Η Παρακμή της Μαθηματικής Παιδείας τους Πρώτους Αιώνες του Μεσαίωνα του Ν. Καστάνη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1. Ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος την εποχή του Χριστού στη γη Ισραήλ
Advertisements

Η αφύπνιση της Δυτικής Ευρώπης, στον Ύστερο Μεσαίωνα
Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή
Μαρία Μπελούμπαση Άρτεμις Παγάνη
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΔΥΣΗ.
ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΣΛΑΒΟΥΣ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Η Δημιουργικότητα της Αρχαίας Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας μετά τον Ευκλείδη.
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
Η ΛΑΜΨΗ ΤΗΣ ΙΣΛΑΜΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ του Ν. Καστάνη.
Φιλοσοφικές Σχολές της σκέψης
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
Μαριάμ Μακάρ Ορέστης Μπίτρο
Η εκπαιδευση στο ΒυζΑντιο
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Β΄
Εθνομαθηματικά του Ν. Καστάνη.
7. Οικονομία και κοινωνία στη Δυτική Ευρώπη
Πυθαγόρειο Θεώρημα Ιστορική επισκόπηση.
Πυθαγόρας ο Σάμιος ( πΧ)
Η ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Η πτώση του Βυζαντίου.
Γρήγορη επανάληψη.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
Σχολικά Μαθηματικά, Δάσκαλος των Μαθηματικών, Μαθητής Καθηγητής Μαθηματικών Μαθητής Σχολικά Μαθηματικά Ακαδημαϊκά Μαθηματικά Φροντιστήρια ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
Ο Διπλασιασμός του Κύβου για Μαθητές
Ευγένιος Βούλγαρης ΘΕ 6: Ορθοδοξία - Διαφωτισμός - Νέος Ελληνισμός Φώτης Έξαρχος Β ’1.
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ. Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ.
I. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ 1. Οι συνέπειες της μετανάστευσης των γερμανικών φύλων για την Ευρώπη.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΔΥΣΗ. Περίοδοι της Δυτικής Φιλοσοφίας Πέντε μεγάλες ενότητες Από τον 1ο ως τον 5ο αιώνα, όπου ορίζονται η χριστιανική πίστη και.
Χάρτης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας (329 μ.Χ.)‏  Ρωμαίος αυτοκράτορας : Κωνσταντίνος Α΄  Μέτρα για την ανόρθωση του κράτους:  Νέο διοικητικό κράτος.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
Ένα εισαγωγικό ταξίδι στον κόσμο της τέχνης..  Η τέχνη, ως δημιούργημα του ανθρώπου, είτε υπηρετεί τη θρησκεία, τις πεποιθήσεις, τα ιδανικά είτε εξυπηρετεί.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Το χάσμα ανάμεσα στους Βυζαντινούς & τους Δυτικούς-Λατίνους
Η ΥΠΑΤΙΑ Εργασία στο μάθημα: Διδακτική των μαθηματικών Εξάμηνο: Δ’
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Αγροτική Κοινωνιολογία
Η Ευρώπη του Μεσαίωνα Η Δυτική Ευρώπη
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Ευρώπη και Ελλάδα. Συγκρότηση αντικειμένου
Ο ΕΥΚΛΕΊΔΗΣ ΣΕ ΛΕΠΤΟΜΈΡΕΙΑ ΑΠΌ ΤΗ ΣΧΟΛΉ ΤΩΝ ΑΘΗΝΏΝ ΤΟΥ ΡΑΦΑΉΛ
Απαρχές της Ευρωπαϊκής Ιστορίας
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΛΟ ΧΡΟΝΟ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΤΕ ΚΑΛΑ!!!!!!.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Από την κρίση της βυζαντινής Αυτοκρατορίας στην οθωμανική κυριαρχία
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Η συνΑντηση του ΧριστιανισμοΥ με τον ΕλληνισμΟ
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
Πυθαγόρας ο Σάμιος ( πΧ). Με λίγα λόγια…  υπήρξε σημαντικός Έλληνας φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής.  θεμελιωτής.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η Παρακμή της Μαθηματικής Παιδείας τους Πρώτους Αιώνες του Μεσαίωνα του Ν. Καστάνη

Η Δυτική Ρωμαϊκή Επικράτεια δεν μπόρεσε να ανασυγκροτηθεί τον 4 ο αιώνα, πολιτικά και διοικητικά, ενσωματώνοντας τις νέες χριστιανικές στάσεις και συμπεριφορές. Σε συνδυασμό με τις επιθέσεις των βόρειο-ανατολικών “βαρβάρων”, κατάρρευσε τον 5 ο αιώνα.

