3ο Το χέρι του καλλιτέχνη I : παλαιοχριστιανικά ελεφάντινα έργα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ΖΩΦΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Advertisements

Ζωφορος θησαυρου σιφνιων
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Εισαγωγή στην ιστορία της Αρχιτεκτονικής
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Η ζωφόρος του Παρθενώνα
Η Ελλαδα ταξιδευει στο εξωτερικο
Ιστορικές ελληνικές επιγραφές. Αγγείο Hadra Hadra, 3 ος -2 ος αι. π.Χ. (Αλεξάνδρεια, Αίγυπτος) Σήμερα: ΜΜΑ (Metropolitan Museum of Arts, Νέα Υόρκη)
Η Ελλαδα ταξιδευει στο εξωτερικο
Ρωμαϊκά κτίσματα στην Θεσσαλονίκη
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
ΒΕΝΕΤΙΑ.
Η Αίγυπτος είναι η χώρα από την οποία ξεκίνησε η μεγάλη καινοτομία στην εξέλιξη της ελληνικής πλαστικής. J. Boardman: Greek Sculpture, The archaic period,
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΑΝΝΑ ΠΟΡΙΧΗ Β3.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 14ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
(Η Πηνελόπη μαρμάρινο άγαλμα) Λεωνίδας Δρόσης1873
Η Ρωμαϊκή Τέχνη.
6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα
3ο Εικόνες από λίθο Ι Κ. Λοβέρδου-Τσιγαρίδα, Η Θεοτόκος στη γλυπτική, στο: Μ. Βασιλάκη, επιμ. Μήτηρ Θεού. Απεικονίσεις της Παναγίας στη βυζαντινή τέχνη,
Ανάγλυφες εικόνες: 2ο Υλικά και τεχνικές
2ο. Ο Αρχιτέκτονας και η οικοδομική στην βυζαντινή περίοδο
7o The Hand of the Master II : μεσοβυζαντινά ελεφάντινα έργα
Μάθημα 7ο: Η κορινθιακή κεραμική της αρχαϊκής περιόδου
ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ: ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
Δούρα Ευρωπός (~250μ.Χ.).
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΜΙΑΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ
Μάθημα 6ο. Οι Πρωτοπόροι Κρατήρας Ευφρονίου. Λούβρο
ΕΠΙΔΑΠΕΔΙΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ Τα δάπεδα των κτιρίων, κοσμικών και εκκλησιαστικών, επιστρώνονταν με μαρμαροθετήματα, όπου χρωματιστές πέτρες και μάρμαρα συνταιριάζονταν.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
Ναταλία Πούλου-Παπαδημητρίου, Παλαιοχριστιανικό κιονόκρανο με άκανθα «πεταλούδα» από το Πυθαγόρειο της Σάμου, ΔΧΑΕ 14 ( )
Σύγχρονα κτίρια που έχουν επηρεαστεί
Σελίδα από τη Βίβλο του Γουτεμβέργιου, π
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Anthony van Dyck (Αμβέρσα Λονδίνο 1641). Βιογραφικά στοιχεία ΟAnthony van Dyck γεννήθηκε στην Αμβέρσα το Μαθήτευσε αρχικά κοντά στο Hendrick.
Σχέσεις Βυζαντίου Δύσης Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων portobuffalo.blogspot.com.
Αξιοθέατα και μνημεία των λαών της Ευρώπης 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ. Σχολικό έτος Κατερίνα Γαλλιού ΣΤ’2.
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
Charles Lebrun (Παρίσι ). Charles Lebrun.
Η Νίκη της Σαμοθράκης Δημιουργήθηκε στα τέλη του 3ου - αρχές 2ου αιώνα π.Χ. (περ. στα 220 με 190 π.Χ.). Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε τον καλλιτέχνη.
Οι διασημότεροι πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου Οι μαθητές της Β΄1 τάξεως: Κωνσταντίνος Καραδούκας και Κούρτη Πελαγία. Επιβλέποντες καθηγητές: Σμαράγδα.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
Η ακτινοβολία του μυκηναϊκού πολιτισμού. Ναυάγιο Ulu Burun.
Εορτολογία Ενότητα 7: Οι Εορτές του Τιμίου Σταυρού Γεώργιος Φίλιας
Η Κληρονομιά μας Οι καταστροφές των αγαλμάτων σπουδαίων αρχαίων πολιτισμών στις εμπόλεμες περιοχές με λύπησαν πάρα πολύ. Συγκέντρωσα τις φωτογραφίες.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ερέχθειον.
Αρχιτεκτονική και θεία λατρεία
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚEIΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Το ελεφαντοστό Barberini του Μουσείου του Λούβρου
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ιουστινιανός και Θεοδώρα:
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΙ Οι σαρκοφάγοι είναι κιβωτιόσχημες λάρνακες, με σαμαρωτό κάλυμμα κατασκευασμένες από μάρμαρο συνήθως, κάποτε όμως και από πορφυρίτη λίθο ή από.
Εικονογραφικοί κύκλοι
Πούλου-Παπαδημητρίου, Ν
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ ΕΡΕΧΘΕΙΟ
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
Παρουσίαση: Ιωάννα Υφαντίδου Τάξη: Δ΄2 Σχολική Χρονιά:
Τα σημαντικότερα έργα του Λούβρου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

