Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
Σενάριο.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Ο Ρ ΟΛΟΣ Τ ΗΣ Σ ΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ Γ ΙΑ Τ Η Δ ΙΔΑΣΚΑΛΙΑ - Σ ΠΟΝΔΥΛΩΣΗ Τ ΟΥ Σ ΤΟΧΟΥ Αναστασία Α. Γεωργιάδου Δρ. Χημείας στο πεδίο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών προσφέρει τη δυνατότητα: Να βελτιωθεί η ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος,
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
…Πληθώρα στοιχείων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γεωγραφική εκπαίδευση στη χώρα μας δεν αντιστοιχεί στο επίπεδο που της αρμόζει ούτε με βάση την εθνική προσφορά.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΕΝΑ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
Επιστημολογική Επάρκεια
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Φρίντριχ Χέγκελ (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Η Ψυχολογία της Λήψης Αποφάσεων. Εισαγωγή Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε την λήψη των αποφάσεων από την οπτική γωνία της Ψυχολογίας.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΤΑΧΟΥ-ΗΛΙΑΔΟΥ Καραντάκη Μαργαρίτα Α.Ε.Μ.: 3141.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΔΥΣΗ. Περίοδοι της Δυτικής Φιλοσοφίας Πέντε μεγάλες ενότητες Από τον 1ο ως τον 5ο αιώνα, όπου ορίζονται η χριστιανική πίστη και.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
Αξιολόγηση Απόδοσης Εργασίας Νικόλαος Κωνσταντόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
John Dewey
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Σκοποί, αντικείμενα διδασκαλίας και μάθησης Αγωγή: συστηματική και σκόπιμη ενέργεια. Επιδιώκεται από θεσμοθετημένα όργανα της Πολιτείας. Ύπαρξη σκοπών,
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Μaθηση και μορφες διδασκαλιας
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
για την επιλογή σκοπών και στόχων κατά το σχεδιασμό ΑΠ
(απόσπασμα από δοκίμιο του Νίκου Δήμου)
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
Το ΑΠ στο σύγχρονο μετανεωτερικό κόσμο
Επιστήμη και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου..
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Εισαγωγή στην μέθοδο του κοινωνικού σχεδιασμού
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;

Ο Hirst απέρριψε τις μεταξύ τους σχέσεις. Υποστήριξε: Δε μπορεί να υπάρχουν σχέσεις. –Το να κρίνει κανείς στο χώρο της αγωγής τι είναι ορθό ή εσφαλμένο δεν έχει να κάνει τίποτε με το αν είναι χριστιανός ή βουδιστής. Οι παιδαγωγικές αρχές είναι αυτόνομες. –ούτε οι παιδαγωγικές αρχές μπορούν να δικαιωθούν με θρησκευτικές αξιώσεις –Ούτε οι χριστιανικές πεποιθήσεις μπορούν να παράγουν παιδαγωγικές αρχές. Δεν μπορεί να υπάρξει χριστιανική μορφή αγωγής, αλλά : –Η θρησκευτική αγωγή πρέπει να θεμελιώνεται σε παιδαγωγικές βάσεις. –Η θεολογία της αγωγής πρέπει να συμφωνεί με τις παιδαγωγικές αρχές

Επιχειρήματα: Διακρίνει μεταξύ –πρωτόγονης αντίληψης για την αγωγή (την απορρίπτει) –εκλεπτυσμένης (την υιοθετεί) αντίληψης για την αγωγή. Υποστηρίζει: –Η σύγχρονη εκκοσμικευμένη αγωγή είναι : αυτόνομη, θεμελιώνεται στην κατανόηση και τη λογική εστιάζει το ενδιαφέρον της στην αντικειμενική γνώση (η οποία μπορεί να ελεγχθεί) –Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι υποκειμενικές γνώμες (οι οποίες δεν μπορούν να ελεγχθούν με τη λογική σε αντικειμενικές βάσεις) δεν έχουν θέση στην αγωγή.

Επιχειρήματα αντίκρουσης του Hull: Η αγωγή ρυθμίζεται από τις δικές της αρχές (όπως κάθε επιστήμη π.χ. μαθηματικά) –Ατυχής ο παραλληλισμός Αγωγής - Μαθηματικών Η αγωγή δεν είναι μια από τις μορφές γνώσεις Ό,τι ταιριάζει στα μαθηματικά δε μπορεί να εφαρμοστεί σε μια πρακτική επιστήμη όπως η αγωγή Η αγωγή ρυθμίζεται με λογικές, αντικειμενικές αρχές. –Ομοίως θα έπρεπε να αξιολογούνται και άλλες επιστήμες όπως η Ψυχολογία και η Κοινωνιολογία. Στη θρησκευτική πίστη δεν υπάρχουν σαφείς αντικειμενικές βάσεις για την αποτίμηση της. –Αν μόνο οι μορφές γνώσης προσδιορίζουν την αγωγή, τότε δε μπορεί να υπάρξει ούτε Θεολογία της Αγωγής, ούτε Ψυχολογία της Αγωγής, ούτε Κοινωνιολογία της Αγωγής.