Με τις μαζικές διεισδύσεις των “βαρβάρων”, στις δυτικές περιοχές της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, επήλθαν ριζικές κοινωνικές αλλαγές. Οι ρωμαϊκές πόλεις παρήκμασαν και μαζί μ’ αυτές η ελληνο- ρωμαϊκή παιδεία. Οι επικυρίαρχοι της τότε Δυτικής Ευρώπης προτιμούσαν τις μικρές αγροτικές κοινότητες, παρά την αστική ζωή. Οργανώθηκαν σε αγροτικές κοινωνικές υποδομές των χωριών και επεδίωκαν επισιτική και κοινωνική αυτάρκεια. Και με την πάροδο του χρόνου, από τις κλειστές αυτές αγροτικές κοινότητες, προέκυψαν τα φέουδα και οι φεουδαρχικές κοινωνικές δομές.

Η κατάσταση της παιδείας Φυσικό επακόλουθο ήταν η αποσύνθεση της ακμάζουσας, μέχρι τον 4 ο αιώνα, ελληνο-ρωμαϊκής παιδείας. Αλλά και η χριστιανική κουλτούρα δεν μπόρεσε, τότε, να προωθηθεί, τόσο γιατί ήταν ανώριμη και γνωστικά περιχαρακωμένη, όσο και γιατί οι νέοι εποικιστικοί πληθυσμοί ήταν πολιτισμικά και μορφωτικά υποανάπτυκτοι.

Η τότε στάση του Χριστιανισμού στα Μαθηματικά Την πρώτη περίοδο της επικράτησης του Χριστιανισμού, υπήρχε μια αμφιθυμία των μορφωμένων και επιφανών χριστιανών για την αρχαία ελληνική παιδεία και τα Μαθηματικά ειδικότερα. Από τη μια, ήταν αυτοί που ήθελαν τη σύνθεση, όπως π.χ. ο Ωριγένης ( μ. Χ.) και οι μονοφυσίτες. Από την άλλη, ήταν όλοι οι φανατικά αντίθετοι με την παγανιστική παιδεία, όπως π.χ. οι καθοδηγητές του λιντσαρίσματος της Υπατίας.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: η στάση του Αγίου Αυγουστίνου για τα Μαθηματικά Επισήμανε γύρω στο 400 μ. Χ.: “Ο καλός Χριστιανός πρέπει να προφυλάγεται από τους μαθηματικούς και όλους εκείνους που κάνουν κενές προφητείες. Ήδη υπάρχει ο κίνδυνος οι μαθηματικοί να έχουν κάνει συμβόλαιο με το διάβολο για να συσκοτίσουν το πνεύμα και να περιορίσουν τους ανθρώπους στα δεσμά της κολάσεως” [Kline, M.: Mathematics, a Cultural Approach, Addison-Wesley, 1962, σελ. 1]

Τα ίχνη της μαθηματικής παιδείας Είναι αλήθεια ότι την πρώτη περίοδο, μετά την πτώση του δυτικού τμήματος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, διατηρήθηκε κάποιος ελάχιστος απόηχος της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς. Βοήθιος Ο Boethius [Βοήθιος] (περ. 480–524), ένας από τους τελευταίους ρωμαίους διανοούμενος, αν όχι ο τελευταίος, διέσωσε κάποια “γεύση” του αρχαίου ελληνικού πνεύματος. Έγραψε στα λατινικά μια επιτομή της Γεωμετρίας, Αριθμητικής, Μουσικής και Αστρονομίας. Επίσης μετάφρασε στα λατινικά κάποια στοιχεία από τη Λογική και τη Φιλοσοφία του Αριστοτέλη. Το περιεχόμενο των Μαθηματικών του ήταν αρκετά περιορισμένο. Περιλάμβανε κάποια μικρά αποσπάσματα από τα πρώτα γεωμετρικά βιβλία του Ευκλείδη, τα οποία προσανατολίζονταν σε πρακτικές εφαρμογές, όπως π.χ. σε ζητήματα τοπογραφίας. Και η Αριθμητική του δεν ήταν τίποτα άλλο παρά μια στοιχειώδης προσέγγιση στη Θεωρητική Αριθμητική.