3ο Το χέρι του καλλιτέχνη I : παλαιοχριστιανικά ελεφάντινα έργα Ι.Δ. Βαραλής, Ελεφαντοστέινο κτένι με τις προσωποποιήσεις της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης, Μουσείο Μπενάκη 2 (2002), 71-86

Το κτένι και οι συνάφειές του

Το κτένι και οι συνάφειές του Κοπτικά κτένια από ξύλο. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη

Το κτένι και οι συνάφειές του Κοπτικά κτένια από ελεφαντόδοντο. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη. Παρίσι, Μουσείο Λούβρου. Κάιρο, Κοπτικό Μουσείο

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες Χρυσό μετάλλιο (αξίας δύο σολίδων) του Κωνστάντιου Β’ κοπής Θεσσαλονίκης, περ. 350-355

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες: η εικονογραφία της θεάς Ρώμης Προσωποποίηση της Ρώμης σε μετάλλιο ψηφιδωτού δαπέδου από την Τυνησία. Μουσείο του Brooklyn, αρ. 05.29, 1ος -2ος αι. μ.Χ. Ρώμη, βάση του κίονα του Αντωνίνου Πίου με την παράσταση της αποθέωσης του αυτοκράτορα και της συζύγου του Φαυστίνας με τις προσωποποιήσεις της Ρώμης και του Campus Martius, 161 μ.Χ.

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες: η εικονογραφία της θεάς Ρώμης Προσωποποίηση της Ρώμης από το θησαυρό του Εσκουϊλίνου. Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο

Πρόταση αποκατάστασης της αρχικής θέσης των αγαλματιδίων: η sella curulis

Πρόταση αποκατάστασης της αρχικής θέσης των αγαλματιδίων: το φορείο της sella curulis (κατά Gudrun Bühl)

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες: η εικονογραφία της θεάς Ρώμης Κτένι από την Αντινόη και πυξίδα με την Ανάσταση του Λαζάρου και τη συνομιλία με τη Σαμαρείτισσα από το Μουσείο Cluny, αρ. CL444, 6ος αι.

Προσωποποίηση της Κωνσταντινούπολης σε ελεφάντινα πλακίδια. Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες: η εικονογραφία της Κωνσταντινούπολης Προσωποποίηση της Κωνσταντινούπολης σε ελεφάντινα πλακίδια. Μιλάνο, Μουσείο Castello Sforzesco και Augst, Ρωμαϊκό Μουσείο, αρ. 1876.45

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες: η εικονογραφία της Κωνσταντινούπολης Προσωποποίηση της Κωνσταντινούπολης στο χρυσό ποτήριο από το θησαυρό του Vrap. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες: η εικονογραφία της Κωνσταντινούπολης Ελεφάντινες πυξίδες από την Αίγυπτο: Wiesbaden, Landesmuseum (άνω) και Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο (κάτω)

