Αρχαίο Δράμα Εισαγωγή
Καταγωγή Διονυσιακή Λατρεία Μεγάλα ή εν Άστει Διονύσια Μικρά ή κατ’ Αγρούς Διονύσια Λήναια Ανθεστήρια
Χαρακτηριστικά Διονυσιακής Λατρείας Ιερή Μανία Θεοληψία Έξαλλος ενθουσιασμός – Έκσταση
Μιμητικό στοιχείο Σάτυρος και Μαινάδα Σάτυρος και Μαινάδα
Μεταμφίεση
Διθύραμβος Θρησκευτικό Λατρευτικό άσμα Θίασος πιστών Συνοδεία αυλού Χορός γύρω από βωμό Αφήγηση για ζωή – παθήματα θεού Εξάρχων (αφηγητής) Χορός 50 χορευτών
Αρίων από τη Μήθυμνα Λέσβου Συνέθεσε πρώτος το Διθύραμβο Χορός σατύρων Ευρετής του τραγικού τρόπου
Θέσπις από την Ικαρία (Διόνυσο) Θέσπις από την Ικαρία (Διόνυσο) 1ος υποκριτής Υποκρίνομαι = αποκρίνομαι Διάλογος με το χορό Συνδυασμός επικών + λυρικών στοιχείων Γέννηση της τραγωδίας 534 π.Χ. Μεγάλα Διονύσια Τύραννος Πεισίστρατος Άρμα Θέσπιδος
Χαρακτηριστικά Δράματος Διατήρηση σύνδεσης με θρησκεία Θέματα απροσδιόνυσα Υπόθεση της πόλης (επώνυμος άρχων) Μαζική προσέλευση κοινού Παιδευτικός χαρακτήρας Σύνδεση με λειτουργία και αίγλη Αθηναϊκής Δημοκρατίας
Τραγωδία – Ορισμός κατά Αριστοτέλη Τραγωδία – Ορισμός κατά Αριστοτέλη ‘Έστιν οὖν Τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καὶ τελείας μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ, χωρὶς ἑκάστου τῶν εἰδῶν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων καὶ οὐ δι’ ἀπαγγελίας, δι’ ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν.
Τυπική Διάρθρωση Τραγωδίας Μέρη κατά Ποσόν Μέρη κατά Ποιόν
Κατά ποσόν μέρη Επικά – Διαλογικά Λυρικά – Χορικά Πρόλογος Επεισόδια Έξοδος Συνεχής Λόγος Στιχομυθίες Αντιλαβές Ιωνική – αττική διάλεκτος Ιαμβικό τρίμετρο Τροχαϊκό τετράμετρο Λυρικά – Χορικά Πάροδος Στάσιμα Κομμοί Μονωδίες Διωδίες Ποικίλα μέτρα Δωρική Διάλεκτος
Κατά ποιον μέρη Μύθος (υπόθεση) Ήθος (χαρακτήρας τραγικού ήρωα) Μυθολογία, μυθικοί κύκλοι Θηβαϊκός Αργοναυτικός Τρωϊκός Πλοκή του μύθου: Περιπέτεια Αναγνώριση Τραγική Ειρωνεία επιτείνουν δραματικότητα Ήθος (χαρακτήρας τραγικού ήρωα) Σκέψεις Ψυχικός κόσμος Τρόπος αντίδρασης
Λέξις Διάνοια Γλώσσα Ποικιλία εκφραστικών μέσων Ύφος Ιδέες Σκέψεις Επιχειρηματολογία χαρακτήρων
Μέλος (μουσική) Μελωδία Μουσική επένδυση Οργανική συνοδεία
Όψις Σκηνογραφία Περίακτοι Μηχανές Βροντείο Γερανός (από μηχανής θεός) Εκκύκλημα
Σκευή Ποδήρης χιτών Ανάλογα με κοινωνική θέση επωμίδες
Προσωπεία Αντικείμενα ήρωα Κόθορνοι
Έννοια του Τραγικού Σύγκρουση ήρωα με υπέρτερες δυνάμεις Μοίρα Θεία Δίκη Ανθρώπους Εαυτό του Αγώνας για ηθικές αξίες Άγνοια Γνώση Ύβρις – Άτη – Δίκη Τίσις επαναφορά ηθικής τάξης, λύτρωση
Δραματικοί Αγώνες Κρατική φροντίδα: Επώνυμος Άρχων Προαγών Επιλογή ποιητών 3 ποιητές x 1 τετραλογία 3 τραγωδίες 1 σατυρικό δράμα Εδίδου χορόν Υποδείκνυε χορηγό (έξοδα παράστασης) Χορός Χοροδιδάσκαλος Αυλητής Σκευή Επιλογή 10 κριτών (κλήρωση) Προαγών Απονομή βραβείων Στέφανος κισσού Χάλκινος τρίπους Αναγραφή ονομάτων = διδασκαλίαι
Συντελεστές της παράστασης Ηθοποιοί Επαγγελματίες Συντεχνία: οι περί τον Διόνυσον τεχνίται Θέσπις: 1ος Αισχύλος: 2ος Σοφοκλής: 3ος Αισχίνης: ρήτορας και ηθοποιός
Χορός 50 αρχικά Αισχύλος: 12 Σοφοκλής: 15
Το θέατρο κερκίδα διάζωμα Κοίλον-θέατρον κλίμακες εδώλια πάροδος ορχήστρα σκηνή πάροδος Θέατρο Δωδώνης
Θέατρο Επιδαύρου Σκηνή: πρόσοψη (είσοδος ναού ή παλατιού) λογείον
Σκηνή: Αρχικά ξύλινη Αργότερα μόνιμη κατασκευή Θέατρο Λάρισας Τοποθεσία: Πλαγιά λόφου Φυσική ομορφιά Σχήμα Ακουστική Θέατρο Δελφών
Οι τρεις τραγικοί Αισχύλος Έργα Προμηθεύς Δεσμώτης Πέρσαι Ικέτιδες Αγαμέμνων Χοηφόροι Ευμενίδες Επτά επί Θήβας Αποσπάσματα
Σοφοκλής Έργα: Αντιγόνη Ηλέκτρα Τραχίνιαι Οιδίπους Τύραννος Αίας Φιλοκτήτης Οιδίπους επί Κολωνώ.
Ευριπίδης Έργα: Άλκηστις - 438 π.Χ. Ανδρομάχη - 420 π.Χ. Βάκχαι έτος άγνωστο Εκάβη - 425 π.Χ. Ελένη - 412 π.Χ. Ηλέκτρα - 413 π.Χ. Ηρακλείδαι - 417 π.Χ. Ηρακλής μαινόμενος - 424 π.Χ. Ηρακλής μαινόμενος Ικέτιδες - 420 π.Χ. Ιππόλυτος - 428 π.Χ. Ιφιγένεια εν Αυλίδι άγνωστο έτος Ιφιγένεια εν Αυλίδι Ιφιγένεια εν Ταύροις άγνωστο έτος Ιφιγένεια εν Ταύροις Ίων - 412 π.Χ. Κύκλωψ - (το μοναδικό σατυρικό), έτος άγνωστο. Mήδεια - 431 π.Χ. Ορέστης - 408 π.Χ. Ρήσος - 453 π.Χ. Τρωάδες - 415 π.Χ. Φοίνισσαι - 408 π.Χ.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα