ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ?
Στοχεύουν στην μάθηση με βιωματικό, συνεργατικό και διερευνητικό τρόπο ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ Αφορούν σε δράσεις (με μαθητές Α/Β/Γ) Γυμνασίου που: Στοχεύουν στην μάθηση με βιωματικό, συνεργατικό και διερευνητικό τρόπο
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΟΧΕΥΟΥΝ ΣΤΗΝ: Ενεργοποίηση των μαθητών Επικοινωνία Δεξιότητα του «μαθαίνω πώς να μαθαίνω» Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης Μαθησιακές εμπειρίες συνδεδεμένες με την πραγματική ζωή Δημιουργικότητα Θετική στάση σε θέματα μελέτης
ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ: Τοπική ιστορία, Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Π.Ε.Α.Α), Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό (Σ.Ε.Π.), Φύση και Άσκηση, Πολιτισμό και Δραστηριότητες Τέχνης και Σχολική και Κοινωνική Ζωή (Σ.Κ.Ζ.).
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ Κατάθεση προτάσεων από εκπαιδευτικούς Ενημέρωση μαθητών για τα επιλεγόμενα θέματα (Με βάση την 139609/Γ2/01-10-2013 εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ, υπάρχει για πρακτικούς λόγους δυνατότητα υλοποίησης των Β.Δ. στο πλαίσιο των αλφαβητικών τμημάτων – μετά από έγκριση του Σχολικού Συμβούλου) Δήλωση θέματος από τους μαθητές Επιλογή μέχρι και δύο Β.Δ. από τους εκπαιδευτικούς
Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ - ΣΚΖ ΣΚΟΠΟΣ – ΣΤΟΧΟΙ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ
ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΣΚΖ Η υλοποίηση εκπαιδευτικών βιωματικών δράσεων με μαθητές της Α΄ Γυμνασίου
ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΣΚΖ Καλλιέργεια ικανοτήτων και αξιών που είναι σημαντικές στα σύγχρονα κοινωνικά δεδομένα
Με εκπαιδευτικές δράσεις που βοηθούν στην ανάπτυξη: Πώς θα γίνει αυτό; Με εκπαιδευτικές δράσεις που βοηθούν στην ανάπτυξη: Κλίματος εποικοδομητικής επικοινωνίας Συνεργατικότητας Καλών σχέσεων στην ομάδα Αποδοχής και αξιοποίησης της διαφορετικότητας Ενθάρρυνσης της δημιουργικότητας/καινοτομίας
Επιθυμητό εκπαιδευτικό όφελος Διαμόρφωση θετικού και υποστηρικτικού περιβάλλοντος το οποίο μεριμνά για: Την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των μαθητών Την προαγωγή της ψυχικής υγείας Την ανάπτυξη συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων
Πώς συμμετέχουν οι μαθητές; Μελετούν – προτείνουν ιδέες/λύσεις για τα προβλήματα της σχολικής ζωής, του τμήματος ή της ευρύτερης κοινωνικής ζωής Ενθαρρύνονται να εκφράσουν την γνώμη τους Επικοινωνούν με συμμαθητές/εκπαιδευτικούς/γονείς/φορείς
Πώς συμμετέχουν οι μαθητές; Χρησιμοποιούν διαφορετικούς τρόπους επικοινωνίας (γραπτή/προφορική/ηλεκτρονική) Οργανώνουν εκδηλώσεις Συζητούν – ανταλλάσουν απόψεις με προσκεκλημένους ομιλητές Αναλαμβάνουν τον ρόλο τους στην ομάδα και άρα την ευθύνη των δράσεών τους
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΚΖ Επικοινωνώντας με τους άλλους Τα συναισθήματά μας Γνωριμία με τον εαυτό μας Αντιμετωπίζοντας το άγχος Οι σχέσεις μεταξύ μας Διαχειρίζομαι συγκρούσεις - Βάζω όρια Σχολείο και διαφορετικότητα Αξίες και κοινωνικές συμπεριφορές στην ομάδα Φροντίζω τον εαυτό μου Το σχολείο ως κοινότητα
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΣΚΖ; Προβλήματα μάθησης; ΝΑΙ!! ΑΛΛΑ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ: Ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον Ανεπαρκούς κάλυψης ψυχοκοινωνικών και συναισθηματικών αναγκών των μαθητών Εμφάνισης νέων προκλήσεων
Σε τι μπορεί να συνεισφέρει η ΣΚΖ; ΣΤΟ ΝΑ: Να λειτουργήσουμε σε επίπεδο πρόληψης Να ενδυναμώσουμε την ψυχική ανθεκτικότητα των μαθητών μας Να τους παρέχουμε νέες δεξιότητες και γνώσεις όπως:
Σε τι μπορεί να συνεισφέρει η ΣΚΖ; Στην καλλιέργεια δεξιοτήτων: Συνεργασίας Κριτική σκέψης Αυτογνωσίας Αποδοχή του εαυτού και της διαφορετικότητας Αλληλοϋποστήριξης Διαχείρισης συγκρούσεων
Μερικά χρήσιμα σημεία Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα 4 προτεινόμενα σχέδια εργασίας αν θέλουμε Διαλέγουμε αυτό που μπορούμε να διαχειριστούμε Αν κάτι αλλάξει στην πορεία (πχ. αλλαγή εκπαιδευτικού) είμαστε ευέλικτοι (μπορούμε να τροποποιήσουμε το θέμα ή και να το αλλάξουμε)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Portfolios για τους μαθητές Κριτήρια: Βαθμός συνεργασίας Επικοινωνίας Συμμετοχής Ενδιαφέροντος ΠΡΟΣΟΧΗ! Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν πως θα αξιολογηθούν και με ποια κριτήρια
ΣΚΖ: ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΑΥΤΟΜΑΘΗΣΗ
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας!