Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Βοηθώ Πρώτος » Σχολικό έτος ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας
Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Σκόνδρα Αγγελική Τάξη: Β Δημοτικού Τμήμα: 1
Η τάξη καθόλη τη διάρκεια του σχολικού έτους ήταν χωρισμένη σε 4 ομάδες (λιοντάρια, τίγρεις, ελάφια & άλογα). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια εκπόνησης του προγρ/τος Αγωγής Υγείας οι μαθητές χωρίζονταν κάθε φορά σε νέες ομάδες, οι οποίες προέκυπταν από διαφορετικές δραστηριότητες. Έτσι τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να συνεργάζονται κάθε φορά και με άλλους συμμαθητές τους, να τους γνωρίζουν καλύτερα και να βελτιώνουν τις ικανότητές τους για επικοινωνία και λήψη αποφάσεων…
Τι προσφέρει το πρόγραμμα: - Ασφάλεια - Πρόληψη ατυχημάτων - Προαγωγή εθελοντισμού - Γνώσεις και δεξιότητες βασικών πρώτων βοηθειών Σκοπός του προγράμματος είναι να διδάξει στους μαθητές τις δεξιότητες των Βασικών Πρώτων Βοηθειών, προάγοντας ταυτόχρονα τον Εθελοντισμό και την Πρόληψη των Ατυχημάτων. Οι μαθητές μέσα από την όλη οπτική, γραπτή και πρακτική εκπαιδευτική διεργασία, θα μάθουν να αποφεύγουν επικίνδυνες καταστάσεις, αλλά και εάν χρειαστεί, πώς να αντιμετωπίζουν και να βοηθούν κάποιον. Παράλληλα θα αναπτύξουν την απαιτούμενη αυτοπεποίθηση, θα βελτιώσουν τις ικανότητές τους για επικοινωνία και λήψη αποφάσεων, θα αναπτύξουν το λεξιλόγιό τους και θα αισθάνονται ικανοί να ανταποκριθούν σε μια επείγουσα κατάσταση.
1.Γνωριμία – Διατύπωση Κανόνων – Συμβόλαιο ομάδας (για δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και ασφάλειας). 2.Πως παίρνουμε αποφάσεις (μελέτη αποφάσεων/ διερεύνηση διαδικασίας λήψης αυτών). 3.Είδη αποφάσεων (επισήμανση των διαφόρων τρόπων λήψης). 4.Εθελοντισμός ↘ Γνωρίζουν κι εξοικειώνονται με την αξία του εθελοντισμού ↘ Προσωπική ανάπτυξη παιδιών & συμμετοχή στο κοινωνικό σύνολο ↘ Ανάπτυξη εθελοντικής συνείδησης
5.Ασφάλεια & Πρώτες Βοήθειες Αναγνωρίζουν: ότι κάποια ατυχήματα είναι αποτρέψιμα ότι η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία ατυχήματα στο σπίτι, δρόμο, πλατεία, σχολείο 6. Κουτί Πρώτων Βοηθειών -αναγνώριση -τι περιλαμβάνει ένα Κουτί Πρώτων Βοηθειών -χρήση αυτού 7.Επείγουσα Τηλεφωνική Κλήση - 166, Πότε καλούμε - Τι πρέπει να πούμε στο ΕΚΑΒ
8.Αιμορραγία - αντιμετώπιση γρατζουνιάς/ σοβαρής αιμορραγίας - σπουδαιότητα υγιεινής όταν έχουν να κάνουν με αίμα - αναγνώριση και θεραπεία της καταπληξίας- shock
1.Δημιουργία Αφίσας (θέμα: Το σχολείο Πριν…) 2.Δημιουργία Αφίσας (θέμα: Το σχολείο Μετά…) 3.Δημιουργία «Οδηγού Οδικής Ασφάλειας» (έντυπο με εικόνες και λεζάντες τήρησης κανόνων) 4.Ευαισθητοποίηση σχολείου για το θέμα της ανακύκλωσης – δημιουργία πρωτότυπου κάδου & ανακοίνωση με το δεκάλογο του εθελοντή!!! 5.ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ εν ώρα δράσης στο σχολείο και στο σπίτι!!!
Φύλλα αξιολόγησης βρίσκονται στο τέλος κάθε ενότητας που διδάσκεται οι οποίες δείχνουν, (προφορικά ή πρακτικά) αν ο κάθε μαθητής γνωρίζει επαρκώς το κάθε αντικείμενο. Στην αξιολόγηση των μαθητών στις πρώτες βοήθειες προέχει η Ασφάλεια, η Αμεσότητα και η Αποτελεσματικότητα των ενεργειών τους. Η αξιολόγηση είναι άτυπη και έχει στόχο κυρίως να διερευνηθεί ποιοι από τους στόχους της κάθε ενότητας έχουν επιτευχθεί και ποιοι απαιτούν περισσότερο χρόνο. Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι όσο περισσότερη πρακτική εξάσκηση κάνουν οι μαθητές, τόσο πιθανότερο είναι να θυμούνται τις δεξιότητες αργότερα και σε μία πραγματική επείγουσα κατάσταση. Γι’ αυτό λοιπόν, αν οι μαθητές δεν είναι βέβαιοι για κάποια σημεία, πρέπει να τους δώσουμε περισσότερο χρόνο εξάσκησης και κατόπιν μπορούμε να τους επαναξιολογήσουμε.
Η συμμετοχή των μαθητών πρέπει να είναι εθελοντική και να εφαρμόζονται καινοτόμες εκπαιδευτικές μέθοδοι μεταξύ των οποίων κυρίαρχη θέση πρέπει να κατέχει η βιωματική μάθηση, αφού, σύμφωνα με το τρίπτυχο της πρόληψης: Ό,τι ακούμε το ξεχνάμε Ό,τι βλέπουμε το μαθαίνουμε Ό,τι βιώνουμε το κατανοούμε