Το πείραμα του Ερατοσθένη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το βιβλίο του Ηροδότου για την Αίγυπτο.
Advertisements

Ήπιες Μορφές Ενέργειας Ι
ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ ΣΤΡΑΤΟΥΛΑ ΚΑΛΤΣΗ ΕΦΗ ΚΑΝΑΚΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ-ΜΑΡΙΑ
Παιχνίδια με τις γεωγραφικές συντεταγμένες
Ηλιακά ρολόγια Ιανουάριος 2014
ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ Από τις μαθήτριες: Αναστασούλη Μυρσίνη Γκέκα Μαρία
Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ.
ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η μέτρηση της περιμέτρου της Γης
Εργαστήριο του μαθήματος «Εισαγωγή στην Αστροφυσική»
Το πειραμα του Ερατοςθενη- Το δικο μας πειραμα
Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΚΙΩΝ Βίας Αντωνιάδης Α΄Έγκωμης Κ.Β
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Με πόσο ...τρέχει η Γη; Κοίταξε για λίγο έξω από το παράθυρό σου και προσπάθησε να απαντήσεις σε αυτή την ...απλή ερώτηση: Με πόσο τρέχει η Γη; Τρελό! 
ΠΑΡΑΤΗΡΩNTAΣ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ- ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
6.2 ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ.
Μελέτη κίνησης με εξισώσεις
ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ ΥΨΟΥΣ ΤΗΣ ΠΥΡΑΜΙΔΑΣ
Η Δημιουργικότητα της Αρχαίας Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας μετά τον Ευκλείδη.
Μέτρηση χρόνου – Η ακρίβεια
ΓΕΩΛΟΓΙΑ Η ΓΗ ΣΠΥΡΙΑΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ.
1ο ΜΑΘΗΜΑ Οι έννοιες «γεωγραφική» και «σχετική» θέση
BIG BANG Πτολεμαϊκό και Κοπερνίκειο Σύστημα
Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
1.2 Παίζοντας με το γεωγραφικό πλάτος...
ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης: Μετρήσεις Θερμοκρασίας – Η Βαθμονόμηση Ηλ
Διδακτική Μαθηματικών Ι
Το μέγεθος και η απόσταση του Ήλιου
Θεωρίες που αναπτύχθηκαν στην αρχαία Ελλάδα για το ηλιακό μας σύστημα
Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες Φύλλο Εργασίας 1 ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων Αθ. Βελέντζας ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης.
Μιχαλακοπούλου Αθανασία Τμήμα: Α2
Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΥ ΤΗΣ ΓΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Διάλεξη 5 Η Γεωμετρία του Σύμπαντος
από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Πάμε ξανά στις ξαστεριές …
Παρατηρησιακή Αστροφυσική – Μέρος Α΄
Ένα διαστημικό ταξίδι! Εργαστήριο Μαθηματικών Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου
ΗΛΙΑΚΗ ΕΚΛΕΙΨΗ ΗΛΙΑΚΗ ΕΚΛΕΙΨΗ Το πιο μεγαλειώδες θέαμα στη φύση 17/3/2015ΕΚΦΕ Νέας Ιωνίας.
Θαλής ο Μιλήσιος Ο Θαλής γεννήθηκε στη Μίλητο το 640 ή 624 π.Χ. (οι ακριβείς ημερομηνίες της γέννησης και του θανάτου του Θαλή δεν είναι γνωστές, αλλά.
Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λάμπρος Αδάμ Ο άνθρωπος μετράει το μήκος του δρόμου με μονάδα μέτρησης το πέλμα του. Οι αρχαίοι μετρούν με ζυγαριά,
Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΤΡΙΓΩΝΟΜΕΤΡΙΑΣ
Ερωτηματολόγιο Φύλλο Εργασίας
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η περιφορά της Γης – Οι εποχές
Το πείραμα του Ερατοσθένη
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ΑΠΕ ΚΑΒΑΛΑ 2015
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 ο ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ – ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ. Παρατηρώντας εικόνες από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων στην αρχαία Ελλάδα …… Βλέπουμε ότι κάποια ¨πράγματα¨
Πώς βρίσκουμε τη θέση ενός τόπου στη γη
Μαθηματικά Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ξέρουμε από τα προηγούμενα:
Οι γεωγραφικές συντεταγμένες της Γης
Ο ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΚΙΩΝ
Ηλιακά ρολόγια Πηγή:
1.2 Παίζοντας με το γεωγραφικό πλάτος...
ΤΟ ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.. ΑΠΌ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟ ΤΟΝ ΣΑΜΙΟ ΣΤΟ ΝΕΥΤΩΝΑ
Γεωγραφικές συντεταγμένες
Γεωγραφικές συντεταγμένες.
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ
Νικόλαος Τρουπιώτης - Γεωργία Βελέντζα
ΦΩΣ & ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΦΥΣΙΚΗ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
(Προαπαιτούμενες γνώσεις)
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΜΗΚΟΥΣ ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ
Δημοτικό Σχολείο Μενιδίου
Το πείραμα του Ερατοσθένη Νίκος Βουδρισλής Ελληνικό Δημοτικό Σχολείο Ντύσσελντορφ.
Γεωγραφικές συντεταγμένες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το πείραμα του Ερατοσθένη 6ο Γυμνάσιο Κέρκυρας Συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί ΠΕ04: Βλάχος Αθανάσιος, Γαστεράτου Μάγδα,Γαρνέλης Αντώνης, Μπούρος Μάριος και οι μαθητές των τμημάτων Α2,Β1 και μαθητές ένταξης του Β1 και Γ1

