Καθορισμός στόχων στη φυσική αγωγή

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής
Advertisements

Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ο Αθλητισμός στο κυπριακό Δημοτικό Σχολείο
Επιμορφωτικό Σεμινάριο 23 & 24 Νοεμβρίου 2013 Θεωρητική Κατάρτιση και Πρακτική Άσκηση Aναστάσιος Νικήτας Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Υπεύθυνος Αθλήματος Κολύμβησης.
Πήδουλας Γεώργιος M. sc Γυμναστής φυσικής κατάστασης ποδοσφαίρου
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Η Ψυχολογία της άθλησης μελετά τον άνθρωπο και τη συμπεριφορά του σε σχέση με την άθληση. Εφαρμόζεται σε συμβουλευτικό επίπεδο (σε αθλητικούς ομίλους ή.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Ανάπτυξη θετικών στάσεων προς τη Φυσική Αγωγή
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 9η
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 3η
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 4η Αυτοδιάλογος •ΕΠΕΑΕΚ : ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΦΑΑ ΠΘ - ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ ΓΟΥΔΑΣ ΜΑΡΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου
Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Συμμετοχή στο πρόγραμμα : «Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ως πλαίσιο Εκπαίδευσης Νεοδιορισθέντων Εκπαιδευτικών: Ποιοτικοί Εκπαιδευτικοί για Ποιοτική.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
«Φυσική Αγωγή Α’ Γυμνασίου» Βιβλίο Καθηγητή
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Αξιολόγηση Ανθρώπινου Δυναμικού
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ 208, Διάλεξη 12
Η σχέση χαρακτηριστικών της προσωπικότητας με την εφαρμογή τεχνικών αντιμετώπισης στρεσογόνων καταστάσεων στη Γυμναστική και η επίδραση των τεχνικών στην.
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 5η
Στόχοι επίτευξης στη φυσική αγωγή και τη φυσική δραστηριότητα
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΘΕΩΡΙΑ ΑΝΑΓΚΩΝ Abraham Maslow
Εποπτεία και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
ΤΑ ΣΤΙΛ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
Ο ρόλος των γονέων στον παιδικό αθλητισμό Γούδας Μάριος ΕΠΕΑΕΚ : ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΦΑΑ ΠΘ - ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής.
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Μοντέλο προαγωγής προγραμμάτων αγωγής υγείας μέσω της φυσικής αγωγής
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ;;; COX Αθλητική Ψυχολογία είναι η επιστήμη η οποία εφαρμόζει τις αρχές της ψυχολογίας στον χώρο του αθλητισμού. Συχνά.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 10 : ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc,
ΜΑΘΗΜΑ 11: ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med,
Διαμορφωτική Αξιολόγηση του Μαθητή: Από τη Θεωρία στη Χάραξη Πολιτικής
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Σύστημα Αξιολόγησης Προπονητικής Συμπεριφοράς # CBAS #
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Βιολογία Γυμνασίου.
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ Μεταπτυχιακης Διπλωματικης Εργασιας « Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ – ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ».
Οικιακή Οικονομία Α’ Γυμνασίου Διδάσκων καθηγητής Γιαννούδης Γιώργος
Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Καθορισμός στόχων στη φυσική αγωγή ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ Συγχρηματοδότηση Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (Ε.Τ.Π.Α) ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΠΕΑΕΚ Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 8η Καθορισμός στόχων στη φυσική αγωγή Όλοι οι καθηγητές στο σχολείο συνεχώς ψάχνουν τρόπους να κάνουν πιο ελκυστικό το μάθημα, προσπαθούν να κάνουν τους μαθητές να προσπαθήσουν περισσότερο. Χρησιμοποιούν στρατηγικές για να αυξήσουν το ενδιαφέρον, εφαρμόζουν τεχνικές ένταξης κάποιων μαθητών που δεν έχουν ενδιαφέρον για το μάθημα. Μια τέτοια στρατηγική είναι και ο καθορισμός στόχων που έχει πάρει μεγάλη θέση στην εκπαιδευτική διαδικασία τα τελευταία χρόνια. Η θεωρία των στόχων που έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια στο χώρο της διοίκησης επιχειρήσεων και στην εκπαίδευση έχει φανεί ιδιαίτερα αποτελεσματική στην αύξηση της απόδοσης. «είναι μια σύγχρονη και δημοφιλής θεωρία τεχνική κινήτρων που στοχεύει στη μεγιστοποίηση της απόδοσης και δίνει απαντήσεις στο πως θα οργανωθεί το μάθημα για να μη είναι μονότονο και βαρετό και ταυτόχρονα να παρακινεί του μαθητές, ποια θα είναι η κατεύθυνση του μαθήματος, θα είναι στον ανταγωνισμό και στην επικράτηση των καλύτερων ή θα είναι επικεντρωμένο στην προσωπική βελτίωση; Πως θα μπαίνουν οι στόχοι σε σχέση με το χρόνο; ΓΟΥΔΑΣ ΜΑΡΙΟΣ ΕΠΕΑΕΚ: ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΦΑΑ ΠΘ - ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ

