ΑΠΛΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΚΥΚΛΩΜΑ
Στόχοι: Ο μαθητής να: (α) αναγνωρίζει τα μέρη και εξηγεί τη λειτουργία (α) αναγνωρίζει τα μέρη και εξηγεί τη λειτουργία ενός απλού ηλεκτρικού κυκλώματος. (β) αναφέρει το σκοπό του κάθε εξαρτήματος του κυκλώματος. (γ) συναρμολογεί και καλωδιώνει ένα απλό ηλεκτρικό κύκλωμα.
Εξαρτήματα απλού ηλεκτρικού κυκλώματος: Μπαταρία Αγωγός (σύρμα) Καταναλωτής (φορτίο π.χ. λάμπα) Διακόπτης -------------------------------------------------------- Ασφάλεια
Μπαταρία + - Σύμβολο: Λειτουργία: + - Λειτουργία: http://www.pbs.org/wgbh/amex/edison/sfeature/acdc_insidebattery.html
Αγωγός (σύρμα) Σύμβολο: Λειτουργία: http://www.pbs.org/wgbh/amex/edison/sfeature/acdc_insidewire.html
Καταναλωτής (φορτίο) Σύμβολο: Λειτουργία: http://www.pbs.org/wgbh/amex/edison/sfeature/acdc_insidebulb.html
Διακόπτης off Σύμβολο: on
Συναρμολόγηση εξαρτημάτων σε απλό ηλεκτρικό κύκλωμα: Απλό κύκλωμα μπαταρίας Τί παρατηρείται όσον αφορά τη λειτουργία του κυκλώματος αυτού;
Απλό ηλεκτρικό κύκλωμα με διακόπτη: http://www.pbs.org/wgbh/amex/edison/sfeature/acdc.html Ασφάλεια Χρησιμοποιείται στα κυκλώματα, πέρα από τους διακόπτες, για προστασία των αγωγών / καλωδίων και εξαρτημάτων του κυκλώματος σε περίπτωση υπερφόρτωσης ή βλάβης (βραχυκύκλωμα).
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ Αρ. 2 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ Αρ. 2
ΘΕΜΑ: Συναρμολόγηση και καλωδίωση απλού ηλεκτρικού κυκλώματος. ΣΤΟΧΟΣ: Να εξασκηθεί ο μαθητής στη συνδεσμολογία των μερών απλού ηλεκτρικού κυκλώματος και να κατανοήσει τα διάφορα εξαρτήματά του. ΥΛΙΚΑ: Μπαρία, σύρματα, λάμπα, διακόπτης. ΕΡΓΑΛΕΙΑ: Κόπτης συρμάτων, κατσαβίδι, μαχαιράκι. ΠΟΡΕΙΑ: Με βάση τα υλικά που σας έχουν δοθεί, σχεδιάστε στο τετράδιό σας ένα απλό ηλεκτρικό κύκλωμα το οποίο να τροφοδοτεί και να ελέγχει μία λάμπα. Χρησιμοποιώντας τα ίδια υλικά, συναρμολογήστε το κύκλωμα που σχεδιάσατε. Επιβεβαιώστε τη λειτουργία του και παρουσιάστε την εργασία σας. Συνδέστε πρώτα σε σειρά και μετά παράλληλα με την λάμπα μία δεύτερη λάμπα που θα σας δοθεί.
Σημειώστε τις παρατηρήσεις σας και στις δύο περιπτώσεις (σειρά και παράλληλα) όσο αφορά τη φωτεινότητα των λαμπών. Περιγράψετε στο τετράδιό σας με λίγα λόγια την διαδικασία που ακολουθήσατε. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: Αναφέρετε το ρόλο του κάθε εξαρτήματος στο κύκλωμα που συναρμολογήσατε. Εξηγήστε τα αποτελέσματα που σημειώσατε στο βήμα 5 της πορείας εκτέλεσης της εργαστηριακής άσκησης σε σχέση με τον νόμο του Ωμ. Τί λείπει από το κύκλωμα που συναρμολογήσατε και για ποιο λόγο επιβάλλεται να υπάρχει; Αναφέρετε πώς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί αυτό το ηλεκτρικό κύκλωμα για να αποδειχθεί ο νόμος του Ωμ.