Ποιος ήταν ο Ερατοσθένης Ο Ερατοσθένης (Κυρήνη 276 π.Χ. - Αλεξάνδρεια 194 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας μαθηματικός,  γεωγράφος και αστρονόμος. Θεωρείται ο πρώτος που υπολόγισε το μέγεθος της Γης και κατασκεύασε ένα σύστημα συντεταγμένων με παράλληλους και μεσημβρινούς. Αν και γεννήθηκε στην Κυρήνη (στη σημερινή Λιβύη), έζησε και εργάστηκε και πέθανε στην Αλεξάνδρεια, την πρωτεύουσα της πτολεμαϊκής Αιγύπτου. Σπούδασε κυρίως στην Αλεξάνδρεια και για κάποια χρόνια στην Αθήνα. Το 236 π.Χ. ορίστηκε από τον Πτολεμαίο τον Γ΄ τον Ευεργέτη βιβλιοθηκάριος της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, διαδεχόμενος τον Ζηνόδοτο.

Έκανε αρκετές σημαντικές συνεισφορές στα Μαθηματικά και ήταν φίλος του σπουδαίου μαθηματικού Αρχιμήδη. Γύρω στο 225 π.Χ. εφηύρε τον σφαιρικό αστρολάβο, που τον χρησιμοποιούσαν ευρέως μέχρι την εφεύρεση του πλανηταρίου τον 18ο αιώνα. Αναφέρεται από τον Κλεομήδη στο Περί της κυκλικής κινήσεως των ουρανίων σωμάτων ότι γύρω στο 240 π.Χ. υπολόγισε την περιφέρεια της Γης.

Μια τυχαία παρατήρηση Μια μέρα, καθώς ο Ερατοσθένης μελετούσε ένα πάπυρο στη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, διάβασε μια καταχώρηση η οποία του κέντρισε το ενδιαφέρον. Διάβασε, ότι στις 22 Ιουνίου την ημέρα δηλαδή του θερινού ηλιοστάσιου, στην πόλη Συήνη (το σημερινό Ασουάν) της Αιγύπτου, 800 περίπου χιλιόμετρα από την Αλεξάνδρεια συμβαίνει κάτι αξιοσημείωτο. Καθώς πλησιάζει το μεσημέρι οι σκιές των κιόνων ή μιας ράβδου μικραίνουν. Στις 12 το μεσημέρι όταν δηλαδή ο ήλιος βρίσκεται στο ζενίθ, οι σκιές εξαφανίζονταν τελείως και το νερό καθρεπτίζεται στο πάτο ενός πηγαδιού. Ο Ήλιος δηλαδή, βρισκόταν ακριβώς κάθετα πάνω από τη περιοχή. Τι το ιδιαίτερο είχε όμως αυτή η απλή παρατήρηση ώστε να τραβήξει το ενδιαφέρον του Ερατοσθένη;

