ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΙΔΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε. Α΄ ΑΡΙΘΜΗΣΗ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΙΔΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε.
ΠΡΟΣΘΕΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΡΙΘΜΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 5 Εκτός των άλλων τρόπων, που ήδη γνωρίζετε, σας προτείνουμε το πλαίσιο των 5 και των 10. Είναι πολύ βασικό τα παιδιά να συνδέσουν ένα δοσμένο αριθμό με άλλους αριθμούς και ιδιαίτερα με το 5 και το 10. Αυτές οι σχέσεις με (5,10) είναι εξαιρετικά χρήσιμες όταν σκέφτονται διάφορους συνδυασμούς αριθμών.
Η χρησιμότητα του 5 & 10 Για παράδειγμα, σε κάθε μια από τις ακόλουθες περιπτώσεις σκεφτείτε τι ρόλο μπορεί να παίξει η γνώση ότι το 8 είναι «5 συν 3» και « 10 μείον 2»: 5+3 8+6 8-2 8-3 8-4 13-8.
Τι μας λένε τα πλαίσια του Πέντε Βάλτε τα παιδιά να παραστήσουν το 3 στα πλαίσια του πέντε. Επιτρέπεται να τοποθετήσουν τα πούλια με οποιονδήποτε τρόπο. Επικεντρώστε την προσοχή στο πόσα πούλια χρειάζονται ακόμη για να έχουμε 5 ή πόσο μακριά από το πέντε είναι ο αριθμός . Στη συνέχεια δοκιμάστε αριθμούς μεταξύ 5 και 10.
Η ανάπτυξη των αριθμητικών εννοιών Η ανάπτυξη των αριθμητικών εννοιών Οι αριθμητικές έννοιες θα πρέπει να γίνει σαφές ότι δεν μπορεί να δημιουργηθούν από μία ή δύο δραστηριότητες. Αντίθετα παίρνουν το νόημά τους, από ένα σύνολο καταστάσεων και προβλημάτων μέσα στις οποίες λειτουργούν και από τις οποίες μπορεί να γενικευθούν.
Ανάλυση και σύνθεση των αριθμών σε αθροίσματα-Εναλλακτικοί τρόποι Στο μάθημα 22 του τετρ, εργασιών (β΄ τεύχος), προτείνεται να βρουν οι μαθητές διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους είναι δυνατόν να μοιραστούν οι 10 νάνοι στα δύο σπιτάκια. Εναλλακτικά θα μπορούσαμε να προτείνουμε στα παιδιά να βρουν με πόσους τρόπους μπορούμε να βάψουμε κόκκινα και γαλάζια τα 10 κουτάκια.
Τα αντίθετα αθροίσματα 1+9 2+8 3+7 4+6 5+5 9+1 8+2 7+3 6+4 5+5 4+6 3+7 2+8 1+9
Ανάλυση και σύνθεση των αριθμών σε αθροίσματα Το βιβλίο της Α΄τάξης (Λεμονίδης) δίνει έμφαση στην ανάλυση και τη σύνθεση των αριθμών σε άθροισμα. Τα αθροίσματα στα οποία δίνεται βαρύτητα είναι τα εξής: Τα διπλά αθροίσματα, της μορφής ν + ν π.χ. 2+2 . Τα αθροίσματα αυτά , λόγω της γλωσσικής τους ιδιαιτερότητας, μαθαίνονται εύκολα και σύμφωνα με τις ψυχολογικές έρευνες, είναι από τα πρώτα που αποθηκεύονται στη μνήμη μακράς διάρκειας.
Ανάλυση και σύνθεση των αριθμών σε αθροίσματα Εκτός από τα διπλά αθροίσματα σκόπιμο θεωρείται κατά τη διδακτική προσέγγιση να προβαίνουμε στην ανάλυση των αριθμών με βάση το 5 και στη συνέχεια με βάση το 10. Για παράδειγμα , το 6 θα πρέπει να παρουσιάζεται ως 5+1, το 7 ως 5+2, το 13 ως 10+3.
