2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας Ενότητα Η παράσταση αρχίζει Όρνιθες
Ευθύς και Πλάγιος λόγος Στον ευθύ λόγο ακούμε ή διαβάζουμε τα λόγια ενός προσώπου έτσι ακριβώς όπως τα είπε. Π.χ. Η μητέρα ρώτησε τη Θεολογία: - Γιατί άργησες;
Ευθύς και Πλάγιος λόγος Στον πλάγιο λόγο ακούμε ή διαβάζουμε τα λόγια ενός προσώπου όχι ακριβώς όπως τα είπε, αλλά όπως μας τα μεταφέρει κάποιος άλλος. Π.χ. Η μητέρα ρώτησε τη Θεολογία . γιατί άργησε.
Ευθύς και Πλάγιος λόγος Μπορούμε να μετατρέψουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και το αντίστροφο ως εξής: Ευθύς λόγος Πλάγιος λόγος Η Μητέρα ρώτησε τη Θεολογία: Γιατί άργησες; Εκείνη απάντησε: - Είχα πολλή δουλειά. Η μητέρα ρώτησε τη Θεολογία γιατί άργησε κι εκείνη απάντησε πως είχε πολλή δουλειά.
Τι πρέπει να προσέξω 1. Τα πρόσωπα που μιλούν, τα οποία πρέπει να δηλώνονται είτε με το όνομα τους είτε με αντωνυμία 2. Τους συνδέσμους ( ό,τι, πως, να, κ.ά.) που χρειάζεται να προστεθούν σε πολλές περιπτώσεις 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. Προσθέτουμε Προσθέτουμε Προσθέτουμε Προσθέτουμε Προσθέτουμε Προσθέτουμε Προσθέτουμε Προσθέτουμε Προσθέτουμε των των των των των των των των των ονόματα ονόματα ονόματα ονόματα ονόματα ονόματα ονόματα ονόματα ονόματα προσώπων προσώπων προσώπων προσώπων προσώπων προσώπων προσώπων προσώπων προσώπων ή ή ή ή ή ή ή ή ή αντωνυμίες αντωνυμίες αντωνυμίες αντωνυμίες αντωνυμίες αντωνυμίες αντωνυμίες αντωνυμίες αντωνυμίες τα τα τα τα τα τα τα τα τα 3. Τα ρήματα που χρειάζεται να χρησιμοποιήσουμε, αν δε μας δίνονται, για να εισάγουμε τον πλάγιο λόγο. Τέτοια ρήματα είναι: λέω, υποστηρίζω, αναφέρω, ρωτώ, απαντώ, παρακαλώ, ζητώ κ.ά. 4. Τα πρόσωπα των ρημάτων που κατά κανόνα αλλάζουν μπαίνουν στο τρίτο ενικό ή πληθυντικό πρόσωπο.
Ευθύς λόγος Πλάγιος λόγος Ο Δήμαρχος ρώτησε: - Υπάρχει κάποιος που μπορεί να βοηθήσει στο τελείωμα του έργου; - Η ομάδα των καινούργιων οικοδόμων, απάντησε το συμβούλιο. Ο Δήμαρχος ρώτησε αν υπάρχει κάποιος που να μπορεί να βοηθήσει στο τελείωμα του έργου και το συμβούλιο απάντησε πως μπορεί η ομάδα των καινούργιων οικοδόμων. Η μητέρα ρώτησε: Ποια βγήκε πρώτη; Τα παιδιά απάντησαν: - Η Ελπίδα. Η μητέρα ρώτησε, ποια βγήκε πρώτη στον αγώνα κολύμβησης και τα παιδιά απάντησαν πως βγήκε η Ελπίδα.
Ελένη αν θέλει να πάνε στο θέατρο το Σάββατο το απόγευμα Ελένη αν θέλει να πάνε στο θέατρο το Σάββατο το απόγευμα. Η Ελένη απάντησε ότι δεν μπορεί γιατί έχει πολύ διάβασμα. Η Μαρία ξαναρώτησε την Ελένη αν θα μπορεί την Κυριακή και η Μαρία της είπε ότι δεν μπορεί να της απαντήσει τώρα, αλλά θα της τηλεφωνήσει το απόγευμα.
Ο Διευθυντής μας ρώτησε ποιοι θέλουμε να πάμε στο θέατρο και εμείς του απαντήσαμε ότι θέλουμε να πάμε όλοι. Ο ταμίας του θεάτρου ρώτησε τη δασκάλα: Πόσα εισιτήρια θέλετε; Θα θέλαμε είκοσι εισιτήρια. Η δασκάλα, στο τέλος, μας ρώτησε αν μας άρεσε η παράσταση κι εμείς φωνάξαμε όλοι μαζί ότι ήταν καταπληκτική.