Α. Δρίβας, Φυσικός MSc 3 ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου σχολικό έτος
Είναι η ερωμένη μου …. Την ερωτεύτηκα όταν ήμουν 14 ετών, στη Β΄ Γυμνασίου … ΦΥΣΙΚΗ ΚΙ ΑΚΟΜΑ ΕΙΜΑΙ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟΣ ….
Φυσική υπάρχει παντού γύρω μας: Στις Φυσικές Επιστήμες: Βιολογία, Χημεία, Γεωλογία, Αστρονομία, Μετεωρολογία. Στην τεχνολογία: κινητό τηλέφωνο, τηλεόραση, ψυγείο, ηλεκτρονικός υπολογιστής, GPS, διαστημικά ταξίδια, κ.τ.λ. Σε άλλες επιστήμες: Ιατρική, Αρχιτεκτονική, Ζωγραφική, κ.τ.λ. Σε όλα τα φαινόμενα, δηλ. στις μεταβολές, π.χ. το αεροπλάνο απογειώνεται, δυο αυτοκίνητα συγκρούονται, ο ποδοσφαιριστής σουτάρει, το χιόνι λιώνει, κ.τ.λ.
Με τη Φυσική δεν σταματάμε να ρωτάμε!
Γιατί το πλοίο δεν βυθίζεται;
Γιατί δεν χύνεται το νερό;
Γιατί τα παγάκια νερού επιπλέουν στο νερό;
Πώς θα απομακρύνω το κάτω πούλι από τη στήλη, χωρίς να την αγγίξω;
Πώς μαζεύει τους συνδετήρες ο μαγνήτης;
Πώς ανάβει το λαμπάκι;
Γιατί το καλαμάκι φαίνεται σπασμένο ή ανάποδα;
Πώς σχηματίζεται το ουράνιο τόξο;
Πώς πετάει το αεροπλάνο;
Πώς πρέπει να χτυπήσω για να βγει καραμπόλα;
Γιατί άλλοτε βρέχει κι άλλοτε χιονίζει;
Τι είναι το laser;
Τι παθαίνει ο σίδηρος όταν λιώνει;
Από τι αποτελείται η ύλη;
Πώς διαλύεται το αλάτι σε νερό;
Πώς συγκρατιούνται οι δύο έλικες του DNA;
Πώς παράγει το φως ο Ήλιος;
Τι θα άλλαζε αν δεν υπήρχε η Σελήνη;
Πώς έγινε το Σύμπαν;
Πώς θα εξελιχθεί το Σύμπαν;
άνθρωπος Γη άστρο γαλαξίας σμήνη γαλαξιών DNA χημική ένωση άτομο πυρήνας quarks ΟΔ. ΕΛΥΤΗΣ
. ZOOM ZOOM Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ 10 Από το απειροελάχιστο στο …άπειρο
Αυτό είναι ένα ταξίδι υψηλών ταχυτήτων, με άλματα επί 10. Ξεκινάμε το ταξίδι μας με 10 0 δηλ. απόσταση 1 μέτρου, και αυξάνοντας 10 φορές σε κάθε βήμα, ή 10 1 (10 μέτρα), 10 2 (10x10 = 100μ., 10 3 (10x10x10 = 1.000μ.), 10 4 (10x10x10x10 = μ.), κ.ο.κ., μέχρι …..τα όρια τον γνώσεών μας σε περιοχές εκτός του γαλαξία μας. Αργότερα θα επιστρέψουμε, λίγο γρηγορότερα, μέχρι το σημείο αφετηρίας μας και θα συνεχίσουμε το ταξίδι μας στην αντίθετη κατεύθυνση, δια του 10 κάθε φορά στον μικρόκοσμο. Παρατηρήστε στις σταθερές τον νόμων του σύμπαντος και αναλογιστείτε πόσα πράγματα απομένουν να ανακαλύψουμε...
ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ!
