Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας Ομορφοκκλησιά Μικρός ναός αφιερωμένος στον Άγιο Γεώργιο. Οικοδομήθηκε στα τέλη του 12ου αι.
Μικρός ναός σταυροειδούς εγγεγραμμένου τύπου με οκτάπλευρο τρούλο
Πρόκειται για έναν δίστυλο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό, με παρεκκλήσιο στη νότια πλευρά. Έτσι, στην ανατολική της όψη προβάλλουν δύο αψίδες, των Ιερών του κυρίως ναού και του παρεκκλησίου. Ο τρούλος του ναού είναι αθηναϊκός και το σύστημα τοιχοδομίας πλινθοπερίκλειστο.
Δυτική πλευρά του ναού με τα προσκτίσματα του νάρθηκα του 15ου/16ου αι.
Η ανατολική όψη του ναού Η ανατολική όψη του ναού. Κόγχη με το δίλοβο τοξωτό παράθυρο και τοξωτή επίστεψη. Δυτικό παρεκκλήσι του 13ου ή 14ου αι.
Η Ομορφοκκλησιά είναι ένα υπέροχο Βυζαντινό τοιχογραφημένο μνημείο Η Ομορφοκκλησιά είναι ένα υπέροχο Βυζαντινό τοιχογραφημένο μνημείο. Η τοποθέτηση των τοιχογραφιών σε αρμονική πολυχρωμία και διάταξη, προσδίδουν στο ναό μοναδικότητα και μεγαλοπρέπεια. Δίκαια γι' αυτό χαρακτηρίστηκε από τους ειδικούς, τους μελετητές και τους Βυζαντινολόγους ως "Μουσείο αγιογραφίας και διδακτήριο".
Μερικές από τις τοιχογραφίες είναι: στο νάρθηκα του ναού, όπου διακρίνονται σκηνές από το μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου, στο όνομα του οποίου τιμάται η εκκλησία. Στον κυρίως ναό, άγιοι, ασκητές, οι κορυφαίοι των Αποστόλων Πέτρος και Παύλος, Ιεράρχες, η Παναγία με αρχαγγέλους, ο Παλαιός των Ημερών, ο Ματθαίος από τους ευαγγελιστές (ο μόνος που διατηρείται άθικτος), Προφήτες, και βέβαια ο Παντοκράτωρ του τρούλου. Ο Παντοκράτωρ της Ομορφοκκλησιάς όμως δεν χαρακτηρίζεται από την κλασικότητα εκείνου στο Δαφνί, αλλά από μια δύναμη που πηγάζει από τα χαρακτηριστικά του προσώπου του. Ακόμα, στον κυρίως ναό αναπτύσσονται συνθέσεις όπως η Μεταμόρφωση, η Έγερση του Λαζάρου, η Βαϊοφόρος κ.ά. Συνθέσεις ωστόσο υπάρχουν και στο παρεκκλήσιο, όπως ο Μυστικός Δείπνος, η Φιλοξενία του Αβραάμ ή ο Αναπεσών (φωτό), κ.ά. Και τα τρία μέρη της Ομορφοκκλησιάς (νάρθηκας, ναός και παρεκκλήσιο) έχουν ζωγραφιστεί από ομάδες ζωγράφων που η καθεμιά ερμηνεύει στα μέτρα της ρεύματα της μεγάλης σύγχρονης τέχνης.
Μέσα στον ναό υπάρχουν ακιδογραφήματα Μέσα στον ναό υπάρχουν ακιδογραφήματα. Τα ακιδογραφήματα στην εποχή της Τουρκοκρατίας ήταν σύνηθες μέσο με το οποίο μεταδίδονταν μηνύματα ή καταγράφονταν γεγονότα. Από αυτή την άποψη η Ομορφοκκλησιά δίνει τις δικές της ιστορικές πληροφορίες, με τα όσα έχει ακιδογραφήματα. Ένα από αυτά είναι: "στινομορφοκλησιά 1769 Φεριβαρίου πρώτη ήρθα εδώ ο παπανεόφιτος από το καλό λιβάδι ο πιεράκος". Το ακιδογράφημα αυτό μας πληροφορεί ότι ήρθε στον ναό το 1769 από το Καλό Λιβάδι -περιοχή κοντά στον Κάλαμο-. Είναι η πρώτη μαρτυρία που έχουμε για το όνομα της Ομορφοκκλησιάς. Η σημαντικότερη όμως πληροφορία που έχουμε είναι ότι ο Παπανεόφυτος ξεκίνησε για να έρθει στην Ομορφοκκλησια, που σημαίνει ότι πολύ πιο πριν από το 1769 τον Βυζαντινό τούτο εκκλησάκι, του 11ου ή12ου αιώνα ήταν γνωστό και έξω από την Αττική.
Η παράσταση που ξεχωρίζει για την κομψότητά της και τον τρόπο κατασκευής είναι η τοιχογραφία του Παντοκράτορα στο θόλο. Ο μεγάλος ζωγράφος και μελετητής της παράδοσής μας Φώτης Κόντογλου, που συντήρησε το 1956 τις τοιχογραφίες, έλεγε «έχει ένα μυστήριο, λες και δεν το ‘κανε χέρι ανθρώπου». Υποστήριζε πως πρόκειται για την καλύτερη απόδοση του Παντοκράτορα σε ολόκληρη την Ανατολή!