Διεθνείς Δραστηριότητες Διεθνείς πηγές προμήθειας Λιανεμπόριο πέρα από τα σύνορα
ΣειράΕταιρείαΧώραΣυνολικός κύκλος εργασιών (Καθαρές πωλήσεις) (σε εκ δολ) Διεθνής κύκλος εργασιών ως % επι των πωλήσεων 1Wal-MartΗΠΑ ,4 2CarrefourΓαλλία ,4 3TescoΗνωμένο Βασίλειο ,1 4Metro GroupΓερμανία ,7 5KrogerΗΠΑ ,0 6AholdΟλλανδία ,0 7CostcoΗΠΑ ,5 8TargetΗΠΑ ,0 9ReweΓερμανία ,5 10SearsΗΠΑ ,9 11Schwarz GroupΓερμανία ,3 12AldiΓερμανία ,7 13WalgreensΗΠΑ ,3 14EdekaΓερμανία ,7 15Albertson’sΗΠΑ ,0 16AEONΙαπωνία ,2 17SafewayΗΠΑ ,1 18Auchan GroupΓαλλία ,0 19CVS CorporationΗΠΑ ,0 20E.LeclercΓαλλία ,6
Βασικές στρατηγικές επιλογές Τυποποίηση ή προσαρμογή; Προσανατολισμός στην εγχώρια αγορά (domestic market orientation) Παγκόσμιος προσανατολισμός (global orientation) Πολυεθνικός προσανατολισμός (multinational orientation) Προσανατολισμός σε παγκόσμια κλίμακα αλλά με τοπική εστίαση του ενδιαφέροντος (glocal orientation)
Global orientationGlocal orientation Domestic market orientation Multinational orientation high low Benefits from integration Local responsiveness
Αξιολόγηση πιθανών αγορών Εμπόδια & κίνδυνοι Εμπόδια εισόδου: εισαγωγικοί δασμοί, ποσοστώσεις, περιορισμοί στην ανάπτυξη, νόμοι για τον ανταγωνισμό, θρησκευτικά / πολιτισμικά εμπόδια. Πολιτικοί κίνδυνοι: αλλαγή κυβέρνησης, εθνικοποιήσεις ή έλεγχοι, πόλεμος ή οχλοκρατία, διεθνή εμπάργκο Αστικοί κίνδυνοι: αποτελεσματικότητα της αστυνόμευσης, ποσοστό κλοπών, έκταση οργανωμένου εγκλήματος Οικονομικοί κίνδυνοι: πληθωρισμός, διακυμάνσεις τιμής συναλλάγματος, δομή απασχόλησης και σταθερότητα, φόροι επιχειρήσεων Λοιποί κίνδυνοι: γεωλογικοί, κλιματολογικοί Αγοραστική δύναμη Συνολικό ΑΕΠ Διαθέσιμα εισοδήματα: πρότυπα πραγματοποίησης δαπανών, βελτιώσεις στις δαπάνες, εποχιακές διακυμάνσεις, φόροι εισοδήματος, φόροι δαπανών, ποσοστά αποταμίευσης Μέγεθος πληθυσμού: ηλικιακό προφίλ, πολιτισμικές ομάδες, εκπατρισθέντες και τουρίστες,, τρόποι ζωής, θρησκεύματα Δομή κατοικιών: αστική, αγροτική, πυκνότητα δόμησης, ποσοστά ιδιοκτησίας Παρακείμενες αγορές: καθεστώς περιορισμού, εγγύτητες αγορών, ομοιότητες αγορών, προσβασιμότητα αγορών
Αξιολόγηση πιθανών αγορών Κόστος & επικοινωνίες Κόστος συντελεστών: διαθεσιμότητα γης και κόστος, κόστος στόχων απόκτησης, φόροι επί επιχειρήσεων, κόστος ενέργειας, διαθεσιμότητα εργασίας και κόστος, κόστος εκπαίδευσης, κόστος ανάπτυξης Εφοδιασμός και κόστος: οδικά δίκτυα, σιδηρόδρομοι, αερομεταφορές, θαλάσσιες μεταφορές, διαθέσιμα μέσα μεταφοράς, αποστάσεις μεταξύ αγορών, ασφάλεια μεταφορών, αξιοπιστία μεταφορών Επικοινωνίες και κόστος: γραμμές τηλεφώνου / φαξ, αυτόματες διεθνείς κλήσεις, διαθέσιμες διεθνείς γραμμές, κόστος κλήσεων Επικοινωνίες μάρκετινγκ: τηλεοπτικές / ραδιοφωνικές διαφημίσεις, υπηρεσίες άμεσων ταχυδρομικών υπηρεσιών, υπαίθριες διαφημίσεις, διαφημίσεις σε εφημερίδες και περιοδικά, διείσδυση καλωδιακής τηλεόρασης Ανταγωνιστές Υφιστάμενοι λιανοπωλητές: ανταγωνισμός, ίδιες ή παρόμοιες μορφές, έμμεσος ανταγωνισμός, - συνεργασία, οφέλη από συνεργασίες, διεθνείς συμμαχίες, δραστηριότητες δικαιόχρησης, αθροιστική ελκυστικότητα Επίπεδα κορεσμού: δομή καταστημάτων κατά τομέα, επίπεδα συγκέντρωσης, πρωτεύουσες / δευτερεύουσες αγορές Ανάλυση χάσματος: χωροθέτηση ανταγωνιστών, βιωσιμότητα / μέγεθος χασμάτων, λόγοι ύπαρξης χάσματος, ηλικία υφιστάμενων καταστημάτων Ανταγωνιστικές δυνατότητες: διαθεσιμότητα χώρων, οικονομική δύναμη εγχώριων λιανοπωλητών, πόλοι έλξης για διεθνείς λιανοπωλητές, ευκαιρίες για νέα χωροθέτηση.
Μοντέλα επέκτασης Μοντέλο καταράκτη (waterfall model) Μοντέλο ψεκασμού (sprinkler model) Επιλεκτικό μοντέλο (elective model)
Waterfall model Domestic market Country 1 Country 2 Country 3 Country 4 Central European countries European periphery European countries with different market conditions overseas
Sprinkler model Domestic market Country 3 (Japan) Country 2 (North America) Country1 (Europe)
Selective model Domestic market Country 1 Country 2Country 3 Country 4
Στρατηγική εισόδου & λειτουργίας Εξαγωγές Χορήγηση αδειών Δικαιόχρηση Κοινοπραξίες Εξαγορές
Στρατηγικές εισόδου & λειτουργίας Risk high low high Control Resources required exporting licencing franchising Joint ventures Acquisitions / wholly owned subsidiaries
Global orientation LIDL Glocal orientation Tengelmann Domestic market orientation Benetton Multinational orientation Non standardised standardised assortment format Τυποποίηση vs προσαρμογή τύπου και ποικιλίας εμπορεύματος