 Ποίηση : Λουκανός (Marcus Annaeus Lucanus) [ έπος ], Io υβενάλης (Decimus Iunius Iuvenalis) [ σάτιρα ], Μαρτιάλης (Marcus Valerius Martialis) [ επίγραμμα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ.
Advertisements

Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
Ιωάννης Βηλαράς
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
1.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
23. Η εξάπλωση του Χριστιανισμού στη Δυτική Ευρώπη
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Κωνσταντίνος Καβάφης.
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Το Τμήμα Φιλολογίας είναι μέρος της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και αποτελείται από τρεις.
Μαριάμ Μακάρ Ορέστης Μπίτρο
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Α.Π.Θ. ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ.
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΕΝΑ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
Η ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Ελισάβετ Μαρτινέγκου Μουτζάν (ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ)
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
ΑΡΧΑΪΚΑ ΧΡΟΝΙΑ Τα γράμματα. ΠΟΙΗΣΗ Οι ποιητές γράφουν για την καθημερινή ζωή των ανθρώπων και τα προβλήματά τους. Οι ποιητές γράφουν για την καθημερινή.
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Αριστοτέλης Ο Αριστοτέλης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και πολυεπιστήμονας που γεννήθηκε στη Στάγειρα το 384 π.Χ. Πατέρας του ήταν ο Νικόμαχος, ο οποίος.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΡΩΜΑΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ.
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
ΜΙΣΕΛ ΝΤΕ ΜΟΝΤΑΙΝ.
Πολιτειακή οργάνωση. Λυκούργος Η πολιτειακή οργάνωση της Σπάρτης, αγγίζει τα όρια μιας μυθοπλασίας. Ως πρώτος νομοθέτης και θεμελιωτής του πολιτικού συστήματος,
Οδυσσέας Ελύτης 2 Νοεμβρίου Μαρτίου 1996.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Βυζαντινή Λογοτεχνία Το Βυζάντιο υπήρξε ο μοναδικός χώρος ελληνικής παιδείας κατά τους μέσους αιώνες και η βυζαντινή.
Οι Ιταλοί καλλιτέχνες τις Αναγέννησης
Αθήνα η Γέννηση της Δημοκρατίας
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
Εβδομάδα Βιβλίου 1-8 Φεβρουαρίου 2008 Έκθεση Βιβλίου - Αφιέρωμα στο Ταξίδι Επίσκεψη του συγγραφέα Σάκη Σερέφα Θέμα: Λογοτεχνία, ένα ταξίδι στον κόσμο της.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ.  Συγγραφικό έργο Συγγραφικό έργο  Συνοπτική εργογραφία Συνοπτική εργογραφία  Απήχηση του έργου του στο εξωτερικό Απήχηση του έργου.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Θαλής ο Μιλήσιος Ο Θαλής γεννήθηκε στη Μίλητο το 640 ή 624 π.Χ. (οι ακριβείς ημερομηνίες της γέννησης και του θανάτου του Θαλή δεν είναι γνωστές, αλλά.
Δ Ο Μ Η Τ Η Σ Τ Ρ Α Γ Ω Δ Ι Α Σ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΚΑΙ ΙΟΥΔΑΙΟΙ ΣΤΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 3ος π
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
Εγχειρίδιον Επικτήτου
5o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΕΜΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ Βασίλης Κ. Λευτέρης Μ . Γκόρικ Χ.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
Δρόσου Μαρίνα Θεοδοσίου Ιωάννα Καμαργιάννη-Βασιλείου Άννα
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
Σκοποί, αντικείμενα διδασκαλίας και μάθησης
Λατόμηση του Κουϊρινάλιου λόφου (το πέτρωμα που αφαιρέθηκε σημειώνεται με κόκκινο χρώμα) για την κατασκευή του forum Traiani.
ΡΑΨΩΔΙΑ α: ΠΡΟΟΙΜΙΟ (στ. 1-25)
Τσιάμαλος Ηρακλής, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Καρδίτσας - Μαγνησίας
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ.
Lucius Annaeus Seneca Bίος και Έργο Lucius Annaeus Seneca Bίος και Έργο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ TMHMA ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ Διδάσκων.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

 Ποίηση : Λουκανός (Marcus Annaeus Lucanus) [ έπος ], Io υβενάλης (Decimus Iunius Iuvenalis) [ σάτιρα ], Μαρτιάλης (Marcus Valerius Martialis) [ επίγραμμα ], Στάτιος (Publius Papinius Statius) [ έπος ].  Ιστοριογραφία, Βιογραφία : Τάκιτος (Publius/ Gaius Cornelius Tacitus) [ Annales ], Σουητώνιος (Gaius Suetonius Tranquillus) [ De Vita Caesarum ].

