η Ελένη Π. σκέφτηκε και κατέγραψε μια νέα πρόσθεση: 2 λύκοι κι άλλοι 2, μας κάνουν 4 λύκ. Η η Ν έδωσε το λόγο στην Ελεάννα για να πει αυτό που ήθελε πριν, έτσι έγραψε την πράξη 3x4=12 ! Η Ελεάννα είχε θυμηθεί την πράξη του πολλα- πλασιασμού (αναδρομικός συλλογισμός) από προηγούμενη μαθηματική δραστηριότητα
Νοερή σύνοψη των αριθμητ. προβλημάτων πρόσθεσης, Στρατηγική με δάχτυλα, Ανάδειξη της έννοιας του «αριθμητικού προβλήματος»
Β. Αυθεντικές καταγραφές των νηπίων σε φύλλα εργασίας Τα αριθμητικά προβλήματα με προσθέσεις αναρτώνται, η Ν προτείνει στα παιδιά να επιλέξουν να καταγράψουν με ζωγραφική και αριθμητικό συμβολισμό όποιο θέλουν
Από τα 5 παιδιά που πριν είχαν εμπλακεί και σχεδιάσει προ- βλήματα πρόσθεσης, τα 4 επέλεξαν να καταγράψουν στο φύλλο το ίδιο το δικό τους, αποδεικνύοντας πόσο σημαντική είναι η διάσταση της βιωματικής μάθησης, δηλ. η ενασχό- ληση βιωματικά με εμπράγματους χειρισμούς στη διάρκεια της μαθηματικής διαπραγμάτευσης.
Η Ελένη Π., είχε ρωτήσει πριν ξεκινήσει αν μπορούσε να σχεδιάσει μόνο κεφάλια και της είχαμε απαντήσει καταφατικά. Η ερώτηση της εκείνη μας υπέδειξε πως μπορούσε να αντιληφθεί και να εργαστεί με ταχύτητα σε ένα αφαιρετικό επίπεδο πάνω από το επίπεδο της εικόνας
Η Ίνβα σχεδιάζει πρώτα από αριστερά τις 4 γάτες και μετά την τετράδα των λύκων, ενώ στον πίνακα είναι αντίστροφα στη σειρά. Η Χριστιάνα επίσης σχεδιάζει πρώτα τα 3 πρόβα-τα και μετά τους 4 λύκους, ενώ στον πίνακα είχαμε 4 λύκους και 3 πρόβατα. Φαίνεται ότι ανταλλάσσουν θέσεις στους όρους της πρόσθεσης, δείχνοντας διαισθητικά χρήση αντιμεταθετικής ιδιότητας στην πράξη, ενώ ανιχνεύεται η κατανόηση με διερευ- νητικές ερωτήσεις
Ο Γιώργος Κ. χρησιμοποιεί δυο εκπληκτικές γνωστικές στρατηγικές: α) διαχείρισης των δεδομένων στο χώρο του φύλλου, τοποθετεί στο κάτω μέρος τα 3 πρόβατα, που δεν χωρούσαν στην επάνω σειρά με τους 4 λύκους, όπως στον πίνακα και β) διάκρισης σε 2 κατηγορίες, με την πρόσθεση άλλου χρώματος για να διακρίνεται η κατηγορία των λύκων (ροζ) και η κατηγορία των προβάτων (γκρι)
Ο Γιώργος Δ. αλλάζει χρώμα στις κατηγορίες για να διακρίνονται οι λύκοι από τις γάτες. Η Κατερίνα αντέγραψε το καθρεπτικό 3 του Εμμανουήλ, όπως ήταν στον πίνακα, χωρίς δική της τροποποίηση