Οι περισσότεροι άνθρωποι θα αδιαφορούσαν για μια τέτοιου είδους ασήμαντη, καθημερινή πληροφορία. Ο Ερατοσθένης όμως δεν ήταν ένας τυχαίος άνθρωπος. Ως γνήσιος ερευνητής αναρωτήθηκε, πως είναι δυνατόν την ίδια ακριβώς στιγμή μια ράβδος να μην έχει σκιά στη πόλη της Συήνης, ενώ 800 περίπου χιλιόμετρα πιο κάτω, στην Αλεξάνδρεια, μια ράβδος ίδιου ύψους να έχει σκιά; Ο Ερατοσθένης σκέφτηκε ότι αν η Γη ήταν επίπεδη, τότε ο Ήλιος θα έριχνε τις ακτίνες του κάθετα και στις δυο πόλεις ταυτόχρονα υπό την ίδια γωνία. Συνεπώς καμία από τις δυο ράβδους δεν θα έπρεπε να έχει σκιά. Γενικότερα, αν η Γη ήταν επίπεδη, η σκιά στη Συήνη θα έπρεπε να έχει πάντα το ίδιο μήκος με αυτή στην Αλεξάνδρεια.

Ο Ερατοσθένης λοιπόν συμπέρανε ότι για να μην έχει καθόλου σκιά η ράβδος στη Συήνη, ενώ την ίδια στιγμή στην Αλεξάνδρεια μια άλλη ίδια ράβδος έχει σκιά, δεν μπορεί παρά να σημαίνει ότι η επιφάνεια της Γης δεν είναι επίπεδη αλλά καμπύλη. Μάλιστα όσο πιο μεγάλη η καμπύλη τόσο πιο μεγάλη η διαφορά ανάμεσα στα μήκη των σκιών.

Πως μετρησε την περίμετρο της γης Με μια απλή παρατήρηση ο Ερατοσθένης έφτασε στο συμπέρασμα ότι η Γη είναι σφαιρική και όχι επίπεδη. Μέτρησε μάλιστα το μήκος της σκιάς της ράβδου και από τη μέτρηση αυτή είδε ότι οι ακτίνες του ήλιου σχημάτιζαν με τη κάθετη ράβδο μια γωνία 7ο12'  δηλαδή το 1/50 ενός πλήρους κύκλου. Aν προεκτείνουμε μάλιστα τις ράβδους στη Συήνη και την Αλεξάνδρεια  προς το κέντρο της Γης βλέπουμε ότι η γωνιακή απόσταση μεταξύ των δυο πόλεων είναι 7ο 12'. Πίσω στην αρχή Αρχική σελίδα

Ο Ερατοσθένης προσέλαβε βηματιστές που μέτρησαν την απόσταση μεταξύ της Αλεξάνδρειας και της Συήνης και τη βρήκαν 5000 στάδια. Αν η γωνία λοιπόν των 7ο 12' αντιστοιχούσε σε απόσταση 5000 στάδια, ο Ερατοσθένης με απλά μαθηματικά υπολόγισε ότι η περιφέρεια της Γης πρέπει να είναι 252.000 στάδια δηλαδή 39.690 χιλιόμετρα. Ο Ερατοσθένης με μόνα εργαλεία τη σκέψη του και μια ράβδο κατάφερε να μετρήσει 2.200 χρόνια πριν τη περίμετρο της Γης με εντυπωσιακή ακρίβεια. Δεδομένου ότι η πραγματική τιμή της περιφέρειας της Γης στον Ισημερινό είναι 40.075 χιλιόμετρα η απόκλιση των μόλις 385 χιλιομέτρων της μέτρησης του Ερατοσθένη από τη πραγματική τιμή είναι αξιοσημείωτη.

