Περιεχόμενα Σκοπός Ερωτήματα που μας αφορούν Αιτιολόγηση Quiz 1 Quiz 2 Ο εθισμός του Facebook Βήματα που ακολουθήσαμε Αποτελέσματα Πηγές πληροφόρησης
Ενημέρωση για κινδύνους στη κοινωνική δικτύωση Αντιμετώπιση κινδύνων
Ερωτήματα που μας αφορούν -Το διαδίκτυο μπορεί να μάς κρύβει κινδύνους; -Για την ασφάλειά μας από τους πιθανούς κινδύνους υπάρχουν λύσεις; -Ποιά πρέπει να είναι η συμπεριφορά μας όταν επικοινωνούμε μέσα από σελίδες κοινωνικής δικτύωσης;
Ασχοληθήκαμε με το θέμα της επικοινωνίας επειδή: είναι ένα θέμα το οποίο ενδιαφέρει σε μεγάλο βαθμό το ευρύ κοινό, απασχολεί ιδιαίτερα τους εφήβους, Είναι αναγκαία για τον άνθρωπο εφόσον εξελίσσεται και, Σ’ αυτήν την εξέλιξη δεν μπορούμε να είμαστε απαθείς.
Μοιράσαμε το quiz στα παιδία της Α΄ Λυκείου και συλλέξαμε τις απαντήσεις τούς στα παρακάτω κείμενα. Ερώτηση 1. Ποια είναι μια καλή πρακτική για να θυμάμαι τον κωδικό μου (για instand messaging πρόγραμμα η για ); Από τα 12 παιδιά, όλοι απάντησαν: Προσπαθώ να διαλέξω κωδικό πού θα είναι εύκολο να τον θυμάμαι,αλλά δύσκολο για κάποιον να το μαντέψει.
Ερώτηση 2. Δεν πρέπει πότε να δεχτείς να συναντήσεις μόνος/η κάποιον/α πού έχεις γνωρίσει μέσω chat ακόμα και αν σου φαίνεται συμπαθής. Από τα 12 παιδιά, τα 11 απάντησαν: Σωστό., και το 1: Λάθος. Ερώτηση 3. Αν ο πάροχος του ηλεκτρονικού μου λογαριασμού ( ) μου ζητάει να του στείλω με τον κωδικό μου, τότε: Από τα 12 παιδιά, τα 9 απάντησαν: Δεν στέλνω πότε με τον κωδικό μου σε κανέναν, και για κανένα λόγο. Και τα 3: Τον στέλνω μόνο αν μου αιτιολογεί πλήρως τον λόγο που τον χρειάζεται(π.χ. για ανανέωση του).
Ερώτηση 4. Στο προφίλ μου σε μια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης η όταν κάνω chat μου ζητείτε η διεύθυνση που διαμένω.Τι κάνω; Από τα 12 παιδιά, τα 9 απάντησαν: Δεν δίνω την πραγματική μου διεύθυνση ποτέ. Kαι τα 3: Τη δίνω μόνο αν είναι κάποια ιστοσελίδα γνωστή (π.χ. Facebook).
Ερώτηση 5. Στο MSN ξαφνικά εμφανίζεται ένα μήνυμα από τη φίλη σου Μαρία που σου λέει >. Από τα 12 παιδιά, τα 8 απάντησαν: Δεν πατάω αν πριν δεν έχω επιβεβαιώσει ότι πραγματικά είναι από τη φίλη μου (π.χ. αφού της τηλεφωνήσω η της στείλω ). Kαι τα 4: Πατάω στο link άφοβα (αφού μου το στέλνει η φίλη μου).
Ερώτηση 6. Μια σοβαρή εταιρία αποκλείεται να σου ζητήσει να της στείλεις με κρίσιμα προσωπικά σου δεδομένα (όπως π.χ. κωδικός). Από τα 12 παιδιά, τα 8 απάντησαν : Αλήθεια, τα 3:Ίσως, και το ένα ψέματα. Παρατηρούμε ότι τα περισσότερα παιδιά της Α’ Λυκείου είναι αρκετά εξοικειωμένα με τη χρήση του διαδικτύου ως μέσο επικοινωνίας, υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου απαιτείται περισσότερο κριτική στάση απέναντί του.