 Πεζογραφία : Πετρώνιος (Gaius Petronius Arbiter) [ Satyricon ?], Πλίνιος ο Πρεσβύτερος (Gaius Plinius Secundus) [ φυσική ιστορία, επιστήμη, ρητορική ], Πλίνιος ο Νεότερος [ επιστολογραφία, ρητορικοί λόγοι ] (Gaius Plinius Caecilius Secundus), Κοϊντιλιανός (Marcus Fabius Quintilianus) [ ρητορική, λογοτεχνική κριτική ].

 ~ 4 π. Χ. K όρδοβα - 65 μ. Χ. Γιος του γνωστού ρήτορα Ανναίου Σενέκα και αδελφός του Λεύκιου Ιούνιου Γαλλίωνα, ανθύπατου της Αχα ΐ ας και γνωστού από την Καινή Διαθήκη.  Ανέλιξη σε αξιώματα ( πραίτορας, ύπατος ). Παιδαγωγός και σύμβουλος του Νέρωνα (54-62) μετά από πολυετή εξορία στην Κορσική (41-49). ( Επιβεβλημένη ) Αυτοκτονία λόγω υποτιθέμενης συνέργειας στη συνωμοσία του συγκλητικού Πείσωνα λίγο μετά την πυρπόληση της Ρώμης ( δραματική περιγραφή από Τάκιτο [ Annales ], εμπλουτισμένη πολύ αργότερα από τον Boccaccio [ Commento di Dante ]).

 Φιλοσοφία ( Στωικισμός ), Ρητορική, Τραγική Ποίηση, Πολιτική. Πληθωρικός και πολυσχιδής συγγραφέας.  1. Ποίηση. 8 τραγωδίες ( τα μοναδικά πλήρως σωζώμενα έργα του συνόλου της Ρωμαϊκής τραγωδίας ): Hercules [furens], Troades, Phoenissae, Medea, Phaedra, Oedipus, Thyestes, Agamemnon. Θεματική εξάρτηση από Αττική τραγωδία, αλλά και σημαντικές διαφοροποιήσεις ( Στωική φιλοσοφία, Ρητορική, Νέα Κωμωδία ). Πιθανώς προορίζονταν για απαγγελία και όχι για παράσταση.

 Αμφιβόλου πατρότητας : Hercules Oetaeus, Octavia. Πιθανώς σατιρικό έργο Apocolocyntosis ( για Κλαύδιο ) κατά τα πρότυπα της Μενίπππειας σάτιρας [ κριτική συμπεριφορών και παραδεδομένων μύθων, απότομες εναλλαγές ύφους ].  Επίδραση στην Ευρωπαϊκή δραματουργία : Ελισαβετιανό και Ιακωβιανό θέατρο ( revenge play ή revenge tragedy, π. χ. Shakespeare) και Γαλλική Νεοκλασική δραματική παράδοση (Corneille, Racine).

 2. Δοκίμια / Πραγματείες και Επιστολές. Στωικά ιδεώδη ( virtus, πάθη, Λόγος [ ratio ]- Φύση - Νόμος ( lex naturae )- Ειμαρμένη - Μοίρα > φυσική και θεϊκή οργανωτική δύναμη του Κόσμου ), αλλά και ιδέες από άλλες φιλοσοφικές Σχολές ( εκλεκτικισμός ). Πλατωνισμός ( θεωρία ιδεών ), Αριστοτέλης ( Κατηγορίες ) και Περιπατητικοί, Επίκουρος.  Έμφαση στην Ηθική. Προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος μεταξύ Φιλοσοφίας και πρακτικής ζωής. Ευεργετικές / Θεραπευτικές ιδιότητες Φιλοσοφίας. Επίτευξη του φιλοσοφικού ιδεώδους μέσα στα όρια των δυνατοτήτων του μέσου ανθρώπου.