Μπορούμε να κάνουμε το πείραμα και εμείς; Το πείραμα του Ερατοσθένη μπορεί να διεξαχθεί ανάμεσα σε δυο οποιεσδήποτε περιοχές. Σε κάθε περίπτωση αυτό που χρειάζεται να γνωρίζουμε είναι η γωνιακή απόσταση μεταξύ των δυο περιοχών καθώς και η απόστασή τους μετρημένη στον ίδιο μεσημβρινό. Δεδομένου ότι καμία από τις δυο περιοχές που θα χρησιμοποιήσουμε για τη δική μας μέτρηση δεν είναι η Συήνη, η μέτρηση της σκιάς της ράβδου θα πρέπει να γίνει και στις δυο περιοχές.

Και για τις δυο περιοχές θα βρούμε τη γωνία όπως έκανε και ο Ερατοσθένης και στη συνέχεια θα αφαιρέσουμε τις δυο γωνίες για να βρούμε τη γωνιακή απόσταση μεταξύ των περιοχών. Οι δυο μετρήσεις για τον υπολογισμό της γωνιακής απόστασης πρέπει να γίνουν την ίδια μέρα και κάτω από τις ίδιες συνθήκες δηλαδή όταν ο ήλιος βρίσκεται στο ζενίθ για κάθε περιοχή.

Ο υπολογισμός αυτός γίνετε όπως τον έκανε και ο Ερατοσθένης πριν περίπου 2000 χρόνια. Τοποθετούμε μια ράβδο κάθετα στο έδαφος. Βρίσκουμε την ώρα που ο ήλιος βρίσκεται στο ζενίθ και εκείνη τη χρονική στιγμή μετράμε τη σκιά της. Όταν ο Ήλιος βρίσκεται στο ζενίθ η σκιά της ράβδου είναι η μικρότερη δυνατή. Μετράμε επίσης και το μήκος της ράβδου. Η ράβδος, η σκιά της και οι ακτίνες του Ήλιου σχηματίζουν ένα ορθογώνιο τρίγωνο. Η γωνία θ μεταξύ των ηλιακών ακτινών και της ράβδου είναι η γωνιακή απόσταση του τόπου από τον Ισημερινό.

Η γωνία Δθ είναι η γωνιακή απόσταση μεταξύ των δυο περιοχών Στη συνέχεια μετράμε την απόσταση των δυο περιοχών πάνω στον ίδιο μεσημβρινό. γνωρίζοντας την γωνιακή και τη πραγματική απόσταση των δυο περιοχών με απλή μέθοδο των τριών, όπως και ο Ερατοσθένης υπολογίζουμε την περιφέρεια της Γης.

Τι κάναμε εμείς… Οι μαθητές του 6ου γυμνασίου Κέρκυρας, την Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014, υλοποίησαν το πείραμα του Ερατοσθένη, μετρώντας την σκιά μιας ράβδου μήκους ενός μέτρου, στην αυλή του σχολείου, την ώρα που ο ήλιος βρίσκεται στο ζενίθ. Συγκεκριμένα σχηματίστηκαν 4 ομάδες με τους 4 εκπαιδευτικούς ως επιβλέποντες, στήθηκαν στην αυλή 4 θρανία με ορθοστάτες και μετροταινία και οι μαθητές έλαβαν φύλλο εργασίας όπου κατέγραψαν το μήκος της ράβδου ανά δίλεπτο. Με βάση τις τιμές που πήραν σχημάτισαν τη γραφική παράσταση και εξήγαγαν το ελάχιστο σημείο .

Από την μέση τιμή των μετρήσεων των ομάδων, εξήχθη μια τιμή η οποία καταχωρήθηκε στην πλατφόρμα του πειράματος ????, όπως οργανώθηκε από την Ελληνογερμανική Αγωγή στο οποίο συμμετείχαν σχολεία από την Ελλάδα και άλλες χώρες. Η δική μας μέτρηση συγκρίθηκε με σημείο αναφοράς τον ισημερινό και η τιμή βρέθηκε πολύ κοντά στην πραγματική. Το σφάλμα των μετρήσεων μας ήταν πολύ μικρό, ικανοποιητικό της τάξης του 0,47%

Στην αυλή του σχολείου…

…οι μαθητές μετρούν…

…καταγράφουν τις τιμές….

…συνεργάζονται…

…ασκούν τις δεξιότητες τους, πράττουν και δημιουργούν…

…ολοκληρώνουν επιτυχώς την εργασία...