Μοιράσαμε το quiz στα παιδιά της Α΄ Λυκείου και συλλέξαμε τις απαντήσεις τούς στα παρακάτω κείμενα. Ερώτηση 1: Χρησιμοποιούμε το αληθινό μας όνομα στις συζητήσεις μας στο Διαδίκτυο; Στα 39 άτομα οι 17 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ. Ερώτηση 2: Αποκαλύπτουμε τη διεύθυνση και το τηλέφωνο μας στο Διαδίκτυο; Στα 39 άτομα οι 5 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ.
Ερώτηση 3: Αποκαλύπτουμε στους διαδικτυακούς μας φίλους το αγαπημένο μας μουσικό συγκρότημα; Στα 39 άτομα οι 34 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ. Ερώτηση 4: Φανερώνουμε το ψευδώνυμο μας στους διαδικτυακούς μας φίλους; Στα 39 άτομα οι 27 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ. Ερώτηση 5: Πειράζει να στέλνουμε φωτογραφία μας στους διαδικτυακούς μας φίλους; Στα 39 άτομα οι 18 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ.
Ερώτηση 6: Μπορούμε να συναντήσουμε προσωπικά ένα φίλο που γνωρίζουμε μόνο στο Διαδίκτυο και όχι στην πραγματική ζωή; Στα 39 άτομα οι 17 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ. Ερώτηση 7: Αποκαλύπτουμε στο Διαδίκτυο το σχολείο στο οποίο πηγαίνουμε; Στα 39 άτομα οι 22 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ.
Ερώτηση 8: Φανερώνουμε στο Διαδίκτυο την αγαπημένη μας ποδοσφαιρική ομάδα; Στα 39 άτομα οι 34 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ. Ερώτηση 9: Αποκαλύπτουμε τον αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου; Στα 39 άτομα οι 6 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ. Ερώτηση 10: Συνοδεύουμε ένα φίλο μας όταν εκείνος μας ζητήσει να τον ακολουθήσουμε σε συνάντηση του με διαδικτυακό φίλο; Στα 39 άτομα οι 13 απάντησαν ΝΑΙ και οι υπόλοιποι ΟΧΙ. Παρατηρούμε ότι τα παιδιά έχουν γνώσεις και μπορούν να διαχειριστούν κάποιες καταστάσεις. Χρειάζονται όμως περισσότερη ενημέρωση και υποστήριξη από το περιβάλλον τους.
Facebook: Ψάξαμε, βρήκαμε, και δημιουργήσαμε μια εργασία, η οποία μας ενημερώνει άμεσα, για το τι ακριβώς είναι το Facebook!
Θα έχουμε όλοι παρατηρήσει ότι ελάχιστοι είναι οι άνθρωποι που δικτυώνονται μεν κοινωνικά μέσω του Facebook, αλλά χωρίς να αναλώνουν πραγματικά μεγάλο μέρος της μέρας τους σε αυτό. Οι περισσότεροι από εμάς αφιερώνουμε ένα μεγάλο μέρος της ημερήσιας δραστηριότητάς μας σε αυτό. Γιατί λοιπόν συμβαίνει αυτό? Γιατί μας ελκύει τόσο πολύ? Και γιατί δείχνει να μας ελέγχει παρά να το ελέγχουμε?
Αρχικά, βιώνουμε μια προσωπική ανασφάλεια (εργασιακό, οικονομικό επίπεδο κ.λπ..) που εξελίσσεται σχεδόν σε απομόνωση. Με τις συνθήκες που επικρατούν ευνοούνται οι υγιής κοινωνικές σχέσεις. Περιορίζονται όμως, σε σχέσεις ανάγκης, ή σχέσεις εξαναγκασμού (γιατί «πρέπει»). Το Facebook λοιπόν, μας απαλλάσσει από αυτό το «βάρος». Εκεί έχουμε «φίλους» φαινομενικά και υποτιθέμενα μόνο βάσει κοινών ενδιαφερόντων. Ποια είναι όμως αυτά τα ενδιαφέροντα? Τα επιλέγουμε όντως ή μας επιβάλλονται σε ένα πλαίσιο λίγων επιλογών της συγκεκριμένης ιστοσελίδας, βιώνοντας έτσι την ψευδαίσθηση ότι εμείς επιλέξαμε? Μήπως οι πιο καλοί μας «φίλοι» εκεί δεν είναι αυτοί που τελικά μας στέλνουνε τα περισσότερα δώρα ή quiz κλπ?
