ΕΙΣΑΓΩΓΗ. Ο όρος ιστορία Η πολυσημία του όρου «ιστορία», οι διαφορετικές σημασιοδοτήσεις που πήρε μέσα στο χρόνο. Οι εννοιολογήσεις του παρελθόντος συνδέονται.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Ονοματεπώνυμο Φοιτητριών:
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Γ1.4 Γ1.4 Οι μεγάλες πόλεις του πλανήτη Πόλη ονομάζεται μια περιοχή στην οποία παρατηρείται πιο μεγάλη συγκέντρωση ανθρώπων απότι στις υπόλοιπες περιοχές.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Παγκοσμιοποίηση και Αντίσταση Ορίζοντας την παγκοσμιοποίηση
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
1 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ.  Το παιχνίδι της πολιτιστικής κληρονομιάς Το παιχνίδι της πολιτιστικής κληρονομιάς  Το παιχνίδι της πολιτιστικής.
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Δρ. Αναστάσιος Δ. Αναστασίου Κ.Υ. του ΥΠΕΣΔΔΑ
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Θεωρία και Ιστορία της Τεχνολογίας Ενότητα 1: Η Τεχνολογία ως Θεωρία και Ιστορία Δημήτρης Μπιλάλης Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα: Ιστορίας, Αρχαιολογίας,
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ;.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Διδασκαλία Βιολογίας Γ’ Γυμνασίου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ MSc Βιολόγος.
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΦΙΟΡΕΛΛΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ. Η Υγεία είναι ο παράγοντας που μετράει την φυσική, ψυχολογική ή ακόμα και την πνευματική κατάσταση ενός ζώντος οργανισμού.
Επαγγελματικά Περιγράμματα
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ;.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Θεωρία της Διαπολιτισμικής Νοσηλευτικής της Madeleine Leininger
Αγροτική Κοινωνιολογία
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Πολίτη Τριανταφυλλιά 1ο ΔΣ Ελευθερούπολης
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Σχολειο ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ;
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Γ1.4 Οι μεγάλες πόλεις του πλανήτη
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
28. Οι Έλληνες: Ένας λαός με μεγάλη και συνεχή ιστορία
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο όρος ιστορία Η πολυσημία του όρου «ιστορία», οι διαφορετικές σημασιοδοτήσεις που πήρε μέσα στο χρόνο. Οι εννοιολογήσεις του παρελθόντος συνδέονται πάντα με το πάρον.

Ιστορία-Ιστοριογραφία Η ιστορία ως τα γεγονότα που συνέβησαν (res gesta) και η ιστορία ως η εξιστόρηση των όσων συνέβησαν (Historia rerum gestarum), δηλ. ιστοριογραφία

Η επιστημονική ιστορία Η ιστορία αποτελεί μια πειθαρχημένη διανοητική δραστηριότητα η οποία ελέγχει την αξιοπιστία των πηγών της, το συσχετισμό των δεδομένων με τα συμπεράσματα, είναι ανοιχτή σε διάλογο και δεν επιβάλλεται αξιωματικά, τέλος συνεχώς αναστοχάζεται πάνω στη μέθοδο και τη θεωρία της (A. Λιάκος)

Για ποια θέματα θα μιλήσουμε; Έννοιες κλειδιά: ιστορικό γεγονός ιστορική πληροφορία ιστορικό πεδίο ιστορικός χρόνος χώρος

Τι είναι γεγονός; Για πολλά χρόνια κύριο αντικείμενο της ιστορικής μελέτης ήταν το γεγονός, αυτό που συνέβη στο παρελθόν και ποτέ δεν επαναλήφθηκε ξανά. Π.χ. η δολοφονία του Ιούλιου Καίσαρα. Σταδιακά αυτός ο ορισμός άρχισε να αμφισβητείται στο μέτρο όπου οι ιστορικοί άρχισαν να απασχολούνται με γεγονότα τα οποία μέσα στο χρόνο επαναλαμβάνονταν αλλά και «μη γεγονότα», συνήθειες, έθιμα, ήθη, τρόποι ζωής, ό,τι υπερέβαινε την αντίληψη που ήθελε η ιστορία να ασχολείται μόνο με την εξωτερική πολιτική ή τους πολέμους.

