Διοίκηση Λιανικού Εμπορίου και Δικτύου Διανομής Χριστίνα Μπουτσούκη 1
Διαδικαστικά Στρατηγικό Μάνατζμεντ Λιανικού Εμπορίου, (μετάφραση), Zentes, Morschett & Schramm-Klein, Εκδόσεις Παπασωτηρίου Βαθμολογία: 100% εξετάσεις Ιουνίου Εργασία προαιρετική 2
The Changing Retailing Environment Information and Communication Technology Entertainment in Retailing Niketown, Disney Stores, Malls Globalization McDonalds Mass Customization Personal Fitted Levi’s Electronic Retailing Amazon.com, 3
Προστιθέμενη αξία των επιχειρήσεων λιανικής Providing Assortment (Γκάμα προϊόντων) Breaking Bulk (παρτίδα) Holding Inventory (διατήρηση αποθεμάτων) Offering Services (υπηρεσίες) 4
Σημαντικότητα του Λιανικού Εμπορίου Επιχειρήσεις λιανικής σημαντική συνεισφορά στην ανάπτυξη της οικονομίας περίπου 20% των εργαζομένων σημαντικές ευκαιρίες απασχόλησης /ανάπτυξης επιχειρηματικές ευκαιρίες 5
Δίκτυο Διανομής ManufacturingWholesalerRetailerConsumer 6
Click to edit Master title style Click to edit Master text styles –Second level Third level –Fourth level Fifth level 08/20/97*7 *7 Irwin/McGraw-Hill © The McGraw-Hill Companies, Inc., /01/97*7 © The McGraw-Hill Companies, Inc., 1998 Μεγαλύτερες επιχειρήσεις των ΗΠΑ Irwin/McGraw-Hill Levy/Weitz: Retailing Management, 3/e 7
Store-Based Retailing Λιανικές Επιχειρήσεις «παραδοσιακής μορφής» 8
Τύποι ΕπιχειρήσεωνΤροφίμων Convenience stores (ευκολίας) Supermarkets Supercenters/ Hypermarkets (υπεραγορές) Επιχειρήσεις γενικού εμπορεύματος Department Stores (πολυκαταστήματα) Specialty Stores (εξειδικευμένα) Discount Stores (εκπτωτικά) Warehouse Club Catalog Show Room 9
Χαρακτηριστικά Επιχειρήσεων Γενικού Εμπορεύματος τύπος ποικιλίαβάθοςService τιμή Size (sq ft) SKUs τοποθεσία DepartmentBroadDeepAverageAverage100, ,000 Regional storesto averageto highto high200,000Malls TraditionalBroadAverageLowLow60, ,000-Stnd-alone discountto shallow80,000 30,000power storesstrip ctrs TraditionalNarrowDeepHighHigh4,000- 5,000Regional specialty12,000malls stores CategoryNarrowVery DeepLowLow50, ,000-Stnd-alone specialists120,000 40,000power strip ctrs WarehouseAverageShallowLowVery 80,000- 4,000-Stand- clubsLow100,000 5,000alone HypermarketsBroadAverageLowLow200,000 50,000Stand- alone 10
Services Retailers (Υπηρεσίες Λιανικής) Τύπος υπηρεσίαςεπιχειρήσεις AirlinesAmerican, Delta, British Airways, Singapore Airways Automobile rentalHertz, Avis, BanksCitibank Credit cardsAmerican Express, VISA, Mastercard EducationUCLA, Harvard Entertainment parksDisney, Universal Studios Express package deliveryFed Ex UPS Financial servicesMerrill Lynch 11
Merchandise/Service Continuum Wholesale club Supermarket Category specialist Speciality/department store Optical center Restaurant Airline Banks/University ALL GOODS/NO SERVICEALL SERVICE/NO GOODS 12
Services vs. Merchandise Retailers Intangibility (άυλη φύση) αξιολόγηση ποιότητας απόδοση της υπηρεσίας Simultaneous Production and Delivery (ταυτόχρονη παραγωγή και κατανάλωση) Perishability (αδυναμία αποθήκευσης) δεν υπάρχουν αποθέματα, Must Fill Capacity Inconsistency of the Offering σημαντικότητα HR Management 13
Τύποι Ιδιοκτησίας Independent, Single Store Establishments (ανεξάρτητες επιχειρήσεις) Consumer Owned Cooperatives Wholesaler Owned Cooperatives Corporate Chains (αλυσίδες) Franchises 14
