Εργασία Οικιακής Οικονομίας ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ Εργασία Οικιακής Οικονομίας ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ Μάρκος Κρασσάς Β 2
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Τροχαία ατυχήματα σελ. 3,4,5 Έλλειψη ασφάλειας σελ.6,7 Τροχαία ατυχήματα σελ. 3,4,5 Έλλειψη ασφάλειας σελ.6,7 Σήμανση σελ.8,9,10 Αίτια σελ. 11,12. Παραβατικότητα σελ. 13,14,15
Τροχαία ατυχήματα Παρά την σημαντική βελτίωση που έχει καταγραφεί την τελευταία δεκαετία στον τομέα των τροχαίων ατυχημάτων, η Ελλάδα κατέχει το θλιβερό προνόμιο να είναι στην κορυφή μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τους περισσότερους νεκρούς από τροχαία. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2000 η Ελλάδα ήταν στη δεύτερη θέση με 180 νεκρούς ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων, το 2005 πέρασε στην τρίτη θέση με 150 νεκρούς, ενώ με τα στοιχεία του 2010 βρέθηκε, δυστυχώς, στην πρώτη θέση με 110 νεκρούς, ανά εκατομμύριο κατοίκων. H ανάγκη συστηματικής και σφαιρικής προσέγγισης του θέματος της οδικής ασφάλειας, με την ουσιαστική μελέτη και αντιμετώπιση των προβλημάτων, που υπάρχουν σήμερα, ώστε να μειωθεί δραστικά ο αριθμός των συνανθρώπων, που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, τονίστηκε στη διάρκεια ημερίδας με τίτλο «Ασφάλεια στον δρόμο, ασφάλεια στη ζωή», που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Ο βασικός στόχος που έχει τεθεί από την πολιτεία στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, είναι το 2020 ο συνολικός αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα να πέσει κάτω από τους 640, ενώ ενδιάμεσα, το 2015, να έχει μειωθεί στους 880 σε σύγκριση με τους περίπου 1.200 που ήταν το 2010.
Τροχαία ατυχήματα οι κυριότερες αδυναμίες στην αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα είναι οι εξής: Δεν έχει γίνει κατανοητό / αποδεκτό ότι η Οδική Ασφάλεια είναι επιστήμη. Χαμηλό επίπεδο Παιδείας Οδικής Ασφάλειας. Δεν εφαρμόζεται, ουσιαστικά, ο Στρατηγικός Σχεδιασμός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων από την πολιτεία και την κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες. Αποτυχία στην ουσιαστική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και στην επίτευξη συναίνεσής τους. Κρίσιμος ο ρόλος των ΜΜΕ
Τροχαία ατυχήματα
Έλλειψη Ασφάλειας Η Οδική ασφάλεια έχει στόχους: την ασφαλή οδήγηση γενικά των οχημάτων, τροχοφόρων και μη, την ασφαλή μεταφορά εμπορευμάτων με οχήματα, την ασφαλή μετακίνηση των πεζών. Υπάρχουν εθνικοί και διεθνείς οργανισμοί, κρατικοί και ιδιωτικοί, που ασχολούνται με την ανάλυση και διερεύνηση των παραγόντων και των αιτίων των τροχαίων ατυχημάτων, καθώς επίσης και με τρόπους αποφυγής τους. Οι βασικοί κανόνες της οδικής ασφάλειας εμπεριέχονται συνήθως στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) του εκάστοτε κράτους.
Έλλειψη Ασφάλειας
Σήμανση Η αντιμετώπιση των κενών γνώσης ανάμεσα στο Μελετητή, στις Οδηγίες Μελέτης και στον Τεχνίτη εγκατάστασης της σήμανσης ως προς τις πραγματικές συνθήκες μετάδοσης των μηνυμάτων στους οδηγούς είναι κρίσιμη και επιτακτική. Αυτή η ελλιπής γνώση δημιουργεί αρνητικές συνέπειες στο σκοπό λειτουργίας της σήμανσης των οδών. Γι αυτό είναι απαραίτητη η έκδοση λεπτομερειακών οδηγιών και για όλες τις πιθανές περιπτώσεις και ιδιαίτερα για τις προβληματικές συνθήκες στις θέσεις εγκατάστασης της σήμανσης. Η υποστήριξη της λήψης ορθών αποφάσεων για τη μελέτη και εγκατάσταση της σήμανσης απαιτεί την επαρκή γνώση που θα πρέπει να διαθέτουν οι εμπλεκόμενοι, μελετητές, προσωπικό Υπηρεσιών και τεχνίτες κατασκευής.
Σημανση Από την τρέχουσα πραγματικότητα της σήμανσης οδών στη χώρα διαπιστώνεται η ανάγκη της κατανόησης των παραγόντων που εξαρτώνται από τον άνθρωπο-οδηγό, προκειμένου να σχεδιάζεται και υλοποιείται η καταλληλότερη σήμανση στις οδούς ανάλογα με τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν σε κάθε θέση. Οι οδηγοί λαμβάνουν πληροφορίες, κατά την προσπάθεια της οδήγησης του οχήματος, από ποικίλες πηγές. Η κύρια πηγή είναι ο σχεδιασμός της ίδιας της οδού. Όταν ο σχεδιασμός της οδού μεταβάλλεται, η σήμανση (οριζόντια και κατακόρυφη) παίζει ένα κρίσιμο ρόλο στην πληροφόρηση του οδηγού ώστε αυτός να μπορεί να προετοιμάζεται για να ανταποκριθεί σωστά στις απαιτούμενες μεταβολές της προσπάθειας οδήγησης του οχήματος. Η παρουσίαση αφορά στη διατύπωση εκείνων των παραγόντων που η κατανόησή τους διασφαλίζει τη λήψη ορθών αποφάσεων για το σχεδιασμό και υλοποίηση της σήμανσης στον πραγματικό κόσμο των εκάστοτε συνθηκών που επικρατούν στις θέσεις εγκατάστασης της σήμανσης.