Η ιστορία ασχολείται και με γεγονότα, και με «μη γεγονότα» και με χιλιάδες μικρές καθημερινές πράξεις και συμπεριφορές και ιδέες των ανθρώπων, στοιχεία που δεν είναι απαραίτητα μοναδικά αλλά αποτελούν και αυτά αντικείμενο ιστορικής μελέτης. Αποτέλεσμα της διεύρυνσης των οριζόντων της ιστορίας είναι η χρήση δυο νέων όρων για την περιγραφή της πρώτης ύλης του ιστορικού: Ιστορική πληροφορία και ιστορικό πεδίο. Ιστορική πληροφορία και ιστορικό πεδίο.

Ιστορική πληροφορία Το παρελθόν προσφέρει έναν τεράστιο αριθμό πληροφοριών. Όλες οι πληροφορίες μπορεί εν δυνάμει να είναι ιστορικές, ανάλογα με το ερώτημα το οποίο θέτουμε. Σε αυτό το πλαίσιο η έννοια του γεγονότος διευρύνθηκε περιλαμβάνοντας οτιδήποτε μπορεί να προσφέρει γνώση για το παρελθόν. Ο ιστορικός χαρακτήρας δεν ενυπάρχει στα γεγονότα αλλά συνδέεται με τον τρόπο με τον οποίο εμείς τα αντιλαμβανόμαστε.

Το τι περιλαμβάνει κάθε φορά το ιστορικό πεδίο εξαρτάται από τα ερωτήματα που τίθενται. Τα ερωτήματα αυτά εκκινούν πάντοτε από το σήμερα και αφορούν το παρελθόν. Στο επίκεντρο του ιστορικού ενδιαφέροντος, άρα και του ιστορικού πεδίου βρίσκεται η ανθρώπινη παρουσία και δράση, ότι την αφορά μέσα στο χρόνο και ότι την επηρεάζει. Ιστορικό πεδίο

Χρόνος Ο φυσικός χρόνος Ο μυθικός χρόνος Ο κυκλικός χρόνος Ο εσχατολογικός χρόνος

Η μέτρηση του χρόνου Η μέτρηση του χρόνου είναι συνδεδεμένη με την κοινωνία στην οποία αναφερόμαστε. Διαφορετικά είδη μέτρησης από κοινωνία σε κοινωνία Λ.χ. Η διαφορά της μέτρησης του χρόνου στις αγροτικές κοινωνίες από τις βιομηχανικές. Ας σκεφτούμε το τι σήμαινε η μετάβαση από το ηλιακό ρολόι στο μηχανικό, τι σήμαινε η καθιέρωση του οκτάωρου.

Διάκριση του ιστορικού χρόνου Η τριμερής διάκριση της ιστορίας σε αρχαία, μέση και νεότερη εμφανίστηκε συγκροτημένα με το έργο του Χριστόφορου Κελλάριου Historia Universalis (1688). Μετεξελίσσοντας τη χριστιανική οπτική, η οποία αντιμετώπιζε τον ιστορικό χρόνο ως διαδοχή παγκόσμιων βασιλείων προσδιορισμένων από τη θεϊκή εξουσία, η νέα αντίληψη εγκαθιστούσε τομές- ορόσημα στην εξέλιξη της παγκόσμιας ιστορίας, η οποία, όπως και η ανθρώπινη ύπαρξη, αναπτυσσόταν από τα νηπιακά χρόνια ως την ωριμότητα.

Ιστορικός χρόνος Ο ιστορικός χρόνος είναι ένας χρόνος αναδρομικός. Μελετά το παρελθόν εκκινώντας από το παρόν. Λειτουργεί πάντοτε εκ των υστέρων. Διαφορές φυσικού από τον ιστορικό χρόνο Ο τρόπος που το παρελθόν ορίζει τη ζωή μας ως κατάλοιπο και ως ερώτημα. Η επαναοργάνωση του παρελθόντος μέσα από τη σύγχρονη θέασή του.