Ανάλυση αριθμών με βάση το 5 Αρχικά θα πρέπει να εργαζόμαστε , όπως κάνει και το βιβλίο, μέσα στην πρώτη πεντάδα, για το λόγο αυτό προτείνουμε για εξάσκηση το πλαίσιο των πέντε . δραστηριότητα Βάλτε τα παιδιά να παραστήσουν το 3 στο πλαίσιο των πέντε Εξηγήστε ότι μόνο μία κουκκίδα επιτρέπεται σε κάθε τμήμα των πλαισίων των πέντε. Η ανάλυση των αριθμών με βάση το 5 κι το 10 είναι όπως η δομή των δακτύλων στον άνθρωπο, αλλά και το δεκαδικό αριθμητικό σύστημα.
Η απαρίθμηση αντικειμένων-διαπίστωση Η απαρίθμηση ενός συνόλου αντικειμένων που μπορούν να μετακινηθούν, καθώς απαριθμούνται, είναι πιο εύκολη από την απαρίθμηση αντικειμένων που δεν μπορούμε να μετακινήσουμε ή να αγγίξουμε.
Εποπτεία αριθμογραμμής Σε κατάλληλο σημείο του θρανίου ή της επιφάνειας εργασίας του παιδιού , θα πρέπει να επικολληθεί μια αριθμογραμμή σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες ποσότητες , η οποία θα λειτουργεί ως σημείο αναφοράς π.χ. 11 2 3 4 5 6 7
Η απαρίθμηση αντικειμένων-διαπίστωση Η απαρίθμηση ενός συνόλου που διαθέτει κάποια οργάνωση , όπως μια σειρά από κουκκίδες ή κάποιο άλλο πρότυπο , είναι πιο εύκολη από την απαρίθμηση ενός συνόλου σε τυχαία διάταξη.
Αληθινή απαρίθμηση Στη συσκευή προβολής καλύψτε μερικά πούλια με μια κάρτα πριν ανάψετε το φως. Πείτε στα παιδιά ότι υπάρχουν κάτω από την κάρτα τέσσερα πούλια. Πόσα είναι συνολικά; Μετρήστε. Παράδειγμα:
Αληθινή απαρίθμηση Ο τρόπος που θα απαντήσουν τα παιδιά είναι μια καλή αξιολόγηση του σταδίου εξέλιξής τους. Απαριθμούν τα πούλια του πρώτου συνόλου (καλυμμένου); Είναι απαραίτητο γι’ αυτά να βλέπουν το καλυμμένο σύνολο; Ή απαριθμούν με κατανόηση και αυτοπεποίθηση; Μην παραλείψετε να αμφισβητήσετε τις απαντήσεις. « Γιατί νομίζεις ότι είναι 9 ; ».
Πιάτα με κουκκίδες Τα πιάτα με τις κουκκίδες είναι σχεδιασμένα να ενθαρρύνουν τη συλλογιστική σκέψη , έτσι ώστε να είναι δυνατή η οικοδόμηση των σχέσεων. Σε γενικές γραμμές , το σκεπτικό είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να προσεγγίσουν τις πραγματικές ποσότητες αποφεύγοντας τη μονοτονία της απαρίθμησης.
Πιάτα με κουκκίδες Δραστηριότητα Σηκώστε ψηλά ένα πιάτο με κουκκίδες για 3 δευτερόλεπτα. « Πόσες κουκκίδες είδατε; Πώς τις είδατε; Φτιάξτε ή ζωγραφίστε το σχέδιο που είδατε χρησιμοποιώντας τα πούλια στο χαρτόνι». Παρουσιάστε μερικά πρότυπα κάθε ημέρα.
δραστηριότητα Βάλτε τα παιδιά να απαριθμήσουν ένα σύνολο. Στη συνέχεια αλλάξτε τη διάταξη του συνόλου και ρωτήστε «πόσα είναι τώρα;». Αν δεν το κρίνουν απαραίτητο να ξαναμετρήσουν, μπορείτε να συμπεράνετε ότι έχουν συνδέσει την πληθυκότητα με το σύνολο ανεξάρτητα από τη διάταξή του. Αν απαριθμήσουν και πάλι , ρωτήστε τους γιατί κατά τη γνώμη τους η απάντηση είναι η ίδια.