Θέματα Θεωρίες και σχετικές έρευνες Βασικές αρχές στόχων Προγραμματισμός του μαθήματος Καθημερινά προβλήματα στον καθορισμό στόχων

Θεωρία και σχετικές έρευνες Οι πράξεις των ανθρώπων κατευθύνονται από τους στόχους και τις προθέσεις τους. Οι στόχοι ρυθμίζουν άμεσα την προσπάθεια, την ενέργεια, τη δράση. Στόχος είναι κάτι που θέλει πολύ το άτομα να πετύχει. Πολλές φορές οι στόχοι συγχέονται με τις επιθυμίες και τα όνειρα. «θέλω να κάνω όλους τους ανθρώπους να με αγαπούν και να θέλουν να είναι στην παρέα μου» «θέλω να γίνω καλός φοιτητής, να πάρω υποτροφία και να κάνω μεταπτυχιακό» «θέλω να γίνω καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής» Όλα τα παραπάνω δεν είναι στόχοι αλλά απλές επιθυμίες, όνειρα, κάτι που θα θέλατε να γίνεται ή να κάνετε. Στόχος είναι ένα όνειρο μια επιθυμία για το οποίο θέλεις να δουλέψεις πολύ σκληρά και με σχέδιο για να το πετύχεις. Όταν το άτομο βάζει στόχους επηρεάζεται θετικά, αποδίδει καλύτερα. Αυξάνει την επιμονή, δίνει ένα ουσιαστικό κίνητρο για προσπάθεια Ενεργοποιεί, κινητοποιεί, εντείνει την προσπάθεια Αυξάνει την προσοχή και την αυτοσυγκέντρωση (Locke & Latham,1990)

Θεωρία και σχετικές έρευνες Οι στόχοι στο σχολείο Θεωρία και σχετικές έρευνες Δίνουν ποιότητα στη διαδικασία μάθησης Κάνουν καθαρές και σαφείς τις προσδοκίες των μαθητών Ξεφεύγουν οι μαθητές από τη ρουτίνα κάνοντας το μάθημα ευχάριστο Αυξάνουν τα εσωτερικά κίνητρα για επιτυχία Αυξάνουν το φιλότιμο, την ικανοποίηση, τη σιγουριά και την αυτοπεποίθηση. το μάθημα είναι σχεδιασμένο καλύτερα Οι μαθητές ξέρουν τι θα πετύχουν σε κάθε φάση, τι στιγμή που ένας στόχος πρέπει να σχεδιάζεται, χωρίζοντας ένα μακροχρόνιο και μεγάλο στόχο, σε μικρότερους, άμεσα ελέγξιμους και μετρήσιμους στόχους. Για να γίνω Κ.Φ.Α. πρέπει στο επόμενο εξάμηνο να βελτιώσω τους βαθμούς μου κατά 2 μονάδες, μετά από τρια χρόνια να μπω στο μεταπτυχιακό, και μετά από 5 χρόνια να διαβάσω για να δώσω εξετάσεις στον ΑΣΕΠ. Οι μαθητές καθημερινά βρίσκονται μπροστά σε καινούργιους στόχους. Οι στόχοι τονώνουν το ενδιαφέρουν. Η επίτευξη ενός στόχου δίνει την ικανοποίηση της επίτευξης. Συγκεντρώνονται καλύτερα Έχουν σιγουριά και αυτοπεποίθηση Προσπαθούν περισσότερο, αποδίδουν καλύτερα Χαίρονται και διασκεδάζουν στο μάθημα Οι μαθητές με στόχους