Franchise Retailers NUMBER OF START-UP ROYALTY ENAM TYPE OUTLETS COST ($000) (% OF SALES) FAST FOOD/RESTAURANTS McDonald’s Hamburgers 17,407 $ % and up KFC Chicken, fast food 9, , Pizza Hut Pizza 8, , Burger King Hamburgers 8, , Taco Bell Mexican 4, Dunkin’ Donuts Donuts 4,
Θεωρίες Ανάπτυξης Λιανικού Εμπορίου CYCLICAL THEORIES (Κυκλικές) Wheel of retailing (price/service) Retail Life Cycle EVOLUTIONARY THEORIES (Eξελικτικές) Dialectic process (retailer) Natural selection (customer) 16
The Wheel of Retailing Mature Retailer Έλλειψη ευελιξίας συντηρητισμός μείωση ROI Innovation Retailer Innovation Retailer χαμηλή τιμή χαμηλό service Poor facilities μικρή ποικιλία Traditional Retailer Elaborate facilities βελτιωμένο service αναβάθμιση τοποθεσίας υψηλότερες τιμές διεύρυνση ποικιλίας Source: Reprinted with the permission of Macmillan College Publishing Company, from Retailing, 4th edition, by Dale M. Lewison. Copyright © 1991 by Macmillan College Publishing Company, Inc. Vulnerability phase Entry phase Trading-up phase 17
Διαλεκτική Διαδικασία Department store High margin Low turnover High price Full service Downtown location Plush facilities Discount department store Average margins Average turnover Moderate prices Limited services Suburban locations Modest facilities Discount store Low margin High turnover Low price Self-service Low rent location Spartan facilities Αντίθεση Θέση Σύνθεση Source: Reprinted with the permission of Macmillan College Publishing Company, from Retailing, 4th edition, by Dale M. Lewison. Copyright © 1991 by Macmillan College Publishing Company, Inc. 18
Department Stores: βασικά προβλήματα κληρονομιά, παράδοση: οικογενειακές επιχειρήσεις ευκολότερα διοικούνται τα ανεξάρτητα τμήματα επανάληψη διαδικασιών υψηλότερο κόστος υψηλότερο κόστος υψηλότερο περιθώριο κέρδους περιθώριο κέρδους αύξηση ανταγωνισμού 19
Department Stores: Merchandise Paralysis πολλά τμήματα και αγοραστές γραφειοκρατικές διαδικασίες σε μεγάλους οργανισμούς δεν υπάρχει καλή ροή πληροφόρησης παρακολούθηση τάσεων 20
Δομή πολυκαταστημάτων Συγχώνευση τμημάτων: προβλήματα merging systems, SKUs κάθε τμήμα έχει δικά του standards και διαδικασίες υπάλληλοι συγκέντρωση και συνδυασμός λειτουργιών 21
Πολυκαταστήματα πλεονεκτήματα άνεση τοποθεσία επίπεδο εξυπηρέτησης 22
Ανάπτυξη Franchising Τεχνολογική πρόοδος Επικερδής χρησιμοποίηση πόρων επίτευξη “American Dream” Δημογραφική έκρηξη Συνέπεια προσφοράς προϊόντος/service 23
Αποτυχία; Inept management Fraudulent activities Market saturation 24
Πλεονεκτήματα του συστήματος Continuous market Market information Money Royalty fees Sales of products Rental and lease fees License fees Management fees 25
Franchiser Advantages / Disadvantages Advantages Rapid expansion, highly motivated franchisees do a good job, additional profits by selling franchisees products and services. Disadvantages Company-owned units may be more profitable, less control thαn independent retailers over advertising, pricing, personnel practices, etc. 26
Franchisee Advantages / Disadvantages Advantages Established/proven product/service, business and technical assistance, and reduction in risk. Disadvantages Loss of control since only semi-independent, franchisee outlets may compete with corporate- owned outlets, and high royalties, fees, costs on equipment, supplies, merchandise, rental/lease rates and mandatory participation in promotional and support services. 27