ΑΛΚΗ ΖΕΗ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Η Αλκη Ζεη είναι Ελληνίδα συγγραφέας, πεζογράφος και μεταφράστρια. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1925, αλλά έζησε τα παιδικά της χρόνια στη Σάμο. Ασχολήθηκε με το γράψιμο από μικρή. Σπούδασε φιλοσοφία του θεάτρου στην Φιλοσοφική του πανεπιστημίου των Αθηνών , της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Ωδείου Αθηνών, καθώς και στο τμήμα σεναριογραφίας του Ινστιτούτου Κινηματογράφου της Μόσχας. Όταν ήταν μαθήτρια γυμνασίου, άρχισε να γράφει έργα για το κουκλοθέατρο. Ένας από τους χαρακτήρες που δημιούργησε, ο Κλούβιος, έγινε μετέπειτα ένας από τους κυριότερους ήρωες του κουκλοθέατρου Αθηνών "Μπάρμπα Μυτούσης ". Από το 1954 έως το 1964 έζησε (μαζί με τον άντρα της, το θεατρικό συγγραφέα Γιώργο Σεβαστίκογλου ) ως πολιτική πρόσφυγας στην Σοβιετική Ένωση (Τασκένδη και Μόσχα) εξαιτίας των αριστερών της πεποιθήσεων. Το 1964 επιστρέφει οικογενειακώς στην Ελλάδα για να ξαναφύγει πάλι το 1967, με τον ερχομό της Χούντας - αυτή τη φορά για το Παρίσι και να επιστρέψει οριστικά όταν πέσει ή απριλιανή δικτατορία.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ….. Αργότερα, συνέχισε το γράψιμο, δημοσιεύοντας σειρά παιδικών διηγημάτων της στο περιοδικό "Νεανική Φωνή", ένα περιοδικό για νέους που είχε ως συντακτική επιτροπή τον Μάριο Πλωρίτη, τον Τάσο Λιγνάδη, τον Κωστή Σκαλιώρα. Το πρώτο της μυθιστόρημα, τον τίγρη στη βιτρίνα του καταστήματος (γνωστός και ως αγριόγατα κάτω από γυαλί), (1963) εμπνεύστηκε από την παιδική ηλικία που δαπανάται στη Σάμο και είναι ημιαυτοβιογραφικό . Στα ελληνικά γράμματα εμφανίστηκε το 1963 με το παιδικό μυθιστόρημα Το καπλάνι της βιτρίνας, το οποίο αποτελεί σταθμό στην παιδική μας λογοτεχνία γιατί μυεί για πρώτη φορά τον ανήλικο αναγνώστη στον πολιτικό προβληματισμό. Πρόκειται για ιστορικό μυθιστόρημα που αφορά στη δικτατορία του Ιωάννη Μεταξά. Το 1971 γράφει τον Μεγάλο Περίπατο του Πέτρου, αυτή τη φορά για την Κατοχή και την απελευθέρωση. Το σημαντικό στα ιστορικά της μυθιστορήματα είναι ότι δεν αποτελούν μια απλή καταγραφή ιστορικών γεγονότων αλλά είναι ζυμωμένα με τα αυτοβιογραφικά βιώματα των ηρώων της.
ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ 2002 1987
1994 1992
1971 1989
Η Κωνσταντίνα είναι το μόνο παιδί που έχουν αποκτήσει οι γονείς της, όχι όμως και το μόνο εγγόνι που έχει αποκτήσει η γιαγιά της, η οποία όπως φαίνεται δεν της έχει ιδιαίτερη αδυναμία. Ιδιαίτερη αδυναμία είχε μόνο στην ξαδέλφη της που δεν βρίσκεται στη ζωή πια. Όλα ξεκίνησαν από την πρώτη μέρα που ήρθε η Κωνσταντίνα στη ζωή. Οι πιθανότητες να ζήσει ήταν ελάχιστες. Κι όμως το μικρό αυτό λειψανάκι πήγαινε πια δημοτικό στην Ελλάδα, έχοντας και τους δυο της γονείς εκπαιδευτικούς. Όταν όμως οι γονείς της βρίσκουν καλύτερη δουλειά στην Γερμανία – την οποία λόγω Κατοχής μισεί η γιαγιά της – μετακομίζουν εκεί. Η Κωνσταντίνα γράφεται σε ένα μεγάλο, καινούριο σχολείο στο οποίο θα γνωρίσει την κολλητή της αλλά και ένα άλλο άνθρωπο που θα της σταθεί αργότερα: τον Χερ Χάινερ, ο οποίος είναι διευθυντής του νέου της σχολείου. Εντοπίζει στην Κωνσταντίνα πολλά καλά χαρακτηριστικά, πράγμα που την κάνει να τον συμπαθήσει αμέσως. Μετά από πολύ καιρό οι γονείς της χωρίζουν. Ο πατέρας της είναι αποφασισμένος να ξαναφτιάξει τη ζωή του με τη μαμά της Μπριγκίτε, συμμαθήτριας της Κωνσταντίνας, ενώ η μαμά της με τον κύριο Γιάννη. Σε μια τόσο δύσκολη κατάσταση αποφασίζουν όλοι μαζί να στείλουν την Κωνσταντίνα για λίγο καιρό , ίσως και πολύ, στην Ελλάδα να μείνει με την γιαγιά της. Εκεί η Κωνσταντίνα φοιτά στο Γυμνάσιο της περιοχής, στην πρώτη τάξη και γνωρίζει νέα παιδιά. Υ Π Ο Θ Ε Σ Η
Στο σχολείο της γνωρίζει τον Λουμίνη, που βρίσκεται σε παρόμοια κατάσταση με εκείνη. Ο Λουμίνης, όμως είναι χρήστης ναρκωτικών και σιγά –σιγά μπλέκει και την ίδια στο περίεργο αυτό «παιχνίδι». Αρκετό καιρό αργότερα η Κωνσταντίνα για να μπορεί να παίρνει το πολυπόθητο αυτό χαπάκι, κλέβει μερικά από τα σπάνια γραμματόσημα της γιαγιάς της. Τα δίνει στον Λουμίνη και εκείνος με τη σειρά του στη Λαίδη Ντι, έμπορο ναρκωτικών η οποία τους δίνει τον «θησαυρό» τους. Μετά από κάποιο καιρό η Κωνσταντίνα συναντά τον Λουμίνη μ’ ένα κουτί στα χέρια του. Της αποκαλύπτει μια κουκουβάγια που, καθώς λέει, του έσωσε τη ζωή πετώντας χτυπημένη δίπλα του πριν κάνει ένεση. Έτσι ξεκινάει το ταξίδι της διάσωσής της. Κατά τη διάρκειά του η Κωνσταντίνα λέει στο Λουμίνη το σχέδιο για να γυρίσουν «εκεί πραγματικά που θέλουν». Του δίνει γραμματόσημα κρυφά από τη γιαγιά της και τις τρεις Ασπασίες για να τα πουλήσει στη Λαίδη Ντι. Το σχέδιο ξεκινά, όμως ο Λουμίνης δεν εμφανίζεται. Η Κωνσταντίνα λοιπόν επισκέπτεται μόνη της την Λαίδη Ντι, η οποία για την ηρεμήσει της κάνει μια ένεση. Όταν ο Λουμίνης βρίσκει το κορίτσι λιπόθυμο, το αφήνει κάτω από το σπίτι της γιαγιάς της. Εκείνη τότε καταλαβαίνει τι συμβαίνει. Όλοι αντιμετωπίζουν το γεγονός πολύ ψύχραιμα. Μάλιστα το άρρωστο κορίτσι επισκέπτεται και ο αγαπημένος της δάσκαλος, ο κύριος Μπένος μαζί με τη γλυκιά γυναίκα του. Η γυναίκα του κυρίου Μπένου είχε περάσει κι εκείνη ένα παρόμοιο πρόβλημα και καταλαβαίνει απόλυτα το νεαρό κορίτσι. Τέλος αυτό που θα παρακινήσει την Κωνσταντίνα να δεχθεί εξωτερική βοήθεια είναι μία επίσκεψη της Λαίδη Ντι η οποία εμφανίζεται για πρώτη φορά σαν ένα απλό καθημερινό κορίτσι. Την ενημερώνει για τον θάνατο του φίλου της Λουμίνη και της δίνει το αγαπημένο του φυλαχτό Υ Π Ο Θ Ε Σ Η
ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΕΝΟΤΗΤΩΝ 1η ενότητα: «Λένε πως άμα πνίγεσαι... τα πιο πολλα για το σχολείο που το λάτρευα» Οι αναμνήσεις της Κωνσταντίνας από τη ζωή της στο Άαχεν με τους γονείς της 2η ενότητα: «Το αγάπησα από τη στιγμή που το είδα. «Κυρία Στέλλα είστε το ντιαμαντι του Σχολείου.» Οι εντυπώσεις της Κωνσταντίνας από την πρώτη μέρα στο γερμανικό σχολείο – Η εγκάρδια υποδοχή του διεθυντή του σχολείου, Χερ Χάινερ 3η ενότητα: «Πού να τον άκουγε η Φαρμουρ... γιατί πέθανε κι η μητέρα της.» Οι αντιδράσεις της γιαγιάς (Φαρμούρ) για τον γάμο των γονιών της εξαιτίας πολιτικών λόγων
ΘΕΜΑΤΑ - Η Κωνσταντίνα βρισκόμενη τώρα σε απελπισία και απόγνωση, αναπολεί τις παλαιότερες στιγμές, που έζησε στη Γερμανία. - Ένα σχολείο με μαθητές διαφόρων εθνικοτήτων: ένα διαπολιτισμικό σχολείο - Οι δυσκολίες του γερμανικού εκπαιδευτικού συστήματος. - Ο Ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος Βρισκόμαστε στην εποχή του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949) λίγο μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου οι Έλληνες χωρισμένοι σε πολιτικές παρατάξεις πολεμούν μεταξύ τους για το ποιος θα αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας. Διεξάγονται ένοπλες συγκρούσεις μεταξύ του Δημοκρατικού Στρατού (υπό των έλεγχο των κομμουνιστών) και του Ελληνικού Στρατού (υπό τον έλεγχο της δεξιάς κυβέρνησης στην Αθήνα), που είχαν ως αποτέλεσμα την ήττα των κομμουνιστών
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΑΣ Στην αρχή του κειμένου η Κωνσταντίνα βρίσκεται σε απελπισία και απόγνωση εξαιτίας κάποιου προβλήματος που αντιμετωπίζει. Θυμάται με νοσταλγία τις ευτυχισμένες μέρες στη Γερμανία και τις εμπειρίες της στο γερμανικό σχολείο. Για τους γονείς της μιλά με τρυφερότητα, εκτίμηση και αγάπη. Θυμάται με νοσταλγία τις βόλτες με τον μπαμπά της. Νιώθει θαυμασμό και υπερηφάνεια για τη (δασκάλα) μητέρα της. Νιώθει πικρία και μιλά με κάποια δόση ειρωνείας και με επικριτική διάθεση για τη γιαγιά της, τη Φαρμούρ.
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ Αφήγηση Το κείμενο είναι μια πρωτοπρόσωπη αφήγηση (αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο), όπου η αφηγήτρια είναι και η κεντρική ηρωίδα του κειμένου (Κωνσταντίνα). Η Κωνσταντίνα θυμάται με νοσταλγία το παρελθόν της στη Γερμανία. - Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση έχει ζωντάνια και παραστατικότητα. - Αποτελεί μια αυθεντική εμπειρία (εμπειρία από πρώτο χέρι) εφόσον περιγράφει γεγονότα που έχει ζήσει η ίδια. Αναδρομική αφήγηση: Η αφήγηση των γεγονότων του παρελθόντος
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΥΦΟΣ Η γλώσσα του αποσπάσματος είναι η δημοτική. Ο λόγος είναι μακροπερίοδος. Έχουμε περισσότερο αφηγηματική παρουσίαση των γεγονότων (διήγηση γεγονότων), παρά ψυχολογική απεικόνιση των χαρακτήρων (παρουσίαση της ψυχολογίας (= πώς νιώθουν) των χαρακτήρων) Το ύφος είναι απλό (όχι περίτεχνο). Είναι νοσταλγικό (η Κωνσταντίνα αναπολεί το παρελθόν της στη Γερμανία), αυτοβιογραφικό (αναφέρεται στα γεγονότα της ζωής της) και ρεαλιστικό (αποδίδει τα γεγονότα όπως έγιναν).