Θεωρία και σχετικές έρευνες Είδη στόχων Θεωρία και σχετικές έρευνες Υποκειμενικοί στόχοι: Διασκέδαση, να κάνω το καλύτερο που μπορώ Αντικειμενικοί στόχοι: Να πετυχαίνει το άτομο συγκεκριμένα στάνταρ της ικανότητάς του, στη συγκεκριμένη δεξιότητα, σε συγκεκριμένο χρόνο (Locke et al.,1981) Στόχοι απόδοσης Επίτευξη μέσα από τη σύγκριση με την προηγούμενη απόδοση - προσωπική βελτίωση Στόχοι ευέλικτοι που ελέγχονται από το ίδιο το άτομο. Λιγότερο άγχος - καλύτερη απόδοση. Στόχοι αποτελέσματος επίτευξη μέσα από τη σύγκριση με την απόδοση των άλλων (νίκη, μετάλλιο, βαθμός, χρήματα, δόξα κ.λ.π.) Στόχοι που δεν ελέγχονται από το ίδιο το άτομο. Άγχος

Θεωρία και σχετικές έρευνες Οι στόχοι επηρεάζουν τους γνωστικούς μηχανισμούς Θεωρία και σχετικές έρευνες Αυτοπεποίθηση ή αυτό-αποτελεσματικότητα: η θετική προσδοκία ενός ατόμου για επιτυχία σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα (Bandura,1986). Όσο πιο σίγουρα νιώθουν τα άτομα τόσο πιο πολύ προσπαθούν, τόσο πιο δύσκολους στόχους θέτουν, τόσο καλύτερα αποδίδουν. Ο ρόλος της αυτοπεποίθησης Επίτευξη στόχου Οι στόχοι δεν ενεργούν από μόνοι τους. Θα πρέπει να τους φανταστούμε σαν ψυχολογικούς, γνωστικούς μηχανισμούς που αλληλεπιδρούν, επηρεάζουν ή επηρεάζονται από διάφορους άλλους παράγοντες, διάφορους ψυχολογικούς μηχανισμούς που λειτουργούν παράλληλα και σε μεγάλο βαθμό καθορίζουν την απόδοση του ατόμου. Ανάλογα με το επίπεδο αυτοπεποίθησης και αυτοϊκανοποίησης τα άτομα επηρεάζονται θετικά ή αρνητικά στην επίτευξη των στόχων. Απόδοση + μετέπειτα προκλητικοί στόχοι αυτοϊκανοποίηση Μη επίτευξη στόχου κίνητρο Για μεγαλύτερη προσπάθεια

