Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ Εικών= απεικόνιση, προσωπογραφία (είκω, έοικα= μοιάζω) Η εικόνα, το εικονιζόμενο, δηλ. το αρχέτυπο και ο εικονίζων βρίσκονται μεταξύ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Α΄ Προς Κορινθίους Επιστολή
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Η παρουσΙα του Θεού στην ανθρωπινη ιστορια
«ποιήσωμεν ἄνθρωπον. Κατ' εἰκόνα Θεοῦ καί ὁμοίωσιν»
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
Καλοτίνα Κορφιά Β2 ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Οι συγγραφείς της Π. Διαθήκης τι είδους άνθρωποι ήταν;
1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ο ρόλος των Οικουμενικών Συνόδων στη ζωή της Εκκλησίας Ο ρόλος των Οικουμενικών Συνόδων στη ζωή της Εκκλησίας.
ΜΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
14. Αιρέσεις : εσωτερική πληγή της Εκκλησίας
20. Η αποσαφήνιση της αλήθειας για τις εικόνες
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ 1.Αίτια και αφορμές: ο εθνικιστικός φανατισμός στην Γερμανία, ο οποίος έβλεπε τον Χριστιανισμό ως επιβίωμα.
ΕΙΝΑΙ ΑΡΑΓΕ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ;
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Εικονομαχία:μια τραγωδία που συγκλόνισε την Εκκλησία
ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΑ. ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΚΛΑΒΙΑΣ Ή ΔΡΟΜΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ;
10. Ο Ιησούς βαπτίζεται στον Ιορδάνη:
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Β3
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
α) Πεντηκοστή : η αποστολή του Παράκλητου
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
EIKONOMAXIA( ) Γκεντζογλάνη Μαρία 02/12/2014.
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: Νικόλας Δεπούντης
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ιουδαϊσμοσ Θε 2: το ζητημα τησ θρησκειασ στη συγχρονη ευπωπη
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
16. Η Εκκλησία ως κιβωτός φυλάει την αλήθεια
Δούρα Ευρωπός (~250μ.Χ.).
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Η πάλη της ορθοδοξίας με τις αιρέσεις και την αρχαία θρησκεία
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Γ3
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ Πνευματική κίνηση που συνδέθηκε στενά με το ερώτημα: «Είναι σωστό να προσκυνούν οι χριστιανοί τις εικόνες ή όχι;» και συγκλόνισε το Βυζάντιο.
Γεωργιοσ Στριλιγκασ, Σχολικοσ Συμβουλοσ Θεολογων
Ο μύθος στην Αγία Γραφή Εργασία προτζεκτ των μαθητών της Α’ Λυκείου, Κύρα Πασχάλη, Μανώλης Πασχάλης, Μιχάλης Τσανάκας.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΕΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΙΝΟ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Το σύμβολο της πίστεως ΘΕ4 ΔΡ9 ΜΑΡΙΑ ΠΑΛΛΑ.
Τα βασικά Δόγματα της Ορθοδοξίας
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
Άριστη-Αντωνία Αντωνοπούλου Α1
Εικονομαχία Α’ Φάση
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΑΛΑΝΟΣ Β1 Υπ. Καθηγητής: Γ. Καπετανάκης.
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ 1. Παραβολή σημαίνει την σύγκριση, την παροιμία, την παραβολή, την σοφία. Είναι η μετάφραση της εβραϊκής λ. mashal. 2. Ο.
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ Εικών= απεικόνιση, προσωπογραφία (είκω, έοικα= μοιάζω) Η εικόνα, το εικονιζόμενο, δηλ. το αρχέτυπο και ο εικονίζων βρίσκονται μεταξύ τους σε μια γνωσιολογική σχέση και ουσιαστική υπαρξιακή αναφορά μεταξύ τους. Από το εβραϊκό κείμενο η λέξη «τσελέμ» αποδίδεται ως η λέξη εικόνα στα ελληνικά. Με αυτήν εκφράζεται η πνευματική συγγένεια του ανθρώπου με τον Τριαδικό Θεό, αλλά και η αποτύπωση παραστάσεων. Υπάρχει διαφοροποίηση με ότι εκφράζεται ως εικονική αναπαράσταση μιας πραγματικότητας από την απεικόνιση ειδώλων. Τούτο οφείλεται στο ότι τα είδωλα δεν έχουν αρχέτυπο. Η εικόνα του Θεού βρίσκεται στην υπόσταση του ανθρώπου παρά το γεγονός ότι οι άνθρωποι διαφέρουν ως προς τα εξωτερικά τους γνωρίσματα και των ιδιαίτερων χαρισμάτων τους.