Απαρίθμηση με πούλια Δραστηριότητα Δώσε σε κάθε παιδί μια συλλογή από 10 ή 12 πούλια που τα βάζουν στη σειρά από τα αριστερά στα δεξιά πάνω στο θρανίο τους. Πείτε τους να μετρήσουν τέσσερα πούλια και να τα κρύψουν κάτω από την αριστερή τους παλάμη. Στη συνέχεια πείτε τους «Δείξτε την παλάμη σας .Πόσα υπάρχουν εκεί; ( τέσσερα), «Ας μετρήσουμε λοιπόν, έτσι: τεσ-σε-ρα (δείχνοντας την παλάμη τους ) πέντε, έξι…» επαναλάβετε με άλλους αριθμούς κάτω από την παλάμη.
Δραστηριότητα Βάλε στο κενό διάστημα την κάρτα που ταιριάζει 4 5 7 8
Το πλαίσιο των δέκα Δραστηριότητα: Δώστε στα παιδιά έναν αριθμό σε μορφή διαφορετική από αυτή του πλαισίου των δέκα . Γράψτε Τον αριθμό …… 7……
Κάρτες με κουκκίδες Δραστηριότητα Το παιχνίδι παίζεται με δύο παίχτες, οι οποίοι γυρίζουν ανάποδα δύο κάρτες. Νικητής είναι όποιος συγκεντρώσει το μεγαλύτερο ποσό. Τα παιδιά που παίζουν το παιχνίδι μπορεί να χρησιμοποιήσουν πολλές διαφορετικές αριθμητικές σχέσεις για τον καθορισμό του νικητή χωρίς να βρίσκουν πραγματικά το συνολικό αριθμό των κουκκίδων.
Κάρτες με κουκκίδες Δραστηριότητα Σχηματίστε μια σειρά από κάρτες με κουκκίδες από το 0 ως το 9 , έπειτα πάλι πίσω ως το 1 και μετά μπροστά και ούτω καθεξής.
Συνδυασμοί με Μέρη που Λείπουν Δραστηριότητα: Επιλέξτε έναν αριθμό από το 4 ως το 10 και βρείτε συνδυασμούς από δύο κάρτες που να έχουν άθροισμα αυτόν τον αριθμό. Όταν τα παιδιά θα έχουν βρει τουλάχιστον δέκα συνδυασμούς , τότε ένα παιδί μπορεί να γυρίσει ανάποδα μια κάρτα σε κάθε ομάδα. Η επόμενη πρόκληση θα είναι να κατονομάσουν την κάρτα που γυρίσατε ανάποδα.
Διδακτικές προτάσεις-Αριθμογώνιο Το «αριθμογώνιο» είναι ένα ισόπλευρο τρίγωνο χωρισμένο σε τρία μέρη, μέσα στο οποίο γράφονται αριθμοί και στις πλευρές του, υπολογίζεται το άθροισμα των δύο διαδοχικών πλευρών. 7 5 7 6
Αντίστροφη απαρίθμηση Δραστηριότητα Βάλτε στη σειρά πέντε παιδιά και πέντε καρέκλες μπροστά στην υπόλοιπη τάξη. Ενώ όλη η τάξη μετρά από το 1 ως το 5 τα παιδιά κάθονται ένα -ένα στις καρέκλες. Όταν φτάσετε στον αριθμό –στόχο , στο 5 , το επαναλαμβάνετε . Δηλαδή το παιδί που κάθισε με το 5 τώρα σηκώνεται όρθιο και η απαρίθμηση συνεχίζει ως το 1. Ενώ γίνεται η αντίστροφη απαρίθμηση, τα παιδιά, σηκώνονται ένα-ένα όρθια, «1,2,3,4,,5, - 5, 4,3,2,1,…».
Διδασκαλία διψήφιων Κατά τη διδασκαλία των διψήφιων σχηματίστε με χαρτί του μέτρου στον τοίχο, πίνακα την παράσταση της φωτογραφίας με αντικείμενα ή σχήματα.
τέλος