Θεωρία και σχετικές έρευνες Οι στόχοι επηρεάζουν τους γνωστικούς μηχανισμούς Θεωρία και σχετικές έρευνες Η δέσμευση στο στόχο, η αποφασιστικότητα για προσπάθεια, επιμονή για επιδίωξη του στόχου καθορίζει την επίτευξη του στόχου. Περισσότερη δέσμευση =καλύτερη απόδοση Άγχος: συνδέεται με στόχους αποτελέσματος. Επιμονή στη νίκη: μη ευέλικτος και μη ελεγχόμενος στόχος. Προβλήματα στην παρακίνηση και στην αυτοπεποίθηση. Ο προσανατολισμός των στόχων Κάποια άτομα κρίνουν την επιτυχία με βάση την κοινωνική σύγκριση, την απόδοση των άλλων Κάποια άτομα κρίνουν την επιτυχία με βάση την προηγούμενη απόδοση και το πόσο βελτιώθηκε η δική τους απόδοση. Τα άτομα αυτά προσεγγίζουν καλύτερα τους στόχους και έχουν καλύτερες επιδόσεις Η δέσμευση στο στόχο, η αποφασιστικότητα του ατόμου να προσπαθήσει και η επιμονή για διαρκεί επιδίωξη του στόχου καθορίζει την επίτευξη του στόχου. Άγχος: η εμμονή στη νίκη δημιουργεί άγχος, δεν είναι ένας ευέλικτος στόχος καθώς δεν ελέγχεται από το άτομο. Δημιουργεί προβλήματα στην παρακίνηση και στην αυτοπεποίθηση. Ο προσανατολισμός των στόχων. Κάποια άτομα κρίνουν την επιτυχία τους ή την αποτυχία τους με βάση την απόδοση των άλλων. Συγκρίνουν δηλαδή την απόδοσή τους με αυτή των άλλων. Κάποιο άλλοι συγκρίνουν την απόδοσή τους με αυτή που είχαν πριν και κρίνουν αν η απόδοσή τους είναι πετυχημένη ή όχι.

Θεωρία και σχετικές έρευνες Η σχέση μεταξύ αρχικής ικανότητας και ψυχολογικών παραγόντων που επηρεάζουν την απόδοση στη Φ.Α., στον αθλητισμό, στα μαθήματα, στη δουλειά (Θεοδωράκης, Γούδας, Παπαϊωάννου,2001) Δέσμευση για προσπάθεια Ικανότητα σχετική με τη δραστηριότητα Προσωπικοί στόχοι Αυτο - αποτελεσματικότητα Το θεωρητικό μοντέλο που περιγράφει την αλληλεπίδραση των ψυχολογικών μηχανισμών που σχετίζονται με την αυξημένη απόδοση. Όπως φαίνεται η αρχική ικανότητα του μαθητή, έχει μεγάλη επίδραση στη διαμόρφωση των στόχων και στη μελλοντική απόδοση. Οι στόχοι επηρεάζονται από το βαθμό δέσμευσης, από την ικανοποίηση του μαθητή και την αυτοπεποίθησή του. Ικανοποίηση Απόδοση

Θεωρία και σχετικές έρευνες Αποτέλεσμα Το τέλος της προσπάθειας Επικέντρωση στο αποτέλεσμα Αυτό που κυριαρχεί στην κοινωνία είναι το αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα αποπροσανατολίζει και δεν εξαρτάται αποκλειστικά από εμάς. Απόδοση Η ουσία της προσπάθειας Επικέντρωση στη διαδικασία, στην προσπάθεια, στην απόδοση Η έμφαση στην καλή απόδοση είναι μια δημιουργική προσέγγιση Δε δημιουργεί άγχος σε έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον Ο μαθητής προσεγγίζει αυτό που γνωρίζει καλά ότι μπορεί να πετύχει. Η νίκη είναι μη ελεγχόμενος παράγοντας από το παιδί Βελτιώνοντας την απόδοση αυξάνεις τις πιθανότητες νίκης Οι στόχοι απόδοσης είναι 100% ελεγχόμενοι από το παιδί