Περιοδολόγηση Η περιοδολόγηση ως απαραίτητο στοιχείο της κατανόησης του παρελθόντος Η επινόηση των περιόδων. Ο εθνικός χρόνος. Η έννοια της συνέχειας. Η αξιολόγηση μέσω της περιοδολόγησης. Τι σημαίνει λ.χ η ανακάλυψη της Αμερικής ως τομή που διακρίνει τη σύγχρονη ιστορία;

Οι διάρκειες Ο χρόνος της Μεγάλης Διάρκειας. Ο χρόνος της Μέσης Διάρκειας (ή συγκυρίας). Ο χρόνος της Μικρής Διάρκειας (συμβεβηκότα, γεγονότα). Κάθε φαινόμενο και η δομή του χρόνου που το διέπει. Τα φαινόμενα έχουν τον ιδιαίτερο χρόνο τους. Η έννοια εισάγεται από τον γάλλο ιστορικό Φερνάρντ Μπροντέλ. Επιρροές από την κοινωνική ανθρωπολογία.

Ο χώρος Η οργάνωση της ζωής του ανθρώπου εξαρτάται από τον τόπο που κατοικεί και κινείται, από τις φυσικές συνθήκες του περιβάλλοντός του. Το φυσικό περιβάλλον αλληλεπιδρά με τις ανθρώπινες κοινωνίες. Ο χώρος λειτουργεί καθοριστικά για τις συνθήκες ζωής και κυρίως τις ασχολίες ενός πληθυσμού. Λ.χ. η αγροτική ζωή, η κτηνοτροφία, η αλιεία αναπτύχθηκαν σε αντίστοιχους χώρους.

Η επίδραση του χώρου Η διεύρυνση του χώρου εξαρτάται από την κινητικότητα των ανθρώπων. Ο χώρος εξαρτάται από τη δομή και την πυκνότητα των κοινωνικών σχέσεων. Ο ιστορικός μετασχηματισμός του χώρου. Ο χώρος μας περιέχει αλλά αντιλαμβανόμαστε το χώρο μέσα από την σημασιοδότηση. Η ονοματοδοσία του χώρου. Λ.χ. τα ονόματα των ηπείρων ή των χωρών. Η ονοματoδοσία των πόλεων. Η αλλαγή των ονομάτων των δρόμων

Ιστορία και γεωγραφία Σύνδεση της γνώσης του χώρου με την ιστορική έρευνα. Κάθε ιστορική πληροφορία αναφέρεται σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο. Τοποθέτηση των γεγονότων στο χώρο.

Οι αναπαραστάσεις του χώρου Ο χώρος αναπαρίσταται μέσω του χάρτη, του άτλαντα κλπ. Οι αναπαραστάσεις του χώρου υποκρύπτουν συγκεκριμένες επιλογές, τις οποίες ο ιστορικός πρέπει να λαμβάνει υπόψιν του. Λ.χ. και πέρα από τα προφανή όπως είναι τα ίδια τα κρατικά σύνορα, η επιλογή των τοπωνυμίων, οι χρωματισμοί των περιοχών εντός του χάρτη κ.ά. υποκρύπτουν διαφορετικές επιλογές και κάποτε επιδιώξεις. Στο τέλος του 19 ου αιώνα κυκλοφορούσαν διάφοροι χάρτες των Βαλκανίων, στο πλαίσιο της διάλυσης της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, οι οποίοι υπηρετούσαν διαφορετικές αλυτρωτικές πολιτικές.

Η μελέτη του χώρου στο παρελθόν Η ιστορική γεωγραφία Η ιστορική δημογραφία Η οικοϊστορία

Ενδεικτική βιβλιογραφία Αβδελά ΄Εφη, Ιστορία και σχολείο, Αθήνα, Νήσος, Ίγκερς Γκέοργκ, Η Ιστοριογραφία στον 20 ο αιώνα. Από την επιστημονική αντικειμενικότητα στην πρόκληση του μεταμοντερνισμού, Αθήνα, Νεφέλη, Καρρ Ε. Χ., Τι είναι η ιστορία;, Αθήνα, Πλανήτης, Λε Γκοφ Ζακ, Ιστορία και μνήμη, μτφ: Γιάννης Κουμπουρλής, Αθήνα, Νεφέλη, 1998 Λιάκος Αντώνης, Εισαγωγή στις ιστορικές σπουδές. Διάγραμμα μαθημάτων, Αθήνα 2002