ο μπαμπάς με πηγαίναμε βόλτα στους πεζόδρομους που ήταν εκεί γύρω. Κι εμένα τώρα, που βουλιάζω στη στεριά, περνάει από μπροστά μου όλη μου η ζωή στο Άαχεν. ΜΕΤΑΦΟΡΑ Το σπίτι μας, σ' ένα μεγάλο δρόμο με δέντρα και στη μέση παρτέρια με λουλούδια. ΕΙΚΟΝΕΣ ο μπαμπάς με πηγαίναμε βόλτα στους πεζόδρομους που ήταν εκεί γύρω. ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ Δεν ξέρω τι άλλο χρώμα πήρα εκτός από το κανονικό χλωμό μου. Σίγουρα θα έμοιαζα με λειψανάκι Ουφ! Η καρδιά μου έπαψε να παίζει ταμπούρλο. ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΗΣΗ
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ Στο διπλανό καθόταν ένα κοριτσάκι με μαλλιά κόκκινα σαν φλόγες, που μου χαμογελούσε. ΜΕΤΑΦΟΡΑ Εγώ βέβαια δεν είμαι το... ντιαμάντι της τάξης, αλλά στο τέλος του χρόνου κατάφερα να έρθω τρίτη. ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ Το γερμανικό σχολείο δεν αστειεύεται
1)ΕΞΕΤΑΣΤΕ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΕΤΑΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΡΩΙΔΑΣ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΜΠΕΙ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ , ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΤΟΥΣ, ΑΦΟΥ ΠΡΩΤΑ ΕΝΤΟΠΙΣΕΤΕ ΤΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ . ΑΠΑΝΤΗΣΗ Αν και η γενική εντύπωση της Κωνσταντίνας για το σχολειό της είναι θετική , ωστόσο η πρώτη άμεση επαφή της, της προκάλεσε πολλά συναισθήματα .Έτσι στην αρχή όπως αναφέρει η ιδία ένιωθε φόβο , μεγάλη αγωνιά , παρά την παρουσία των γονιών της στο πλευρό της , αλλά με το που μπήκε στο σχολειό εντυπωσιάστηκε από το εσωτερικό του ξέχασε τον φόβο της και ηρέμισε αλλά αυτό κράτησε λίγο γιατί με το που μπήκε στο γραφείο του διευθυντή ταράχτηκε και έγινε κατάχλωμη και με δισταγμό . Με την καλοσυνάτη εμφάνιση του διευθυντή και την φυσική συμπεριφορά του απέναντι της , είχε ως αποτέλεσμα να ηρεμίσει . Στην συνέχεια η διαβεβαίωση του διευθυντή πως θα τα κατάφερνε στο σχολείο, την έκανε να νιώσει αυτοπεποίθηση και θάρρος.
2)ΠΩΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΑ ΤΗΝ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ; ΠΟΙΟΥΣ ΞΕΧΩΡΙΖΕΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΤΟΥΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΥΣ ΤΗΣ ; ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΩΣΕΤΕ ΚΑΠΟΙΑ ΕΞΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤIΣ ΠΡΟΤΗΜΙΣΕΙΣ ΣΑΣ; ΑΠΑΝΤΗΣΗ Μπαίνοντας στην αίθουσα , ενώ ο διευθυντής μιλούσε στην δασκάλα , η Κωνσταντίνα εξετάζει με περιέργεια τον χώρο .Αυτό που της τράβα την προσοχή της, είναι τα μεγάλα παράθυρα που έχουν γλάστρες στα περβάζια , οι γεμάτοι με ζωγραφιές τοίχοι, και που ο καθένας έχει το δικό του θρανίο .Κοιτάζοντας τα παιδιά ,αντικρίζει 2 πρόσωπα που ξεχωρίζουν μια κοπέλα με ξανθά μαλλιά και γαλανά μάτια , ένα άλλο μαυράκι με σγουρά μαλλιά , και ένα κοριτσάκι με κόκκινα μαλλιά σαν φλόγες που της χαμογελούσε. Οι οποίοι έγιναν οι καλύτεροι της φίλοι . Η προτίμηση αυτή οφείλεται από το διαφορετικό περιβάλλον που προέρχονται αυτά τα παιδιά όπως εκείνη .Πίστευε πως θα υπήρχε μεγάλη κατανόηση μεταξύ τους γιατί θα είχαν πάνω κάτω τα ίδια προβλήματα.