Κασσιόδωρος Ισίδωρος Δύο επίσης ερανιστές της αρχαίας ελληνικής γνώσης, της ίδιας γεωγραφικής περιοχής ήταν: ο Cassiodorus [Κασσιόδωρος] (περ ) και ο Isidore [Ισίδωρος] της Σεβίλλης ( ). Ο Κασσιόδωρος συμπεριέλαβε τη Γεωμετρία, την Αριθμητική, τη Μουσική και την Αστρονομία στο δεύτερο βιβλίο του εγκυκλοπαιδικού έργου του: “Institutiones”. Το επίπεδο των Μαθηματικών χαρακτηρίζεται ως ένα είδος στοιχειώδους εκλαΐκευσης. Κάτι ανάλογο ήταν και τα μαθηματικά στοιχεία στο έργο “Ετυμολογίες” του Ισίδωρου της Σεβίλλης.

Βέδας] Λίγο αργότερα, ο αγγλοσάξονας μοναχός Bede [Βέδας] ( ) είχε μια παρόμοια συμβολή. Έκανε κι αυτός κάποιες θεωρητικόλογες μαθηματικές νύξεις. Παράλληλα, όμως, έθιξε και το ζήτημα του υπολογισμού των εορτών του Πάσχα με τη χρησιμοποίηση μιας αναπαράστασης των αριθμών με τα δάκτυλα.

Διαφαίνεται, λοιπόν, ότι η αναιμική μαθηματική κουλτούρα, της περιόδου αυτής, δεν απέβλεπε σε μια ορθολογική αναπαράσταση της πραγματικότητας, αλλά σε μια προσπάθεια μεταφυσικής προβολής. Έτσι το ενδιαφέρον στην Αριθμητική επικεντρώνονταν στην αποκάλυψη των μυστικών αρετών των αριθμών και των αλληγορικών νοημάτων των σχέσεων τους. Και στη Γεωμετρία η έμφαση δίνονταν στη διάκριση ανάμεσα στα τέλεια και ατελή σχήματα, που παρουσιάζονταν ως επίπεδα της ηθικής τελειότητας.

Μέσα σ’ αυτή τη μεταφυσική θεώρηση γίνονταν ανεκτές και κάποιες πρακτικές σκοπιμότητες, όπως π.χ. η χρησιμοποίηση των αριθμών για τον υπολογισμό του Πάσχα, ή την εφαρμογή των γεωμετρικών σχημάτων στην εκκλησιαστική Αρχιτεκτονική. Τα ίχνη της τότε μαθηματικής παιδείας αντιστοιχούσαν στην πνευματικότητα της εποχής, η οποία εξέφραζε τα μοναστηριακά και επισκοπικά ενδιαφέροντα και τίποτα περισσότερο.

Μια πρώτη αναλαμπή της παιδείας Στα τέλη του 8 ου και στις αρχές του 9 ου αιώνα ο Καρλομάγνος ( ) δημιούργησε ένα ισχυρό κράτος, συνενώνοντας την στρατιωτική, την πολιτική και την εκκλησιαστική εξουσία. Για τις νέες διοικητικές απαιτήσεις άρχισε να πνέει ένας νέος άνεμος παιδείας, που απεγκλώβιζε τη μόρφωση από το “μονοπώλιο” της μοναστηριακής μονομέρειας και υποτονικότητας

Ο Καρλομάγνος ίδρυσε τη σχολή του παλατιού, με σκοπό να μορφωθούν οι ευγενείς. Αλκουίνος Για το σκοπό αυτό, κάλεσε τους σημαντικότερους διανοούμενους της εποχής, μεταξύ αυτών και ο Αλκουίνος ( ), ο οποίος ανέλαβε τη διοργάνωση της εκπαίδευσης.

Το εκπαιδευτικό σύστημα του Αλκουίνου ήταν το εξής: Α΄ βαθμίδα των στοιχειωδών γνώσεων. [Ανάγνωση, γραφή, ψαλμοί, προσευχές και η διδασκαλία του Πασχάλιου με τη βοήθεια των δακτύλων] Β΄ βαθμίδα των ελεύθερων μαθημάτων. [Γραμματική, ρητορική, Μαθηματικά] Γ΄ βαθμίδα της ανώτερης θεολογικής μόρφωσης]