Συγκεκριμένοι στόχοι, οδηγίες Ένα παιδί αποδίδει καλύτερα όταν οι στόχοι είναι: Βασικές αρχές στόχων Συγκεκριμένοι και όχι ασαφείς γιατί κατευθύνουν τη συμπεριφορά με ακρίβεια. Γενικοί στόχοι Συγκεκριμένοι στόχοι, οδηγίες Προσπάθησε! Προσπάθησε για 10 επαναλήψεις! Πρόσεξε! Πρόσεξε την τροχιά της μπάλας! Δυνατά! Προσπάθησε για 40 κιλά! Γρήγορα! Τρέξε γρήγορα τα 100 μέτρα σε 13΄΄! Δώστα όλα! Ήρεμα! Κάνε 30 επαναλήψεις! Ο στόχος σου είναι να βελτιωθείς Χρησιμοποίησε τις αναπνοές σου! Ο στόχος σου είναι να βελτιωθείς Ο στόχος σου για τον επόμενο μήνα είναι να βελτιωθείς 2΄΄ σε αυτό το τεστ!

Ένα παιδί αποδίδει καλύτερα όταν οι στόχοι είναι: Βασικές αρχές στόχων Βραχυπρόθεσμοι Οι μακροπρόθεσμοι στόχοι επιτυγχάνονται μέσα από βραχυπρόθεσμους Είναι αποτελεσματικότεροι Ορατά τα αποτελέσματά τους Παρακινούν Να τίθενται στόχοι ημέρας, εβδομάδας, μήνα. Μετρήσιμοι – σαφή κριτήρια (μέτρα, χρόνος, επαναλήψεις) Οι μακροπρόθεσμοι στόχοι επιτυγχάνονται μέσα από βραχυπρόθεσμους: αυτό σημαίνει ότι σε ένα σχεδιασμό για την επίτευξη του στόχου ένας μακροπρόθεσμος στόχος πρέπει να σπάει σε επιμέρους. Η επίτευξη κάθε επιμέρους βραχυπρόθεσμου στόχου οδηγεί αυτόματα στην επίτευξη του μακροπρόθεσμου. Οι στόχοι να αξιολογούνται με αντικειμενικά και όχι με υποκειμενικά κριτήρια Η τεχνική στις δεξιότητες μπορεί να αξιολογηθεί με συγκεκριμένα δοκιμασμένα τεστ

Βασικές αρχές στόχων Ένα παιδί αποδίδει καλύτερα όταν οι στόχοι είναι: Ατομικοί και όχι ομαδικοί Ατομικοί : Προάγουν την υπευθυνότητα, εξαρτώνται από το ίδιο το παιδί. Ομαδικοί : Ασαφείς, διαχέονται ανεύθυνα., συχνά είναι στόχοι αποτελέσματος Η αποφασιστικότητα του ατόμου να προσπαθεί και η επιμονή του να τον επιδιώκει συνεχώς το στόχο. Πιο έντονη όταν γίνεται δημόσια, παρουσία τρίτων. Όσο περισσότερο δεσμεύεται ένα παιδί τόσο καλύτερα αποδίδει Όταν υπάρχει δέσμευση Η δέσμευση αυξάνεται με… Προσωπικούς στόχους Δημοσιοποίηση των στόχων σε σημαντικά άλλα άτομα Παρακολούθηση της απόδοσης, των στόχων και το βαθμό δέσμευσης άλλων σημαντικών προσώπων (μίμηση).

Διαφορές στην απόδοση και στους προσωπικούς στόχους σε σχέση με το βαθμό δέσμευσης. Όσο μεγάλωνε η δέσμευση, τόσο δυσκολότερους στόχους έθεταν, τόσο βελτιωνόταν και η απόδοση. (Theodorakis,1996) 5 6 7 8 9 10 11 Πετυχημένα σερβίς Ομάδα με χαμηλή δέσμευση Ομάδα με υψηλή δέσμευση Απόδοση Στόχοι Οι φοιτητές ειδικότητας τένις προσπαθούσαν να πετύχουν το μεγαλύτερο δυνατό αριθμό πετυχημένων σερβίς. Στην αρχή εκτελούσαν δύο φορές από 15 σερβίς τη κάθε φορά. Μετά αφού ενημερώθηκαν για την επίδοσή τους καθόρισαν μόνοι τους γραπτά και προφορικά τον αριθμό των πετυχημένων σερβίς που θα πετύχαιναν την επόμενη φορά. Αμέσως μετά συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο για το βαθμό δέσμευσης στο στόχο που θέσανε για την επόμενη προσπάθεια που θα εκτελούσαν 15 σερβίς. Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι όσο πιο πολύ δεσμεύονταν τόσο πιο μεγάλους στόχους έθεταν, τόσο καλύτερη απόδοση υπήρχε σε σύγκριση με αυτή που είχαν στηνα΄ρχή.

