάτων

10 Το πρόβλημα της Επαγωγής όπως τέθηκε από τον Hume Ποιο είναι το θεμέλιο για τη συναγωγή συμπερασμάτων από το παρατηρηθέν στο απαρατήρητο; Οι συλλογισμοί αυτού του τύπου στηρίζονται σε σχέσεις αιτίου-αποτελέσματος Διαθέτουμε άραγε a priori γνώση αιτιακών σχέσεων; Μπορούμε άραγε να συναγάγουμε τη φύση της αιτίας από την παρατήρηση του αποτελέσματος; Όλη η γνώση αιτιακών σχέσεων που διαθέτουμε πρέπει να στηρίζεται στην εμπειρία.

11 Το πρόβλημα της Επαγωγής όπως τέθηκε από τον Hume Όταν ένα γεγονός προκαλεί κάποιο άλλο, μπορούμε να υποθέσουμε την παρουσία τριών παραγόντων: την αιτία το αποτέλεσμα την αιτιακή σχέση μεταξύ τους σημείωση: ανεξάρτητα από το πόσο προσεκτικά εξετάζουμε την κατάσταση, αυτό που είναι αδύνατο να δούμε είναι η αιτιακή σύνδεση καθ’ εαυτή

12 Το πρόβλημα της Επαγωγής όπως τέθηκε από τον Hume Ποια είναι η βάση για τις κρίσεις μας που αφορούν αιτιακές σχέσεις; ΖΗΤΗΜΑ ΣΥΝΗΘΕΙΑΣ Πρόκειται απλώς για ένα γεγονός που αφορά την ανθρώπινη ψυχολογία. Δεν υπάρχει καμιά λογική αναγκαιότητα.

13 Το πρόβλημα της Επαγωγής όπως τέθηκε από τον Hume Ο Hume έφερε στο φως έναν λογικό κύκλο. Στην πραγματικότητα, δεχόμαστε ότι η φύση είναι ομοιόμορφη (ότι το μέλλον θα είναι όπως και το παρελθόν, ότι οι κανονικότητες που έχουν παρατηρηθεί να ισχύουν έως αυτή τη στιγμή θα εξακολουθήσουν να ισχύουν και στο μέλλον) Δεν περιμένουμε γενικά να συμβούν απόκοσμα γεγονότα, όμως αυτό είναι αποτέλεσμα της ψυχολογικής μας συγκρότησης. Δεν είναι ζήτημα λογικής.

14 Απαντήσεις στον Hume επιτυχία της επιστήμης διάλυση δια της καθημερινής γλώσσας επαγωγική διαίσθηση πραγματολογική δικαίωση

15 Υπεράσπιση του Hume Η αναγκαιότητα είναι μια ιδιότητα που υπάρχει στη σκέψη και όχι στα αντικείμενα Πιθανότητα Ρ: [0,1] μέγεθος/ποσότητα Δυνατότητα Δ: 0 ή 1 ποιότητα ο Hume μιλά για τη δυνατότητα

16 Υπεράσπιση του Hume (απλός παραγωγικός συλλογισμός) Α->Β Α Β (Α,Β)={(Τ,Τ),(F,T),(F,F)} (A,B)={(T,T),(T,F)} (T,T) Άρα Β==Τ

17 Υπεράσπιση του Hume (απλός επαγωγικός συλλογισμός) Α->Β Β Α (Α,Β)={(Τ,Τ),(F,T),(F,F)} (A,B)={(T,T),(F,Τ)} {(T,T),(F,T)} Άρα A==Τ || A==F

18 Υπεράσπιση του Hume (απλός επαγωγικός συλλογισμός) Α->Β Β Α || ~Α θεωρία->πειράματα πειράματα θεωρία Hume: θεωρία || ~θεωρία

19 Πιθανότητες 17 ος αι. Pierre de Fermat Συμβολίζουμε Ρ(Β|Α) την πιθανότητα ενός αποτελέσματος τύπου Β, δεδομένου ενός γεγονότος τύπου Α Όλοι οι βασικοί κανόνες των πιθανοτήτων μπορούν να συναχθούν από έναν περιορισμένο αριθμό απλών αξιωμάτων

20 Πιθανότητες Αξίωμα 1: Αξίωμα 2: αν από το Α έπεται λογικά το Β, τότε Αξίωμα 3: αν τα Β και C είναι γεγονότα αμοιβαίως αποκλειόμενα, τότε Αξίωμα 4:

21 Πιθανότητες Κανόνας 5: αν το Β είναι ανεξάρτητο του C, τότε Κανόνας 6: Κανόνας 7: Κανόνας 8:

22 Πιθανότητες Κανόνας 9 – κανόνας του Bayes:

23 Βιβλιογραφία Εισαγωγή στη Φιλοσοφία της Επιστήμης – Merrilee H. Salmon et al – Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2007 Η Έννοια της Αναγκαίας Αλήθειας και η Μετάλλαξη του Νοήματος – Κ. Αντωνόπουλος (σημειώσεις) – Αθήνα 2000 Φιλοσοφία: Τα Βασικά Ζητήματα – Nigel Warburton – Εκδόσεις Περίπλους 1999 Φιλοσοφικές Έννοιες στη Φυσική – James T. Cushing – Εκδόσεις Leader Books 2003 Εισαγωγή στη Φιλοσοφία – Ν. Αυγελής – Θεσσαλονίκη 2004