Απόσταση από μερικά φύλλα στον κήπο μέτρο
Ξεκινάει το ταξίδι προς τα πάνω μέτρα
Σ’ αυτή την απόσταση βλέπουμε τα όρια του δάσους και μερικά κτίρια μ.
Από μέτρα σε χιλιόμετρα.. Από αυτό το ύψος είναι δυνατό το άλμα με αλεξίπτωτο χλμ.
Διακρίνουμε την πόλη πλέον αλλά όχι και τα κτίρια χλμ.
Από αυτό το ύψος, η πολιτεία της Φλόριντα των ΗΠΑ αρχίζει να διακρίνεται χλμ.
Κλασική εικόνα από δορυφόρο χλμ.
Το βόρειο ημισφαίριο της Γης και τμήμα της Λατινικής Αμερικής χλμ.
Η Γη αρχίζει να δείχνει μικρή χλμ.
Η Γη και η τροχιά της Σελήνης σε λευκό εκατ. χλμ.
Τμήμα της τροχιάς της Γης γύρω από τον Ήλιο σε μπλε εκατ. χλμ.
εκατ. χλμ. Τροχιές Γης και Αφροδίτης
Τροχιές Ερμή, Αφροδίτης, Γης, Άρη και Δία δισεκ. χλμ.
Σε αυτή την απόσταση, παρατηρούμε το ηλιακό σύστημα και τις τροχιές των πλανητών δισεκ. χλμ.
δισεκ. χλμ. Το ηλιακό σύστημα αρχίζει να δείχνει μικρό
Ο Ήλιος δεν είναι παρά ένα μικρό αστέρι ανάμεσα σε χιλιάδες τρισεκ. χλμ.
Σε αυτή την απόσταση, ο Ήλιος δεν είναι παρά μία μικρή κουκίδα έτος φωτός
Εδώ δε διακρίνουμε τίποτα απολύτως, στο άπειρο έτη φωτός
“Τίποτα” Μόνο αστέρια και νεφελώματα έτη φωτός
έτη φωτός Σε αυτή την απόσταση διανύουμε τμήμα του γαλαξία μας.
Το ταξίδι στο γαλαξία μας συνεχίζεται έτη φωτός
Φτάνουμε στην εξωτερική περιφέρεια του γαλαξία μας έτη φωτός
Σε αυτή την ασύλληπτη απόσταση διακρίνουμε και άλλους γαλαξίες εκατ. έτη φωτός
Σε αυτή την απόσταση, όλοι οι γαλαξίες εμφανίζονται ως κουκίδες με τεράστια κενά μεταξύ τους. Το μοτίβο επαναλαμβάνεται σε όλο και μεγαλύτερη κλίμακα. Μπορούμε να συνεχίσουμε αυτό το ταξίδι με τη φαντασία μας αλλά θα επιστρέψουμε γρήγορα στο …σπίτι μας εκατ. έτη φωτός
10 22
10 21
10 20
10 19
10 18
10 17
10 16
10 15
10 14
10 13
10 12
10 11
10
10 9
10 8
10 7
10 6
10 5
10 4
10 3
10 2 Ακόμα πιο κοντά
10 1 Τώρα θα εξερευνήσουμε …μικροσκοπικές κλίμακες
Έχουμε φτάσει στο σημείο αφετηρίας μας. Απόσταση ενός μέτρου. 10 0
Διακρίνουμε τις λεπτομέρειες ενός φύλλου cm
Διακρίνουμε τις δομές του φύλλου cm
Διακρίνουμε τις κυτταρικές δομές… mm
Τα κύτταρα προσδιορίζ ονται. Βλέπουμε τα σημεία όπου ενώνονται microns
Ταξιδεύουμε μέσα στο κύτταρο microns
Διακρίνουμε τον πυρήνα του κυττάρου microns
Τώρα διακρίνουμε τα χρωμοσώματα Amgstrons
Διακρίνουμε το DNA Amgstrons
Μπορούμε να μελετήσουμε χρωμοσωματικά τμήματα Amgstrons
Παρατηρούμε την τροχιά των ηλεκτρονίων picometers
Ένας μεγάλος κενός χώρος ανάμεσα στον πυρήνα του ατόμου και τις τροχιές των ηλεκτρονίων Picometer
Εδώ διακρίνουμε τον πυρήνα του ατόμου Fentometers
Η πυρήνας ενός ατόμου άνθρακα Fentometers
Βρισκόμαστε στα όρια της επιστημονικής φαντασίας και βλέπουμε ένα πρωτόνιο Fentómeter
Μελετάμε πλέον τα σωματίδια ‘quark’ Δεν μπορούμε να εξερευνήσουμε περισσότερο... Με βάση τις σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις. Βρισκόμαστε στα όρια της ύλης Atometers
άνθρωπος Γη άστρο γαλαξίας σμήνη γαλαξιών DNA χημική ένωση άτομο πυρήνας quarks ΟΔ. ΕΛΥΤΗΣ
Η Φυσική έχει προγόνους τους αρχαίους Έλληνες που χαρακτηρίζουμε ως φυσικούς φιλόσοφους: Θαλής Αναξίμανδρος Αναξιμένης Εμπεδοκλής Ηράκλειτος Πατέρας της Φιλοσοφίας ήταν ο Αριστοτέλης ( π.Χ.)
Η Φυσική Φιλοσοφία του Αριστοτέλη κυριάρχησε για περίπου 2000 χρόνια, ως το 1600, περίπου, μ.Χ. Τότε δύο άνθρωποι την μετασχημάτισαν σε επιστήμη της Φυσικής. Ήταν οι: Γαλιλαίος ( )Νεύτωνας ( )
Αυτά που διαφοροποιούν τη Φυσική των Γαλιλαίου και Νεύτωνα από τη μητέρα Φιλοσοφία είναι η ΜΕΘΟΔΟΣ και η ΓΛΩΣΣΑ
Ενώ ο Αριστοτέλης απλώς παρατηρεί και περιγράφει τα συμβαίνοντα, Τόσο όμως η ερώτηση όσο και η απάντηση μπορούν να διατυπωθούν σε μια ειδική ΓΛΩΣΣΑ τόσο με τη χρήση νέων ΕΝΝΟΙΩΝ, όσο και με ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ. ο Γαλιλαίος δεν κάθεται απλώς να παρακολουθεί τη φύση αλλά και την ανακρίνει. Το βασικό στοιχείο της νέας ΜΕΘΟΔΟΥ του Γαλιλαίου είναι το ΠΕΙΡΑΜΑ, η πραγματοποίηση μιας ερώτησης που απευθύνεται στη φύση.
θυγατέρα της Φιλοσοφίας Γεννήθηκε τον 17 0 αιώνα από μία συνάντηση της Φιλοσοφίας με τα Μαθηματικά, μέσω του πειράματος
η Φυσική τελικά ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ ΕΡΜΗΝΕΥΕΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ
Ποιο πέφτει γρηγορότερα, μια πρόκα ή ένα φύλλο χαρτί; Κάντε μια υπόθεση Σκεφτείτε ένα πείραμα που θα ελέγξει την υπόθεσή σας Τι συμπεράνατε; Επαναλάβετε με τσαλακωμένο το χαρτί. Ισχύει το συμπέρασμα; Πώς θα το τροποποιήσετε; Κι αν πάμε στη Σελήνη που έχει βαρύτητα αλλά δεν έχει αέρα;
Ποιο πέφτει γρηγορότερα, ένα σφυρί ή ένα φτερό;
Ερωτήσεις για συζήτηση 1.Πώς μετασχηματίστηκε η Φυσική Φιλοσοφία σε Επιστήμη της Φυσικής από τους Γαλιλαίο και Νεύτωνα; 2.Νομίζεις ότι αξίζει να μάθεις Φυσική; Γιατί;
Πηγές Σχολικό βιβλίο Φυσικής Β΄ Γυμνασίου Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας, Τι είναι Φυσική, από