Μαρίνα Δεδούλη Σχ. Σύμβουλος ΠΕ2, Ψυχολόγος Συγκρότηση ομάδων Μαρίνα Δεδούλη Σχ. Σύμβουλος ΠΕ2, Ψυχολόγος
Όψεις της ψυχονοητικής δραστηριότητας της ομάδας Ι. Βασική ομάδα (διέπεται από συναισθήματα και ενορμητικές ώσεις) ΙΙ. Ομάδα έργου (είναι προσανατολισμένη στην πραγματικότητα, αξιοποιεί το έλλογο σκέπτεσθαι, έχει δομή και οργάνωση……)
Διαμόρφωση ομάδων ως προς σχολική επίδοση Βασικό κριτήριo σύνθεσης ομάδων η ανομοιογένεια ως προς σχολική επίδοση φύλο χώρα προέλευσης ειδικές δεξιότητες ικανότητα επικοινωνίας …………………..
Διαμόρφωση ομάδων Σύνθεση ομάδων Με τυχαίο τρόπο
Διαμόρφωση ομάδων Σύνθεση ομάδων Στη βάση του ενδιαφέροντος για την έρευνα του συγκεκριμένου υποθέματος
Διαμόρφωση ομάδων Σύνθεση ομάδων Στη βάση κοινωνιομετρικών προσεγγίσεων ( προτιμήσεις μαθητών)
Διαμόρφωση ομάδων Σύνθεση ομάδων Συνήθως, ο συνδυασμός μαθητικών προτιμήσεων και παρεμβάσεων του εκπαιδευτικού διασφαλίζει λειτουργικές συνθέσεις εντάσσει όλους τους μαθητές σε μια ομάδα
Διαμόρφωση ομάδων Σύνθεση ομάδων Από το άτομο στη δυάδα και στη συνέχεια στην τετράδα (στη βάση αλληλεπιλογής των λιγότερο συνδεδεμένων)
Διαμόρφωση ομάδων Σύνθεση ομάδων Στη βάση επιλογής αγαπημένου προορισμού τόπου διακοπών χρώματος ποταμού/λίμνης ζωγράφου ποιητή/στίχου …………………..
Διαμόρφωση ομάδων Σύνθεση ομάδων Στη βάση δημιουργίας ομάδων ανάλογης δυναμικότητας 1η φάση Κατάταξη μαθητών σε ‘προσωρινές’ ομάδες ειδικών ενδιαφερόντων και ικανοτήτων, μετά από συμπλήρωση σύντομου ερωτηματολογίου 2η φάση Δημιουργία τελικών ομάδων, στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα μέλος από κάθε προσωρινή ομάδα, έτσι ώστε να δημιουργηθούν ομάδες ανάλογης δυναμικότητας, ως προς τα ειδικά ενδιαφέροντα και τις ικανότητες των μελών
Ρόλοι των μελών στην ομάδα Συντονιστής Γραμματέας Υπεύθυνος Η/Υ Υπεύθυνος επικοινωνίας με τις άλλες ομάδες ……………………. Απαραιτήτως θα πρέπει να ενθαρρύνουμε την εναλλαγή ρόλων
Η δραστηριότητα της ομάδας έργου συχνά παρεμποδίζεται ή εκτρέπεται από ισχυρές δυνάμεις συνειδητών ή μη συναισθημάτων
Φροντίδα για το κλίμα των ομάδων Φροντίδα για το κλίμα των ομάδων Καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης Σεβασμός στους προσωπικούς ρυθμούς των μελών και προσπάθεια συντονισμού Παροχή δυνατότητας έκφρασης συναισθημάτων Ενθάρρυνση της ανατροφοδότησης - κυρίως της θετικής- μεταξύ των μελών της ομάδας (η διορθωτική αξιολόγηση γίνεται αποδεκτή όταν έχει αναπτυχθεί βασική εμπιστοσύνη) Αναγνώριση της προσφοράς του κάθε μέλους στο έργο Καλλιέργεια κοινού κώδικα
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ, ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ, ΤΟΥ ΔΙΣΤΑΓΜΟΥ….. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ, ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ, ΤΟΥ ΔΙΣΤΑΓΜΟΥ….. Η αξιοποίηση της διαφοράς οδηγεί στη διεύρυνση του αντιληπτικού πεδίου και στη σφαιρικότερη αντίληψη του θέματος Η σύγκρουση μπορεί να οφείλεται – μεταξύ άλλων- σε ασύμβατους στόχους μεταξύ των μελών, σε ανταγωνισμούς, σε διαφορετικές ερμηνείες μιας κατάστασης, σε προβλήματα οριοθέτησης κ.ά. Η έγκαιρη αντιμετώπιση της σύγκρουσης βοηθά στην αποσαφήνιση των στόχων, των κανόνων των ρόλων και των διαδικασιών Ο δισταγμός ή η απροθυμία για συμμετοχή μπορεί να εκφράζει μια επιφύλαξη για το ‘πως εγώ, ως μέλος, θα ανταποκριθώ σε αυτό που μου ζητείται’
ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ Ενεργοποίηση της προσωπικής ευθύνης των μελών Αξιοποίηση της ατομικής συμβολής (η προσωπική ευθύνη και η αίσθηση του‘ανήκειν’ ενεργοποιούνται στο βαθμό που κάποιος αισθάνεται χρήσιμος σε μια διεργασία) Θετική επαναπλαισίωση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς (οι συμπεριφορές ως εκφράσεις της διεργασίας της ομάδας)
Προτεινόμενα ερευνητικά σχήματα κατανομής θεμάτων και οργάνωσης ομάδων
1οΣχήμα 1ο Σχήμα Ομάδες με κοινό θέμα και χαλαρή σύνδεση 1οΣχήμα 1ο Σχήμα Ομάδες με κοινό θέμα και χαλαρή σύνδεση
2οΣχήμα Επιμερισμός διαστάσεων του θέματος στις επιμέρους ομάδες
3οΣχήμα Επιμερισμός θέματος σε δύο υποθέματα και ανάθεσή τους σε ζεύγη ομάδων
4οΣχήμα Το θέμα προσεγγίζεται μέσω ενός κριτικά ερμηνευτικού κύκλου σε 4 φάσεις, από τρεις ομάδες και την ολομέλεια