Δ. Ε. 5: Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Στην Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται η φράση «οφθαλμό αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος». Ο Αγίου Αντίπας είναι προστάτης των Οδοντιάτρων και γιορτάζει στις.
Advertisements

Παραμονές των Χριστουγέννων, ενώ όλοι προετοιμαζόμασταν να γιορτάσουμε τη Γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού, του σαρκωμένου Θεού της Αγάπης…
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ=ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ                                                                                                                                                                           
Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
Ο Τριαδικός Θεός Οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος
Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ
«ποιήσωμεν ἄνθρωπον. Κατ' εἰκόνα Θεοῦ καί ὁμοίωσιν»
«ποιήσωμεν ἄνθρωπον. Κατ' εἰκόνα Θεοῦ καί ὁμοίωσιν»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 16ο Η παραβολή της τελικής κρίσης: Πώς αξιολογούνται οι άνθρωποι στη Βασιλεία του Θεού Συχνά αναρωτιούνται οι άνθρωποι: Τι δίνει στη ζωή ποιότητα.
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ
Οι συγγραφείς της Π. Διαθήκης τι είδους άνθρωποι ήταν;
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΟΣΥΝΗΣ
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Οι Άγιοι Άγγελοι στην Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
21. Ησαΐας: ο προφήτης του Εμμανουήλ
14. Η ορθόδοξη άσκηση Σελίδες
Κατά την Παλαιά Διαθήκη, ο σκοπός της δημιουργίας του ανθρώπου είναι... α. να φθάσει σε κοινωνία με τον Θεό β. να επιβληθεί στη γυναίκα γ. να ενωθεί.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
14. Αιρέσεις : εσωτερική πληγή της Εκκλησίας
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚ Α ΟΝΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΡΟΫΠΑΡΧΟΥΝ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.
4ο Δημοτικό Σχολείο Βέροιας Μάρτιος 2012
ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΑ. ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΚΛΑΒΙΑΣ Ή ΔΡΟΜΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ;
10. Ο Ιησούς βαπτίζεται στον Ιορδάνη:
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Το πρωί, πολύ πριν φέξει, ο Ιησούς βγήκε έξω και πήγε σ΄ένα ερημικό μέρος, και εκεί προσευχόταν.
EIKONOMAXIA( ) Γκεντζογλάνη Μαρία 02/12/2014.
17. Χριστιανικά άσκηση- Μοναχισμός
21. Ησαΐας: ο προφήτης του Εμμανουήλ Τι σημαίνει η λέξη Εμμανουήλ; Διαβάστε το παράθεμα της σ. 108.
ιουδαϊσμοσ Θε 2: το ζητημα τησ θρησκειασ στη συγχρονη ευπωπη
ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΣ Καθηγητής : Γ. Καπετανάκης Μαθήτρια : Κωνσταντίνα Πολίτη
Η φιλοξενία του Αβραάμ Λίγα χρόνια αργότερα ο Κύριος παρουσιάστηκε και πάλι στον Αβραάμ, ενώ αυτός καθόταν στο άνοιγμα της σκηνής του .Ο Αβραάμ είδε τρεις.
Ο προφήτης Ησαΐας Μαθητής: Άρης Χατζηαργύρης Καθηγητής: Γ.Καπετανάκης
3. Οι συγγραφείς της Παλαιάς Διαθήκης: άνθρωποι εμπνευσμένοι από το Θεό Η Π. Δ είναι ένα κείμενο παλιό, μιας άλλης εποχής: πόσο εύκολο είναι να το προσεγγίσουμε;
 Ένα συγκλονιστικό βιβλίο για τη ζωή και τον αγώνα ενός Μουσουλμάνου που μετεστράφη στο Χριστιανισμό. Ο πόλεμος δύο κόσμων μας παρουσιάζεται ανάγλυφος.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
Ο μύθος στην Αγία Γραφή Εργασία προτζεκτ των μαθητών της Α’ Λυκείου, Κύρα Πασχάλη, Μανώλης Πασχάλης, Μιχάλης Τσανάκας.
ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΛΙΦΤΗΡΑ ΙΩΑΝΝΑ
ΤΑ ΕΠΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Β2 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑ: CaptainΑκης
Κεφ. 5 Ο πνευματικός κόσμος στη Λατρεία.
ΤΑ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ
σε Σένα πρέπει δόξα και τιμή.
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
ΘΕ 2: Η συνάντηση του Χριστιανισμού με τον Ελληνισμό
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
Άριστη-Αντωνία Αντωνοπούλου Α1
Ο Απόστολος Παύλος.
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
Τα αφρικανικά θρησκεύματα
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Προλήψεις και δεισιδαιμονίες
Ο Θεοσ στην εντατικη Ψαλμός 22.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δ. Ε. 5: Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ Ο ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ ΜΙΧΑΗΛ Πρωτάτο, Καρυές Αγίου Όρους Έργο του Μανουήλ Πανσέληνου (1290)

ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ Για το χρόνο δημιουργίας τους δεν υπάρχουν σαφείς πληροφορίες στην Παλαιά Διαθήκη. Ωστόσο, στο βιβλίο του Ιώβ φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν πριν από τον υλικό κόσμο. Η βιβλική και πατερική παράδοση ρητά αναφέρει ότι οι φάσεις της δημιουργίας αρχίζουν από τον κόσμο των πνευμάτων, δηλαδή των αγγέλων. Ο απόστολος Παύλος στην Προς Εβραίους Επιστολή του (1,14) λιτά και περιεκτικά εκφράζει το σκοπό και το έργο των αγγέλων. Είναι λειτουργικά πνεύματα προορισμένα να διακονούν το έργο της σωτηρίας. Η διακονία αυτή εννοείται μέσα στα πλαίσια του ιεραρχημένου συμπαντικού σώματος. Πρόκειται για αναρίθμητα πνευματικά όντα χωρίς διάκριση φύλου, κατώτερα του Θεού και ανώτερα του ανθρώπου.

ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Το έργο τους είναι κατεξοχήν φωτοδοτικό. Μια αεικίνητη ιεραρχία μεταβιβάζει από πάνω προς τα κάτω – οι τοπικοί αυτοί προσδιορισμοί είναι συμβατικοί – τις αδιάκοπες θείες ελλάμψεις. Μεταφέρουν τα μηνύματα του Θεού στους ανθρώπους (αγγελοφάνειες), προστατεύουν αυτούς και προαναγγέλλουν γεγονότα. Τούτο το πράττουν ως εξουσία έχοντες παρά Θεού, την οποία υποδηλώνει το σκήπτρο της εξουσίας που κρατούν στο χέρι. Κατά την εκκλησιαστική παράδοση, οι άγγελοι συμπαραστέκουν τους ανθρώπους στο δραματικό αγώνα κατά του κακού και στην πορεία της τελείωσης.

ΟΙ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΙ Μεταξύ των αγαθών αγγέλων διακρίνονται οι Αρχάγγελοι που υπηρετούν το Θεό και εξουσιάζουν τους λοιπούς αγγέλους. Ονομαστότεροι από αυτούς είναι: ο Μιχαήλ ( ποιος σαν το Θεό;), ο Γαβριήλ ( ο Θεός είναι η δύναμή μου), ο Ραφαήλ ( ο Θεός θεραπεύει), ο Ουριήλ ( ο Θεός είναι φως).

ΤΑ ΕΝΝΕΑ ΤΑΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ Ο άγιος Διονύσιος Αρεοπαγίτης κάνει εξονυχιστικό λόγο για τους Αγγέλους. Συστηματοποιώντας τις πληροφορίες από την Αγία Γραφή, τους κατατάσσει σε τρεις τριάδες που κάνουν εννιά τάγματα, όπως: Θρόνοι, Χερουβείμ, Σεραφείμ, Εξουσίες, Κυριότητες, Δυνάμεις, Άγγελοι, Αρχάγγελοι, Αρχές.

Ο ΣΑΤΑΝΑΣ Όσοι άγγελοι απομακρύνθηκαν από τη θεοποιό ενέργεια, δαιμονίστηκαν και μεταβλήθηκαν σε πνεύματα αρνητικά και καταστροφικά. Έτσι, οι δαίμονες είναι καταστροφικά πνεύματα που λυμαίνονται το έργο της σωτηρίας. Αρχηγός τους είναι ο Εωσφόρος, ο Σατανάς. Είναι σαφής η διάκριση της βιβλικής και πατερικής παράδοσης ως προς τα αίτια του δαιμονισμού: οι άγγελοι που δαιμονίστηκαν εγκατέλειψαν το ίδιον οικητήριον, βρίσκονται μακριά από τη θεοποιό ενέργεια και δόξα και μηδενίζονται ως προς την αγαθότητα. Γι’ αυτό ο πειρασμός των δαιμόνων προσβάλλει το φρόνιμο λογισμό, σκοτίζει το νου του ανθρώπου και προξενεί ειδωλικά φαντάσματα.

ΑΓΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ Εδώ, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός από τη βιογραφία του Μ. Αντωνίου, όπου πλάσματα της φαντασίας των πειραζομένων νομίζουν ότι παλεύουν με τερατόμορφα όντα. Πρόκειται για μια φυσιολογία του λόγου με περιγραφές ρεαλιστικές και συναρπαστικές: «και ήν ο τόπος ευθύς πεπληρωμένος φαντασίας λεόντων, άρκτων, λεοπάρδεων, ταύρων και όφεων…», P.G. 26,857Α. Ωστόσο, ο αληθινός ασκητής δεν πτοείται μπροστά στα ειδωλικά κατασκευάσματα, στους μετασχηματισμούς και τις μιμήσεις των δαιμονικών δυνάμεων, γιατί όλα αυτά είναι φαντασία και μηδέν.

Η ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΡΟΥΜΠΛΙΕΦ Οι τρεις άγγελοι λεπτοί και ευκίνητοι, είναι σε συνομιλία, αναπαύονται, αλλά η ανάπαυσή τους είναι μεθυστική. Ο Πατήρ είναι γυρισμένος προς τον Υιό. Μιλά. Ο Υιός ακούει. Οι παραβολές του ενδύματός του εκφράζουν την υπέρτατη προσοχή, την εγκατάλειψη του εαυτού του: ο Πατήρ που μένει μέσα μου. Η γλυκύτης των γραμμών του δεξιού αγγέλου έχει κάτι το μητρικό. Είναι ο Παράκλητος, το Πνεύμα της Ζωής, το Πνεύμα της Θείας Αγάπης. Η θέση του είναι λίγο διαφορετική από τη θέση των δύο άλλων αγγέλων: με την απόκλισή του και τη φορά όλης της υπάρξεώς του είναι στο μέσο του Πατρός και του Υιού, είναι το Πνεύμα της κοινωνίας και της περιχωρήσεως.

HUGO SIMBERG Ο πληγωμένος άγγελος

ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ Βεβαίως, διαφόρων μορφών φτερωτά πλάσματα πάντα κυκλοφορούσαν στους αιθέρες και επισκέπτονταν τη γη ως αγγελιοφόροι θείων μηνυμάτων. Ο Μίθρα, ο Ερμής, η Νιόβη, η Σφίγγα και η Εκάτη δεν είναι παρά αγγελικοί πρόγονοι, με δεξιότητες και δυνατότητες ανάλογες των αγγέλων του χριστιανικού κόσμου. Ωστόσο, μέσα στη δυτικοκεντρική απεικόνιση των άυλων όντων, συχνά ξεχνάμε ότι οι άγγελοι εμφανίζονται στον Ιουδαϊσμό, το Ισλάμ ή ακόμα και τον Σουφισμό, το μυστικιστικό ρεύμα του Ισλάμ.

ΕΝΑ ΠΑΤΕΡΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι ένα πατερικό κείμενο σημαίνει κατανόηση και ανανέωση στης χριστιανικής ζωής, το οποίο άνετα μπορεί να γευτεί ακόμη και ένας μαθητής και μια μαθήτρια της Α΄ Λυκείου, εφόσον βέβαια δούμε την αλήθεια που κρύβει, έξω από κάθε υποκριτικό σχήμα και σχετικούς ηθισκισμούς, ως επιστέγασμα της διδασκαλίας μας για τους αγγέλους, μπορούμε να δουλέψουμε στην τάξη τα κείμενα του αγίου Ιωάννου Δαμασκηνού: Περί Αγγέλων και Περί Διαβόλου και Δαιμόνων, βλ. Έκδοσις Ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως, Κείμενο – Μετάφραση - Εισαγωγή – Σχόλια Νίκου Ματσούκα, εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1988, σσ. 98-108.