3)ΤΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΕΝ ΑΣΤΕΙΕΥΕΤΑΙ…. ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΖΩΗ ΤΟΥ 3)ΤΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΕΝ ΑΣΤΕΙΕΥΕΤΑΙ….ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΖΩΗ ΤΟΥ. ΣΥΓΚΡΙΝΕΤΑΙΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΕ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΣΑΤΕ ΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟ.ΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ Η ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΔΑΣΚΑΛΑΣ ΚΑΙ ΠΟΙΑ Η ΔΙΚΗ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 1)ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΕΊΝΑΙ 4 ΧΡΟΝΙΑ. 1)ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΕΊΝΑΙ 6 ΧΡΟΝΙΑ 2)ΟΙ ΕΠΙΔΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΑΠΟΤΕ- 2)ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΛΟΥΝ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝ ΘΑ ΣΥΝΕ- ΑΠΌ ΤΙΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΧΙΣΕΙ ΤΗΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΤΟΥ ΣΤΟ ΓΥΜΝAΣΙΟ. ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΝ ΕΠΙΣΗΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΟΠΟΥ Η ΚΑΛΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΦΟΙΤΗΣΗ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΈΝΑ ΚΑΤΩΤΕΡΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ. Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΠΩΣ ΤΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΊΝΑΙ ΑΔΙΚΟ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΈΝΑ ΠΑΙΔΙ ΑΠΌ ΤΑ 10 ΤΟΥ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙ ΜΕ ΤΙ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΤΟΥ . ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΘΕΩΡΩ ΠΟΛΎ ΣΩΣΤΗ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΔΑΣΚΑΛΑΣ ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΔΕΝ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΤΗΝ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΣΩΣΤΗ ΑΠΌ ΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΠΟΨΗ. 1
4)ΓΙΑΤΙ Η ΓΙΑΓΙΑ ΤΗΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΑΣ ΔΕΝ ΕΝΕΚΡΙΝΕ ΤΟΝ ΓΑΜΟ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΤΗΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΜΑΜΑ ΤΗΣ; ΜΕ ΠΟΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΑΥΤΈΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΤΙΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ Η ΜΙΚΡΗ ΗΡΩΙΔΑ; ΑΠΑΝΤΗΣΗ Η αντίδραση της γιαγιάς της Κωνσταντίνας στον γάμο των γονιών της οφείλεται σε ιδεολογικούς λογούς και σε γεγονός ότι η οικογένεια της μέλλουσας νύμφης της άνηκε σε αντίπαλη πολιτική παράταξη από την δική της. Η δική της έχει αριστερά πολιτικά φρονήματα για αυτό ο πάππους της Κωνσταντίνας οδηγείτε στην εξορία όπως συμβαίνει με πολλούς ανθρώπους αριστερών ιδεών κατά το μετεμφυλιακό χρόνο, ενώ η οικογένεια της μητέρα της Κωνσταντίνας ήταν δεξιών πολιτικών φρονημάτων . Η δεξιά παράταξη που επικράτησε στον πόλεμο αυτό δημιούργησε ένα σκληρό πολιτικό σύστημα με κύριο χαρακτηριστικό την συστηματική δίωξη της αριστεράς. Όλα αυτά είναι ακατανόητα για την μικρή Κωνσταντίνα, που δεν εννοεί να αποδεχτεί το πώς και γιατί πρέπει να επηρεάζουν την συμπεριφορά των ανθρώπων .Της είναι αδιανόητο να παρεμποδίζεται η ευτυχία δυο ανθρώπων για λογούς πολιτικών διαφόρων ανάμεσα στις οικογένειες τους. Η ίδια λοιπόν καθώς δεν έχει τις οδυνηρές εμπειρίες της εποχής αποδίδει το πρόβλημα στην γιαγιά της και αισθάνεται ευτυχισμένη που ο μπαμπάς της επιμένει στην επιλογή του να παντρευτεί.
ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΗΡΑΝ ΜΕΡΟΣ : ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΑΠΑΡΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΝΤΟΥΜΑ ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΤΕΡΕΖΑΚΗ ΕΡΑΣΜΙΑ ΝΤΟΥΣΑΚΗ ΝΙΚΟΛ ΠΑΠΑΙΟΡΔΑΝΟΥ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ !