Του γιοφυριού της Άρτας Παραλογή - «μοιάζουν σαν μια τεχνικά καμωμένη περίληψη ενός παραμυθιού, συχνά δραματικού, βαλμένη σε στίχους» (Κ. Δημαράς) Παλιά δοξασία - Θυσία ανθρώπου - Σχέση με την αρχαία τραγωδία Στοιχειό – στοιχειώνω – στοιχείωσις
Του γιοφυριού της Άρτας Αδιάκοπη προσπάθεια στη θεμελίωση του γεφυριού Μαντατοφόρος (υπερφυσικό στοιχείο) - Φωνή, στοιχειό του ποταμού ή πουλί Το μοτίβο της «παρακοής» (αργά –γοργά) Δαχτυλίδι (πολύτιμο αντικείμενο) Αποφασιστικότητα της συζύγου και απόδειξη της αγάπης Τραγικότητα της μοίρας της (αδερφές) Το μοτίβο της κατάρας και η αλλαγή της Δραματικός χαρακτήρας του έργου
Του γιοφυριού της Άρτας Το μοτίβο της ξενιτιάς Λογοτεχνικά έργα: Της Άρτας το γεφύρι - Ηλίας Βουτιερίδης (1905) Πρωτομάστορας (θεατρικό έργο) – Νίκος Καζαντζάκης, ψευδώνυμο «Πέτρος Ψηλορείτης» (1910) Το Γεφύρι της Άρτας (θεατρικό έργο) – Γιώργος Θεοτοκάς (1944)
Του νεκρού αδερφού Ελληνική καταγωγή του τραγουδιού (Ν. Πολίτης), Μικρά Ασία, περίπου στον 9ο αιώνα Διαδεδομένο στο βαλκανικό χώρο Ο πυρήνας του τραγουδιού - Μύθος της Δήμητρας και της Περσεφόνης Αρετή (μονάκριβη) Απόφαση για γάμο (προσωπικό συμφέρον) Ο όρκος του Κωνσταντίνου Αφηγηματικό κενό > μεγάλη συμφορά Η κατάρα της μάνας στον τάφο
Του νεκρού αδερφού Η νεκρανάσταση (βρικολάκιασμα) του Κωνσταντίνου Αναζήτηση της αδερφής (νύχτα) Ανακάλυψη της Αρετούλας και η απορία της Επιστροφή (πουλιά) και η εξαφάνιση του πεθαμένου Οπτικοακουστικές εικόνες
Του νεκρού αδερφού – βασικά θέματα Συνάντηση με τη μητέρα και η αναγνώριση (δεισιδαιμονία) Η δύναμη του αρσενικού παιδιού Η δοξασία για την ανάσταση των νεκρών – βρικόλακας Ανακάλεμα του νεκρού – θρήνος πάνω στον τάφο του νεκρού προσώπου και κάλεσμα για να σηκωθεί
Υφολογικά Προσφώνηση προς τη μάνα Αντίθεση Επανάληψη Ο νόμος των τριών Προσωποποίηση Παρομοίωση Επιβράδυνση Ομοιοτέλευτο σχήμα
Λογοτεχνικά έργα G. A. Burger – Λενόρα (1773) Α. Εφταλιώτης, Βουρκόλακας (1894) Ζ. Παπαντωνίου, Ο όρκος του πεθαμένου (1929)