Υπάρχει δυνατότητα να υφίσταται σχέση μεταξύ Παιδαγωγικής Θεωρίας και Χριστιανικής Θεολογίας; Δεδομένα: Η Χ.Θ. μπορεί να προσφέρει στην Π.Θ. ορισμένες σταθερές και διαχρονικές βάσεις. –προϋπόθεση ο διάλογος –μη μετατροπή της Παιδαγωγικής σε Θεολογία (ή εξαρτήματός της) Η παιδαγωγική επιστήμη λαμβάνει υπόψη και αξιοποιεί τα πορίσματα των άλλων επιστημονικών κλάδων που έχουν ως αντικείμενο μελέτης τους τον άνθρωπο, γιατί: –Η παιδαγωγική είναι εφαρμοσμένη ανθρωπολογία. –Η ανθρωπολογία είναι θεμέλιο της παιδαγωγικής θεωρίας –Η αποτελεσματικότητα της αγωγής στηρίζεται στην ακριβέστερη γνώση του ανθρώπου

Συμβολή της Χριστιανικής Θεολογίας στην Παιδαγωγική Θεωρία: Η ορθόδοξη χριστιανική θεολογία αποκαλύπτει ότι η βαθύτερη φύση και ουσία του ανθρώπου είναι ένα μυστήριο πέρα από τα όρια της επιστημονικής έρευνας. Η χριστιανική ανθρωπολογία λαμβάνει υπόψη τα επιστημονικά πορίσματα των συναφών κλάδων & καλύπτει το κενό, που αδυνατεί να καλύψει η επιστημονική έρευνα. Η ορθόδοξη χριστιανική θεολογία αποκαλύπτει την αληθινή φύση του ανθρώπου που προσδιορίζεται στο «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν», την πτώση, τη σωτηρία. Απορρέουν δύο αλήθειες σε σχέση με την αγωγή: –Η αντιμετώπιση του ανθρώπου ως ψυχοσωματικής ολότητας σε κοινωνία αγάπης με τους άλλους –Η διαφώτιση της έννοιας της ελευθερίας του ανθρώπου (με την ελευθερία «εν Χριστώ»)

Κριτήρια προσδιορισμού του δογματισμού 4 κριτήρια

Το κριτήριο της πρόθεσης Ο δογματισμός έχει κύριο στόχο την εγχάραξη ακλόνητων ιδεών και πεποιθήσεων. Έχει στόχο να αναγκάσει τους μαθητές να αποδέχονται αναντίρρητα και αναιτιολόγητα τις θέσεις του δασκάλου Δεν αφήνει τους μαθητές να σκέπτονται κριτικά

Το κριτήριο του περιεχομένου Κυρίαρχο κριτήριο γιατί δε μπορεί να γνωρίζουμε αν το περιεχόμενο είναι αληθινό ή λανθασμένο Δεν είναι εφαρμόσιμη η επαλήθευση Παραδείγματα δογματισμού: θρησκεία, πολιτική, ηθική

Το κριτήριο της μεθόδου Μεταδίδεται δια μέσου ανεπιθύμητων και ηθικά απαράδεκτων μεθόδων. Ο μαθητής αποθαρρύνεται και παρεμποδίζεται να αμφισβητήσει την ορθότητα του υλικού Επιλεκτικός κατάλογος δογματικών μεθόδων διδασκαλίας –Μη αποδεικτική διδασκαλία, χωρίς αιτιολόγηση –Κακή χρήση μαρτυρίας, σκόπιμη διάψευση, διδασκαλία αβέβαιων πεποιθήσεων Σχέση δασκάλου-μαθητή : κατάχρηση εξουσίας, εκβιασμός της αυτονομίας των μαθητών Αποτυχία καλλιέργειας διανοητικών αρετών –Εξαίρεση ο χαρισματικός εκπαιδευτικός Χρησιμοποίηση αυστηρά λογικών επιχειρημάτων κατά τη διδασκαλία είναι παράλογο. Το επίκεντρο είναι η ικανότητα του μαθητή να αναπτύσσει θετικά αισθήματα και διαθέσεις.

Το κριτήριο των συνεπειών Ο δογματισμός έχει σαν συνέπεια να σε φθάσει να κατέχεις πεποιθήσεις κατά ένα στενόμυαλο τρόπο.

Γενικές Παρατηρήσεις: Τα δόγματα βρίσκονται σε όλες τις γνωστικές περιοχές Ο δογματισμός είναι αναπόφευκτος Κανένα από τα κριτήρια ερμηνείας του δογματισμού μόνο του δεν επαρκεί για τον ορισμό του Μπορούμε να ορίσουμε τον δογματισμό ως μια σκόπιμη και μεθοδευμένη παρεμπόδιση της αύξησης του ανθρώπου προς τη φυσιολογική λογική και προσωπική αυτονομία. Αποτέλεσμα είναι η καλλιέργεια τυφλής μονολιθικής σκέψης, αφετέρου η εκδήλωση απρόσωπης δύσκαμπτης συμπεριφοράς.