Προχριστιανικά υπήρχαν απεικονίσεις προσώπων αυτοκρατόρων (Βαβυλώνα, Ρώμη) και ιδιωτών σε οικογενειακό επίπεδο. Τα είδωλα ήταν έκφραση ανθρώπινης θεοσέβειας, αλλά και άγνοιας του αληθινού Θεού. Στην Π.Δ. ο Μωϋσής παίρνει εντολή από τον Θεό (Έξοδος 20,1-6) να μην κάνει κανένα ομοίωμα Θεού προερχόμενο από την φύση, ούτε ακόμη οποιαδήποτε άλλη εικόνα για αναπαράσταση του Θεού. Τα φυλασσόμενα αντικείμενα στη Σκηνή του Μαρτυρίου (το μάννα, η ράβδος του Ααρών και οι πλάκες της Διαθήκης) δεν ήταν αντικείμενα λατρείας, αλλά τιμής και σεβασμού του Θεού, αποδείξεις των σωστικών επεμβάσεων του Θεού στην Ιστορία των Εβραίων. Στην Π.Δ. έχουμε προτυπώσεις (προεικονίσεις) των όσων θα συμβούν μελλοντικά με τον ερχομό του Ιησού Χριστού (π.χ. η τριήμερη παραμονή του Ιωνά στο κήτος προτυπώνει την τριήμερη ταφή και ανάσταση του Ιησού Χριστού, η Κιβωτός του Νώε την Εκκλησία κ.α.). Διαφοροποίηση υπάρχει στην Π.Δ. και ως προς την απεικόνιση σημαντικών προσώπων που πέθαιναν, εξαιτίας της αντίληψης ότι οι νεκροί είναι ακάθαρτοι (Αριθμοί 19,11-13)

Στην πρώτη Εκκλησία η αναπαράσταση του Θεού εμφανίζεται μόλις τον3ο ή κατά άλλους τον 5ο αι. με βάση τα αρχαιολογικά ευρήματα. Σε χριστιανική Εκκλησία στην Δούρα Ευρωπώς της Μεσοποταμίας. Ο Μ.Βασίλειος στην επιστολή προς Ιουλιανό τον Παραβάτη μιλάει για εικόνες του Θεού, της Θεοτόκου και των αγίων: όθεν και τους χαρακτήρας των εικόνων αυτών τιμώ και προσκυνώ, κατ΄εξαίρετον τούτων παραδεδομένον εκ των αγίων Αποστόλων και ουκ απηγορευμένων, αλλ’ εν πάσαις ταις Εκκλησίαις ημών τούτων ανιστορούμένων. Υπάρχουν και άλλες αναφορές για ύπαρξη εικόνων, χωρίς αυτές να έχουν επιβεβαιωθεί, όπως επίσης και για εικόνες αγίων κατά την ημέρα εορτής του μαρτυρίου τους. Η περίπτωση του Ευσεβίου Καισαρείας. Η «αχειροποίητη» εικόνα (Αύγαρος – εορτή 16ης Αυγούστου) Τα σύμβολα των πρώτων χριστιανικών αιώνων: εισαγωγικά εποπτικά μέσα για την κατήχηση των ειδωλολατρών και παραλληλισμός των αρχαίων μύθων με τις χριστιανικές αλήθειες (ο καλός ποιμένας, ο Χριστός σαν Ορφέας, το κλήμα και η άμπελος, ο ιχθύς, ο αμνός).

