Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παναγία η Κανακαριά Στη Λυθράγκωμη, ένα χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου στη περιφέρεια της τουρκοκρατούμενης Καρπασίας βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα της.
Advertisements

Βυζαντινή Δράμα Τρία βυζαντινά μνημεία της πόλης
Ναοί & Μοναστήρια της περιοχής Βατίκων
H ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
Παναγιά οδηγήτρια και αγια σοφια
Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας π α ρ ο υ σ ι ά ζ ε ι.
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος
H εκκλησία της Παναγίας Κανακαριάς
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
ΡΟΤΟΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ.
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
Ειρήνη Αλεξίου Σοφία Μάντρα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΤΟ ΔΕΣΠΟΤΑΤΟ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΟΚΡΑΤΙΑΣ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Δημοσθένης Σταθάτος Γιώργος Σκουλάς.  O ναός του A γίου Δημητρίου είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μνημείο της πόλης. H ίδρυση του τοποθετείται στη δεκαετία.
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΜΥΡΤΙΑΣ ΑΙΤΩΛΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Κώστας Μπάρτζης Ε2 1 Ο Πρόυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσ/νικης
8ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο.
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ.
ΜονH της ΧΩραΣ Βυζαντινά Μονοπάτια.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
παναγια παμμακαριστοσ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
Πολιτιστικό πρόγραμμα 4 ου Γυμνασίου Ευόσμου Σχολικό Έτος Παλαιοχριστιανικοί Ναοί και Βυζαντινά Μοναστήρια,ένας θησαυρός στην πόλη μας Υπεύθυνες.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
Γ. Βελένης, Το πολύκογχο ιερό βήμα των τρισυπόστατων εκκλησιών της Τουρκοκρατίας, στο: Εκκλησίες IΙ (1982) Γ. Σκιαδαρέσης, Προσκτίσματα μεταβυζαντινών.
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Ιεροί Ναοί της Θεσσαλονίκης. Ρυθμός: εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Οι μαθητές της Γ΄2 τάξεως: Θεόδωρος Σπυρίδης και Μαργαρίτα Χανοπούλου. Επιβλέποντες.
Μονεμβασιά Ναύπλιο Καρώνης Παναγιώτης Μαυρογιαννάκης Μένιος Σμυρνιωτάκης Γιάννης.
ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ ΕΛΕΝΗ ΠΑΤΣΑΛΙΔΟΥ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΩΝΑ Η Περιστερώνα είναι ένα χωριό περίπου 32 χιλιόμετρα δυτικά από την πρωτεύουσα Λευκωσία, στους πρόποδες της.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Θ.Ε.1 ΔΡ.7 Λουβουλίνα Μαρία Β1
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
Ο ΑΓΙΟΣ ΕΥΠΛΟΥΣ.
Εκκλησίες στη Λακατάμεια
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
Εικονογραφικοί κύκλοι
Μονή Αγίου Νικολάου ΦιλανθρωπΗνών
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:Γ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
Ο Άγιος Εύπλους:.
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Εξωκλήσια σε όλο τον κόσμο
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
Φράγκοι και Λατίνοι στο Βυζάντιο Συνάντηση βυζαντινού και δυτικού πολιτισμού. Δυτικές επιρροές στην Τέχνη και τη Λογοτεχνία.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας  Ομορφοκκλησιά Μικρός ναός αφιερωμένος στον Άγιο Γεώργιο. Οικοδομήθηκε στα τέλη του 12ου αι.

Μικρός ναός σταυροειδούς εγγεγραμμένου τύπου με οκτάπλευρο τρούλο

Πρόκειται για έναν δίστυλο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό, με παρεκκλήσιο στη νότια πλευρά. Έτσι, στην ανατολική της όψη προβάλλουν δύο αψίδες, των Ιερών του κυρίως ναού και του παρεκκλησίου. Ο τρούλος του ναού είναι αθηναϊκός και το σύστημα τοιχοδομίας  πλινθοπερίκλειστο.

Δυτική πλευρά του ναού με τα προσκτίσματα του νάρθηκα του 15ου/16ου αι.

Η ανατολική όψη του ναού Η ανατολική όψη του ναού. Κόγχη με το δίλοβο τοξωτό παράθυρο και τοξωτή επίστεψη. Δυτικό παρεκκλήσι του 13ου ή 14ου αι.