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες: η εικονογραφία της Κωνσταντινούπολης Ελεφάντινα έργα από την Αίγυπτο: πενταμερές δίπτυχο στο Εθνικό Μουσείο της Ραβέννας και πυξίδα με τις Μυροφόρες στο μνήμα στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, αρ. 17.190.57

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες Προσωποποιήσεις της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης σε ελεφάντινο δίπτυχο. Βιέννη, Μουσείο της Ιστορίας της Τέχνης

Τεχνοτροπικοί παραλληλισμοί και χρονολογικοί προβληματισμοί Βαλτιμόρη, Μουσείο Τέχνης Walters, πυξίδα με την κρίση του Πάρη, αρ. 71.64

Τεχνοτροπικοί παραλληλισμοί και χρονολογικοί προβληματισμοί Πυξίδα με την ίαση του εκ γενετής τυφλού από το Μουσείο Cluny, αρ. CL445, 6ος αι.

Εικονογραφικές επιλογές και εκλεκτικές συγγένειες: η εικονογραφία της Κωνσταντινούπολης Πώμα οστέινης πυξίδας που βρέθηκε στις ανασκαφές της Kôm-el-Dikka στην Αλεξάνδρεια

Υπολείμματα κατεργασίας ελεφάντινων έργων από το εργαστήριο της Αλεξάνδρειας

Προσωποποιήσεις της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης σε ελεφάντινο δίπτυχο. Βιέννη, Μουσείο της Ιστορίας της Τέχνης 5ος-6ος ή 9ος αι. (;)

Το πρόβλημα του πλαισίου: σύγκριση με το υπατικό δίπτυχο του Φήλικα, Ρώμη, 428. Παρίσι, Εθνική Βιβλιοθήκη

Το πρόβλημα του πλαισίου: σύγκριση με το υπατικό δίπτυχο του Αναστασίου Παύλου, Κωνσταντινούπολη, 517. Παρίσι, Εθνική Βιβλιοθήκη

Το πρόβλημα της μορφής της Νίκης: σύγκριση με το πενταμερές φύλλο διπτύχου με τον έφιππο αυτοκράτορα (ελεφαντοστό Barberini). Παρίσι, Λούβρο,τέλη 5ου ή αρχή 6ου αι.

Το πρόβλημα της απόδοσης του προσώπου και του στήθους: σύγκριση με το ανάγλυφο της Αριάδνης. Παρίσι, Λούβρο, τέλη 5ου αι.

Πορφυρό τετραευάγγελο της μονής Lorsch (codex purpureus Laurensius), σήμερα διαμελισμένο ανάμεσα στη Βατικανή βιβλιοθήκη (Vat. Lat. 50) και τη Βιβλιοθήκη Documenta Batthyneum στην Alba Iulia της Ιταλίας. Το πρόσθιο εξώφυλλο βρίσκεται στο Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου, στο Λονδίνο, και το πίσω στη Βιβλιοθήκη του Βατικανού. Φιλοτεχνήθηκε για τον Καρλομάγνο σε σκριπτόριο του Άαχεν, περ. 810.

Πενταμερές φύλλο διπτύχου με τον Χριστό μεταξύ των κορυφαίων αποστόλων και θαύματα θεραπείας και ανάστασης, άνω ο αποκαλυπτικός σταυρός και κάτω η ιστορία του Ιωνά, πρόσθια και πίσω όψη. Από τη μονή του San Michele στο Μουράνο. Ραβέννα, Εθνικό Μουσείο, αρ. 2

Ανάγλυφο της Αριάδνης, κόρης του Μίνωα και της Πασιφάης, και συζύγου του Διονύσου. Βρέθηκε σε τάφο στις όχθες του Ρήνου, από τον οποίον προέρχονται επίσης δύο λεοντοκεφαλές από ορεία κρύσταλλο. Παρίσι, Μουσείο Cluny, CL455, περ. 500