Η εικονομαχική περίοδος (726-843) χωρίζεται σε δυο περιόδους: α) από το 726 έως το 787 (Ζ’ Οικ.Σύνοδος) και β) από το 815 με την επαναφορά εικονομαχικών διατάξεων από τον Λέοντα Ε’ τον Αρμένιο έως το 843. Αίτια είναι: α) Οι αιρέσεις χριστολογικού χαρακτήρα, β) η ανεικονική λατρεία των Ιουδαίων και των Μουσουλμάνων, γ) η αντιμοναχική στάση του Λέοντα Γ’ του Ίσαυρου, δ) η σύγκρουση του ανεικονικού πνεύματος της Ανατολής με την απεικόνιση του θείου στην Ελλάδα και τη Δύση επηρεασμένη από την αρχαιοελληνική παράδοση και ε) η σύγκρουση του ορθολογισμού με τον χριστιανικό μυστικισμό. Πρωταγωνιστές στην πρώτη φάση οι Γερμανός Α’, πατριάρχης Κων/πόλεως, Ιωάννης ο Δαμασκηνός, Λέων Γ’ ο Ίσαυρος και Κων/νος ο Κοπρώνυμος.

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ Η προσκύνηση των εικόνων δεν δείχνουν ασέβεια προς τον Θεό. Δεν αποτυπώνει την αόρατη εικόνα του Θεού, αλλά την ανθρώπινη μορφή που έλαβε κατά την Ενανθρώπησή Του. Έτσι αίρεται η απαγόρευση της Π.Δ. και επιβεβαιώνεται το γεγονός της Ενανθρώπησης. Η κατά δόκηση, δηλ. η κατά φαντασία παρουσία του Θεού στον κόσμο, την οποία υποστήριζαν ορισμένοι αιρετικοί και ο Μονοφυσιτισμός καταρρίπτονται με την απεικόνιση του προσώπου του Χριστού. Η προσκύνηση των εικόνων δεν είναι ειδωλολατρία γιατί δεν προσκυνάμε την ύλη, δηλ. το υλικό στοιχείο της εικόνας, αλλά το εικονιζόμενο πρόσωπο. Η αντίληψη για τους νεκρούς στην Π.Δ. εξηγείται ως εξής: α) οι Ιουδαίοι είχαν λησμονήσει την κατασκευή του ανθρώπου κατ’εικόνα και ομοίωση του Θεού και γιατί δεν είχε ανακαινιστεί αυτή από τον Ιησού Χριστό, όπως έγινε αργότερα. Η παιδαγωγική σπουδαιότητα των εικόνων είναι μεγάλη. Δίνεται η σπουδαιότητα στους αγραμμάτους να μαθαίνουν τα σωτηριώδη γεγονότα

του Χριστού και των αγίων του Χριστού και των αγίων. Η ακοή δεν είναι μόνο μέσο μάθησης για τον άνθρωπο. Υπάρχει και η όραση, η οποία εργάζεται με τις εικόνες και την εποπτεία. Αυτές καταλήγουν στον νου. Οι λέξεις όραση και ακοή, λόγος και εικόνα είναι κυρίαρχες στην Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο, αλλά και στα πατερικά κείμενα. Σήμερα χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στη σχέση εικόνας – ακοής. Κινδυνεύει στην ύπαρξη του ανθρώπου να διασαλευτεί η σκέψη του και η επικοινωνία με τους συνανθρώπους του (τηλεοπτική μοναξιά). Η τηλεόραση ειδικότερα απευθύνεται στη μάζα και όχι στο πρόσωπο (ατομικά στον καθένα). Υπάρχει ο κίνδυνος της «εικονικής πραγματικότητας». Δεν βοηθάει στην λεκτική ανάπτυξη του παιδιού. Κάνει το παιδί παθητικό τηλεθεατή. Χάνει την αίσθηση του χρόνου. Το γράψιμο λέξεων είναι ευκολότερο με το διάβασμα και ανύπαρκτο έως μηδαμινό με την τηλεόραση. Η ποιότητα των εικόνων δεν είναι πάντοτε η καταλληλότερη. Απουσία κριτικής σκέψης.