Σήμανση
Αίτια Τα στατιστικά στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα περιλαμβάνουν τις ταχύτητες με τις οποίες συμβαίνουν αυτά, τις αποστάσεις από την έδρα μας, εντός ή εκτός πόλης, από ηλικιωμένους ή νεαρούς οδηγούς, από δικυκλα ή αυτοκίνητα, από άλλους παράγοντες όπως οι δρόμοι, η συντήρηση και η γενική κατάσταση των οχημάτων, η μέθη, η οδήγηση χωρίς δίπλωμα κτλ. Όλα αυτά συνοψίζονται σε ΄΄πεντε΄΄ παράγοντες (ενότητες). 1. Τον ανθρώπινο παράγοντα (οδηγό-πεζό) 2. Την γνώση εφαρμογής του ΚΟΚ (με ότι αυτό συνεπάγεται) 3. Την κατάσταση των οχημάτων 4. Την κατάσταση των δρόμων 5.Και εξωγενείς παράγοντες (νεροποντές χιονοπτώσεις-κατολισθήσεις κτλ.)
Αίτια Αναφέροντας τον ανθρώπινο παράγοντα αδιαμφισβήτητο ρόλο παίζει το ΄΄ανεπαρκες΄΄ σύστημα μάθησης-εκπαίδευσης και λήψης του διπλώματος ικανότητος οδήγησης είτε πρόκειται για άδεια οδήγησης αυτοκινήτου-μοτοσικλέτας ή μοτοποδηλάτου. Επίσης για να δικαιολογήσουμε κάποια τροχαία δυστυχήματα αναφερόμαστε κυρίως στην κακιά κατάσταση των δρόμων, στην κακή στιγμή, στην ταχύτητα ή στην κακιά μας τύχη.Ας μην προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε τα αδικαιολόγητα. Όταν συμβαίνει ένα τροχαίο ατύχημα είναι συνισταμένη πολλών παραγόντων όπου κάτι δεν εφαρμόστηκε καλά, κάτι δεν υπολογίστηκε σωστά. Π.χ. Στο πολύνεκρο ατύχημα των Τεμπών με τους μαθητές, ήταν προγεγραμμένο ότι οι ιμάντες που συγκρατούσαν τις μελαμίνες στο φορτηγό δεν ήταν για τέτοια γλιστερά σαν ξυράφι φορτία. Βέβαια δεν μπορούμε να πούμε ότι θα κυκλοφορούμε μόνο όταν θα φτιαχτούν οι δρόμοι σημάνσεις και όλοι οι παράμετροι που θα μας εξασφαλίσουν την ιδεατή-αναίμακτη οδήγηση.
Παραβατικότητα Υπάρχουν μερικά απλά πράγματα που μπορούμε όλοι να κάνουμε για να διατηρούμε τους δρόμους μας ασφαλείς. Εκτιμάται ότι αν όλοι έβαζαν τη ζώνη ασφαλείας, τηρούσαν τα όρια ταχύτητας και δεν οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ, θα μπορούσαν να σωθούν περισσότερες από 12.000 ζωές τον χρόνο στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Διάσπαση της προσοχής Οι οδηγοί πρέπει να έχουν διαρκώς συγκεντρωμένη την προσοχή τους στον δρόμο. Όχι μόνον για τη δική τους ασφάλεια, αλλά και για την ασφάλεια των επιβατών τους και των άλλων χρηστών του οδικού δικτύου. Επαγγελματίες οδηγοί Η κόπωση και η υπερβολική ταχύτητα αποτελούν τις συνηθέστερες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων από οδηγούς φορτηγών, πούλμαν και οχημάτων επιχειρήσεων. Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτων από εργατικά ατυχήματα στις βιομηχανικές χώρες.
Άδεια οδήγησης/ Εκπαίδευση οδηγών Παραβατικότητα Άδεια οδήγησης/ Εκπαίδευση οδηγών Για να πάρουν άδεια οδήγησης, ορισμένες κατηγορίες οδηγών πρέπει να κάνουν επιπλέον μαθήματα πέραν των βασικών. Για παράδειγμα, οι επαγγελματίες οδηγοί στην ΕΕ πρέπει να έχουν ειδική κατάρτιση. Πολλοί δε κατ’ επανάληψη παραβάτες καλούνται να εγγραφούν σε προγράμματα επανεκπαίδευσης προκειμένου να βελτιώσουν τη συμπεριφορά τους όταν οδηγούν. Επιβολή του νόμου Η επιβολή της τήρησης του κώδικα οδικής κυκλοφορίας είναι απαραίτητη όχι μόνον για να τιμωρούνται οι παραβάσεις, αλλά και για να αποτρέπεται η παραβατική συμπεριφορά και να ενθαρρύνεται η υπεύθυνη οδήγηση. Ζώνες ασφαλείας Η χρήση ζώνης ασφαλείας είναι ο ευκολότερος και φθηνότερος τρόπος για την αποφυγή τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης. Οι ζώνες ασφαλείας δεν απαιτούν ειδική τεχνολογία και τοποθετούνται σε όλα τα αυτοκίνητα. Από το 2006 η χρήση της ζώνης ασφαλείας είναι υποχρεωτική σε όλη την ΕΕ για όλα τα οχήματα. Υπερβολική ταχύτητα Η υπερβολική ταχύτητα - ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας - αυξάνει σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο ατυχήματος. Η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στο 30% περίπου των τροχαίων ατυχημάτων.
Παραβατικότητα