Ένα παιδί αποδίδει καλύτερα όταν οι στόχοι είναι: Βασικές αρχές στόχων Δύσκολοι – Προκλητικοί αλλά και Ρεαλιστικοί Στόχοι για απόδοση καλύτερη από την προηγούμενη Μεσαίος βαθμός δυσκολίας (20%-40 % βελτίωση σε καθορισμένο χρόνο) Να υπάρχει Μέτρο. Οι υπερβολικές προσδοκίες αγχώνουν, απογοητεύουν. «ποιος είμαι και ποιος θα ήθελα να ήμουνα» Περιορισμένες δυνατότητες στη μνήμη Στόχοι που ελέγχονται από το παιδί Λίγοι (2-3)

Αξιολόγηση 1η αρχή 1ου τριμήνου Αξιολόγηση 2η τέλος 1ου τριμήνου Ένα παιδί αποδίδει καλύτερα όταν υπάρχει: Βασικές αρχές στόχων Καταγραφή Παρακολούθηση Ανατροφοδότηση Χρήση διαγραμμάτων, πινάκων που περιγράφουν την εξέλιξη της προσέγγισης του στόχου για το κάθε άτομο, κάθε στιγμή. Διδασκόμενα αντικείμενα & τεστ αξιολόγησης Αξιολόγηση 1η αρχή 1ου τριμήνου Στόχος 1ος 1ου τριμήνου Αξιολόγηση 2η τέλος 1ου τριμήνου Αξιολόγηση 3η Αρχή 2ου τριμήνου Στόχος 2ος 2ου τριμήνου Στόχοι μαθητών Πάσα (τεστ …) Σουτ (τεστ …) Κυβίσθηση (τεστ…) Φυσική κατάσταση (τεστ…) Τρίπλα (τεστ…) Ρίψη (τεστ…)

Δημιουργεί αυτοπεποί- Εξαρτάται από τους αντιπάλους Τι είναι οι παρακάτω προτάσεις; Απλή επιθυμία Ρεαλι-στικό Δημιουργεί αυτοπεποί- θηση Παρα-κινεί Δημιουργεί άγχος Εξαρτάται από τους αντιπάλους Εξαρτάται από εμάς 1. Να βγούμε πρώτοι στο σχολικό πρωτάθλημα  2. Να νικήσουμε οπωσδήποτε τον πρώτο αγώνα 3. Να πάρουμε οπωσδήποτε το πρώτο σετ 4.Να τους φάμε 5. Να κάνουμε 2 μήνες καλή προετοιμασία 6. Να έχουμε 80% ευστοχία στο πρώτο σέρβις 7. Να αυτοματοποιήσουμε τα επιθετικά μας συστήματα. 8. Να προσέξουμε τη διατροφή μας 9. Να έχουμε καλή υποδοχή στην άμυνα

