Μάθημα 1ο: Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Χρήση διαδικτύου και αξιολόγηση ιστοσελίδων. Χρήση διαδικτύου Πλαίσιο αναφοράς: η εκπαιδευτική αξιοποίηση Λειτουργίες: αναζήτηση, επεξεργασία, αναμετάδωση.
Advertisements

Τι είναι ο προγραμματισμός
Νέες τεχνολογίες επεξεργασίας της πληροφορίας στη δημόσια διοίκηση1 Τεχνολογίες για ΑΜΕΑ Καθολική πρόσβαση Αθανάσιος Πρωτόπαπας Ινστιτούτο Επεξεργασίας.
Τεχνολογίες ανάκτησης και εξαγωγής δεδομένων με γλωσσική υποστήριξη - Εφαρμογές στο e-government και e-business - Εφαρμογές στο e-government και e-business.
Γιάννος Ιωάννου Σύμβουλος Καθηγητής Πληροφορικής Μέσης Εκπαίδευσης
Δρ. Τζάμου Αικατερίνη Φιλόλογος Πειραματικού Λυκείου Βαρβακείου Σχολής
Ανάκτηση και Εξαγωγή Πληροφορίας από Πολυμεσικές και Πολυγλωσσικές
Μετρήσεις στη γλώσσα και ανάλυση του λόγου Γ. Μικρός, Γ. Ταμπουρατζής, Σ. Μαρκαντωνάτου ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ INSTITUTE FOR LANGUAGE & SPEECH.
Μονάδα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Πολυμέσων του Πανεπιστημίου Πατρών Παρουσίαση Β. Κόμης & Γ. Γαροφαλάκης Ομάδα Εργασίας Αβούρης Ν., Γαροφαλάκης, Γ.,
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
ΟΡΟΛΟΓΙΑ Στην ΚτΠ: Χρησιμότητα στον Δημόσιο Τομέα ή Η σημασία της γνώσης των όρων για αποτελεσματική πρόσβαση στην πληροφορία Γ. Καραγιάννης Καθηγητής.
Τμήμα Αρχειονομίας-Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Web Services Υπηρεσίες διαδικτύου
Μηχανική Μάθηση και Εξόρυξη Γνώσης
Ανάκτηση & Εξαγωγή Πληροφορίας στο Διαδίκτυο Γιώργος Παλιούρας Εργαστήριο Τεχνολογίας Γνώσεων & Λογισμικού Ινστιτούτο Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Ε.Κ.Ε.Φ.Ε.
Εφαρμογές Τεχνολογιών Γλωσσικής Επεξεργασίας στα Συστήματα Αναζήτησης των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Άννα Μάστορα 1, Μανόλης Πεπονάκης 2, Σαράντος.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Μάθημα 2 ο : Βασικές έννοιες 1 Ακαδημαϊκό Έτος
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Λάζαρος Πολυμενάκος, καθηγητής ΑΙΤ Ηρακλής Καπρίτσας, telia.co.gr
Διαδικτυακή εφαρμογή ανάλυσης και επεξεργασίας δεδομένων κυβερνητικών διαβουλεύσεωνgov.insight Η. Ζαβιτσάνος, Γ. Γιαννακόπουλος, Γ. Παλιούρας Ινστιτούτο.
Οργάνωση πληροφοριών Ευρετηρίαση Μέρος Β Σχεδιασμός ευρετηρίων.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Προεπεξεργασία Κειμένου.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Κεφάλαιο 6 -Περιβάλλοντα Ανάπτυξης Εφαρμογών
Γνωστικά Μαθησιακά Προβλήματα
E X a M p L e Αξιοποιώντας την τεχνολογία XML στη διαχείριση της πληροφορίας Λίνα Μπουντούρη Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Information Extraction.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Γεώργιος Πετάσης Ακαδημαϊκό Έτος: 2012 – 2013 ΤMHMA MHXANIKΩΝ Η/Υ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, Πανεπιστήμιο Πατρών, 2012 – 2013 Μάθημα 1 ο : Εισαγωγή.
1.5 Γλώσσες Προγραμματισμού
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
EContent Στέλιος Πιπερίδης Εθνικός Εκπρόσωπος eContent
ΠΜΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ The Digital Library and Computational Philology: The BAMBI Project Γόντικα Ειρήνη.
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ. ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ Μηχανή που μπορεί να φέρει σε πέρας πνευματικές εργασίες ρουτίνας με μεγάλη ταχύτητα.
ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ
EXCEL – λογιστικά φύλλα. Χρήση επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία αριθμητικών (η γενικότερα ποσοτικών) δεδομένων Ειδικότερα Εφαρμογή εκπαιδευτικών.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Επικοινωνία ανθρώπου-μηχανής και...μηχανικών Σχολή ΗΜΜΥ-ΕΜΠ Σ. Κόλλιας, Γ. Στάμου, Κ. Καρπούζης.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας στο Γλωσσικό Μάθημα (Ελληνικά): Εισηγήσεις για Χρήση και Αξιοποίηση Σταυρούλα Κοντοβούρκη Λέκτορας, Διδακτική Γλωσσικού.
Γλωσσική τεχνολογία και ψηφιακή επιμέλεια Ίων Ανδρουτσόπουλος Τμήμα Πληροφορικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας, Ερευνητικό.
Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Διδασκαλία (Roblyer) Ε. Αλεξοπούλου, Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Ενσωμάτωση εργαλείων.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Θέματα Υπολογισμού στον Πολιτισμό Εύη Παπαϊωάννου
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Παρουσίαση: Ευτυχία Γιαννάκη
Από το Web1.0 στον Web X.0 Καλτιριμτζής Ελ. Ιωάννης
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, WEB2.0 KAI WEB X Από τον WEB 1.0 στον WEB X.0
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 2: Εφαρμογές πολυμέσων
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Χρήση διαδικτύου και αξιολόγηση ιστοσελίδων
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθημα 1ο: Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο: Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Βασισμένο στις διαλέξεις προηγούμενων ετών της Σοφίας Στάμου και του Γιώργου Πετάση Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Εισαγωγικά Γλώσσα Φυσική Γλώσσα Τεχνητή γλώσσα Ελληνικά vs Java Μέσο ανταλλαγής και καταγραφής πληροφοριών Φυσική Γλώσσα Μέσο επικοινωνίας μεταξύ ανθρώπων Τεχνητή γλώσσα Μέσο επικοινωνίας ανθρώπου- μηχανής Ελληνικά vs Java Εισαγωγικά Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Τι είναι η γλωσσική τεχνολογία; Ορισμός Η ανάπτυξη και μελέτη υπολογιστικών μοντέλων επεξεργασίας πληροφορίας εκφρασμένης σε φυσική γλώσσα Δημιουργία φορμαλιστικών μοντέλων (θεωρητική) Αναπαράσταση της γλωσσολογικής γνώσης Περιγραφή των μηχανισμών κατανόησης και παραγωγής της γλώσσας από τον άνθρωπο Ανάπτυξη συστημάτων λογισμικού για την επεξεργασία φυσικής γλώσσας (εφαρμοσμένη) Τι είναι η γλωσσική τεχνολογία; Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Αυτόματη ανάλυση και παραγωγή γραπτών ή προφορικών εκφράσεων φυσικής γλώσσας*: Αυτόματη διόρθωση κειμένου Επεξεργασία λόγου(αναγνώριση-σύνθεση) Μηχανική μετάφραση Ανάκτηση, Εξαγωγή πληροφορίας Αυτόματη εξαγωγή περιλήψεων Εξόρυξη κειμένου, άποψης ... *διάφορα μέσα την περιέχουν Γλωσσική Τεχνολογία Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Γιατί είναι σημαντική; Κατανόηση της ανάλυσης και της παραγωγής της γλώσσας Επικοινωνία Πολύ μεγάλο μέρος της καταγεγραμένης ανθρώπινης γνώσης είναι εκφρασμένο σε φυσική γλώσσα Γνώση οργανισμών: νόμοι, κανονισμοί, εγχειρίδια, οδηγίες, κλπ Πληροφορία από/για χρήστες: ιστότοποι οργανισμών, αλληλογραφία, περιγραφές προϊόντων, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κλπ Γιατί είναι σημαντική; Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Ακόμα.. Ραγδαία αύξηση του Παγκόσμιου Ιστού Γλωσσική Τεχνολογία Μεγάλος όγκος πληροφορίας, άμεσα προσβάσιμος Υπερ-πληροφόρηση Γλωσσική Τεχνολογία Ανακάλυψη νέων τρόπων, καλύτερη συμβίωση με την τεχνολογία Συστήματα που: Αναγνωρίζουν λόγο(ομιλία-γραφή) Κατανοούν κείμενα, επιλογή πληροφοριών Μεταφράζουν από μια γλώσσα σε άλλη Συνθέτουν λόγο ... Ακόμα.. Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Γιατί είναι δύσκολη; Η φυσική γλώσσα είναι περίπλοκη... Πολλαπλοί τρόποι έκφρασης της ίδιας πληροφορίας Ελλιπής πληροφορία Ασάφεια Διαφορετικό νόημα ανάλογα με το περιβάλλον Δημιουργία νέων εκφράσεων, κλπ επειδή απευθύνεται σε ανθρώπους Χρήση της γνώσης του κόσμου και της εμπειρίας για την κατανόηση της φυσικής γλώσσας Η μηχανή δυσκολεύεται σημαντικά Περιορισμένη γνώση του κόσμου Εστίαση σε θεματικές περιοχές, χρήση οντολογιών Γιατί είναι δύσκολη; Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Ασάφεια Φωνολογική Μορφοσυντακτική Σημασιολογική Πραγματολογική Λύπη, λείπει, λίπη Στον ώμο, στο νόμο Μορφοσυντακτική Οι απαντήσεις, να απαντήσεις Σημασιολογική Ποντίκι Τόνος Πραγματολογική - Ξέρεις τι ώρα είναι; - Μα δεν σας είπα ότι δεν θέλω πράσινο; Ασάφεια Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας(NLP - Natural Language Processing) Κυρίως γραπτό λόγο, δημιουργία υπολογιστικών συστημάτων, υποτομέας της ΤΝ Υπολογιστική Γλωσσολογία(CL – Computational Linguistics) Κυρίως γραπτό λόγο, δημιουργία υπολογιστικών μοντέλων γλωσσολογικών θεωριών, πλέον συνώνυμο της ΕΦΓ Γλωσσική Τεχνολογία (LT – Language Technology) Λιγότερο καθιερωμένος όρος, κυρίως τεχνικές επεξεργασίας φωνής, έμφαση στη δημιουργία υπολογιστικών συστημάτων Συναφείς όροι Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Ανάλυση και παραγωγή λόγου Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Επίπεδα ανάλυσης λόγου Αναγνώριση λέξεων, προτάσεων, … Πληροφορίες για τις λέξεις, όπως θέμα, κατάληξη, πρόσωπο, αριθμό, γένος, … Συντακτική δομή περιόδων, ρόλοι των λέξεων, κλπ. Αναγνώριση του νοήματος των προτάσεων Αναφορικές εκφράσεις, σχέσεις μεταξύ προτάσεων Σκοποί του χρήστη, σχέδια δράσεως, … Επίπεδα ανάλυσης λόγου Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Σύντομη αναδρομή Γλωσσική τεχνολογία: τόσο παλιά όσο και οι Η/Υ Γλωσσική τεχνολογία: τόσο παλιά όσο και οι Η/Υ 50s: αρχή έρευνας Επιρροή Noam Chomsky Διατύπωση θεωριών εκμάθησης της γλώσσας από παιδιά Ιεραρχία γλωσσών, αποτελούμενη από 4 κατηγορίες γραματικών Κανονικές Ανεξάρτητες από τα συμφραζόμενα Εξαρτημένες άπό τα συμφραζόμενα Απεριόριστες Σύντομη αναδρομή Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

1950 - 1965 Πρώτα βήματα, έμφαση στην μηχανική μετάφραση 1965 – 1980 Έμφαση στη σημασιολογία 1980 – 1990 Έμφαση στη σύνταξη, στατιστική μηχανική μετάφραση, αναγνώριση ομιλίας 1990 – σήμερα Εργασίες χαμηλού επιπέδου, συνδυασμός με τεχνικές μηχανικής μάθησης, εξαγωγή πληροφορίας, αξιολόγηση Ιστορικό Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Εφαρμογές Υποστήριξη συγγραφής Μετάφραση κειμένων Κατηγοριοποίηση/φιλτράρισμα κειμένου Εξαγωγή πληροφορίας – παραγωγή περίληψης Διεπαφές σε φυσική γλώσσα Αυτόματος υποτιτλισμός Εξαγωγή στοιχείων για το συγγραφέα από τον τρόπο γραφής του Εντοπισμός συναισθήματος Αντιστοίχηση βιογραφικών με αγγελίες ευρέσεως εργασίας Εφαρμογές Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Κοινές εργασίες Αναγνώριση ομιλίας, OCR Καθάρισμα κειμένων (π.χ. από HTML) Αναγνώριση λέξεων/προτάσεων Αναγνώριση μερών του λόγου Ρηχή συντακτική ανάλυση Αναγνώριση ονομάτων οντοτήτων Εξαγωγή συσχετίσεων Αναγνώριση συναισθήματος/πολικότητας Αποσαφήνιση έννοιας λέξεων Κοινές εργασίες Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014

Πλατφόρμες GATE - http://gate.ac.uk/ Ellogon - http://www.ellogon.org/ Η πρώτη δημοφιλής πλατφόρμα – Java Ellogon - http://www.ellogon.org/ Η πρώτη UNICODE πλατφόρμα – C/C++/Tcl/… NLTK - http://nltk.org/ Η «εκπαιδευτική» πλατφόρμα – Python Apache UIMA - http://uima.apache.org/ Η «ανερχόμενη» πλατφόρμα – Java/C++ Πλατφόρμες Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014