Η Ομορφοκκλησιά είναι ένα υπέροχο Βυζαντινό τοιχογραφημένο μνημείο Η Ομορφοκκλησιά είναι ένα υπέροχο Βυζαντινό τοιχογραφημένο μνημείο. Η τοποθέτηση των τοιχογραφιών σε αρμονική πολυχρωμία και διάταξη, προσδίδουν στο ναό μοναδικότητα και μεγαλοπρέπεια. Δίκαια γι' αυτό χαρακτηρίστηκε από τους ειδικούς, τους μελετητές και τους Βυζαντινολόγους ως "Μουσείο αγιογραφίας και διδακτήριο".

Μερικές από τις τοιχογραφίες είναι: στο νάρθηκα του ναού, όπου διακρίνονται σκηνές από το μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου, στο όνομα του οποίου τιμάται η εκκλησία. Στον κυρίως ναό, άγιοι, ασκητές, οι κορυφαίοι των Αποστόλων Πέτρος και Παύλος, Ιεράρχες, η Παναγία με αρχαγγέλους, ο Παλαιός των Ημερών, ο Ματθαίος από τους ευαγγελιστές (ο μόνος που διατηρείται άθικτος), Προφήτες, και βέβαια ο Παντοκράτωρ του τρούλου. Ο Παντοκράτωρ της Ομορφοκκλησιάς όμως δεν χαρακτηρίζεται από την κλασικότητα εκείνου στο Δαφνί, αλλά από μια δύναμη που πηγάζει από τα χαρακτηριστικά του προσώπου του. Ακόμα, στον κυρίως ναό αναπτύσσονται συνθέσεις όπως η Μεταμόρφωση, η Έγερση του Λαζάρου, η Βαϊοφόρος κ.ά. Συνθέσεις ωστόσο υπάρχουν και στο παρεκκλήσιο, όπως ο Μυστικός Δείπνος, η Φιλοξενία του Αβραάμ ή ο Αναπεσών (φωτό), κ.ά. Και τα τρία μέρη της Ομορφοκκλησιάς (νάρθηκας, ναός και παρεκκλήσιο) έχουν ζωγραφιστεί από ομάδες ζωγράφων που η καθεμιά ερμηνεύει στα μέτρα της ρεύματα της μεγάλης σύγχρονης τέχνης.

Μέσα στον ναό υπάρχουν ακιδογραφήματα Μέσα στον ναό υπάρχουν ακιδογραφήματα. Τα ακιδογραφήματα στην εποχή της Τουρκοκρατίας ήταν σύνηθες μέσο με το οποίο μεταδίδονταν μηνύματα ή καταγράφονταν γεγονότα. Από αυτή την άποψη η Ομορφοκκλησιά δίνει τις δικές της ιστορικές πληροφορίες, με τα όσα έχει ακιδογραφήματα.   Ένα από αυτά είναι: "στινομορφοκλησιά 1769 Φεριβαρίου πρώτη ήρθα εδώ ο παπανεόφιτος από το καλό λιβάδι ο πιεράκος". Το ακιδογράφημα αυτό μας πληροφορεί ότι ήρθε στον ναό το 1769 από το Καλό Λιβάδι -περιοχή κοντά στον Κάλαμο-. Είναι η πρώτη μαρτυρία που έχουμε για το όνομα της Ομορφοκκλησιάς. Η σημαντικότερη όμως πληροφορία που έχουμε είναι ότι ο Παπανεόφυτος ξεκίνησε για να έρθει στην Ομορφοκκλησια, που σημαίνει ότι πολύ πιο πριν από το 1769 τον Βυζαντινό τούτο εκκλησάκι, του 11ου ή12ου αιώνα ήταν γνωστό και έξω από την Αττική.

Η παράσταση που ξεχωρίζει για την κομψότητά της και τον τρόπο κατασκευής είναι η τοιχογραφία του Παντοκράτορα στο θόλο. Ο μεγάλος ζωγράφος και μελετητής της παράδοσής μας Φώτης Κόντογλου, που συντήρησε το 1956 τις τοιχογραφίες, έλεγε «έχει ένα μυστήριο, λες και δεν το ‘κανε χέρι ανθρώπου». Υποστήριζε πως πρόκειται για την καλύτερη απόδοση του Παντοκράτορα σε ολόκληρη την Ανατολή!