 Naturales Quaestiones (7 βιβλία ): Κοσμολογία, μετεωρολογία κά.

 Το ηθικό σύστημα του Σενέκα ( καθώς και ο τρόπος του θανάτου του ) έχουν οδηγήσει αρκετούς συγγραφείς ( της ύστερης αρχαιότητας και της πρώιμης Αναγέννησης ) να συναγάγουν την πνευματική συγγένειά του με τον Χριστιανισμό και ιδίως με τον Παύλο.  Τερτυλλιανός ( De anima 20: saepe noster), Ιερώνυμος ( D e viris illustribus 12: Seneca noster), Αυγουστίνος ( Epistula ad Macedonium 153.4: Seneca noster). Οι δύο τελευταίοι τον συγκαταλέγουν στους Εκκλησιαστικούς Πατέρες. Dante ( Κόλαση 1 ος κύκλος [Limbo]).

 Petrarca, Chaucer ( The Canterbury Tales ), Erasmus, Calvin ( Σενέκα De Clementia ), Montaigne ( Essays ), Rousseau ( Emile ).

 Et si volueris attendere, maxima pars vitae elabitur male agentibus, magna nihil agentibus, tota vita aliud agentibus (1.1).  Nulla servitus turpior est quam voluntaria (47.17).  Otium sine litteris mors (82.3).  124 γράμματα, πιθανώς της διετίας 63-65, κατά την οποία ο Σενέκας ταξίδευε στη νότια Ιταλία. Κύκνειο άσμα.  Απευθύνονται στον φίλο του Λουκίλιο τον Νεότερο από την Πομπηία ή τη Νάπολη, ο οποίος εκείνη την περίοδο ήταν επίτροπος (procurator) της Σικελίας. Ο Σενέκας προσπαθεί να τον μεταστρέψει προς τον Στωικισμό.

 Δομή : Αφορμώνται από ένα απτό γεγονός ( όπως π. χ. ένα ταξίδι ή μια αρρώστια ) και καταλήγουν στη θεωρητική διερεύνηση αόριστων εννοιών και θεμάτων, όπως του θανάτου, της αυτοκτονίας, της αρετής / του απόλυτου αγαθού, της γενναιοψυχίας του Στωικού σοφού (rex-sapiens).  Αποδοκιμασία εκφυλιστικών συνεπειών της δουλείας, των μονομαχιών και της μέθης. Έπαινος μελέτης και μάθησης, λιτής ζωής, αγάπης για τη φύση, υπεράσπιση της ιερότητας του γάμου και της συζυγικής πίστης.

 Παράλληλα, βέβαια, εμπεριέχουν τόπους της Ρωμαϊκής επιστολογραφίας της εποχής ( φιλία, consolatio, εγκώμιο γηραιών σπουδαίων ανδρών κτλ.).  Κλαύδιος Αιλιανός, Αλκίφρων ( επιστολογράφοι ).

 Γλώσσα / Ύφος : Ξεκινούν με τη φράση Seneca Lucilio suo salutem και κλείνουν με τη λέξη Vale.  Το ύφος ποικίλλει ( μείγμα ιδιωτικής συζήτησης και λογοτεχνικού έργου ). Τεχνικοί όροι ( π. χ. ιατρική, νομική ), καθημερινό λεξιλόγιο, φιλοσοφικοί όροι, νεολογισμοί, απαξ λεγόμενα. Ρητορικά σχήματα ( π. χ. χιαστό, παρήχηση, αντίθεση, οξύμωρο, πολύπτωτο ). Πνευματώδες ύφος, επιγραμματική / γνωμική έκφραση.

 Epistula XVII (17) => Φιλοσοφία και Πλούτη  Epistula ΧΧΙ V (24), => Περιφρόνηση Θανάτου  Epistula XLVII (47) => Δουλεία