Η αποτελεσματικότητα της θεωρίας των στόχων στο μάθημα της Φ. Α Η αποτελεσματικότητα της θεωρίας των στόχων στο μάθημα της Φ.Α. Προσωπικός στόχος: 2 επιπλέον καλάθια στις ελεύθερες βολές στο μπάσκετ. Αποτέλεσμα: οι μαθητές/τριες πέτυχαν κατά Μ.Ο. 4 επιπλέον καλάθια από την προηγούμενη επίδοση, ξεπέρασαν τον καθορισμένο στόχο Σε 146 μαθητές γυμνασίου και Λυκείου ζητήθηκε να δοκιμάσουν να βάλουν όσο το δυνατόν περισσότερα καλάθια μέσα σε 1 λεπτό. Μετά τους ζήτησαν να βάλουν ένα προσωπικό στόχο για το επόμενο μάθημα που θα ήταν να βάλουν δύο επιπλέον καλάθια στο επόμενο μάθημα για το ίδιο χρονικό διάστημα του ενός λεπτού. Παράλληλα ενθαρρύνθηκαν να το πιστέψουν ότι μπορούν να το πετύχουν. Την επόμενη φορά ρωτήθηκαν ποιο σκορ είχαν πετύχει και ποιο στόχο έθεσαν. Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι η απόδοση βελτιώθηκε πάνω από τον επιδιωκόμενο στόχο των 2 καλαθιών επιπλέον. Πέτυχαν κατά Μ.Ο. 4 επιπλέον καλάθια. Ξεπέρασαν δηλαδή κατά μέσο όρο κατά δύο καλάθια τον προσωπικό στόχο που έθεσαν.

Τα άτομα με συγκεκριμένους στόχους βελτιώθηκαν εντυπωσιακά, τα άτομα που χωρίς συγκεκριμένο στόχο («κάνε ότι καλύτερο μπορείς») δε βελτιώθηκαν καθόλου.(Theodorakis et al., 1993)

Τα άτομα με προσωπικούς στόχους αποδίδουν καλύτερα, ενώ τα άτομα που «προσπαθούν για το καλύτερο» αποδίδουν χειρότερα (Theodorakis, Maliou, Beneca & Filactakidou,1996) 66 71 76 81 86 91 1η προσπάθεια 2η προσπάθεια 3η προσπάθεια 4η προσπάθεια Επίδοση στο CYBEX 1η:τραυματισμένοι με στόχο 2η:υγιείς με στόχο 3η:χωρίς στόχο 66 71 76 81 86 91 1η προσπάθεια 2η προσπάθεια 3η προσπάθεια 4η προσπάθεια Επίδοση στο CYBEX 1η:τραυματισμένοι με στόχο 2η:υγιείς με στόχο 3η:χωρίς στόχο

Προγραμματισμός του μαθήματος Προγραμματισμός του μαθήματος Προετοιμασία – προγραμματισμός του μαθήματος γιατί: Περιορισμένος χρόνος του μαθήματος Μεγάλος αριθμός παιδιών, λίγα εποπτικά μέσα, εγκαταστάσεις δύσκολες, καιρικές συνθήκες ευμετάβλητες. Πολλά αντικείμενα, πιθανή άγνοια κάποιων αντικειμένων Μεγάλη διακύμανση στο επίπεδο των παιδιών Προγραμματισμός με βάση: Τις προτιμήσεις των παιδιών Την προσωπική φιλοσοφία του Κ.Φ.Α. Τη θεωρία των στόχων Το αναλυτικό πρόγραμμα Τις γνώσεις του/της Κ.Φ.Α. Τις διαθέσιμες εγκαταστάσεις

Προγραμματισμός του μαθήματος Προγραμματισμός του μαθήματος Έμφαση στον Προσωπικό έλεγχο – Αυτονομία των μαθητών Τα παιδιά γίνονται υπεύθυνα, ανεξάρτητα, αυτόνομα Ξεφεύγουν από τη ρουτίνα Ενισχύονται τα εσωτερικά κίνητρα για επιτυχία, ενισχύεται η παρακίνηση, καλλιεργείται ο προσωπικός έλεγχος και η αυτονομία Η τεχνική των στόχων είναι μια πολύτιμη δεξιότητα ζωής. Το κλίμα στο σχολείο γίνεται ζωντανό – ευχάριστο, βελτιώνεται η ποιότητα του μαθήματος Μεταφορά της τεχνικής των στόχων σε άλλα μαθήματα και στη ζωή Η επιτυχία είναι αποτέλεσμα προσπάθειας και δουλειάς και εξαρτάται αποκλειστικά από αυτούς.