Γιατί πολύ απλά ο αριθμός φίλων δηλώνει τον βαθμό αποδοχής μας από τους άλλους. Δηλαδή το ζητούμενο κάθε ανθρώπου. Μιας αποδοχής που γίνεται χωρίς να μας κρίνουν, αφού δεν υπάρχει προσωπική σχέση άρα και απαιτήσεις. Το απόλυτα ειδυλλιακό περιβάλλον λοιπόν για τον καθένα από εμάς: πολλοί φίλοι που δεν μας κρίνουν και δεν απαιτούν. Είναι όμως αυτό φιλία? Τέλος η συνεχής ενασχόληση μας με εφαρμογές τύπου παιχνίδια χρονικής απασχόλησης π.χ. «Farmville» που καταντά αγωνιώδης και επεμβαίνει και στην προσωπική μας ζωή.
Γιατί πολύ απλά ο σύγχρονος άνθρωπος στην σημερινή κοινωνία δεν μπορεί να είναι παραγωγικός, κάτι που έχει απόλυτη ανάγκη για την ψυχική του ισορροπία. Είτε θα εξασκεί κάποιο επάγγελμα που δεν τον εκφράζει, είτε κάποιο εντελώς «μηχανικά» εξειδικευμένο, είτε θα είναι άνεργος. ‘Έτσι δεν αισθάνεται παραγωγικός και χρήσιμος κι αυτό είναι οδυνηρό για τον ίδιο. Με αυτό τον τρόπο, το παιχνίδι γίνεται «εργασία», με συγκεκριμένες ώρες κι απαιτήσεις, που όταν τα καταφέρνουμε αισθανόμαστε και παραγωγικά ως άτομα, και χρήσιμα, και εξελίσιμα.
Επειδή σκοπός δεν είναι να δαιμονοποιήσουμε κανένα μέσο, και πιστεύοντας ότι το συγκεκριμένο έχει πάρα πολλά να προσφέρει σε δικτύωση εκπαιδευτικών ενδιαφερόντων κι όχι μόνο, ας έχουμε απλά ο καθένας μας τις παραπάνω ερωτήσεις στην άκρη του μυαλού μας κι ας τις κάνουμε στον εαυτό μας όταν εμείς κρίνουμε ότι πρέπει. Η ικανοποίηση του ανθρώπου από τον έλεγχο σε άψυχα πράγματα που ο ίδιος έχει φτιάξει δηλώνει την προσωπική του ευτυχία.
Βήματα που ακολουθήσαμε Συζητήσαμε για το θέμα του διαδικτύου γενικότερα. Χωριστήκαμε σε ομάδες. Ανατέθηκαν εργασίες σε όλα τα μέλη των ομάδων. Δημιουργία ερωτηματολογίων/quiz, αφίσας, εργασία για το Facebook, wiki. Παρουσίαση εργασιών. Αξιολόγηση.
Αποτελέσματα: Μετά την ολοκλήρωση του εγχειρήματος, εμείς και οι συμμαθητές μας: A. Έχουμε μάθει να αναζητούμε πληροφορίες, να αναλύουμε το περιεχόμενο κειμένου και άλλου υλικού, να οργανώνουμε τις πληροφορίες, να βγάζουμε συμπεράσματα. B. Μάθαμε τρόπους ώστε να αξιοποιούμε τις δυνατότητες της επικοινωνίας μέσω κοινωνικών δικτύων και να αποφεύγουμε τους κινδύνους που αυτά ελλοχεύουν.
C. Μάθαμε τις απόψεις των συνομήλικών μας και αφουγκραστήκαμε την ανάγκη τους για επικοινωνία μέσω κοινωνικών δικτύων, αλλά και για προστασία. D. και κυρίως έχουμε μάθει να δουλεύουμε σαν ομάδα και να συνεργαζόμαστε.
Saferinternet.gr Safeline.gr sch.gr
Τέλος παρουσίασης!! Σας ευχαριστούμε που την παρακολουθήσατε!!