Προγραμματισμός του μαθήματος Προγραμματισμός του μαθήματος Γενίκευση της θεωρίας και στα άλλα μαθήματα του σχολείου Η θεωρία των στόχων είναι μια διαθεματική προσέγγιση Ένα πρόγραμμα στόχων για τα μαθηματικά, τη Φ.Α.,τη ζωή έχει τις ίδιες αρχές. Όλα απαιτούν χρόνο, προσπάθεια, υπομονή και σωστό σχεδιασμό. Μειώνει το άγχος Προσωπικός έλεγχος Προσωπική ευθύνη Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης Αποκτά νόημα η σημασία της προσπάθειας Είναι μια αισιόδοξη θεωρία γιατί:

Καθημερινά προβλήματα στον καθορισμό στόχων Αποτυχία στον καθορισμό συγκεκριμένων στόχων. Καθορισμός πολλών στόχων σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα Αποτυχία στην αναπροσαρμογή των στόχων όταν αυτοί αποτυγχάνουν ή αλλάζουν τα δεδομένα Αποτυχία στον καθορισμό στόχων απόδοσης Μη χρήση της αξιολόγησης στον καθορισμό στόχων

Θέματα για συζήτηση Μετά από αυτά που ακούσατε τι σημαίνει για εσάς η έννοιες επιτυχία - αποτυχία; Έχετε καθόλου αναθεωρήσει σε κάτι τις απόψεις σας για τις έννοιες αυτές μετά το σημερινό μάθημα; Σε μια κοινωνία ανταγωνιστική που τα πάντα κρίνονται από το αποτέλεσμα, σαν Κ.Φ.Α. θα προσπαθήσετε να εφαρμόσετε τη θεωρία των στόχων. Τι προβλήματα φαντάζεστε ότι θα πρέπει να επιλύσετε, σε τι ηθικά διλήμματα θα βρεθείτε; Γιατί οι μαθητές πρέπει να θέτουν προσωπικούς στόχους και πως αντιλαμβάνεστε τη σημασία της δέσμευσης;

Επίλογος Οι πράξεις των ανθρώπων κατευθύνονται από τους στόχους και τις προθέσεις τους. Η θεωρία των στόχων είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για τον καθηγητή στο σχεδιασμό και υλοποίηση του εκπαιδευτικού του έργου. Για τους μαθητές οι στόχοι αποτελούν πολύτιμη δεξιότητα ζωής που μπορεί να καθορίσει την επιτυχία στο σχολείο αλλά και στη ζωή. Είναι μια αισιόδοξη προοπτική για τα παιδιά, κάθε ενέργεια έχει νόημα, αισθάνονται πιο σίγουρα, αποκτούν την αίσθηση του προσωπικού ελέγχου και της υπευθυνότητας, σημασία έχει πλέον η προσπάθεια και όχι τόσο το αποτέλεσμα.

Βιβλιογραφία Παπαϊωάννου, Α., Θεοδωράκης, Ι., Γούδας, Μ., (2003). Για μια καλύτερη Φυσική Αγωγή, Κεφάλαιο 9ο, σελ. 201 – 221. Εκδόσεις Χριστοδουλίδη. Θεοδωράκης, Ι., Γούδας,Μ., Παπαϊωάνου,Α.(2001) Ψυχολογική Υπεροχή στον Αθλητισμό, Κεφάλαιο 2ο, σελ.27 – 52. Εκδόσεις Χριστοδουλίδη, Weinberg, R.,& Gould, D., (1995) Foundations of Sport and Exercise Psychology, Κεφάλαιο 17ο, σελ 317 – 332 Champaign, IL: Human Kinetics.